@Flarran Godmorgon!
Saknar dig lite när det inte ligger några nattfunderingar från dig till min tidigare kaffe stund.
Men det betyder kanske att du lyckats att sova okej o det är ju bra!

Här är det då ingen ordning och reda alls egentligen tänkte jag när jag läste igenom en text som jag skrev i natt och försökte att lägga upp på min forumsida. Men av tekniska orsaker så fungerade det inte alls och man blev väl då i den stunden lite kinkig liksom. Tänker nu att det var nog lika bra att man inte fick iväg den deppiga texten, då det nog inte var menat så enligt Herren eller nåt sånt där alltså.

För i natt var det då rätt så dystert i sinnet ett tag vid tretiden. Hade väl tröttnat på det mesta. Skrivandet kändes bara mest fånigt, och inte ens det att man har sparat en hel del med pengar på nykterheten kändes nåt vidare kul. Satt i sängen och räknade en bunt med blandade sedlar, men var inte gladare för det liksom. Var till och med trött på Rock 'n' Roll och det vill inte säga lite när det gäller mig så att säga. Nu är man då i bättre balans igen.

Men hade jag i natt haft några ölburkar, en flaska portvin eller nån annan starkare alkohol att hälla i mig och då kunnat sitta och flumma bort ett tag. Ja, och liksom väl slå mig själv i skallen med en flaska så hade det då skitit sig helt med nykterheten kan jag då säga. Men jag tacklade alkoholdjävulen med en makrillmacka med tomatsås, läsk och några grabbnävar med salta jordnötter och sedan så kändes det rätt så skapligt efter en stund.

Vägde mig nyss och kan väl säga att jordnötter nog bör ransoneras om man inte ska gå och bli allt för stor på helt fel sätt liksom. Mindre portion, och mer motion sade mig en jobbig logisk känsla när vågen liksom hånflinade åt min viktökning. Men nykter och alkoholfri det är jag då, och det får man väl vara rätt så tacksam för. Det var trevligt att du @Maud tittade in här en sväng. Får se om jag nu tar mig iväg ut om en stund efter ett par mjölkflaskor. För det som finns kvar räcker väl bara till en kopp med choklad så att säga.

Ha det gott!

Nu är det kväll i stugan. Det blev inte mycket gjort idag heller. Hade ju tänkt att handla mjölk och sånt där smått och gott. Men somnade av utmattning på eftermiddagen. Fick ju inte mycket till vila i natt som var alltså. Man har ju sina psykiatriska utmaningar att dras med som man väl har beklagat sig tillräckligt över. För det finns ju folk här i världen som har det bra mycket värre liksom. Men det gör ju inte en dystymiker med add, samt med mera, som en själv, så speciellt mycket gladare. Nej, nu så är det väl som förgjort alltså, då man efter vila och en kopp med gott kaffe ändå börjar falla in den trista gnäll-loopen igen. Usch och fy så värdelös man är. Tycker alla är så himla duktiga som utan minsta problem liksom bara kan vissla omkring och springa kilometervis, eller raskt promenera runt och då bara njuter av livet alltså. Jag har fullt sjå med att bara orka stå ut med att existera liksom. Men olika är ju våra lotter här i världen, och det kunde ju vara sämre. För helt nykter och alkoholfri, det är jag då hur som helst, och det får man väl tacka sin skapare för liksom.

Ha en fin kväll!

När vänder det, och den relativt nya nykterheten blir till det nya normala tänkandet och nåt man kan känna en sann glädje och ha tacksamhet för på riktigt. För som det är nu, och väl har varit så himla länge ett tag, så har man väl egentligen bara varit satt i ett slags pausläge som alkoholfri. Det talas ju rätt ofta om att man kan vara nykter och alkoholfri på vita knogar. Man är alkoholfri och gör det man känner är det logiska fast man egentligen inte alltid har den inre viljan till att vara nykter för evigt.

Det är ofta yttre orsaker kopplade till sånt som ens egen dåliga hälsa, skamkänslor, och sånt som ofta förekommande bråk med vänner eller bekanta som tröttnat på ständiga fyllor och ett gömmande av flaskor och burkar under badkar, i stövlar i källare, och kanske i sånt som verktygslådor och även på de mest underliga och märkliga ställen för att man som överkonsument ska kunna pyssla med lite smygsupande och ”hemlig” överkonsumtion av personlighetsförändrande bruk av alkohol alltså. Man biter nyktert ihop och ser glad ut, och gör vad man kan för att försöka att vara duktig.

