Mitt nya liv börjar nu

Profile picture for user Tikka

Mitt nya liv börjar nu, denna gång ska det bara gå vägen.
Dag 2 nu som nykter,, det var en svettig natt kan jag säga, sov ändå rätt bra, men drömde rätt märkliga drömmar.
Vet att det kan bli så. Har precis lyckats tappa körkortet,, det var vad som krävdes för att titta sig själv i spegeln och fråga "vad f*n håller du på med"
Har redan märkt att ett bra stöd från omgivningen är viktig, familj, jobb, dom man ringer och vill ha hjälp av.
Ringde vårdcentralen igår och sköterskan sa "men vad bra att du ringde ang detta" det känns bra att höra sånt.
Satt igår kväll på ett kristet cafe i stan med en jobbkollega som sitter i samma sits som mig själv, det var väldigt avslappnande, alternativet skulle varit i pannrummet hemma med en massa pilsner.
Känner mig pigg idag, skakig och svettas lätt men jag känner mig positiv.
Pratade med en kurator idag, det kändes bra när hon sa att jag lät positiv och kunde prata om alla problem jag hade.
Önskar alla andra här lycka till! Kämpa på!

Profile picture for user vår2022

@Tikka ser att du nu skapat en egen tråd. Jag använder min tråd som dagbok och där jag skriver allt mellan himmel och jord. Bra också att kunna gå tillbaka och följa den egna utvecklingen.
Nu kämpar vi på!

Ja, då var den andra vita dagen snart till ända. Har nyss gått en promenad med hunden på 6 km.
Nu blir det en dusch och bara ta det lugnt tills det blir till att gå i säng. Är ledig imorgon så det kan bli en utmaning.
Har inget att dricka hemma och kommer ingenstans, så det går nog bra, just det, det är fredag imorgon,,
hmm,, då måste jag planera nåt tillsammans med sambon så jag har en plan för kvällen.
Sköt om er därute!

Dag 3 börjar nu då,, Usch vilken natt, svettades floder, frös om vart annat, sov en timme, vaknade, somnade om en timme osv. Tankarna kommer när man vaknat, svårt att somna om.
Ont i njurarna någonting fruktansvärt, är det fler av er som råkat ut för detta?
Har inget sug efter A. Men känner mig bakis när jag vaknar och har ingen större matlust.
Vet att vi som är under missbruk ofta har brist på B-vitamin. Fick lära mig det för 7 år sedan då jag fick en antabuskur, då fick jag en burk B-vitamin också.
Ha en trevlig nykter fredag alla!

@Tikka ja, det är slitigt med abstinensbesvären i början och olika för oss beroende på hur mycket vi druckit. Det som är bra att det så småningom blir bättre. Första tiden kände jag mig bakis varje morgon men blev ändå glad när jag kom på att jag var nykter😀. För mig har det gått upp och ned med sömnen, är på dag 47 idag. Ingen ångest men tankar som inte är högljudda stör nog sömnen. Det tar 3-6 månader för hjärnan att återhämta sig och få balans igen efter alkoholmisshandeln. Så tänker att det gäller att stå ut och låta tillfrisknandet ha sin tid. Jag kan stå ut bättre för att jag vet att jag är nykter och är snäll mot hjärnan och kroppen🥰.

Ont i njurarna har jag inte haft. Du har ju en kontakt med vården, det vore ju bra om de kunde göra en hälsoundersökning på dig och se vad som ev brister.

Ha en fin nykter fredag💪

Som jag skrev tidigare, dag 3 nu. Jobbigare dag än igår. Måste skriva av mig lite här.
Är ledig idag och sitter hemma ensam,, det är det värsta som finns,, rastlös, går fram och tillbaka och vet inte var jag ska he mig. Försöker se på skidåkning på tv, men kan inte koncentrera mig. Ont i kroppen, tankarna snurrar.
Nåja, är nykter iaf.....
Tack o hej!

@Kebne1 Tack för tipset,, låter som en ofarlig "grogg".
Snart är dag 3 avklarad med förskräckelse,, fy f*n vad jobbigt det var idag.
Skakningar, ont i huvudet och njurarna. Tippat i mig B-vitamin.
Druckit flera liter idag, vatten, julmust, vätskeersättning, kaffe, tror jag bara varit och pinkat en gång, var tog vätskan vägen, var man så uttorkad.

