Morgon nummer 5, tycker om att skriva av mig här, känns som att det behövs. Visade sig vara svårare än vad jag trodde att få hjälp av sjukvården, minst en månads väntetid. Lite synd men får hålla i ändå. Inget riktigt sug har uppstått ännu men tänkt att jag ska ta mig ut på promenader när det uppstår i motsatt riktning än bolaget.

Dag 6, igår hade jag lite tankar på alkohol fram och tillbaka under dagen, gick ut på en långpromenad, var inte i närheten av att åka till bolaget vilket är skönt. Gick lätt att slå bort men finner det lite irriterande att tankar på alkohol och att dricka kommer upp fast jag är 100% säker på att jag aldrig vill dricka igen. Tror jag var ganska trött och kanske därför dem kom, läste i någon tråd om HALT och tänker att det kan vara smart att försöka tänka på det.

Challe2022

@nykteristen24 Tankarna på alkohol kommer och går det gäller bara att stå emot. Jag tänker i bland på det och drömmer om det men då är det skönt att vakna nykter. Kämpa på en dag i taget jag är på dag 69 och det blir bättre och bättre. Det är underbart att vara nykter.

@Challe2022 fint att höra att du varit nykter sålänge! Skönt att det blir bättre och bättre, som du säger är väl bara att försöka göra allt i sin makt för att stå emot. Börjat träna nu iallafall, tror det kommer vara bra för båda nykterheten och hälsan.

7 dagar nykter idag, känns som det gått 1 månad. I mitt huvud var det en evighet sen jag sist drack. Känns otroligt bra, mår så himla mycket bättre. Är nästan ångestfri vilket underlättar så otroligt mycket. Är lite stolt över min vecka.

@nykteristen24 Grattis till 7 nyktra dagar! Bra att du fokuserar på fördelarna med nykterheten. Mitt tips är att i lista topp-5 över fyllesynder. Dräm sen den listan i skallen på alkoholdjävulen när hen börjar viska: ”Det här gick ju lätt, det var nog inte så farligt, du har nog inga problem egentligen.” För det viskandet kommer att komma - var beredd!

Första helgen är tuff också. Helgen är så präglad på att man brukar dricka. Sysselsätt dig är mitt råd! Gärna fysisk aktivitet. Till 80 procent handlar nykterhetsarbetet om att skapa nya nyktra vanor.

Kram 🐘

@nykteristen24 Bra jobbat och grattis till 7 dagar!🥳. Du ska verkligen vara stolt över din vecka! Det är så otroligt skönt när ångesten lättar och det blir så tydligt hur alkoholrelaterad den är. Bra att du tar tag i detta i unga år och inte slösar bort ditt liv med ett självdestruktivt alkoholdrickande. Jag är 55+ och lyckades för snart 1,5 år sedan bli nykter efter massor av år med försökt minskat drickande som aldrig höll. Mitt tips är att tänka positiva tankar om hur du vill leva ditt liv och vad det ska innehålla som nykter, det skapar positiva känslor och minskar sug. Negativa tankar som tex att det är synd om mig som inte får dricka osv, skapar negativa tankar och därmed negativa känslor som sug. Att skapa nya vanor och ersätta de dåliga drickvanorna som att träna, promenera eller annat är jättebra, jag har fått så bra kondition och styrka i kroppen och gått ned 1o kg😁. Att träna är min nya drog!

Att sluta dricka är bland det bästa jag gjort och det har gett mig en ny chans till att ta ansvar och ta hand om mitt liv. Jag mår väldigt bra psykiskt, är balanserad och kan hantera svårigheter på ett helt annat sätt som nykter. Jag är tillgänglig i mina relationer till barnen, maken, i jobbet och min omgivning och gömmer mig inte längre. Självkänsla och självförtroendet har ökat massor och jag har livslust och njuter av den friheten som nykterheten givit mig. Jag styr mitt liv och har kommandot över det.

Det tar sin tid, man brukar prata om 3-6 månader, för hjärnan att återhämta sig och skapa balans igen efter överkonsumtion, så ge dig tid och utforska nyfiket förändringen som sker. Med klar hjärna kan man sedan ta itu med underliggande problem så ofta ligger bakom ett osunt drickande. Det fick mig att bli stark och lära känna mig själv på ett nytt sätt. Ju längre tid du är nykter desto bättre blir det.

Ha det gott! Och var stolt över dig själv för du gör ett så bra jobb!💪❤️

@Andrahalvlek bra idé! Men fruktansvärt jobbigt att tänka tillbaka på alla fyllesynder, tror det kan vara en bra motivation! Har tänkt att ta mig ut på promenader och gå till gymmet under helgen!

@vår2022 tack! Ja otroligt skönt att bli av med den, som du säger så är det ju väldigt kopplat till alkoholen. Även om jag kan ha lite ångest då och då annars också så tänker jag att alkoholen förstorar upp den x10. Häftigt med 1,5 år som nykter.
Tänker att jag ska motivera mig med att skaffa mig några intressen/aktiviteter jag kan göra som nykter, tror dels det är en stor del till att jag druckit förut. Var ganska aktiv som tonåring men sen när man började på universitetet så försvann det lite och sen när arbetslivet kom så började tristessen på lediga dagar vilket gärna botas med alkoholens ”varma filt”. Ser fram emot att få en liten boost i självförtroende och självkänsla, har supit bort en hel del av den med all skam och ångest jag haft. Tack så himla mycket för din kommentar!

