Ny nykter vecka. Börjar landa i att nyktra dagar rullar på igen. Tänker med fasa tillbaka på den ångest alkohol ger upphov till. Fortfarande mycket rädd, rädd för återfall men jag ska klara av att bli hon som inte dricker. Tittar mig i spegeln och plufset är borta. Rynkorna är dock kvar 😂 inte så mycket att göra åt när man är 50+… Lyssnar, förutom på Skål tamejfan, på en bok skriven av en spelmissbrukare. Läskigt vad ett beroende kan ställa till med. Drar många paralleller till mitt eget beroende även om det för övrigt inte finns många likheter. Önskar alla en nykter måndag och vecka!

@Ny dag Härligt! Skönt att det börjar falla på plats med nykterheten❤️. Ja, rynkorna blir vi inte av med, men vi får acceptera dem och se det vackra i ålderdomen. Utan alkoholdjävulen är de i alla fall färre😂. Ha en fin kväll, du jobbar på så bra!❤️

Fortsätter att lägga nya nyktra dagar till erfarenhetsbanken. Hittills har jag inte upptäckt en enda negativ aspekt av nykterheten, det är snarare tvärtom. Idag är en bra dag, ganska liten grundångest. 🍀

@Ny dag Jag kan inte komma på en enda sak jag tycker är bra med alkohol! Det är rätt otroligt att man kan gå från att tro att livet kommer bli grått och trist till att överhuvudtaget inte förstå varför man dricker gift! Kram❤️

@Himmelellerhelvette Jag har kommit så långt i min fasta övertygelse att jag vet att livet utan alkohol inte blir grått och trist. Det är en sanning som känns inifrån och ut och den vetskapen och känslan har jag haft inom mig det senaste året, precis som att jag vill vara hon som inte dricker. Men trots detta har jag tagit återfall tidigare. Hmmm… detta ska jag ventilera med min läkare nästa gång. Vi ska jobba med återfallsprevention också. ❤️

Idag är jag nykter, bara så. Och jag önskar forumet en nykter dag och för dig som har det kämpigt, skriv här för det är så hjälpsamt att få tankar och känslor på pränt. Och du som idag har det svårt - du är inte ensam för vi alla här kan känna igen oss på ett eller annat sätt. Skriv även fast det kanske inte går bra. För egen del har det iaf hjälpt mig. Hjälper mig när jag kan gå tillsammans och läsa om hur det varit.

Mår faktiskt ganska ok just nu. Kan bero på att det är en lugn period på jobbet. Försöker att vara här och nu och njuta av lugnet. Tidigare har jag dragit igång en massa projekt på hemmaplan som jag aldrig slutfört. Det i sin tur har stressat upp mig för när jobbet går på högfart Finn inte orken att på kvällarna också fixa annat än det som måste göras typ mat, läxor, tvätt o städning. Är det fler som känner igen sig? 🍀

@Ny dag Hej! Hur mår du? Ja, kan känna igen mig. Det är stressigt att ha stora projekt på gång samtidigt som man jobbar och allt annat som ska göras. Jag brukar dela upp projekt och göra lite åt gången på helger. Det blir inte klart på en gång men ett sätt för att inte ta helt slut på energi. Tidigare stressade jag bra mycket mer med att dra igång och snabbt få klart. Det ledde till att jag var sur, tvär och helt slut. Och så drack jag för att domna bort och ta bort stress. Så good enough är den nyktra grejjen😁.

Ha det gott!❤️

@vår2022 Jotack, mår väl hyfsat men är mycket rädd och har stor ångest över att jag ännu inte blivit nykter. De nyktra dagarna löper på och det känns bra. Oj, forumet har ny layout upptäckte jag idag när jag inte varit inne på några dagar. Har svårt att förstå hur det fungerar…. Men man vänjer väl sig….

Vaknade tidigt och kan inte somna om. Vet inte hur ni upplever forumet efter förändringen men jag saknar senaste kommentarerna. Nu vet jag inte hur jag ska gå in och läsa samt följa andra. Idag ska jag vara nykter.

@admi Hej, saknar också att det inte är de senaste man själv skrivit som kommer upp först i tråden, nu får man scrolla till sista sidan… Lite petitesser men det var enklare innan. Tack 🙏 för återkoppling.

@Andrahalvlek Eller hur? Ska göra en ansträngning🤗.

Har du ff sug efter alkohol eller har du liksom Annie G beskriver inte behov av alkohol tack vare att du sett genom alkoholen och den falska bild som det ger. Jag är så orolig att jag inte nått min botten och anstränger mig verkligen för att veta om jag är där och har vad som krävs?? Har en deppig dag och jag misströstar men jag ska inte dricka hursomhelst.

Hej Admin! Hej måste den blå raden överst där det står alkoholhjälpen finnas kvar. Ibland när jag skriver här vill jag inte att andra ska se och om den bannern kommer fram hela tiden iblir ju inte forumet så anonymt. Hoppas ni förstår vad jag menar. I övrigt tycker jag nog det var enklare att följa olika trådar innan förändringen. Håller också med om att texten är lite svårläst.

@Ny dag Jag känner inget sug, mer än enstaka vin-flashar då och då. Vin för mig var förknippat med vissa situationer och vissa känslor. Alla dessa situationer och känslor har man efter cirka ett år hanterat på annat sätt. Man har omprogrammerat sitt undermedvetna. Det är därför man måste utsätta sig för risker i den utsträckning man för tillfället klarar av. Att sitta hemma löser ingenting.

Och de vin-glassar som kommit de senaste tre åren har jag mest skrattat åt. Och registrerat i mitt minne. ”Aha, det här är en känsla jag brukar dricka vin på.”

Kram 🐘

@Andrahalvlek 😂 det förstod jag så väl🥰! Tänk vad det låter självklart att inte dricka, och ser framemot när jag har en längre nykterhet i ryggen. Nu svårt att sova och tankarna rusar runt i huvudet. En dag i taget och jag är fortsatt nykter och denna dag lovar jag mig själv att det också ska bli en nykter dag.

Inte många timmars sömn inatt. Känner mig helt utpumpad och det kommer bli en jobbig men nykter dag. För jag har lovat mig själv att vara nykter oavsett. Detta är året jag blir nykter. Önskar alla en nykter dag för det ångrar ingen. Det är en skön sanning.