Hej! Hyfsat ny här. Tycker om det jag läser, känns som det är en fin och trygg ton i inlägg och svar. Har lite svårt att förstå trådar och inlägg men tänkte att, nu är det bara att börja. Får lära mig efterhand 😅
Tänker skriva lite som en dagbok, funderingar som dyker upp. Känslor. Allt det där. Har bestämt mig för att helt sluta med vin i 90 dagar. Oftast känns det ok. Men ibland dyker den där förhandlaren upp som tycker det vore toppen att dricka ett gott glas till den goda maten. Så, en dag i taget. Är nu på dag 12!

majken_r

Dag 95. Lite låg, som vädret. Grått, kallt och blött. Läser här och är så tacksam för alla som delar med sig. Om det ljusa och det mörka. Ska dricka kaffe nu, googla lite om bärbuskar och snittblommor. Kanske gå till gymmet senare. Se finalen av mästerkocken fast jag lite tröttnat.. Mysa med barnen. Bara vara. Nu känns det faktiskt lite mindre lågt, finns ändå en hel del bra 🥰

Hej Majken,
Tack för påhälsning i min tråd och för alla dina kloka och engagerade inlägg i både din egen och andras trådar! Och grattis till dina tre månader! Som du nog läst i flera trådar så är det många som känner sig lite vilsna och låga när de där månaderna gått. Vad göra nu, liksom... För min del kan jag säga att det blir enklare att vara nykter ju längre tiden går, så håll ut och ta dig igenom eventuella motivationsdippar. Du verkar må så bra utan alkohol, det måendet är värt att hålla fast vid. Håller med dig om att den där närvaron med barnen är så värdefull. Det är så skönt att inte ha något att dölja för dem... Eller för någon annan heller, för den delen.

@majken_r Känner igen mig, att emellanåt vara lite låg och man bara är. Inte långt ner i skorna, bara lite låg helt enkelt och en stund senare kan man känna sig lite mindre låg. Träning är ju effektivt då eller så bara är man och accepterar det🥰. Grattis till dina 95 dagar!🥳

@majken_r
Kul att du flyttade fokuset under tiden du skrev inlägget. Det är inte så illa ändå liksom. ☺️
Hoppas din dag blev fin.
95 dagar - superbra ju! Du gick om mig tillslut. 😉

majken_r

@vår2022 Tack! Det låga har lättat än mer, det bästa är att jag inte blir så passiv längre utan gör det jag vet jag mår bra av. Något lite räcker ibland för att väcka energin. Man måste ju inte alltid träna järnet😅 Sov gott!

majken_r

@Rehacer Det var verkligen så, det låga lättade. Tror i detta fallet det var för att jag var inne här och skrev. Har haft det lite rörigt i huvudet och dragits mot gropen. Har då egentligen velat låta bli att gå in här..tror det är en liten varningsflagga för mig. Så när jag bara skrev lite så fick jag väl tillbaks fokuset på varför jag är här. För förändringen oavsett hur den fortsätter. Nåja, nu känns det mer stabilt. Stor kram och hoppas du får sova gott 💓

@majken_r Grattis till snart tresiffrigt! Dag 96 idag (om jag inte har fel) är stort och du har gjort en fantastisk resa i din nykterhet👏👏👏💪. Du inspirerar!
@annabells beskrivning av gropen som väsnas och försöker suga en tillbaka är klockren. Och när gropen ropar och fokus svajar är det egentligen allra viktigast att gå in och läsa/skriva här precis som du beskrev det är jag också så övertygad om. Du kämpar så bra! Ha en fin nykter dag!🥰

Hej @majken_r ! Ja vädret är verkligen surt o kan göra vem som helst tokig. Det gäller att ha lite roliga saker framåt att tänka på? Och förstås vara lite aktivt tacksam över allt som är bra, inklusive nykterheten. Önskar dig sol i sinne!