Man håller sig nykter fast man innerst inne saknar den frihetskänsla och glädje som man visserligen förstår var konstlad och bara var mycket temporär då man drack starka drycker. Men finns det ingen äkta glädje över tillvaron och man kanske bara har tröttnat på allt. Då är det lätt att drömma om att kunna få vara tankefri bara för en liten stund, kanske bara för några få timmar och då få en stunds tankefrid och slippa ifrån sina inre jobbiga tankar så att säga.

Ja, det här med att bara för några få timmar kunna få ledigt från sig själv och få slappna av från de dystra tankar som går runt i skallen och säger att man inte är en normal människa. För om man inte är som alla andra och älskar sånt som träning i form av raska promenader och kanske då lever för daglig gymträning så är man ju inte som alla andra. Nu är alkoholdjävulen svår och försöker få en att tänka som så att, kanske bara en liten kontrollerad berusning nån sällsynt gång, så där som väl vanligt folk ofta ägnar sig åt en gång i veckan, sånt borde man väl liksom klara av nu när man ju har varit så duktig...

Ja, det att få släppa loss lite och kanske hitta tillbaka till ett mer normalt bruk av öl, vin eller på nån krog kanske ta en snaps, eller nån shots vid nån sällsynt gång hos ytligt bekanta högst en gång i månaden under måttlighetens godkända gränser. Man kan ju lätt tänka att då de flesta ju tycks kunna göra så, utan att köra ned helt i diket utan att då gå till en galen överdrift så att säga. Så kanske det skulle kunna funka nu eventuellt. Nog känner man till att ett återfall ofta har har planerats en lång tid innan själva burken eller flaskan i ens ensamhet sedan öppnas och sjöslaget sätter igång igen. Det är knepiga prylar sånt här.

Har inte snusat nu på några dagar nu, och känner att alkoholdjävulen tydligen har börjat att vädra morgonluft så att säga. Nikotinmonstret höll tydligen alkoholdjävulen till viss del i schack. Har nu druckit ett par koppar med vanligt kokkaffe och ska ta och försöka att få vila några timmar till och kanske vaknar man sen med glädje i sinnet och kan lägga dessa tankar bakom sig och se det som att man kan klara av allt bara man håller det nyktra fokuset liksom. Tänk, att man har varit helt alkoholfri i över 1 år och 3 månader på detta eminenta forum och ändå så är det rätt så darrigt i sinnet liksom. Nu har jag skrivit lite tok igen och kör hur som helt alkoholfritt vidare även denna dag.

Ha det gott!

Hej på dig,
Jag har själv slutat snusa för några år sen, och det var jobbigt i början. Framför allt kände jag mig deppig och livet kändes tomt. Då är det lätt att som du gör nu fundera på utvägar. Men som du är inne på själv finns det stor risk att det leder tillbaks i missbruket. Den smala vägen är svårare ibland, men den leder till vackrare platser. Nu kommer våren snart, möt den nykter med din kamera. Njut av varm choklad och en kropp som inte är förgiftad. Och du, när snusabstinensen går över kommer det kännas bättre, håll ut !

Man tror knappt att det är sant hur motivstyrd och målinriktad man kan vara när man verkligen vill göra något som man känner att det är mening med. Var som vanligt sugen på salladsburkar som jag brukar ha till fryspizzor som jag värmer i hushållsugn. Detta då jag inte orkar hålla på och göra pizzor från grunden. Så jag cyklade iväg ett par kilometer ned till staden. Men naturligtvis var de konservburkar som jag ville ha för tillfället slut i butiken ifråga.

Blev rätt så besviken och fick då ett akut alkoholsug och tänkte på att man ju inte var så värst långt ifrån stadens bolag alltså. Så då blev det lite kris inom mig liksom. Hade ju tänkt att vara duktig och även bli nikotinfri. Men på den punkten så sket det då sig totalt. För plötsligt blev jag anfallen av både alkoholdjävulen och dess lömske lille kusin nikotinmonstret. Så jag körde med ett plask rakt ned i snusträsket och inhandlade en gammal favoritsort av portionssnus.

