@Ny dag Dåliga kommer och går. Ta det lugn, drick kaffe och ät god mat, låt det vara good enough idag. Huvudsaken är att du är nykter. Imorgon ör det en ny dag. Fokusera på hur skönt det är att du ändå är nykter och hur härlig framtiden kommer att bli som nykter.

Kram❤️

Dagen har gått som i en dimma efter att knappt sovit i natt, ett tidigare tillfälle att få extra energi genom a. Men tack och lov har jag inget sug utan är nöjd och glad över att snart få gå och lägga mig nykter. Denna gången ska jag klara nykterheten, jag vill inte ha ett ohanterligt liv. Min hjärna är fruktansvärt felprogrammerad. Har ett läge i livet där stora förändringar kommer ske vilket gör att jag är ännu fastare i min övertygelse att bli hon som inte vill dricka. Jag vet att jag har roligt ändå. Alkoholen för mig de senaste åren har i princip varit återfall i ensamhet. Alkoholens kraft är stor men jag är starkare och det ska jag bevisa för mig själv. Nu jäklar är jag så fruktansvärt trött på skiten och jag har egentligen alldeles för mycket bra i livet för att inte ta vara på det.

@Ny dag Det fina är att man kan skapa nya tankebanor i hjärnan, komma ur felprogrammeringen. Man får bara ge det den tid som behövs. Tänka positiva tankar om att det kommer att gå bra och att du fixar det här för du är starkare💪 Bra att du är fastare i din övertygelse att vara nykter med stora förändringar i livet. Det är då det behövs som bäst. Att kunna hantera situationer med att stå stilla eller röra sig framåt beroende på läget. Det är verkligen sådant slöseri med livet att dricka, det suger musten ur en. Det är ju så mycket skönare och roligare att vara nykter och må bra.

Sov gott i natt!❤️

@Ny dag
"Kom ihåg att det är alkohol vi har att göra med. Listig, gåtfull och mäktig". AA.

När det gäller att skapa nya tankebanor och bryta invanda beteenden kanske This Naked Mind av Annie Grace ge lite vägledning. Boken finns på svenska också, tror den heter Tänka Klart. Grace har också The Alcohol experiment, ett slags självhjälpsprogram, på nätet.

Om du känner att ditt liv har blivit ohanterligt kanske jag kan drista med att rekommendera AA.
Det första steget inom vårt program är "Vi erkände att vi var maktlösa inför alkoholen - att våra liv hade blivit ohanterliga".

Lycka till vilken väg du än väljer! Det viktiga är att ha ditt mål kvar i siktet.

@Onkel F 🙏 Annie Grace bok tillsammans med många andra har jag lyssnat mycket på och alkoholdjävulen är precis så. Men jag är starkare, listigare. Jag har hittills underskattat 👺 men nu är det nog! Jag har plockat upp just ohanterligt liv från aa för det stämmer så jäkla bra. Jag har ju allt kvar i livet men med alkohol blir det just ohanterligt. Jag har hjälp via läkare men det är som att när jag varit nykter 30-40 dagar så övermannar a mig och det börjar ca en vecka före det så mina återfall är planerade och det har jag tagit upp med läkaren nu för det är nog där 👺 överlistat mig hittills men nu är det total ärlighet även mot mig själv som gäller. Jag är beslutsam nu. Har läkartid i em och det ser jag framemot. Hoppas vi kan följas åt, stötta och hjälpas åt mot en nykter vår och sommar, en dag i taget. Låt oss vara nyktra tillsammans idag! 🥰

@vår2022 🙏 Det kommer gå bra och jag kommer bli den nyktra tjej (tant….) som jag vill. Jag är fri från ätstörningar. Jag ska bli fri från det här också. Nu är jag riktigt förbannad/arg och och jag vet att jag skrivit detta tidigare och trott samma sak men denna gång ska det bli annorlunda. Jag dricker inte alkohol. Punkt. Jag ska jobba med mig själv. Idag insåg jag en ny styrka hos mig själv. Jag är trevlig och lätt att tycka om på min arbetsplats. Det ska jag ta vara på. Inte fokusera på att jag egentligen har låg självkänsla. Jag mår bättre när jag inte dricker alkohol! Inte att jag får ångest av att dricka. Det känns bra i kroppen när jag skriver detta! ❤️🥰