Dag nummer 8, gårdagen gick förbi förvånansvärt enkelt. Går nu in i helgen, känner mig inte särskilt orolig för den heller. Just nu är det ganska enkelt att vara nykter, undrar när den värsta dippen ska komma. Tankar på alkohol kommer såklart då och då men dem är rätt enkla hantera.

@Andrahalvlek exakt så som du beskriver - ”att detta inte va så farligt, jag har nog inga problem, jag slutade så lätt osv ” det är det som fått mig att trilla dit varenda gång!! Så skönt att läsa av någon som kommit längre än jag. Bra att ha med sig!! Och grattis till dina snart 8 dagar @nykteristen24 , härligt att det går bra för dig🙌🙂

@Andrahalvlek exakt så som du beskriver - ”att detta inte va så farligt, jag har nog inga problem, jag slutade så lätt osv ” det är det som fått mig att trilla dit varenda gång!! Så skönt att läsa av någon som kommit längre än jag. Bra att ha med sig!! Och grattis till dina snart 8 dagar @nykteristen24 , härligt att det går bra för dig🙌🙂

@nykteristen24 och @ångest-nu
Det kan se så olika ut för oss ang dippen. Jag har klarat mig bra från detta och har inte haft någon större dipp. Jag har fått flashar och påmints om gamla vanor då jag typiskt druckit vin, tex när jag varit hos frissan första gången efter att jag slutat. Då brukade jag alltid dricka vin efteråt eller i andra situationer. Jag drack typ i alla situationer😱. Då har jag stannat upp, låtit känslan komma, observerat den och förstått vad det handlat om, en vin-vana och hjärnan som minns detta, sedan tänkt ”aldrig i livet, va fan fick du luft ifrån!” och låtit tanken passera liksom suget.

Jag är så bergfast vid att inte dricka mer och förstår att hjärnan alltid kommer att påminnas om mina alkoholvanor och trigga mig i olika lägen. När man varit nykter en längre tid, lugnar det ned sig och den delen av hjärnan går in i dvala. Det som väcker den är om jag tar ett glas, då är det kört, då är det full rulle i ordets bemärkelse igen. För det triggar igång beroendehjärnan direkt! Och det blir svårt att stoppa. Så ta aldrig första glaset och inse att det är alkoholdjävulen i beroendehjärnan som försöker ta kommando i ditt liv igen. Gå inte på den finten. Det har jag gjort för många gånger och det har alltid slutat med att jag sitter där med ångesten och flaskan igen. Jag har insett att som beroende kan jag inte dricka mer igen. Men vad det mycket mer det är värt att vara nykter och må bra igen, faktiskt det bästa måendet jag haft i mitt liv. Man kan faktiskt ha roligt utan alkohol😂.

Ha en fin dag!❤️

@vår2022 jag förberedde mig mentalt att den skulle komma runt 3-5 dagar in då det är där suger brukar sätta igång för mig. Men det kom liksom aldrig riktigt sådär starkt. Ja gäller att vara bestämd när det väl kommer, försöker klura ut fler strategier att ta till när suget väl sätter in. Hittills har promenad fungerar fint. Skrämmer mig lite just att jag kanske om några veckor tänker att äsch det var väl inte så farligt. Hoppas dock att detta var ett såpass stort uppvaknande att jag påminner mig själv om att det aldrig aldrig är aktuellt med alkohol igen. Som du beskriver så känner jag redan att mitt mående har förbättrats såå mycket redan på en vecka, ångesten är som bortblåst, känner mig lugn och relativt tillfreds. Skönt att höra att det hållt i sig för dig. Tack för din kommentar!

@vår2022 ja roligt va de många år sen jag hade på alkoholen, jag får bara tunghäfta och drar mig undan . Dricker alltid själv , min man dricker ingenting .. har varit framåt eftermiddagen och tidig kväll , men hinner få i mej rätt mycket!- för mycket .. (aldrig druckit två dagar i rad) , men man hamnar nog där om man fortsätter och det vill jag inte. Minns när man tyckte det va för mycket att man blev dängfull varannan helg o gjorde bort sig och hade ångest över det, man flyttar bara gränsen hela tiden- man fattar det inte då, eller så skiter man i det. Men denna gången känner jag mig trygg i mitt val- men är så tidigt än, så tar en dag i taget helt enkelt 🙏

@vår2022 ja roligt va de många år sen jag hade på alkoholen, jag får bara tunghäfta och drar mig undan . Dricker alltid själv , min man dricker ingenting .. har varit framåt eftermiddagen och tidig kväll , men hinner få i mej rätt mycket!- för mycket .. (aldrig druckit två dagar i rad) , men man hamnar nog där om man fortsätter och det vill jag inte. Minns när man tyckte det va för mycket att man blev dängfull varannan helg o gjorde bort sig och hade ångest över det, man flyttar bara gränsen hela tiden- man fattar det inte då, eller så skiter man i det. Men denna gången känner jag mig trygg i mitt val- men är så tidigt än, så tar en dag i taget helt enkelt 🙏

@nykteristen24 visste redan i din ålder att jag hade ett osunt drickande , varit år utan, men faller tillbaka i dåliga rutiner. Senare 10 åren eskalerade de från helgdricka 1 dag med otroliga konsistenser , till flera dagar i veckan litervis .. önskar jag gjorde som du o tog tag i det som ung- du har sååå mycket o vinna på att sluta nu, inget blir bättre av att alkohol . Inte försent för mig heller även att jag är 20 år äldre , men så jäkla mycket skit jag hade sluppit vara med om! 🤦🏻‍♀️
Nu kämpar vi på, ska bli sol i helgen med- ska bli skönt att vakna nykter i morgon 🙂