Kände mig nästan som en liten gangster, eller busunge i alla fall, när jag helt fräckt lade in en prilla på stående fot i butiken alltså. Då sken liksom solen inom mig igen. Så i stället för att besöka bolaget tog jag ut lite kontanter och och köpte lite kläder jag behövde helt spontant. Men jag var inte riktigt nöjd med att jag inte hade fått fatt på de konserver som jag hade tänkt mig. Så cyklade iväg en tre kilometer ytterligare till en butik som jag visste hade min favorit-sallad. Det hade då hunnit bli helt mörkt ute. Men vad gjorde väl det tänkte jag alltså. Detta då man ju har lyse på cykeln.

När jag kom fram till matbutiken ifråga var jag rätt så slut, men nöjd med min prestation. Stod och flåsade en stund innan jag gick in i butiken. Där fanns mina favoritkonserver. Då blev jag på så gott humör att jag som från ingenstans fick förnyade krafter och gick runt och fyllde min matkorg med en massa matvaror som jag gillar. När jag hade packat varorna i påsar så var jag ganska mör och manglad. Det var ju lite bråttom också, kände jag då man ju hade handlat en del kyl och frysvaror. Så utan att tänka nåt speciellt så satte jag igång och cyklade precis som om jag hade varit en helt vanlig människa utan minsta energibrist.

Men sedan var det ju den sista långa och förmodat hala backen kvar. Så jag tänkte till och tog en extra krånglig, men säkrare väg med trappor. Där jag fick släpa först matkassar och även rycksäck samt sedan även bära cykeln ifråga, då det var dåligt med skottandet som vaktmästarna väl glömt bort att pyssla med. Slit och släp var det och man flåsade som om man hade varit hundra år eller nåt sånt. Men matvarorna kom till sist in och är nu i kyl, frys och skafferi. Vägde lasset ifråga och vågen sade att jag hade släpat hem 27 kilo alltså. Sitter nu och dricker kolsyrat vatten och undrar varifrån jag fick all energi liksom. Misstänker starkt att Herren nog var med mig på resan.

Har inte det minsta alkoholsug i stunden heller. Men det gick åt tre påsar med portionssnus måste jag erkänna. Nikotinmonstret besegrade mig idag. Men alkoholdjävulen den fule faen gick då bet även idag. Det känner jag mig då nöjd och tacksam över. Förstår att jag väl inte får mycket gjort i morgon. Känner mig som sagt lite som en skurk nu när jag snusar och dricker kolsyrat vatten. Men spik nykter och alkoholfri det är jag då i alla fall. Får nog brottas ett tag till med nikotinmonstret.

Hur som helst, jag lär väl få betala denna rätt så trevliga utflykt idag med en hel del träningsvärk i morgon kan jag tro. För det kändes allt en del i ryggen stundtals när jag släpade på kassar och sånt. Men sånt får man ju räkna med tänkte jag när jag nu tog mig ännu en slurk med kolsyrat vatten. Det var trevligt att se att du @skrynkelnylle tittat in här idag. Sånt uppskattas kompis. Såg precis innan jag skulle skicka iväg min kvällsrapport att du @Kennie också tittat in här, vilket uppskattas.

Ha en fin kväll mina vänner!

Tänk så tokigt man har tänkt i en massa år innan man började att tänka till lite. Detta slog mig med en rejäl aha-känsla som nästan fick en att känna sig rätt fånig alltså. Men man får väl skylla åratal av tanklöshet på det här med att ju hjärnan av enveten överkonsumtion av alkohol. På så många sätt ju blir helt kidnappad med tiden som överkonsument av detta unkna nervgift. Så det är ju då inte så himla konstigt att det logiska tänkandet så klart blir därefter alltså.

Sitter nu efter att ha druckit inte nåt portvin, som man i stunden nästan kunde trott om man nu inte visste att det bara var helt vanlig röd druvjuice i ett trevligt glas som man tömde nyss. Tänkte förr när jag bara för det mesta satt och drack portvin mest dagen lång, och väl även också om nätterna ganska ofta för den delen. Ja, det tänktes nyss på tiden när man hinkade alkoholdrycker som om man hade betalt för att dricka som en svamp. Ja, att det var märkligt att man var så himla förtjust i söta likörer och oftast ett 20 procentigt rött portvin, som väl i sanning var i det sötaste laget.

