Hej! Hyfsat ny här. Tycker om det jag läser, känns som det är en fin och trygg ton i inlägg och svar. Har lite svårt att förstå trådar och inlägg men tänkte att, nu är det bara att börja. Får lära mig efterhand 😅
Tänker skriva lite som en dagbok, funderingar som dyker upp. Känslor. Allt det där. Har bestämt mig för att helt sluta med vin i 90 dagar. Oftast känns det ok. Men ibland dyker den där förhandlaren upp som tycker det vore toppen att dricka ett gott glas till den goda maten. Så, en dag i taget. Är nu på dag 12!

Hej fina majken_r ❤️! Varje gång du skriver om att du stannar kvar i inte-dricka-livet så blir jag så himla glad och lättad (för din skull 😅) 🌼. Jag förstår precis hur det är med dörren, och att du nog inte känner att det finns något helt jäkla obvious som säger att du inte skulle kunna dricka lite smått och sparsamt igen. Om du nu skulle vilja. Nångång sen.

Kan bara säga att om jag fick välja om, så skulle jag göra nästan vad som helst för att inte ha valt att tänka ”nämen okej - jag tar väl lite vin idag!” där i slutet av februari. Jag önskar så fruktansvärt innerligt mycket att jag bara hade fortsatt och fortsatt och fortsatt (oavsett vad ) på min inte-dricka-resa. Det är aldrig i livet värt att testa att dricka lite vin igen. Det kan jag lova dig! ❤️

majken_r

@vår2022 Tack, uppskattar alltid dina ord🙏🏼 En del av mitt problem, eller inte problem men mer personlighet, är att datum mm triggar. Läste i en bok jag inte minns namnet på om en man som minsann klarade ett år utan alkohol och sedan drack direkt. Lite så. Så nu har jag inte druckit när mitt 100-dagars mål var uppnått. Grunnar på, yogar och njuter av en solig lördag. Kram till dig! Och hoppas intervjun kändes bra💕

majken_r

@Annabell Är också glad att jag är kvar och att jag håller mig, skulle lätt kunna luras tex på en solig aw då socialt drickande är =noll problem. Men sen.. Har läst allt du skriver och ser ju hur tufft det blev för dig..
Så nu försöker jag lite nyfiket utforska hur, vad och varför jag tänker som jag gör. Världens största kram till dig, hoppas du får en fin lördag❤️

majken_r

Vaknar långsamt.
Fortfarande känning av astma efter förkylningen, pollenallergi och lite huvudvärk. (Tycker inte synd om mig, finns värre..😇)
Men inte bakis! Så tacksam att jag tog mig igenom denna helg utan vin. Har inte haft sug, mer ett litet-äsch då? Varför inte? 😏Tänker det är frustration över att inte helt kunna använda kroppen. Men är det något jag inte ska göra så är det att tro att jag ska dricka lite vin på känsla, det är helt klart förhandlaren 🥸 som pratar och trycker på. Har ändå lärt mig känna igen skillnaden lite..
Snart blir det kaffe, frukost till barnen o sen ut till trädgården och fixa. Men först lite mjuk yoga för att dra igång kropp o knopp. 🌱

Godmorgon @majken_r ! Hoppas du vaknar till en god kopp kaffe idag! Full av beundran är jag över dina plus 100 dagar. Du skriver lite om känslan asch då och varför inte.... Kände direkt igen mig från förra året när jag hade lyckats med 100 dagar... Förrädiska tankar som för mig tog överhanden och det gick bra att ”dricka som vanlig människor” ett litet tag, sedan var jag tillbaka i gropen men ett än värre sug. Idag är jag på dag 10, börjar njuta av att vakna nykter men oroar mig redan för hur jag ska hantera asch-känslan när den kommer. Försöker dock leva dag för dag men behöver gardera mig framåt. Kram till dig!

