Tacksamhet har man hört och läst så många gånger att man ska känna och öva sig på. Jämt och ständigt detta snack om vikten av positivt tänkande och ständigt detta tjatande om tacksamhetstänk. Ja, för att väl lura sig själv till att man är lycklig eller mår bättre än vad man gör. Programmering av hjärnan för att må så bra som det bara går, fast man i mitt fall ju har sin envetna sketna och värdelösa trista Dystymi kryddad med en släng av ADD och annat smått, men inte så gott.

Skriv en tacksamhetens dagbok! Sånt har man ju läst ett otal gånger på nätet och bara fnyst åt. Sådana hycklande dumheter alltså. Men tänkte sedan efter att just ha kört igång lite energihöjande svängig Rock n Roll utan någon djupsinnigare lyrik. Tja, lite positivt tänkande i tacksamhetens tecken kan väl aldrig skada om man nu lyckas prestera såna prylar.

Men vad är Jag egentligen tacksam för? Ska man sitta och hitta på och dikta upp prylar för att lura sig själv alltså som någon lallande fåntratt. Visst har jag känslan att Gud är med mig, men det är ju så självklart, ungefär som att andas, eller att det finns vatten i kökskranen. Varför ska man tänka på sånt alltså. Det är man väl för normal för. Så himla tokreligiös har man då inte gått och blivit bara för att man väl av Herren fick en chans till och gåvan att bli en alkoholfri nykterkvist...

Nej, men vad nu, redan här så håller det ju på att skita sig totalt med tacksamhetstänket. Får väl försöka att rycka upp mig lite. Kan ju inte vara så här deprimerat värdelös, och allmänt otacksam för allt man ju ändå har. Sånt ju är rent deprimerande för stackars folk som råkar läsa denna tjatiga smörja man sitter och skriver... Men sedan kom en tacksamhetens tanke flygande...

Men sånt behöver Du ju inte bry din trötta hjärna med. För det är ju ingen jäkel som behöver läsa dina ord om de känner det som tröttande. Ja, den tanken kan man väl vara tacksam för. Rätt så alltså! Håll fokus nu! Upp! Upp! Upp! Vrid upp Volymen på den rockiga positiva känslan i hörlurarna. Men varför då, vad ska det tjäna till...

Jaha, där kom negativa tankar direkt som vanligt. Sånt som så ofta fått en att öppna nån burk eller flaska med onyttigt nervgift. Dessa dystymins trista tankar lägger vi nu helt bakom oss. Tänker oss att helt enkelt vi inom oss har en stor och rostig gammal soptunna i plåt med påskriften: ”Tankar Utan Värde”. Kände redan här att det ljusnade lite i tanken. Men gör nog faktiskt soptunnan lite mindre, och tänker den i ett trevligt material målad i vackra färger.

Man kan kanske styra sina tankar en aning, och inte bara åka med som passagerare i baksätet på sin egen tankens bil, vilken man ju i tanken liksom kan köra själv. Se där ja! Nu nu så kom det ju fram lite positiv energi också. Jag kan ju det här. Kan ju det här! Måste vara så här en fågelunge känner sig när den upptäcker att vingarna faktiskt verkar bära en aning...

Man får väl vara tacksam för att man kan skriva av sig lite tok. Se där! Hittade ju en pryl till att lista på tacksamhetslistan. Men tänk om jag skriver fel och framstår helt som en lallande idiot... STOPP! Lägg bort sådana onödiga tankar. Stoppa dessa snabbt i soptunnan för: Tankar Utan Värde. Ja, det funkar ju! Tänk Positivt, var Glad och Tacksam. Urk! Varför håller jag på här... NEJ! Sparka undan dystymins gamla onödiga och negativa tankemönster.

Det är DU som kör alltså! Kan det vara så... Kanske det går att öva sig i positivt tänkande... Ja visst! Ja, det finns faktiskt ju prylar att vara Tacksam för. Ja! Man har ju faktiskt mjölk i kylen. Som är färsk och fin, samt limpa och god mjukost finns det ju också. Så man kan ju ha morgonfest med en kopp med varm och god choklad vilket Jag ju gillar och är tacksam för.

Nu har jag skrivit lite tok för mig själv igen och om jag stavat fel och stammat lite i skrift här och där, så är det ju Jag som kör, som Långben väl brukar säga i nån tecknad film.

Ha det gott!

@Flarran .Godmorgon.Förstår att det inte lätt att känna sig dyster & nere särskilt inte om man har en/flera diagnoser som påverkar humöret.Kikar in här för att påminna dig om att jag minsann har läst genom att följa dina inlägg att jag tror minsann att det finns en hel del du är tacksam över.Ditt musikskapande som kommit igång ordentligt igen.Din gudstro.Alla sparade pengar som du inte lägger på starka drycker som gör att du kunnat köpa dig en fin kamera.m.m med mera.Nu kan du fylla på din Tacksamhets-lista.Är åxå lite dyster i perioder både med & utan A.Har åxå svårt med så kallade tacksamhets-listor.Men jag övar på att träna på att fokusera på att se vilka vinster jag fått & får tack vare att jag väljer bort alkohol.Det ändrar perspektivet & ger rätt fokus för mig i vart fall.Idag är jag praktförkyld & tidigare har jag kurerat det med sprattelvatten.Så redan nu är jag tacksam för att jag i vart fall inte är bakis.Att jag har förstånd att kurera mig på ett bra sätt.På det visat visar man sig själv lite cred & det tror jag är nyttigt & viktigt.Tjingeling.