Profile picture for user Tackohej

Lider med dig, har varit i liknande abstinensfas som du beskriver. Finns ju en länk här på alkoholhjalpen under faktadelen om abstinens som du säkert redan läst. Hoppas dina besvär lindrar sig dag 4. Dom flesta vittnar ju om att runt dag 4-5 är det värsta över när man har fysisk abstinens. Bra beslut att sluta. Har som du upplevt ont i kroppen, leder, benen vid abstinens och de flesta andra symtom du beskriver som svettningar, skakningar etc men tror inte jag känt av njurarna.
Får man fråga hur länge och mycket du druckit innan du slutade?

Hejar på dig! Hoppas du får en bättre natt nu,

Profile picture for user Kebne1

Kämpa! För varje dag som går blir det bättre! Men DU min brorsa som supit rejält hade liknade symtom och han hade höga (eller var det låga?) natriumvärden och då ska man vara försiktig med vätska överhuvudtaget! Har du kollat upp sånt? Du låter stark och kommer fixa detta! @Tikka

Kämpa! För varje dag som går blir det bättre! Men DU min brorsa som supit rejält hade liknade symtom och han hade höga (eller var det låga?) natriumvärden och då ska man vara försiktig med vätska överhuvudtaget! Har du kollat upp sånt? Du låter stark och kommer fixa detta! @Tikka

Ja, Dag 4 då som nykter. Sovit mycket bättre i natt. Dock har svetten sprutat ur kroppen ändå.
Det är väl giftet som ska ut, lite ont i ryggen och huvudet, men överkomligt.
Har inget sug efter pilsner, känns helt otroligt.
Tackar för allt stöd av @kebne1, @kennie, @Tackohej, @vår2022💖
Tillsammans är vi starka!
Ha en nykter Lördag😊

Heja! Du gör det här bra! Tillsammans kämpar vi på! Nyss fick jag ett sug (efter bastun) men jävlar i mig, det är bara att bita ihop. Så ”poff” var suget över.

Profile picture for user Torn

Hej @Tikka och @Kebne1 ! Jag tänkte bara säga välkommen hit och meddela er att jag tycker ni kämpar på jättebra! En jäkla kamplust, ett positivt tänkande och ni ser glädje i minsta lilla förbättring ni märker av! Precis så var det för mig när det begav sig. Nu har jag varit nykter i snart 2 år, livet leker och jag mår hur bra som helst sedan länge. Kör på bara, det här fixar ni galant! 💪

Dag 5 då, natten var så där, har svettats mindre men en jädra huvudvärk. Men vilka drömmar, helknasiga, drömde bara om hur jag kämpat varje dag för att lägga upp en plan för, när jag skulle köpa pilsner, när jag skulle börja dricka dom, hade jag nåt planerat den dagen som störde mitt "drickschema"
Har man hållit på så? Det är ju på mattematisk nivå.
Igår mådde jag riktigt bra, idag känner jag mig lite mer down.
Men dagen har knappt börjat än, nu blir det en rejäl kaffekopp.
Hoppas ni andra här vaknar nyktra och inte är bakfulla.
Vi ses senare i dag!

Visst är det underbart att vakna icke-bakis! Bra jobbat av oss! Igår när Allan-Ballan suget slog till efter bastun så tog jag fram ett hopprep och hoppade lite och stod o räknade en stund. Sen ”poff” var suget över! Vilken kamp det är! Jag tror jag tänker på min snuttefilt vinet typ 100 ggr om dagen! Fy fasen. Kämpa på Tikka!

@Kebne1 Du också, kämpa på!
Vi gör det jäkligt bra!
Jag har faktiskt turen att jag känner inget sug,, men jag kämpar med att kroppen försöker vänja sig med att vara nykter,, det verkar som att den har synpunkter på det.
Den verkar inte tycka om vatten och julmust, och inte heller all mat jag vräkt i mig sen jag blev nykter.
Den är van med ett jämnt flöde folköl från 8-22 och knappt nån mat.