Kommer ihåg att jag en gång räknade ut att en deciliter portvin som jag tidigare gillade innehöll inte mindre än en 173 kalorier per dl. Det tyckte man väl var lite mycket då man ju egentligen inte ville bli så himla fet som man blev. Men då det klubbade till en i skallen till en rätt överkomlig peng. Det vill säga, alltså gjorde sitt jobb att berusa en rätt så bra. Sånt som berusning till en vettig peng var ju sånt som man tänkte en en hel del på för bara lite drygt ett år sedan alltså Tittade nyss som av en slump på den i sanning väl lite onödigt söta druvjuicens innehållsdeklaration.

Såg att det bara var 65 kalorier per deciliter i den. Vilket väl egentligen är mer än vad man ska hälla i sig om man vill gå ned i vikt med något kilo sade min nu rätt så logiska känsla. Men sött och gott, samt rätt så mättande var det då. Tänk vad många gånger man genom åren helt tanklöst har suttit i alkoholdimman och druckit sig mätt, fet och lite lagom korkad i knoppen. Nu sade kroppen efter det söta glaset med druvjuice till om ett rejält glas med vatten. Försökte nyss snusa som jag gjorde tidigare, men det gillade inte kroppen heller, så spottade faktiskt ut en helt ny-inlagd portionspåse.

Kanske håller man efter alla dessa år så sakteliga på att fatta att det nog är lite mera genomtänkt kosthållning som måste till liksom. Tänkte ju smälla i mig en påse med chips, men tänkte sen att vad ska sånt vara bra för egentligen. Det är märkligt hur man kan förändras på bara ett litet ögonblick. Det är nog rätt ofta som man har druckit på sockerfall och då inte fattat att det kanske hade varit bra mycket vettigare med en frukt så som en banan, eller nåt annat mer i samklang med vad skaparen väl tänkt att man som människa ska äta och dricka liksom.

Det tog jag mig allt en liten slurk med vanlig mellanmjölk på. Morsan brukade ofta tala till mig om feltänk i diverse olika sammanhang. Men det som var lite synd var att hon inte på ett enkelt sätt kunde förklara vad ordet feltänk egentligen betydde liksom. Nej, nu har klockan skenat iväg och inte kan man väl sitta natten lång och häcka vid en dator tidigt en fredag som denna och lyssna på svängig Rock 'n' Roll mitt i natten. Sedan så undrar man sen varför man kanske inte kan somna alltså. Detta sade mig ännu en rätt så klarsynt, alkoholfri och nykter tanke.

Ha det gott allihopa!

Det är rätt kallt ute idag och inget promenadväder för en trött dystymiker. Men måste då erkänna att solen skiner rätt fint idag och skvallrar lite uppmuntrande om att våren nog snart är på gång alltså. Herren är då rätt händig må jag säga. Tacksamhet erkännes lite motvilligt.

Man fick ju inte så värst mycket till sömn i natt. Men så lät man ju tankarna och även en del rockmusik snurra på rätt fritt en stund också. Var ändå faktiskt ute och inomhus på promenad mitt i natten i min källare, kom jag på nu. För jag hade ju efter min prestation med mathandling och dess cykeltur igår inte orkat att sätt in cykeln direkt. För den blev faktiskt stående i en snödriva med tillhörande cykelställ ett bra tag kan jag då säga.

Fredag är det idag och för inte så värst länge sedan hade det bara funnits diverse alkohol i tankarna. Hängiven detta flyktiga flyktiga ämne man inte i längden och den knasiga mängd som det blev, har man då varit helt utan tvekan. Borde väl i denna stund inte sitta och snusa heller sade mig en nykter och alkoholfri tanke.

Men nån skit lär man väl hålla på med, för annars går man väl snart omkring och tror att man är märkvärdig på nåt sätt. Bubbelvatten i form av hembubblat kolsyrat kranvatten är nog faktiskt vad man nu om en stund behöver känns det som. Det är lite svårt att komma på vad man ska äta för gott när man nu har så himla mycket att välja på.

