När räcker det, när är det nog?

Har sedan flera år varit inne och läst på detta forum. Kanske är redan det ett tydligt tecken.
Har alltid trivts med alkohol. Har få traumatiska upplevelser eller pinsamma historier. Blir mest glad, social när jag dricker. Men bakom detta finns en helt slut människa. Trött, trög och tyvärr numera ganska tom. Har så svårt att hitta glädje i det lilla, vilket alltid varit min superkraft.
Måste vända om för min egen skull och egentligen bara för just mig.
Vill kunna klara tomhet, tristess och stress utan att se lösningen i alkohol. Men hur gör man? Minns inte längre.

Hej! @Liv1
Vad härligt att du börjat skriva här!
Det låter lite som mig: trött på att vara seg, men inga ”katastrofer” (de senaste åren iaf). Jag är nybörjare på det här så har inga vattentäta tips, men skriver gärna det jag som verkar funka för mig:

•Bestämma en period då du kör alkoholfritt (jag hade 3 månader sen 6 mån och nu 1 år, jag drack alltså några veckor där emellan)

•läsa på om det dåliga med alkohol: mer ångest, dålig sömn, ökar cancerrisk etc.

•lyssna på podcasts/böcker

•unna sig en belöning efter varje månad (eller vecka 😊). Man sparar ju faktiskt lite pengar, även om det bara är några hundralappar/vecka

•Dricka gott kaffe varje morgon :)

•Mitt bästa tips som jag precis nu försöker med: se det som en lyx/något man unnar sig. Alkohol gör iaf mig tröttare och mer stressad. Nu unnar jag mig att ta hsnd om mig själv: försöka äta bättre, vila mer etc.

Ursäkta rörigt inlägg! Lycka till och berätta gärna mer så ska jag läsa! Kram från Mollie 🌸🌸🌸

@Mollie87 Tack för svar! Imponerande att du klarade av att vända dina vanor. Bra tips!
Känns som jag borde skriva hur omgivningen lider och redovisa antalet flaskor. Men min situation drabbar främst mig själv. ( Eller så är det bara det jag orkar se just nu).
Har egentligen en väldigt bra tillvaro och hoppas orka njuta av den.
Så ja, detta blir väl dag 1 helt enkelt. Fast jag misstänker att det inte är helt enkelt. Särskilt inte i semestertider och med en alkoholhalt omgivning.
Har iallafall fall en plan för dagen och har just inlett den med kaffe ( ett av dina tips 😀) och ett morgondopp. Glad just nu men vet att när klockan är 16.00 kommer tomheten.

🪴

@Liv1 Det är tydligen en kemisk reaktion i hjärnan. Står om det i boken Tänka klart av Annie Grace.
Läs den!
Som jag minns det så ger alkohol väldigt stora dopaminkickar. Onaturligt stora påslag på belöningssystemet. I början funkar detta. Men hjärnan strävar efter balans och med tiden tillför den en substans som ska dämpa dopaminkickarna. Du behöver mer och mer alkohol, men livet blir också alltmer grått och tråkigt.
Många skriver om det.
För att återkomma till livet och den naturliga glädjen måste man skuta dricka alkohol. Återställningen kan ta olika lång tid, men tre månader rekommenderas. Jag fick tillbaka mina naturliga lyckokänslor efter cirka 2-3 månader. Minns inte exakt, men det är ändå olika.
Jättebra ide av dig att komma hit. Kan vara motigt i början men det är det värt!❤️🌺❤️

@Amanda L Tack för boktips och förklaring. Låter rimligt och väldigt sorgligt, att man förlorar förmågan att uppleva naturlig glädje.
Har ingen upplevelse av att vara deprimerad så det är säkert alkohol och även en del stress.
Vore fantastiskt att klara 3 månader och se vad det här för känslan av nyfikenhet, energi och glädje. Skulle så otroligt gärna vilja klara det. Eller egentligen- måste klara det.