Jag äter som en häst! Jag åt fyra bullar som jag bakade dagen innan… jag som aldrig äter sånt annars! Vi har nog fått våra tomma kalorier från A… ha en fin nykter söndag! Idag ska kinderna bli röda av uteluften, inte av A!@Tikka

Jag slogs av hur sjukdomen beskrevs i tre delar inom 12-stegen.
1. Fysisk allergi - när man får i sig substansen händer något och kroppen vill ha mer
2. Mental besatthet (schema för att dricka etc, tar upp all tankekraft
3. Andlig Brist (behöver inte vara religöst, kan typ vara självmedkänsla, kontroll på inre känsloliv)

Känner igen din dröm, har haft massa såna drömmar själv men även levt så i verkligheten.

Känns som du är på ett bra spår nu! Kul. Och grattis till att du verkar kommit igenom den värsta abstinensen!

@Tackohej så sant, tack!
Man får försöka klättra så högt som möjligt nu, när breven från transportstyrelsen och polisen börjar dimpa ned i lådan så lär några pinnar gå av på stegen och man får börja klättringen igen.

Ja, då lider dag 5 mot sitt slut.
Mår bra som aldrig förr!
Tänkte på alkogenen som @kebne1 nämde igår, den är till 100 %
ärftlig.
Allt elände och fadäser farsan gjorde har jag gjort nästan exakt likadant och dessutom i nästan samma ålder som han var då han gjorde det.
Jag gått i exakt samma fotspår som han, till onsdagen förra veckan.
Då klev jag ur hans spår och började staka mig en egen väg.
Måste det, annars ligger jag med näsan i rumsgolvet när jag också är 65 år ( eller tidigare)
Det enda jag slog farsan i är väl att jag började smaka när jag var 14-15 år.
Tror faktiskt gubben var äldre.
Men det är ju ingen merit att ta upp i ett cv direkt..
Sköt om er! En dag i taget!

Profile picture for user Andrahalvlek

@Tikka Så var det för mig också. Min pappa söp ihjäl sig och dog vid 64 års ålder. När jag märkte att min tolerans ökat rejält och att alkoholen inte längre gjorde positiv nytta ens en kvart fick jag nog. Jag backade från stupet, innan jag ställde till med mer skit. Min pappa störtade till ravinens botten för oss båda. Jag vägrade att gå i hans fotspår mer. Idag har jag varit nykter i 672 dagar och jag kommer aldrig att dricka igen. Jag dricker inte alkohol. Punkt.

Kram 🐘

PS. Välkommen hit! Ni verkar vara ett litet gäng som har hittat hit ungefär samtidigt - toppen! Alla behöver en flock 🙏🏻 När det går dåligt behöver du flocken, och när det går bra behöver flocken dig.

@Andrahalvlek Tack så mycket! Ja, vi var ett litet gäng som stämplade in förra veckan,,, vår lilla flock.
Men jag är rädd att vi tappat nån på vägen nu, tyvärr!
Hoppas höra av dom igen. Det var en, jag kände bra kemi med.

Ja, dag 6 då, ont i huvudet och hade mardrömmar som resulterade i svettningar i natt.
Mår iaf riktigt bra, är på väg till jobbet, och har en tid hos en läkare idag. Vet inte riktigt vad jag ska säga till honom nu,
Jag mår ju bra och har inget sug efter alkohol, har funderat på det, jag använde förmodligen pilsnern till att bedöva det jobbiga och för att kunna sova bra. Hade det varit för berusning så hade jag förmodligen inte använt folköl.
Nåja, det är inte lätt att ställa diagnos på sig själv.
Dock har den giftiga klumpen som varit i mitt huvud börjat övergå till lilla och stora hjärnan.
Så under dagen kommer fler reflektioner jag gjort under dessa nyktra dagar.

Kämpa! Du måste hålla mig i handen genom den här resan! Jag var brutalt ärlig med läkaren, jag tänkte att detta är hans jobb. Han kan hjälpa mig.
En ny vecka som nykterist. Hurra för oss! Tänk vad vi kommer vara fräscha o fina till sommaren!!!@Tikka

Hmm,, kommer på jobbet,, grabbarna hade julfest i lördags, satt på jobbet innan dom åkte och käkade julbord,
(jag slutade följa med för flera år sen, klarar inte av det)
Går till matsalen med matlådan,, på bänken står en flaska Jäger och en Capt Morgan,, (nästan tomma iofs)
Hyggliga kollegor man har,, var och skällde på dom nu.

