Hej! Hyfsat ny här. Tycker om det jag läser, känns som det är en fin och trygg ton i inlägg och svar. Har lite svårt att förstå trådar och inlägg men tänkte att, nu är det bara att börja. Får lära mig efterhand 😅
Tänker skriva lite som en dagbok, funderingar som dyker upp. Känslor. Allt det där. Har bestämt mig för att helt sluta med vin i 90 dagar. Oftast känns det ok. Men ibland dyker den där förhandlaren upp som tycker det vore toppen att dricka ett gott glas till den goda maten. Så, en dag i taget. Är nu på dag 12!

majken_r

Haft en riktigt fin jul. Helt otroligt faktiskt att det blev som planerat med tanke på bla pandemi. Tacksam. Första julen där jag gjort det jag önskat och som passar min familj, inte släkten.. Mår så mycket bättre när jag tar hand om mig och mina ungar.
Också lite nervös. Märker att hela mitt inre dras mot att fatta ett beslut. Att satsa på mig själv fullt ut. Processen börjar visa vart jag vill. Och det är läskigt..tänk om jag ångrar mig..är jag då misslyckad. Tänk om jag tänker för stort och faller hårt. Samtidigt så liksom vet jag nu att det skulle vara värt. Att ta hand om mig 100% med träning, yoga, mat, glädje, lust och liv. Och utan vin.

@majken_r Så fint du uttrycker dina tankar! Det kanske är dags nu... Om du inte testar så vet du inte - jag tycker det låter som du är redo! Det är också tillåtet att testa flera gånger!!! Utan att det räknas som misslyckande...
Stor kram 🤗

@majken_r Att kämpa på som du gör är att lyckas, du funderar och tänker så bra om dig själv och ditt liv. Du har gjort som du önskar och känner tacksamhet över det. Du vill satsa på dig själv till 100% och processen för dig dit du stakat ut vägen. Följ ditt hjärta och dina känslor, det är det enda rätta. Var inte rädd för att misslyckas, sätt inte den pressen på dig. Bestäm dig för att göra det du mår bra av❤️

majken_r

@vår2022 tack, blev på riktigt helt gråtig av dina fina kloka ord. 🙏🏼❤️

majken_r

Hmm..trött och sjukt motiverad. Vaknade med tungt huvud inatt, svettig. Bakis. Blev två glas för mycket igår och det räcker.. Puttade mig precis de sista stegen framåt i processen. Har satt ett slutdatum. Sen blir det en tre månader helstopp. Har varit på väg mot detta en längre tid nu och känner mig redo. Sen tror jag verkligen inte det blir särskilt enkelt. Men nödvändigt. Dricker sällan för mycket, har nästan helt tappat det där suget som tidigare gjorde att jag tänkte på vin ofta och hittade på anledningar att dricka. Jag räknar inte glas. Har faktiskt klarat att förändrat mitt drickande på många punkter.
Men, att jag fortfarande dricker fler glas än tänkt ibland, det händer för ofta. Så. Där behöver jag dra en gräns. Är dessutom klar över att i mitt fall är det min hjärna som älskar vinet, den svarar snabbt och glatt. Vill ha mer.
Rörigt detta men behöver få ur mig. 🙏🏼

@majken_r Ville bara säga hej och att jag tänker på dig så här sista dagarna i året 2021 och önskar dig ett fint år 2022. Gör det du mår bra av och kämpa på❤️

majken_r

@vår2022 Tack, det betyder mycket! Vaknade med ett förväntansfullt pirr i kroppen idag. Ser fram emot mitt startdatum för nyktertid. Allt jag processat under mina dagar klickar i och det känns så bra. Tack igen ❤️⭐️

majken_r

Vaknade med ett litet pirr idag. Liksom förväntansfull inför min nykterhetsstart som snart börjar. Som att allt arbete senaste månaderna faller på plats. Ett steg som ska tas. Som jag vill ta. Som kommer bli svårt, särskilt efter en tid när hjärnan kommer på att det nog går att dricka lite. Då ska jag ta itu med det. Finns stöd här på forumet.
Men. Jag har så mycket bra i mitt liv, så privilegierad på det viset. Vänner, familj, träning, yoga och bra jobb. Lever också med med riktigt svåra saker men det är som det är.
Tacksam. Pirrig. Det blir en bra dag idag. Önskar er detsamma ❤️

@majken_r Härligt o så positivt inlägg! Ska bli så spännande att få höra fortsättningen... Tror att du o jag kom in här på forumet ungefär samtidigt, vi har tagit lite olika vägar...
Önskar att jag vore lika positiv som du är, så är det inte riktigt. Men mitt a-fria liv håller i sig o jag är nöjd o tacksam för det!
Kram 🤗

majken_r

@majsan_nu Vi kom in ungefär samtidigt och har gått lite olika väg. Tänker att det är så, olika sätt för oss människor. Tycker du är grym!! Jag är inte alltid så positiv..men har en ganska optimistisk syn på livet. Nuförtiden ska jag tillägga 😅 Stor kram till dig!!❤️

Tror på dig, vilken väg du än väljer. 💗 Tack för kommentar i min tråd. Det betyder mycket, trots att jag sällan skriver.

Kram

@majken_r Har läst i fatt i din tråd och jag tänker så lika som dig. Att jag kanske tänker för stort, att jag kanske inte klarar det. Men att jag precis som du processat och tänkt att så här får det bli och att jag (du) fixar det. Jag vet att jag kan och jag vet att DU kan, men vi får nog ta hjälp av varandra. För Mr A kommer flåsa oss i nacken och vilja att vi ska spendera tid med honom. Vi dissar honom tillsammans, säger att vi har en tjejfest där han inte är välkommen. 😊
Jag startar imorgon och du efter nyår om jag fattat rätt. Jag slår gärna följe med dig, jag behöver allt stöd jag kan få!
🤗