Hittade hit idag.💜 Min historia börjar för ca 9 år sedan. Vet dock inte om det spelar nån roll. Idag är jag återigen fast... Varit utan i ca tre år men pga mina hjärnspöken och mitt liv som ensam mamma och helt ensam utan vänner känner jag mig såå ensam och utlämnad. För tre år sedan visste de flesta i min närhet att jag drack för mycket. Ingen sa det rent ut men det var en oskriven regel. Jag tog tag i det själv och har inte druckit en droppe på tre år. För ett tag sen fick jag ekonomiska problem och med allt vad det innebär. Nu är jag fast igen och döljer för mina barn och särbo. Hatar att jag hamnat här igen och vill fa nån att prata med.

Hej Hoppomframtiden och varmt välkommen hit!

Till att börja med bra jobbat att du tog dig modet och kraften att skriva här och be om stöd. Just nu och sedan en tid tillbaka har du känt dig ensam och utelämnad haft en del ekonomiska problem och detta har skapat tuffa känslor om jag förstår dig rätt. Att känna som det du beskriver är inte lätt, det är inte konstigt att alkoholen på kort sikt kunde bli ett sätt att dämpa detta. Alkoholen har smugit sig tillbaka i ditt liv och det vill du ändra på. Att vända dig hit är ett stort steg på vägen!

Du har tidigare jobbat med förändringar och lyckats bra, du var alkoholfri hela tre år, imponerande verkligen. Du skriver att du vill få någon att prata med, när det kommer till forumet här kan det ta lite tid innan en får svar och det kan vara bra att skriva flera gånger. Ett tips om du vill prata med någon muntligen kan vara att testa Alkohollinjen: https://alkoholhjalpen.se/alkohollinjen

Kanske har du redan sett men vi har också ett självhjälpsprogram om det skulle kunna vara någon att testa, via det kan du också om du vill få stöd längs vägen av en av oss rådgivare: https://alkoholhjalpen.se/program

Hoppas du hittar mycket som blir hjälpsamt här!

ps. fint och inspirerande alias du valt också!

Varma hälsningar,
Rosette
Alkoholhjälpen

Hej, lurig är den den där alkoholen. Hur fast är du nu i träsket? Det går att ta sig upp. Jag kommer ur och halkar tillbaka själv titt som tätt men är på en bra väg nu. Har du någon hjälp i din närhet? Det är svårt själv tycker jag. Men vi är fler så ensam med problematiken är du inte!

@Hoppomframtiden Här är en till som faller då och då. Är återigen på dag 5 efter ca 4 månaders avhållsamhet. Att göra detta själv är en av de svåraste uppgifter jag tagit mig an i livet. Hade önskat jag hade en fysisk person i min närhet jag kunde be om hjälp.
Du är inte ensam. Inte härinne iaf. Vi är många som har samma problem.

Hoppomframtiden - vilket underbart val av namn 🥰
Tillhör själv gruppen som återkommer till detta forum, där jag misstänker alla av oss hade önskat vi inte behövt. De senaste 6 åren så har jag mestadels läst inlägg, blir peppad av att läsa alla igenkänningar. Men insett att skall jag ta mig igenom detta ensam, så behöver jag också skriva.

Något som hjälpt mig lite grann är att söka nya vänner, finns en underbar app som heter GoFrendly, som hjälpt mig hitta nya vänner och bryta gamla mönster. (En app för tjejer/kvinnor att hitta nya vänner)

Uppenbart så behöver jag mer tips och idéer för just nu är jag inne på min 3dje dag utan alkohol, och har bestämt mig att skilja mig från alkohol. Har insett att hur mycket jag än önskar kunna ta ett eller två glas vin, så klara jag inte av det. Men fan vad svårt det är……

// VissenRos

@Tackohej Tack för att du svarade.🥰Inte fast jättemycket men är det nåt jag lärt mig är att inget är det bästa. Hänt så mycket i mitt liv de sista åren. Vet att det inte är en ursäkt men väl en liten förklaring.🤔

@VissenRos tack snälla för svar... det känns som du är lite som jag.. tar itu med det och är duktig men av olika anledningar "fuckar" man upp. Hatar den känslan och att man gör allt för att dölja sitt drickande.

@Hoppomframtiden relaterat till den känslan. För mig har detta forum hjälpt mycket. Att skriva av sig sina känslor, vrida och vända på tankar, lära känna sig själv igen på nåt sätt.

Vi är bara människor. Vi faller ibland. Jag tänker att vad vi gör sedan är det som betyder något. Upp på hästen. Sluta inte försöka. Hitta viljan. Till slut så går det. Det måste jag tro.

Välkommen till ett ställe med personliga upplevelser, erfarenheter och empati.