Ja, sitter på jobbet, lite rörigt i huvudet. Känns som hjärnan är snabbare än kroppen,, brukar vara tvärtom.
Var hos läkaren idag, tog prover (tro om man vill veta svaret).
Fick nå medicamente som gör att jag ska kunna somna bättre om jag vaknar,
vet inte om jag törs prova dom. Skulle inte va nåt beroendeframkallande iaf, det sa jag nej till.
Läkaren lyssnade på min historia och tyckte inte att jag behövde antabus eller anti depression tabletter nu iaf.
Hon tyckte jag såg ovanligt fräsch ut?? Går det så fort,, hallå, 6 dagar. Måste vara B vitaminen sa jag.
Ikväll har jag planerat cafe sväng med en jobb kollega som också kämpar mot A-djävulen.
Kämpa därute💖

@Tikka Det är bra, ge kollegorna en rejäl utskällning😁. De där B-vitaminerna vill man allt få tag på om de gör sådant underverk😂.
Fortsätt hålla ångan uppe som du gör👍

Bläää,, då halkade man ned en bit idag då,, Åklagaren i V-norrl har då råd att köpa julklappar nu.
Det var en kvinna, kanske ska skicka med en hyacint som jag köpte nyss, hoppas på rabatt kanske,, nä, förmodligen inte,, skickar en kaktus istället.
Ett tips,, låt bli bilen när ni druckit, kostade 17 600 kr. (säger han som åkt dit 2 ggr)
Nåja, har bara mig själv att skylla...
Livet går vidare. Och NYKTER är jag också.
Kämpa på där ute!!!!!

Ja, dag 7 idag då. Hade svårt att somna igår, men det var inga dåliga tankar, tvärtom, det var positiva tankar som höll mig vaken till kl 24 ungefär,, hade musikhjälpen på radion, jag blir lugn av att höra prat i bakgrunden, får lite jobbigt när nån skriker. Vaknade kl 04:30 hur pigg som helst, och har man vaknat, då måste man upp å pinka (har nog med åldern att göra) gick å la mig igen, låg och lyssnade på radion och kände hur bra jag mår,, varför i h*****e har man inte gjort detta tidigare,, jo, det har jag väl försökt, men har inte klarat av det riktigt, man sopar inte undan 35 års missbruk bara så där.
Så jag säger åt er andra här,, kämpa på , en dag i taget, vi klarar det här!!

Ja, snart lunch,, jag blev så rörd av ett inlägg av @Kebne1 tidigare, jag blev så glad att jag var tvungen att "försvinna" en stund på jobbet. Efter det började jag känna mig lite låg, jag kan inte säga varför riktigt,, kan vara att jag kände sån optimism för en vän, så min energi helt enkelt tog slut. Det behövs inte så mycket hjärngympa förrän dom få hjärncellerna man har kvar blir trötta. Det var som en sa till mig en gång när jag hade hittat på nåt jävelskap,,
"Du kan ju bara ha en hjärncell, och han måste ju sitta i rullstol,, och dessutom ha punktering på ena hjulet så det bara går runt, runt" Det var ord och inga visor det,, själv var jag tvungen att tänka ett tag för att förstå vad han menade!

Profile picture for user MammaMums

Hej ala!
Läst denna tråden och jag är på dag 1 nu efter att återigen bestämt mig för att ta tag i mitt liv och jag blev chockad igår då jag fick i mig nästan 2 flaskor vin mellan 16-24. Efter alla år av eskalerande drickande har toleransen blivit hög och blir knappt bakis längre. Skrämmande! Hoppas på mkt stöd härifrån ❤️

@MammaMums Hej, ja här är vi ett gäng som har varit nyktra lite olika länge,, och kämpar på för att fortsätta med det. Själv har jag gjort bort första veckan idag,, under plågsamma former dom första dagarna.
Ett tips så länge, skaffa magnesium tabletter och B-vitamin,, Helst B1 Thiamin i ren pulverform, ett kryddmått varje dag, överskottet kommer ut ur kroppen så det går inte överdosera.
Och stålsätt dig på att bli nykter. Det finns prövningar på vägen som du kanske vet.