🪴

Godmorgon!
Tänk att ett beslut startar så många tankar. Allt ifrån konsekvenser i nuet till funderingar 20 år fram i tiden.
Hittade ett tips i detta forum om en pdf som skrev om Alkoholpaus. Så otroligt bra, saklig, hoppingivande.
Vi kan läka och det det går att komma upp ur vinglaset. Kanske pratar man för mycket om de stora konsekvenserna ( superviktiga såklart) men missar de mindre som inte är lika tydligt kopplade till högt alkoholintag?
Fick även en hel del insikter om att det jag märkt av fysiskt faktiskt beror på min höga alkoholkonsumtion, inte andra sjukdomar. Både en lättnad och ytterst obehagligt. Men det går att läka och fysiskt verkar det gå relativt snabbt. Men hur klarar man att avstå över tid? Här kommer märkliga tankar in. I ena stunden tänker jag att jag med stolthet skulle vara en av de som faktiskt aldrig dricker, i andra stunden känns det som en svindlande tanke att inte få dricka champagne på en större bemärkelsedag. Och vad gör man med de fina flaskorna, jag fick när jag fyllde år ?! Galet.
Gick bra igår iallafall. Sov inte super och vaknade tidigt. Men känner mig beslutsam och lite omskakad. Att skriva här blev också en bra sak. Tänkte att har Liv1 nu skrivit och människor så vänligt har svarat, måste jag hålla ut och inte bara ge upp.
Så tack alla som finns här. Delar med sig och orkar kommentera.
🪴

Bra beslut! Förstår dina funderingar, men som du själv är inne på får man ta en sak i taget vartefter de dyker upp. Jag rekommenderar alla goda alkoholfria alternativ, det funkar bra för mig. När väl det mentala beroendet släppt inser man att de är lika goda och att man har lika trevligt som innan, fast på ett annorlunda sätt. Numera lyssnar jag mer på andra, är mer intresserad av själva samtalen på middagar och liknande. Och håller inte igång lika sent, utan har insett att det roligaste oftast redan hänt när klockan närmar sig midnatt.

@Kennie Tack för att du skriver. Ditt svar fick mig att tänka på en person i min närhet, en släkting.
Hon har helt klart haft rejäla problem med sitt drickande.
Träffas inte så ofta men när vi gör det är det vid fester och kalas.
För två år sedan blev det tydligt att hon bestämt sig för att ta tag i situationen. Min iakttagelser:
Första halvåret ville hon tydligt visa alla att hon inte drack. Blev lite smått otillgänglig eftersom hon vara så koncentrerad på att inte dricka.
Träffade henne innan sommaren, alltså två år efter hennes beslut. Märkte när hon fick frågan om vad hon ville dricka, att det för henne var helt ointressant vad hon drack. Lika oviktigt som om vilken typ av potatis hon skulle ha till det grillade köttet. Pratade för första gången med henne när hon vara i nuet, vilket visade sig vara givande. (för mig, säkert inte på samma sätt för henne eftersom jag mer druckit middag än ätit).
Så starkt och inspirerande. Vill också komma dit. Att dryck till en middag kan vara gott men inte huvudrollen. Samtal, mat och glädje är på roll-listan, dryck är mer en statist. Precis som du beskriver att det nu är för dig.

@Liv1 jag är helt ny här, skrev först igår. Jag har länge håller på och tänkt att jag ska dra ner, måste dricka mindre bara då blir det bra. Men går inte, Jag är en vuxen människa men kan tydligen inte sätta stopp. Så jag har bestämt att jag måste sluta helt bara, går inte med någon halvgrej bara 🙄 Är det så du tänker med, att sluta helt?

@Liv1 jag är helt ny här, skrev först igår. Jag har länge håller på och tänkt att jag ska dra ner, måste dricka mindre bara då blir det bra. Men går inte, Jag är en vuxen människa men kan tydligen inte sätta stopp. Så jag har bestämt att jag måste sluta helt bara, går inte med någon halvgrej bara 🙄 Är det så du tänker med, att sluta helt?