Det är är då ett problem som man kan tackla utan att gråta över. Dricker inte dagligen så mycket kaffe jag kom jag att tänka på i stunden. Vilket nog är lika bra då priserna på detta koffeinrika verktyg har börjat att skena iväg ungefär som ett tåg utan lokförare eller nåt sånt. Men ska nog lite senare ändå ta och koka på en kanna i alla fall, då det ju ändå är fredag. Varm mjölkchoklad har ju ofta varit min ny-nyktra frukostrutin.

Men mitt sparsamma och lite snåla jag, sade mig att ta vara på min matlåda med fiskpinnar som jag fixade till här om dagen. Så nog har man då fått tillgång till dagligt bröd allt. Det är jag då tacksam för alltså. Håller med dig @Andrahalvlek att nikotinspöket väl får hållas en stund till så man inte ramlar ned i alkoholträsket med ett plask igen.

Ha en fin dag mina vänner!

Det blev inte mycket gjort denna fredag som nu snart läggs till handlingarna. Men så höll jag ju igång med en hel del rörelse med både gång, cykling och spontan kbt-träning i egen regi vid besök i mat och klädbutiker på torsdagen. Sånt kommer efter för mig så som trött dystymiker. Detta fast jag var helt nykter och alkoholfri, precis som jag är i denna skrivande stund. Sitter nu och dricker lite vanligt vatten och tror att det är dags för lite vila och kanske en träff med sömnexperten John Blund så att säga.

Ha det gott allihopa!

Tacksamhet ska man visa över sin tillvaro och de livets gåvor som man av Gud fader fått sig tillhanda att i Herren Jesus Kristus namn förvalta och förkovra. Kan inte påstå att jag läser Bibeln var dag, men känner ändå tacksamhet för Herrens vägledning i allt. Det är allt lite märkligt att som nu kunna sitta helt nykter, och alkoholfritt filosofera som jag gör. För en tidig lördag för bara lite drygt ett år sedan så hade det säkert inte varit så muntert. För på den tiden så hade jag säkert varit packad som en sill eller nåt sånt där nu, om man så säger.

Ha en fin dag!

Kaffet har denna tidiga lördag redan hamnat i termosen. Vem sjutton behöver väl alkohol när man har kaffe i sin kopp och lyssnar på lite svängig Rock 'n' Roll. Kollade nyss runt lite på min dators hårddisk och hittade en del svängig musik med The Rolling Stones och deras version av låten Route 66 och den är inte dum den alltså. Tänk att en ursprungligen gammal jazzlåt kan vara så himla bra. Nog är då förmågan att kunna uppskatta musik en Herrens gåva att vara rätt tacksam för.

Ha det gott!

Här är det inte nån ordning alls. Men samtidigt är det så mycket ordning man kan begära utifrån den ordning som har rått i en massa år. Hjärnan programmeras väl på flera sätt än man tänker på. Det är då inte bara alkohol som kan sätta spår i hjärnans maskineri liksom. Skulle väl ha sovit nu, men fick ju några få vilotimmar med sömn mellan 20:00 - 23:30 igår tror jag. Kollade ju på klockan när jag lade mig och vilade och sedan detsamma när slog upp mina ögon.

Kan nu nästan höra en kör i bakgrunden sjunga på sången om att man inte ska sova på fel tid utan ha fina rutiner. Ja, sånt som en fastlagd tidpunkt för läggdags och sedan uppstigning om morgonen. Detta oavsett om man har fått någon sömn eller ej. Detta för att väl tvinga sig in i ett fungerande sömnmönster. Men jag är inte så strukturerat uthållig på den punkten. Mattider har jag inte lyckats få till heller. Hade glömt att äta, så tuggade nyss i mig en limpmacka med makrill i tomatsås på.

Festade även till det hela med en liten limpsnutt med mjukost på. Det hela sköljdes ned med ett glas mellanmjölk. Innan glaset var tömt så kom en dyster känsla över mig som botades med fem goda mariekex och då tändes ett ljus inom mig och då vaknade sockermonstret till som tydligt sade, MERA kakor och Kex Tack! Nästan precis samma känsla som när man hade druckit en starköl och sedan bara ville ha mer och mer, tills man stupade i säng och sedan gick upp igen en stund senare för att fylla på med oftast lite starkare grejer som nåt vin och så vidare.