Läkarbesöket gick bra och vi hade bra diskussion kring mina rädslor inför framtiden. Fick även en vin och spritflash när jag väntade utanför. Kan jag aldrig mer döva, ska jag aldrig få den känslan igen som alkoholen ger. Men den känslan blir det ju inte längre, det var egentligen länge sedan den försvann men jag har fortsatt ”leta”. Jäklar vad ett beroende är starkt och komplext. Men det är ju jag också. Egentligen var jag det men sedan tog alkohol över. Jag har generna för alkoholism, psykisk ohälsa sen generationer men jag har också självbevarelsedrift samt ett jävlaranamma. Det är dags att jag lär mig tänka på det. När det var som värst med bulimin åt och kräktes jag 24/7 i dagar för att sedan två timmar innan det var dags att gå till jobbet resa mig upp, fixa mig själv samt kasta ut alla spår av frossan. Därefter gick jag välsminkad i väg till ett jobb med mycket kundkontakter och service. Mina vänner fattade ingenting eller i vilken misär det var mig under dessa dagar. De enda som märktes var att jag inte svarade i telefon. Sedan levde jag normalt ett par veckor för att sedan ta en hetsätningsperiod. Jag har alltid varit smal så att jag fick anorexia berodde helt på hjärnspöken och var ett rop på hjälp har jag nu förstått. Mina återfall med alkoholen följer samma mönster som med bulimin.

@Ny dag Vad bra att du träffade läkaren och kunde prata om dina rädslor. Ja, det ena beroende kan gå över i ett annat. Bra att du ser mönstren för det. Tänker att du kanske fick vinflasharna just för att du hade fokus i tankarna på att inte kunna döva mer och det skapar signaler i hjärnan till suget. Det välkända spåret i hjärnan när dessa tankar kommer. Du får kämpa hårt, men du kommer att fixa det! Att bli medveten om hur hjärnan kämpar och fungerar vid ett beroende hjälper till att överlista den. Att det faktiskt bara är ”hjärnspöken”. Med en lång sammanhållen nykter tid kommer det att bli lättare och att du hänger kvar här så vi kan hjälpas åt när det känns svårt.

Du jobbar på så bra och är urstark! Jag förstår att du är trevlig och lätt att tycka om, så uppfattar jag också dig här i cyberspace❤️

@Vinägermamman @vår2022 ❤️🙏🥰! Vi ska ”fixa” det här @Vinägermamman, vi får inte misströsta utan istället fokusera på och ta rygg på @vår2022 som klarat det och lever ett bättre liv än någonsin som en stark, klok, rolig, kompetent, vänlig, generös person! Vi ska följa hennes fotspår för det var ett vinnande koncept! Kram

@Ny dag wrote:"Jag är trevlig och lätt att tycka om på min arbetsplats. Det ska jag ta vara på. Inte fokusera på att jag egentligen har låg självkänsla."
Bra insikt! Fokusera på det positiva, ge dig själv rätten att tänka "Fan, det där gjorde jag bra".

Tag vara på alla positiva signaler från dina kollegor. Så småningom kommer du att inse att du inte bara duger, utan faktiskt är rätt så jäkla bra. Både som människa och kollega.

Du har klarat av både bulimi och anorexi, du vet vad som krävs för att bli fri från en besatthet. Du klarar alkoholen också!

Jag tror på dig!

@Ny dag Ellerhur är ätstörningen och alkoholberoendet otroligt lika varann i sitt lömska lurendrejeri!
Du har alla tankar på rätt plats nu! Låt aldrig mer den inte kritikern hoppa på dig! Du har kommandot i ditt liv!
Vi behöver för alltid ha några koll på balansen i livet. När vi tappar balansen har vi en kritiker som snabbt är för och trycker ner oss. Jag behöver ha koll på stress, näringsrik kost regelbundet, aldrig hoppa över måltider, träna kontinuerligt, ha bra sovrutiner, bara umgås med människor som jag är bekväm med och undvika energitjuvar, meditera/mindfullnes/powernap varje dag även de dagar jag känner mig på topp och tror mig inte behöva det, det är väldigt viktigt🙏❤️

@Ny dag Vad skönt att ditt läkarbesök gick bra! Skönt att du är nykter! Har mött flera kvinnor på möte som har/har haft ngn form av ätstörningar som har lett vidare till alkohol- och/eller drogmissbruk. Jag har ju inte haft ätstörningar nåväl ett överätande är ju inte så sunt det heller… men ett dubbelliv det har jag haft!