@June76 Välkommen hit June. Du är nog vuxen, men blivit beroende. Därför svårt att dra ner, minska etc. Läs gärna min tråd från början om du vill ha tips. Jag hade samma problem i massor av år, men klarade att sluta helt. Och har ett mycket bättre liv. 🥰❤️

@Liv1 God morgon! Du skriver om att du känner dig beslutsam men också lite omskakad av ditt beslut att sluta dricka och att det startar mycket tankar. Du har läst att man kan läka om man kommer upp ur vinglaset. Att det fysiska mycket beror på ditt stora alkoholintaget inte pga andra sjukdomar. Och hur man ska klara det över tid. Känner igen mig i mycket av dina tankar. Jag kände mig också beslutsam och lite omskakad när jag tog mitt beslut. Insikt efter insikt kom ju mer jag läste om hur alkohol påverkar oss och hur ett beroende fungerar och dominerar i våra beslut. Du har fått tipset att läsa Annie Grace bok ”Tänka klart”, den är bra och kan ge mer kunskap om detta. När jag slutade denna gång, för gott, hade jag den omskakade känslan då jag på något sätt visste att det var min enda räddning, att jag måste ta den nu. Jag duckade inte längre med ett undvikande beteende och med att stoppa huvudet i sanden. Jag såg det tydligt och klart att det var alkoholen som förstörde mitt liv och som grumlade min hjärna totalt.

Det som hjälpt mig är att skapa bilder på hur jag vill att mitt liv ska se ut som nykter och vad jag vill att det ska innehålla. Tex att vakna nykter och fräsch varje morgon, slippa den alkoholrelaterade skammen, ångesten och skulden, få energi till att göra saker, vara tillgänglig och närvarande för mina barn, man och övrig familj, må bra och känna lugn, få bättre självkänsla och inte säga saker jag ångrar och inte riktigt minns. Gå ner i vikt och komma igång med träning. Detta har jag lagt fokus på och mot detta strävar jag. Tänkte också 20 år framåt på hur hemskt det skulle vara att sitta och pimpla vin varje dag som pensionär. Vingla på promenaden med mina hundar och vilja gömma mig för folk. Inte ha en bra kontakt med mina barn och ev barnbarn. Usch! Nä, nu ser jag fram emot att vara en frisk och fräsch pensionär framåt i tiden. Aktiv i naturen med mina hundar, kärleksfull kontakt med nära och kära. Att varje morgon vara nykter och fundera på vad denna dag ska innehålla😁.

Dessa tankar ger sköna känslor och motivation till att inte dricka. Skapa nya rutiner och ersätta de vanor där jag oftast drack vin. Ta en alkoholfri öl eller drink eller sticka ut på en löpning eller en promenad. Hjärnan återhämtar sig och får balans igen när man är nykter och genom att fokusera på positiva saker så minska suget. Det kör över negativa tankar som, åh vad tråkigt att inte kunna fira med alkohol, vad synd det är om mig som inte kan dricka som andra”. Det är negativa och inlärda alkoholtankar i hjärnan, men om man tänker positivt på hur skönt det är att vara nykter, skapas positiva känslor och hjärnan får återhämtning.

Det är en häftig resa och process om man nyfiket undersöker den. Jag är så otroligt tacksam för att jag slutade dricka och jag mår så himla bra som nykter. Häng med du med på resan, det är spännande!❤️

@June76 Din fråga väckte många tankar hos mig. Vad vill jag och vad förmår jag?
Har som du säkert förstår försökt dricka måttligt många gånger under mitt liv. Tror faktiskt inte jag kan det. Och kanske om jag ska vara ärlig, inte vill det. Ser inte vitsen med att smutta på ett glas rosé och vara nöjd. Vill åt den större effekten - att få fly in i den mjuka dimman.
Är snart 50 år, gift och har tonårs barn. När jag dricker känner jag mig som otroligt rolig, charmig och lite busig. Men samtidigt känns det väldigt ocharmigt att vara en halvalkoholiserad medelålders kvinna. Min erfarenhet är att unga dricker mindre idag, vilket gör det ännu mer galet när jag är småfull och de klokt sitter med varsin energidryck.
Så svaret är (nog) att jag inte vill dricka alls. Alternativt ta ett glas ibland för att passa in i normen. Men jag tror inte det kommer gå.
Är även nyfiken på något nytt, vem blir jag utan alkohol?
Hur tänker du?