majken_r

Har landat in i en för mig, nu, förankrad inställning till alkohol. Jag blir en sällandrickare. Inte en ”dricka-måttfullt-räkna-enheter”-drickare. Det blir frustrerande och triggande. Att räkna dagar blir triggande. Jag ser mig mer som en som sällan, eller typ aldrig, dricker. Det är så jag högt börjat beskriva mig inför bla vänner. Att alkohol inte passar mig längre på samma sätt som förr.
Jag känner tillit till min process och vill överlag inte dricka längre. Mår så ofantligt bra av att vara alkoholfri. Har druckit 1 glas och blir förundrad över hur tex min sömn påverkades. Av ett glas?! Har alltid känt att mitt alkoholproblem berott på en överkänslighet/sårbarhet. Jag tål liksom inte alkohol, precis som jag får typ alla biverkningar av medicin. Så. Dörren är inte stängd. Jag har druckit ett glas för ett tag sen. Jag är inte i gropen. Och jag vet att jag aldrig kan dricka på känsla/sug. Lite rörigt detta i skrift, inte rörigt i huvudet. Glad för forumet, alla som delar, allt jag lär mig. 🌸

@majken_r
Låter klokt och låter genomtänkt. ❤️
Bra att du inte stressar fram beslut och hur du vill ha det. Tror att man landar i något bara man ger det tid. Det hoppas jag iallafall på.. för min egen del med.
Sov gott! 🤗

@majken_r
Låter klokt och låter genomtänkt. ❤️
Bra att du inte stressar fram beslut och hur du vill ha det. Tror att man landar i något bara man ger det tid. Det hoppas jag iallafall på.. för min egen del med.
Sov gott! 🤗

@majken_r Vad skönt att du nu kommit fram till en inställning/beslut om hur du vill ha det med alkohol. Jag upplever dig som klok och förnuftig och du har brottats en hel del med dina tankar om det. Lita på din process och på dig själv.

Ha det gott!🌷💕

majken_r

@vår2022 jag litar på min process och på mig själv. Litar inte på alkoholens påverkan och är öppen och vaken för påhopp. På mitt egna sätt vandrar jag mot ett helnyktert liv. Kram och tack för dina, alltid ickevärderande, ord❤️❤️

@majken_r Japp, du har skrivit det som jag känner 🤗
Jag fortsätter dock att räkna dagar, jag vill liksom ha koll på var jag ligger. Men jag känner mig inte triggad av det, jag håller mig på min vakt, har satt upp lite regler för mig själv för att det inte ska komma smygande in igen. Suget kommer när jag minst anar det, det är inte över. Men jag har medel för att parera det.

Har också märkt vad bara ett glas kan göra för sömnen, kände dagen efter att det är det ju inte värt. För nu vet jag att jag kan ha kul och trevligt utan, och jag kan slappna av utan att öppna en flaska.

Som du, min dörr är inte stängd.
Jag tror det är bra att prata med sina vänner om sin situation, mig har det gjort gott i alla fall.
Kram till dig!

majken_r

@cthd jag har koll i kalendern här, men räknar liksom inte aktivt 😅 Det där med att prata om det är så bra. I början av min resa här var jag rädd och orolig för vad jag skulle säga, nu känns det naturligt och fint. Kram till dig!

@majken_r sällandrickare, det låter ju toppen. Vad härligt att du hittat något som känns bra och du trivs med.
Jag vez fortfarande inte riktigt vad jag ska bli ännu :) kram till bästa du

Jag har ju som du inte velat stänga dörren helt. Men precis som du funderar jag över varför och hur det där enda glaset ändå påverkar och om det är nödvändigt. ”Måttligt” är ingen framkomlig väg för mig heller. Har funkat långa perioder men rätt var det är medicinerar jag igen. Så nu är det ytterst sällan.
Det enklaste och bästa är säkert att stänga helt. Bara det att kunna räkna dagar härinne… och att alkohol inte finns på kartan är en trygghet, en extra mur. Men jag är ändå inte där och stänger. Jag att alkohol ska vara en ickefråga (vilket det aldrig kommer att kunna bli igen). Men jag tänker att det för mig till viss del handlar om att jag inte är och aldrig har varit särskilt förtjust i att vara full. Så just det lockar inte. I kanske 3/4 av mitt liv har alkohol varit rätt ointressant och då var jag just sällandrickare. Men det går kanske inte att backa, eller jo, det gör jag ju nu, men vetskapen om att det har varit ett problem är ju närvarande. Nykterhet handlar om så mycket mer än att inte dricka.