Hej alla!
Måste säga att jag har en dipp idag,, anade att det skulle komma en snart. Från att vara så positivt upprymd igår och i morse, till att tycka att allt suger just nu.

Håll ut. Det är samma här. Superdipp dag 14 för mig. Har du någon plan för att rida ut dippen? Min är promenad (flydde från hemmet då jag såg att det finns en öppnad Bib). Sen ska jag frossa i chips 😅 är ok med att tröstäta ett tag om det krävs

@Tackohej Tack för stödet! Nä, jag har väl ingen plan, har inte en droppe hemma så det blir väl hem nu efter jobbet och äta, ta en promenad. Ta det lugnt till läggdax kanske fungerar.
Har en burk med is-choklad hemma som lever farligt ikväll. Chips lät inte dumt,, det är väl min tredje last,
efter alkohol och Grov lössnus.
Kämpa på du också @Tackohej!

Profile picture for user TappadIgen

Det är som många redan varit inne på och ni själva redan är medvetna om inte alls ovanligt med lite dippar då och då men härligt att ni kan stötta varandra. Dippar är ju egentligen en naturlig del av livet och inget konstigt med det, när man tänker efter egentligen. Jag tycker att det är svårt att komma med tips för alla är ju så olika och hanterar på så olika sätt och mina sätt att göra saker på ter sig nog väldigt främmande för de flesta.

Kämpa på!

@Tackohej Det blev chips och trocadero, känner mig lite bättre till mods.
Ska gå å knyta mig snart, måste åka på jobbet kl 05:30 imorgon,, får anpassa mig till sambons arbetstider när jag inte får köra själv!

@Tikka Dipparna är helt normala. När du drack sköt dina må-bra-hormoner serotonin och dopamin i taket. När du var bakfull störtdök de. Det tar ett tag innan hjärnkemin hstabiliserar sig, några månader faktiskt. Sakta men säkert återfår du den normala funktionen och kan känna glädje och njutning i vardagen. Alla känslor blir förstärkta i nykterheten, lite otippat faktiskt. Ilska, sorg, glädje, njutning - allt blir liksom i kubik. Jag har tex inte skrattat så gott sen jag var barn som jag gör nu. Så håll ut - belöningen kommer!

Kram 🐘

Ja, då var dag 8 här i min nyktra, lite förvirrade tillvaro. Hjärnan jobbar på högtryck, det går fort i huvudet, för fort,
jag skriver fel hela tiden, missar ord i meningar, för hjärnan är flera ord före händerna.
Sen om någon kommer och ställer en fråga så måste jag tänka en stund innan jag svarar för huvudet måste nollställa sig och behandla frågan en stund. Jag är lite av en arbetsledare på jobbet och ska ta beslut om vissa problem.
Det värsta som händer nu är att någon kommer och säger att "detta problem kan vi lösa på 2 sätt, ditt eller datt, hur gör vi" och då väntar dom sig ett svar på momangen, som dom fick förut av en självsäker suput,, jag klarar inte riktigt av det nu, blir stressad för jag måste se hela bilden framför mig först och nu tar det lite tid.
Men det blir bättre och bättre dag för dag, självsäkerheten har jag inte tappat. Allt tar bara lite längre tid.
Jag tycker om att skoja till det, jag är säkert lite barnslig egentligen.
Denna sida har hjälpt mig så otroligt mycket, jag tackar alla som är här och stöttar mig i detta maraton.
Och speciellt tack till @Kebne1 som betyder väldigt mycket för mig på denna resa💗

@Tikka Det är bra att skoja till det och vara barnslig. Humor är så befriande och man får skratta och ofta åt sina egna skämt. Jag och mitt syskon skämtar ofta och även om allvarliga saker som skett i barndomen men också om andra tuffa saker. Ett gott skratt i det allvarliga förlöser för det är så jobbigt, sen kan man fortsätta handskas med saken i allvar. Kan skämta om mig själv också, när jag tänker på vilka knäppa saker jag gjort i fyllan, så mycket galet och faktiskt komiskt. Tex att låtsas att man är nykter efter en pava vin och lite till, ser dubbelt när jag försöker titta på tv, måste blunda med ett öga för att inte se dubbelt, försöker dölja det med en filt över ögat liggandes i soffan, skärper mig för att gå rakt till toan men ginar in i soffan. Jag tycker det är tragikomiskt så här efteråt😂

