När räcker det, när är det nog?

Har sedan flera år varit inne och läst på detta forum. Kanske är redan det ett tydligt tecken.
Har alltid trivts med alkohol. Har få traumatiska upplevelser eller pinsamma historier. Blir mest glad, social när jag dricker. Men bakom detta finns en helt slut människa. Trött, trög och tyvärr numera ganska tom. Har så svårt att hitta glädje i det lilla, vilket alltid varit min superkraft.
Måste vända om för min egen skull och egentligen bara för just mig.
Vill kunna klara tomhet, tristess och stress utan att se lösningen i alkohol. Men hur gör man? Minns inte längre.

Hej! @Liv1
Vad härligt att du börjat skriva här!
Det låter lite som mig: trött på att vara seg, men inga ”katastrofer” (de senaste åren iaf). Jag är nybörjare på det här så har inga vattentäta tips, men skriver gärna det jag som verkar funka för mig:

•Bestämma en period då du kör alkoholfritt (jag hade 3 månader sen 6 mån och nu 1 år, jag drack alltså några veckor där emellan)

•läsa på om det dåliga med alkohol: mer ångest, dålig sömn, ökar cancerrisk etc.

•lyssna på podcasts/böcker

•unna sig en belöning efter varje månad (eller vecka 😊). Man sparar ju faktiskt lite pengar, även om det bara är några hundralappar/vecka

•Dricka gott kaffe varje morgon :)

•Mitt bästa tips som jag precis nu försöker med: se det som en lyx/något man unnar sig. Alkohol gör iaf mig tröttare och mer stressad. Nu unnar jag mig att ta hsnd om mig själv: försöka äta bättre, vila mer etc.

Ursäkta rörigt inlägg! Lycka till och berätta gärna mer så ska jag läsa! Kram från Mollie 🌸🌸🌸

@Mollie87 Tack för svar! Imponerande att du klarade av att vända dina vanor. Bra tips!
Känns som jag borde skriva hur omgivningen lider och redovisa antalet flaskor. Men min situation drabbar främst mig själv. ( Eller så är det bara det jag orkar se just nu).
Har egentligen en väldigt bra tillvaro och hoppas orka njuta av den.