Nu är du uppe i 100 dagar. Bra jobbat! Jag tycker att mycket hände där mellan månad 3-6. Jag tänker på att jag har haft svårt att släppa den där glorifieringen av alkoholen. Och tänker att det där glaset kanske handlar om det ändå.Nån slags fånig alkoholromantik. Tänker på SeKlart som inledde sin resa med att ha ett frikort på sin 80-årsdag och att det efter ett par år nykter kändes helt oviktigt. Då har man landat.
Jag tänker också att det är lite farligt varje gång de här tankarna om att man ändå ska landa i att det är ok att dricka ett glas. Det är att balansera på slak lina. Du har i din tråd ibland varit så säker på att det är slut helt, så fundera lite på vad som får dig att landa i något annat nu och avvakta lite tycker jag. Om jag skulle välja nu kanske jag ändå skulle välja totalstopp. När jag slutade var det innan ”Det vidare livet” var så aktivt. Nu firas det födelsedagar därinne titt som tätt. Och ibland känner jag ett sting av avund. Det är nog bara ni härinne som fattar vilken kamp det är att sluta dricka. Så fundera lite på Majken om ett glas är mer värt än att kunna skriva 2 år…. Många faktorer att väga in helt enkelt. Men jag tänker också att vi som har hållit upp helt en längre period också har sett fördelarna och vet att vi klara det. Så mitt heta tips är: ge det lite mer tid. Det är liksom ingen brådska med att skaffa sig en plan.

majken_r

@Matti77 japp, passar nu. Men resan fortsätter nog alltmer mot nykterhet, i min takt. Kram till dig och ha en fin kväll!!

majken_r

@Sisyfos Så väldigt glad för din kommentar hos mig. Betyder mycket, och ger mycket. Har heller aldrig gillat att vara full. Alkohol har alltid gjort mig glad, pigg. Och det är jag ofta ändå. Ingen större skillnad på mig på fest med eller utan alkohol😅 Har aldrig riktigt varit fast i att helt sluta, var däremot fast i att ge det en längre tid. Tror mitt funderande och hur jag är som person spelar roll i detta, förutom att min hjärna tyvärr gillar alkohol. Jag är inte så svart eller vit, inte så antingen eller. Jag är i nyanser. Och blir som sagt lite triggad av gränser, datum, räknande. Även med annat. Jag slutade röka för länge sen. Utan att räkna, hålla upp. Bara bestämde mig att jag liksom inte röker. Tänker det blir så med vin så småningom. Att jag liksom inte dricker. Ja, som sagt. Inte lätt detta. Samtidigt som det är lätt. Nu ska jag ha en go helg, utan vin, och önskar dig en fin helg!💓

majken_r

Ser att jag har ca 270 dagar härinne. Och ca 200 dagar är alkoholfria. Det är så fint att se det i kalendern här. Det är en stooor skillnad mot hur mitt intag av vin sett ut tidigare. Hur ofta jag drack, belöningen och guldkanten. Det hade varit 200 dagar med vin och 70 utan då tror jag… Drack inte så mycket men för ofta.. Så detta tänker jag känna mig lite stolt över idag. Tänker också måla lite, plantera lite. Be för att dahlior och luktärter vill komma igång🙏🏼😇Göra lite yoga. Vara med barnen. Vara nykter! Njuta av helgen. Önskar er en fin helg. 🌸

Ha en jättefin vårhelg bästa majken_r 🌼🔥☀️❤️!! Jag tror verkligen på dig på din väg framåt och jag tror INTE att du kommer att trilla ner i gropen 🤗✨.

@majken_r
Låter som en dag helt i mitt tycke! Mysigt!
Å självklart ska du känna dig stolt över dina dagar! Du är en stor förebild!
Stor kram 🧡