Minns att man ibland funderade på varför det hette att den tioprocentiga starköl man då oftast drack kallades för en sällskapsdryck. Minns att jag kom fram till att det för mig berodde på att det var ett slags sällskap som aldrig nånsin liksom svek utan alltid fanns där. Ja, när man behövde känna sig lite mindre utanför det som man väl ändå nånstans hade önskat att man väl kunnat vara en del av. Det att vara vanligt normal och fixa sånt som de flesta klarar av utan att tänka så himla mycket enligt vad det för mig verkar som ibland.

Nej, nu får jag stäng av denna låt som nu snurrat runt i några timmar för att få hjärnan utmattad till den brytpunkt eller gräns att det nog nu går att sova en stund om man har lite tur. Man blir då inte berusad och idiotiskt knallfull av svängig Rock 'n' Roll. För hade det varit så, då hade man väl nu varit utslagen utan tvekan kan jag tänka mig. Det är väl alkoholdjävulen, hur det vara ibland. Men kämpar vidare som nykter, för det jag gett mig faen på alltså. Så visst är det väl ändå nån sorts ordning och reda trots allt.

Kämpa på gott folk!

Nu kunde man ha suttit nånstans i ett mörkt hörn och varit rätt berusad av alkohol eller bara längtat efter att få vara i ett bedövat tillstånd av en tom intighet sade mig en nyktert logisk tanke i stunden. Detta med att gå från dyster uppgivenhet och i det närmaste en obefintlig uppmärksamhet. Till att bli lite mera medveten och stundvis som nu kanske även rätt så uppmärksam kan då allt ta sin lilla tid.

Hade ju tänkt att få sova nån timme, men min hjärna ville så tydligt ha lite information om sånt som den liksom saknade. Så det blev att jag steg upp ur sängen och tog mig en kopp choklad och en limpmacka och sedan slog upp en sida i en av morsans gamla andliga böcker om skaparen och hans son Jesus Kristus. Den första sidan som jag så som av en lycklig ”slump” hamnade på, den handlade om tacksamhet.

Detta ord som inte har sagt mig så värst mycket tidigare börjar nog få lite av en mening på nåt märkligt sätt. Det finns då mycken vishet i Skriftens ord och psalmer när man av Herren liksom hänvisas och hamnar på de sidor man i stunden behöver. Nu drickes det en kopp med kaffe och lite svängig musik snurrar som vanligt på i mina hörlurar. Denna lördag kan nog bli hur bra som helst. Stundens enkla och rätt okomplicerade känsla av närvaro är då något i sanning att vara tacksam för.

Ha en fin dag!

Söndag har det gått och blivit igen medans jag sov några timmar på lite tokig tid som så ofta. Men så kan det bli ibland. Men nykter och alkoholfri det är jag då hur som helst. Har ett glas med druvjuice här på bordet och sitter och funderar lite allmänt på det här med vad som är rätt och fel att göra så som människa. Skriften säger att man inte medvetet ska kasta sig i fara. När det gäller mat och dryck så är det rätt så tydligt att det är måttlighet som förordas. Inget får gå till överdrift alltså.

Tror att det nånstans står skrivet i Bibeln att allting som går att äta och dricka är tillåtet att unna sig ibland. Men att det för den skull kanske inte är bra och det bästa för människan. Här fungerar väl samvetet och den känsla man i nyktert och någorlunda klarsynt tänkande med samvetet i skaplig funktion bör använda sig av. Känner man att något är helt fel och nåt som man inte ska syssla med så är det nog bra att lyssna på, och följa den inre känslan.

När jag drack så där förskräckligt mycket alkohol som det blev med tiden. Då var jag inte direkt den bästa versionen av mig själv. Jag tänkte, sade och gjorde mycket som man väl nu som nykter inte direkt är så stolt över. När det gäller alkohol så släpper ju alla naturliga inbyggda spärrar och saker och ting spårar då lätt ur. Man kan bli som helt förbytt eller gå på en slags tomgång där man inte längre har kontroll över sig själv och sina egna handlingar.