@Liv1 Jag är nog i exakt samma skede som du. Jag fyller 47 i höst, har två större barn, unga vuxna och en liten dotter som är 10 år. Min egen mamma var manodepressiv och gravt alkoholiserad på slutet. Hon gick bort i cancer tillslut när hon var endast 49 år, då var jag 23 år och min lillebror bara 12 år. Så jag är själv uppvuxen med psykisk ohälsa samt en mamma som blir full och beter sig mycket illa. Samtidigt var hon rolig och karismatisk och underbar, så det är så svårt. Men jag har alltid sett tillbaka med avsmak på min uppväxt med detta hos min mamma. Och nu är jag tydligen precis likadan själv. Utsätter min dotter för exakt detsamma som jag själv gick igenom. Det får mig att känna mig helt vidrig och jag måste sluta helt! Att få till en måttlighet kom er inte att fungera tror jag. Jag har haft insikten i flera år egentligen, men inte viljan att sluta helt förens nu. Det känns som ett uppvaknande för först gången någonsin, jag behöver ta den här chansen nu när jag insett på riktigt. Oj…vilket långt svar 😬

@June76 Då har samma inställning och behov. Vi får hjälpas åt och ta dag för dag. ❤️
Jag har bestämt att om jag inte klarar det på egen hand ska jag söka hjälp i vården.
Mina fallgropar är just nu att min man som verkligen är måttfull inte alls förstår och inte tycker att jag har problem. Lite märkligt men han är ju inte med i mitt osynliga drickande. Samt sommar med umgänge med mycket alkohol.
Vad är och blir svårast för dig?

@vår2022 Tack för att du skrev så klokt till mig. Lite jobbig eftermiddag men valde att tänka som du skrev. Att jag gör något bra för mig själv och fokuserade på den känslan. Blev bra! Sprang och rensade i badrumsskåpet. Ska ladda med mjuka och vänliga aktiviteter och tankar framöver.

@Liv1 Bra gjort! Fortsätt så, fokus på positiva tankar som ger sköna känslor och kör över negativa tankar och negativa känslor. Det är mer styrka och kraft i dessa tankar och det för dig framåt!💪💕

@Mollie87 Haha måste bara kommentera. Min alkishjärna såg hur du gjort. Att du druckit mellan målen, ahh det har jag inte tänkt på att man kan göra 🤔😉😂
Jag ska undvika det men en kort stund såg jag en möjlighet.

Nu har det gått tre dagar.
Går förvånansvärt bra.
Känner mig lite klarare och mer närvarande och har kunnat hantera sug. Kom på hur galet det är att jag inte tillåtit mig socker men massor av vin. Nu har jag mycket att utforska i godishyllan. 😀
Sover dock inte så speciellt bra men det kommer väl.
Saker som hittills hjälpt:

☀️Att springa den tid som det känns tuffast på dygnet, alltså sen eftermiddag.
☀️En lista jag hittat över hur lång tid det tar för kroppen att reparera sig.
☀️Alkoholfri Corona med lime

Känns som det inte är så svårt i nuet men omöjligt över tid.
Vi får se.

@Liv1 Tre dagar för mig med, vi slutade samma dag du och jag 🙃 Känns väldigt bra för mig med, är helt övertygad om att detta är början på mitt ”nya liv” Haha😃

Kanske har jag missat det om du skrivit någonstans, men vad fick dig att komma till insikt att sluta just den dagen du slutade (samma dag som mig 🙃) Hände något särskilt eller kom du bara till insikt just den dagen?

Vad är det för lista du refererar till, den med vad som händer i kroppen efter att en slutat. Den skulle jag gärna vilja kika på.

Min go-to dryck dessa dagar i UK är Pink lemonade….sååå gott 😋