majken_r

Dag 97. Är på en bra plats. Det känns stabilt och tryggt i min hjärna och med min kropp. Märker hur min låga och lite uttråkade period som inträffade runt dag 70 börjar släppa. Åker heller inte kana rakt ned i gropen, @annabell s fina beskrivning av suget, beroendet. Var på väg dit, rätt i, ett tag men stannade i tid. Tack vare forumvänners delande av kampen för förändring. Vet typ 100% vart min resa tar mig. Vart mina mål är. Hur jag vill och faktiskt tror mig kunna hantera livet efter mina snart 100 dagar. Men nu ska jag sova. Och vakna klar. Fortfarande det absolut bästa med att inte dricka. Kram⭐️

@majken_r
Godmorgon fina du!
98 dagar, snart 100!! Du imponerar!
Det är bra att vi kan hjälpa varandra här, att andras erfarenheter kan bli till hjälp för oss själva. För vi är på samma resa, har liknande bagage och samma frågor inför framtiden. Ingen är färdigutbildad i detta och därför är det så viktigt att ha möjligheten att lära av varandra.
Skönt att du känner att det vänt lite nu, att dagarna inte är lika tråkiga! Bra! 🧡
Hur går det med plantorna, sticklingarna & fröerna. Här går det bra - men all snö vi fått här nu igen gör ju att man funderar på om det aldrig ska bli vår!! 🙄
Kram 🤗

@majken_r Idag dag 98🥳. Stunder, längre eller kortare av eftertänksamhet kommer och går och tar oss framåt i den riktningen vi önskar. Kanske behöver dessa stunder vara lite gråa och uttråkande för att man ska kunna fundera och reflektera och känna skillnaden när man fått mer klarhet i hur man vill fortsätta sin resa. Skillnaden som känns är känslan av stabilitet och trygghet och det gråa uttråkade sinnet släpper lite. Att man fått ihop sina tankar som spretar åt olika håll och känner, ja, så här vill jag göra, det här känns rätt väg att fortsätta på, en känsla av lugn och harmoni.

Ha en riktigt fin lördag, här har det kommit 41 cm snö!🌷💕⛄️

majken_r

@Rehacer @vår2022 Så ni har snö. Här är ingen snö men kallt som tusan.. Längtar efter lite vårvärme. Ska sätta luktärtsfrön i morgon, ser så fram emot att komma igång med inköp av perenner, lite odling och annat!
🌱🌸

majken_r

Läst ikapp här inne. Har haft en lite intensiv helg, och är förkyld. Ligger nu i soffan och slöar. Har inte haft något sug, är fortsatt mer nyfiken på en nykter livstil. Att sluta romantisera vin. Att fortsätta samla nyktra erfarenheter så hjärnan fattar att det vin inte behövs för att det ska bli ultimat maxat. Har inga problem längre att prata om att jag inte vill dricka nu. Känns naturligt att bara säga som det är, jag sover och mår bättre utan vin. Vet fortfarande inte vart min förändring tar mig men jag vet att bakåt går den inte och det är jag tacksam för. Kram på er🌱

@majken_r
Fina ord, att du tar dig framåt och inte bakåt!
Gillar att ta del av dina tankar & resonemang.
Gillar dock inte att du är förkyld.
Krya på dig!
Kram 🤗

majken_r

@Rehacer nä, förkyld är inget vidare..men det kunde vart värre😇 Kram till dig 🥰

majken_r

100 dagar🌱
Det gick. Tappade nästan andan när jag tog beslutet, kommer aldrig gå..April?? Så länge…
Men det gick. Och det går.
Läser en del nu om återfall, räknande av dagar och annat.
Själv har jag alltid triggats av att räkna tex dagar. Varit orolig för det, att dagarna skulle innebära att jag på dag 100 drack. Även om det vore ett liten klunk. Men det ska jag inte. För jag har hittat något nytt inom mig. En trygghet och en nyfikenhet. Nu ska jag sova och i morgon vaknar jag klar. Något av det bästa jag vet. Nu fortsätter min resa, på mitt sätt. Är så himla glad att jag vågade komma in i forumet och lära mig av er❤️

@majken_r Grattis till 100 dagar!🥳💐🌟. Så fantastiskt fin resa du gjort på så många plan och framförallt med dig själv och din plats i livet. Du är modig, du är ödmjuk, du är klok, du ger och du kan. Jag önskar dig en fortsatt bra resa på det sätt som du önskar. Sov gott!❤️