Så att berusa sig så hårt att man inte kan ta vara på sig själv känner jag då är helt fel. Men att kanske med vänner dricka ett glas vin eller ett glas öl nån sällsynt gång för att man tycker att det är gott och trevligt där berusning då inte står i första rummet. Det tror jag inte är en synd eller helt fel om man man nu då inte känner att det är så. Men när man läser i Skriften så framgår det tydligt att man ska inte stanna för länge vid vinet. När det gäller alkohol generellt och användande av sådan så är det då extra knepigt och viktigt med måttlighet om man har familj förstår jag.

För blir det för mycket drickande så går det ju inte att vara i den balans som det krävs för att vara medveten och närvarande i det dagliga görandet och verkandet. Det är lätt att starka drycker och flaskan blir huvudsaken och allt som man till sist lever för och det är då helt fel. Det står väl i Skriften även nåt om varning för avgudadyrkan också. När jag drack som jag gjorde så blev alkoholen till sist på tok allt för viktig för mig.

Det handlade till sist inte om att jag drack för att det var gott och trevligt liksom. Det blev till en verklighetsflykt där jag ofta drack mig starkt berusad fast jag kände att det var fel och skadligt att dricka i de mängder som jag gjorde. Jag hade kommit till en punkt då jag kände att det bara var alkohol som var meningen med allt. Det var inte uppbyggligt utan bara nedbrytande och när man vet att man inte kan dricka balanserat så ska man avstå från alkohol känner jag.

Som människa är man en rätt komplicerad varelse med både ande, kropp och själ att tänka på. Har man en tro på skaparen och håller Jesu ord som det högsta idealet och även känner att de tio budorden är viktiga så bör man väl försöka att följa dessa så gott som man kan. För väljer man medvetet att gå emot sunt förnuft som budorden för mig handlar om, så mår jag i längden inte så värst bra har jag nyktert kommit fram till.

För mig handlar det andliga om att försöka att göra sitt bästa för att följa Herrens ord då det för mig ger en bättre balans liksom. Jag gillar ju att lyssna på världslig musik som det svänger om. Ja, sånt som Rock 'n' Roll. Funderade igår lite på om man bara får lyssna på psalmsång som en människa med kristet värdegrundstänkande. Här får man nog tänka lite på vad man fyller sitt sinne med när det gäller musikens lyrik i de låtar man spelar så att säga. Texter som mer eller mindre liksom ställer skaparen Gud fader och Jesus Kristus helt åt sidan väljer jag medvetet bort numera.

Men visst är det mycket nonsenslyrik av typen tomma rim som man lyssnar på rätt ofta. Skulle jag bara tillåta mig att lyssna på psalmsång så skulle det ändå bli lite förljuget på något sätt känner jag det som. Tror att jag nog även skulle tröttna på musik helt som sådan och till sist inte lyssna på låtar över huvud taget om det bara skulle handla om att lyssna på kristna sånger. Det skulle bli rätt så tyst i mina hörlurar och rätt så tort och tråkigt musikaliskt sett i min värld.

Detta då det inte finns så mycket kristna musikartister som levererar tänkvärda kristna texter till den musikstil eller svängiga rockstil som som jag gillar mest. Men låtar som har texter som helt uppenbart är antikrist och hyllar drogbruk och ett skadligt leverne är då inget som tilltalar mig alls numera. Förstår att det var såna här tankegångar som gjorde att min gamla mor var så himla noga med att analysera låttexter när jag som grabb kom hem med diverse plattor och inte sällan då hårdrocksskivor.

Den första musikartist som jag ofta lyssnade på det var Elvis Presley, och han gjorde ju både världslig och kristen musik. Min faster hon gillade Elvis helskarpt. Men när hon blev frälst som det heter, och när en människa sedan i nån församling låter döpa sig och då börjar att vandra medvetet på den kristna smala vägen så att säga. Då valde hon bort hans rent världsliga låtar och till sist hade hon visst bara kvar hans gospelskivor. Men så kristet fundamental i min musiksmak har jag då inte gått och blivit ännu kan jag då säga.