Kramar❤️

@Himmelellerhelvette Exakt det du skriver att du behöver gäller också mig (alla egentligen…). Jag är ganska slarvig med mat, kan slukas uppgav ett arbete och glömmer att äta, jag bara kör på och känner ingen hunger. För tillfället har jag ingen aptit och har rasat i vikt. Livsfarligt för mig att försöka gå upp genom att äta skräp eftersom det leder till oönskad vana och tillslut ett sockerberoende. Försöker äta äggröra med smör och grädde för att åtminstone få i mig något utöver vanliga måltider. Jag är ju livrädd för att ätstörningarna nu ska komma tillbaks. Kruxet för mig är mindfulness 🧘, jag har så svårt men jag fortsätter. ❤️❤️❤️

@Varafrisk Fina du❤️❤️❤️Nykerheten först! Alltid! Jag klarar ju perioder av nykterhet, skulle inte säga att jag är perioderare utan att det mera handlar om mina skav som jag måste få utlopp för. Efter en tid måste jag bara få stänga av för att hämta ny energi. Pratade med läkaren om detta och alla är ju olika så det är svårt för hen som är alkoholintiktad att se likheterna (vilket jag kan tycka konstigt….) Skulle gärna träffa på någon som gått från bulimi i tidigaste tonår, blivit ”fri” men sakta byggt upp ett annat beroende. Så har min resa sett ut. Alkoholen var enklare att dölja och billigare än bulimi…. När jag nu skriver är tårarna nära men jag kan inte gråta så där befriande som jag skulle vilja/behöva. De bränner bara bakom ögonen.
Jag tänker att ett översättande är också en form av missbruk. Om ganska milt sådant. Jag brukar jämföra med min man som är helt befriad från missbruk/beroenden. Han älskar mat och har lite mage (inom normalspannet och perfekta blodvärden)!men som han säger hellre lite mage, för att sluta med gräddsås skulle göra honom deprimerad… Alltså han trivs med sin lilla mage. Vad jag menar är det gäller hitta balans och när man själv trivs i sin kropp då har man balans. ❤️❤️❤️

Idag dag 22 igen och tiden för risken att ta återfall närmar sig. Jag vill inte mer. Jag vill bli fri. Målet är att min sommar ska bli helt nykter och att jag inför semestern ska vara i balans så att semestern verkligen blir en återhämtning på djupet, inte återhämtning från skitlivet som alkoholberoende.Jag vill påbörja uppbyggnaden av mig (nytt försök). Jag kommer troligtvis alltid att äta medicin mot ångest (inga beroendeframkallande diton utan SNRI) så är det bara. Men jag ska jobba med mig själv och att skriva här är en del, prata med läkaren och psykolog en annan, nya hållbara vanor över tid en tredje. Oj, vet knappt vad jag vill säga med inlägget men ändå vad som finns inom mig och mina tankar nu. Nykter idag! 👺 den falske djävulen (hen bär mask för hen vågar inte visa sitt rätta jag, så är alkoholdjävulen för mig). Jag ska vara sann nu, inget mer smusslande för maken om alkohol och ingen smusslande med mig själv. Jag ska ryta NEJ! 👺 kan dra åt h——-e. 👺 står också för att den kan komma i olika skepnader. 🍀 min tur nu!!!!

@Ny dag Tack att du delar dina känslor o tankar! Vi är här för varandra! Jag tror det är jättebra att skriva, utan att redigera o krångla till det! Ta hand om dej! Vi peppar och stöttar varandra! 😍

Lördagmorgon och solen skiner. Dagen ska spenderas i skidbacken. Ska bli härligt. Älskar verkligen skidåkning. Jag måste koncentrera mig så jag inte stupar vilket är avkopplande från alla malande tankar. Och efteråt är man sådär skönt trött och till och med jag kan dåsa i soffan. Idag är dag 24 (skrev 22 igår men har dålig koll på datum).

@TessanTuss 🙏! Ja det är det som är så bra med forumet. Skriver för mig men kan jag hjälpa någon samt få egen hjälp är det bara en bonus. Detta är som mitt AA och jag måste vara här varje dag har jag sagt till mig själv. Jag skriver alltid på mobilen varför möjligheter till redigering är omständigt🙈… Har dock lite svårt för det nya utseendet här men jag vänjer mig och det blir säkert jättebra i slutändan. Önskar dig en underbar och nykter lördag och helg! 👺 förpassar vi åt h——e! 🥰 🥰