Satt och funderade nu medan jag tog mig en snus,,, skulle någon elak typ komma och ta min snusdosa,, då skulle jag lägga mig ned och skrika och sparka som ett barn som blivit av med sitt godis.
Just nu är snusdosan det viktigaste jag har. Inte så nyttigt kanske,, men hur nyttig var man tidigare då!!!!

Idag, dag 9,, ja , hur känns det idag? Måste säga att jag mår BRA. Ingen abstinens, har gjort bort den nu tror jag, men den var riktigt jobbig. Sover rätt bra faktiskt, har lite skumma drömmar om alkohol som jag vaknar av, men kan somna om ganska lätt.
Det som är det bästa av allt är att jag inte har nått sug efter alkohol alls,, jag har intalat mig så hårt att nu får det vara nog. Visst kryper det i kroppen, men det är nog pga rastlösheten jag har.
Det finns säkert nån lång bokstavskombination som passar in på mig,, men när jag var liten så kallades det för
"myror i brallan" då fanns ingen annan diagnos.
Det som suger mest är väl att jag inte får köra nått av mina 7 fordon av olika utformning (4 hjul,, 2 hjul, banddrivet, 4x4) på minst ett år. Men det kan jag bara skylla mig själv dock!
Så ni som kämpar på därute, försök att se till så ni inte har alkohol hemma,, det är det värsta ni utsätts för på resan till ett nyktert liv. Krogen och systemet kan man hålla sig undan,, men man kan inte fly sitt eget hem.
Kämpa på!

@Tikka God morgon! Ja den värsta abstinensen är skön att bli av med. Sedan tar det 3-6 månader innan hjärnan fått återhämta sig efter misshandeln och funnit balans igen. Bokstavskombinationer har nog de flesta en släng av, så länge det inte hindrar ens liv och man tar skada av det så är det ingen fara. Kan även vara en tillgång😀. Jag blir också lätt rastlös och tror att det beror mycket på att nya vanor ska skapas, men nya aktiviteter. Att dricka var en aktivitet som tog tid, det hålet ska fyllas med nya aktiviteter.

Supertråkigt att du inte få köra dina fordon😩 men nästa vinter får du ta igen all förlorad körning nykter🤩.

Ha en fin dag och bra jobbat💪💕

@vår2022 Detsamma! Tack för stödet!
Hörde ungdomarna i byn var på den lokala månskensrinken och lirade spontanhockey igår kväll.
När jag kommer hem idag ska jag rota fram mina gamla Jofa från -87, och ta en sväng dit,
sparkstöttingen får jag köra iaf.
Hoppas knäna håller bara.

Ojojoj,, Jofa medarna från -87 levererar än. Lirat spontanhockey med ungdomarna i byn i en timme,, man fick känna sig som 15 år igen. Nu en timme efter det sitter man i soffan hemma och känner sig som 15 x 5 år.
Hur känns det imorgon när man ska kliva ur sängen tro!

@Metmasken @vår2022
Ja, det var skönt med lite fysisk aktivitet nu kände man att man kommer få jobba lite på konditionen.
Men tänk vad hjärnan kan tvärvända,
Från att må bra, var törstig efter hockeyn, drack vatten hemma, sen ser bara hjärnan en ishink med kalla pilsner. Då var man nere på jorden igen.
Tur det inte finns nån pilsner i huset och det är 5 km till närmaste affär!
Vindarna vänder fort i den här branschen.....

@Tikka Du är så rolig😂. Din humor kommer att vara till stor hjälp i kampen. Titta i ishinken igen med pilsner, titta noga ner i djupet, där är den! Alkoholdjävulen som försöker förvrida och förgifta ditt sinne! Be den fara ditt pepparn växer, använd starkare ord om du vill, och stäng dörren!