Idag är det lite drygt ett år sedan jag startade den här tråden. Efter cirka 3 månader tog jag ett återfall (ett ganska långt sådant) vilket slutade med en krasch. Efter denna händelse har jag varit nykter och imorgon är det 9 månader sedan.
Jag har tidigare säkert försökt sluta 30 gånger men som mest lyckas hålla uppe en månad eller två. Jag har därför reflekterat över varför det lyckats denna gång.
Jag tror det finns två huvudskäl.

1. Att jag insett att JAG inte klarar av att dricka alkohol. Alla mina tidigare erfarenheter är mitt bevis.

2. Att jag försökt med en annan/ny lösning än mina tidigare.
Förut bestämde jag mig att aldrig mera dricka och sen var det bra med det. Denna strategi slutade alltid med samma resultat, att jag började dricka igen.

Einstein beskrev det så här "Definitionen av idioti är att göra på samma sätt gång på gång men att förvänta sig ett annat resultat".

Ovanstående stämmer väl in på mig och mina försök att sluta dricka.

Eftersom detta är "min" tråd så tar jag mig friheten att skicka med några råd som jag tror ökar chanserna att lyckas bli nykter.

Var ärlig med ditt drickande. Skilj på hur du önskar att du kunde dricka och hur det faktiskt ser ut. Om du vill sluta dricka, våga testa nytt, det finns massor, här följer några exempel:

Starta en tråd och skriv dagbok på AH.
Gå med i Alkoholprogrammet
Gå med i Cairy
Besök AA
Lyssna på poddar
Läs böcker inom ämnet
Ta hjälp av beroendevården
Börja med samtalsterapi
Berätta öppenhjärtligt om dina problem för dina närmaste

Önskar er alla en fin Valborgshelg!

Kram

@Svart kråka Grattis till nio månader! Och jag tar särskilt till mig definitionen av idioti, så sant. Själv drygt 40 dagar nykter och mår så mycket bättre utan a. Jag vill aldrig mer dricka alkohol men jag är ödmjuk för att detta är en sjukdom och försöker ta en dag i taget. Haft flera långa nyktra perioder de senaste åren men har alltid fallit tillbaka. Dock väljer jag att försöka se mina återfall som ett steg i processen till nykterhet. Vi är alla olika men det viktigaste är nog att aldrig ge upp, vara ärlig först och främst inför sig själv om att jag inte klarar dricka alkohol. Någon gång blir den sista och tar till mig och håller med om vad som ökar chanserna. Önskar dig en fin och nykter valborgshelg!

@Ny dag
Tack och grattis själv till 40 dagar. Jag håller helt med dig i att det viktigaste är att aldrig ge upp. Jag tror även precis som du att återfall är en del i processen och om dessa inträffar är det viktig att inte vara för hård med sig själv. Jag tror även återfall har en viktig funktion för att lära oss. Om vi efter ett återfall ärligt försöker se tillbaka vad som fick oss att ta det första glaset så kan vi nog lära oss en del inför framtiden. När jag ser tillbaka på mina egna återfall (de är många, gjorde mitt första försök att sluta dricka 2008) så kan jag se att processen började långt innan det första glaset togs.

@Svart kråka Grattis till 9 nyktra månader! 🥳🥳🥳 Jättebra inlägg - och Einsteins visdomsord gillar jag verkligen. Man kan inte fortsätta göra likadant om det aldrig fungerar. Man måste göra annorlunda. Ibland är det enklaste att göra tvärtom, bara för att få till en förändring. Rent faktiskt gå en helt ny promenad, ändra sina matvanor, ändra whatever. Förändra, göra annorlunda. För att få ett annat resultat.

Kram 🐘

För ett år sedan skrev jag skakig på detta forum. Aldrig hade jag kunnat tro att den dagen på ett sätt skulle vara en av de bättre i mitt liv. Det var den dagen jag gav upp alkoholen.

Det blir för mig bättre och bättre samtidigt blir längden på tiden mindre och mindre viktig.

Kram till er alla och tack för all hjälp.

För ett år sedan skrev jag skakig på detta forum. Aldrig hade jag kunnat tro att den dagen på ett sätt skulle vara en av de bättre i mitt liv. Det var den dagen jag gav upp alkoholen.

Det blir för mig bättre och bättre samtidigt blir längden på tiden mindre och mindre viktig.

Kram till er alla och tack för all hjälp.

@Svart kråka Grattis till ett år!🥳. Ja, minns när du var skakig och skrev här, tänk vad bra det har blivit sedan dess! Jag är så glad för din skull att du lyckades vända om, bli nykter och gå mot ett bättre liv😁. Kram❤️

@Svart kråka Grattis till 1 nyktert år! 🥳🥳🥳 År 2 är enormt häftigt, då har man redan gjort det mesta nykter en eller flera gånger och man kan släppa det. Fokusera på annat, på det som är kul och intressant.

Kram 🐘

Hej på er alla underbara människor!
Vill bara titta in och göra en liten uppdatering. Inte för min egen skull utan förhoppningsvis att den kommer någon annan till nytta som lite inspiration. I juli 2022 upplevde jag en av de mörkaste tiderna i mitt liv. Jag mådde oerhört dåligt, var fast i ett alkoholmissbruk (som jag så många gånger försökt ta mig ur).

Nu, 435 dagar senare så är mitt liv väldigt bra på så många sätt och nyktert dessutom.
Tack till alla som stöttar och stöttat mig. Och till dig som är ny. Testa, våga gå in helhjärtat. Det blir bra, tom bara bättre och bättre.

@Svart kråka Hej på dig! Så roligt att höra att du mår så bra och bara bättre och bättre😁. Att det går så bra med nykterheten. Grattis till 435 dagar🥳! Grymt bra!

Ha det gott!❤️

Idag påminde appen Rehubs mig att det är 600 dagar sedan jag senast drack. Tänkte komma in här och säga hej och kanske vara en inspiration/förhoppning till de som känner sig nya. En dag i taget blir tillsist flertalet dagar.

Om jag får ge några råd utifrån mina perspektiv så kommer de här:
1. Var ärlig med dig själv om dina problem. Fundera inte över hur du vill eller borde kunna dricka, erkänn för dig själv hur det faktiskt är.

2. Om du testat avstå alkohol flertalet gånger och att du sedan trillat dit igen (vilket var min melodi iaf). Testa något nytt, gör om tidigare försök på samma sätt.

3. En dag i taget.

Är även oändligt tacksam till de som höll mig fint i handen i början av min resa: ❤️❤️❤️❤️
@vår2022
@kennie

Kram till er alla!!