Har idag läst lite i min mors gamla dagbok som hon skrev i början på 1980-talet. Där hon beskrev att hon en dag hade kommit fram till att hon helst läste böcker och lyssnade på kristna sånger om Gud och hans son Jesus då världsliga texter inte längre gav henne nåt liksom. Hon hade nog kommit lite längre på den andliga vägen än vad jag är på i skrivande stund förstår jag. Var nyss ut på nätet och kollade om det fanns nån vettig glad och rockig musik med andlig lyrik och hittade då en svängig låt med musikartisten Jard Samuelson och hans låt: Jag vill leva inte bara finnas till. Så inte behöver då kristen musik bara släpa sig fram i dystra molltoner.

Förresten, @MårSåMycketBättre, det var trevligt att du tittade in en sväng här kompis. Det är viktigt hur man tänker om sig själv och ger sig själv möjlighet till att må bättre. Där är det då rätt väg att gå om man börjar med att först tänka på att inte helt i onödan förgifta sig med nervgiftet alkohol. Som bara förstör mycket av allt det fina som man faktiskt kan upptäcka finns här i denna värld. Ja, om man nyktert tar sig tid och tänker lite positivt på saken. Det är mycket som är helt galet här i världen och mycket skulle man väl vilja se var lite annorlunda för att vara diplomatisk. Men med ett steg i taget och ett någorlunda klart sinne så går då allt bra mycket bättre i vardagen som alkoholfri.

Ha en fin dag!

@Flarran Det var trevligt att läsa ditt inlägg och dina tankar rätt och fel. Precis som du skriver så tänker jag att måttlighet är bra i det mesta, förutom i att dricka för oss som inte kan hantera alkohol. Att måttlighet liksom står för att man gör något som man mår bra av. Ibland kanske man vill ösa på med något med råge och ibland att man tar till i underkant, men det bör då vara något som man också mår bra av. Ösa på med kärlek eller välvilja och ta till i underkant eller inte alls av sådant som man inte mår bra av. Även att man lyssnar på den musik man mår bra av och inte på den som inte ger något eller förmedlar ondska.

Ha en fin dag kompis!❤️

Det behövs ibland inte så himla mycket för att gå från nedstämd dysterhet till att få lite mera inre balans så att säga. Hade surfat runt lite på nätet och försökt att hitta något Herrens ord som talade direkt till min själ denna vilodag. Men hittade ingen som hade nåt vettigt att säga. Kände bara att jag var så trött på allt liksom. Började tänka på hur underbart det hade varit om man hade haft nån flaska med portvin eller ett gäng med starköl i huset för att slippa känna denna så tröttande vanligt förekommande tomhetskänsla.

Började tänka på hur fint det skulle ha varit om jag hade haft kraft och energi till att åtminstone gå utanför dörren och se dagsljuset och få lite sol på min bleka nos så att säga. Tänkte först skita i att göra nåt åt min jobbiga känsla som jag hade. Kanske ta nåt sömnpiller och försöka att sova bort denna dag. Men fick då en ingivelse att försöka göra det bästa av min situation. För jag hade ingen lust att att gå och lägga mig när solen ju faktiskt sken in genom fönstret.

Så jag tog då och satte på mig lite vettiga kläder för att kunna sitta ute på balkongen en stund. Värmde på lite kokkaffe och fyllde på min favoritkopp med denna uppiggande dryck. Plockade sedan fram en liten bärbar mp3-spelare laddad med mina favoritlåtar i diverse genrer. Sedan gjorde jag som de kloka människorna som vet hur man motar bort en depressionskänsla som kan komma plötsligt utan till synes nån anledning. För jag satte mig ned på en av mina stolar och liksom sög i mig lite dagsljus för att snabbt fylla på med lite naturlig energi.

Då lyftes snart mitt tunga mörker sakta bort inom mig. Ja, ungefär som jag kan tänka mig att en solros eller mindre vårblomma eller nåt sånt, får förnyad energi att existera och inte bara vissna bort liksom. För kände efter en liten stund faktiskt även svagt en lite hoppfull känsla om att det nog snart är vår igen. För solens strålar värmde faktisk min dystra och lite frusna själ en aning. När jag hade lyssnat på lite svängig Rock 'n' Roll och druckit ett par koppar kaffe. Då kände jag mig i så pass bra balans att det kändes som att det ju finns mening i att kämpa vidare så som nykter och alkoholfri trots allt. Förresten, @vår2022 det var trevligt att du tittade in här en sväng kompis. Sånt uppskattas alltid.

Ha en fortsatt fin dag!