Nu blir jag lite motvalls igen. Dessa rutiner staplade ovanpå varande tynger och skaver så himla förskräckligt på ens axlar. Ja, om man sätter sig ned och tänker på saken. För som dystymiker med lite add och diverse annat smått men mindre gott. Så är det ofta det negativa energikrävande tänkandet som har präntats in i ett tankesätt som går igång per automatik. Man har svårt att hålla motivationen uppe och fokus på sånt man behöver göra, men inte känner väldigt starkt för.

Det negativa tänkandet tar så himla lätt över. Det går inte, Det går åt skogen, Ingen bryr sig, Inget funkar, Bara uppförsbacke och motvind åt alla håll. Sedan det här med att: Alla kan – Men inte jag och så vidare... Sedan sitter man där och deppar till och den sista gnuttan energi man hade kvar räcker knappt till att resa sig upp från en stol för att gå och lägga sig.

Det är ibland till och med jobbigt att ligga still och vila för då sätter ångesten och inre stress ju igång för att man känner sig så himla oduglig för att man inte klarat av allt man ville ha fått gjort alltså. Det man hade kunnat göra blev inte av och man tänker tröstande - Det kan jag göra i morgon och så vidare... Många gånger som man drack på den känslan som tröst.

Men idag har jag då varit tok-produktiv. Började ju göra ren spisen, sedan ut en sväng alltså, och sedan såg man sitt köksgolv när man precis kom in, vilket ju behövde sopas. Var nöjd och glad när det var klart. Då kom jag att tänka på den där stora hallmattan i rummet och fick en tvångskänsla att ta itu med den också. Sopning medelst mera en slags krattning, då den varit i stort behov av sopning en längre tid. Sedan hade jag snart sopat rent halva huset.

Kanske en mild släng av mani man fick en stund. Men sedan var energin plötsligt tvärslut och imorgon så är man väl mör i ryggen som en bankad biff. Bara tanken på att då gå ut ett varv runt huset igen i morgon får en ju att stöna om man nu orkade prestera något sådant ljud. Sitter mest och gäspar alltså. Har då hur som helst öppnat köksfönstret och får mig i stunden lite frisk luft vilket då behövdes. Men visst känner jag mig nöjd med mina stordåd idag. Hurra, Hurra, för mig själv!

Har ju till och med kokat kaffe idag, kors i taket alltså, får man väl säga. För det var då inte dumt med en varm kopp nyss, blir en nog en påtår också. Tänk, hade det stått en oöppnad flaska med portvin på bänken, hade jag inte ens orkat bry mig om att ta ett glas sådant ens, det vill inte säga lite detta alltså. Men en energidryck, kan man väl kanske klämma om en stund till en ost och skinkpaj eventuellt. För glömt bort att äta har man ju mitt i alltihop. Vilket ju inte är bra om man vill hålla energi och sitt humör uppe alltså.

Rörigt värre alltså är det alltså i tankevärlden. Men någon tanke på bolaget har det då inte funnits idag vilket man väl får vara tacksam för. Kör då alkoholfritt vidare, Och kanske, Men bara kanske, Så kommer man ut i trappen i morgon och tar sig då ned till brevlådan eventuellt. Då är man ju redan halvvägs ut på gården och då kanske man tar sig en promenad eventuellt, men man får väl se vad man orkar göra i morgon. Blir ju så himla trött dagen efter en sån här urladdning. Men idag var jag då som sagt produktiv så att man är förvånad själv.

Tack för uppmuntran och pepp @Andrahalvlek. Farsan visste nog hur man fungerade och knuffade på lite försynt utan att man väl tänkte på det när det begav sig. Morsan däremot blev väl mest trött och nervös på en när man inte kom till skott med nått. Så som att handla hem lite dagligt bröd man kanske lovat att göra vid ett svagt tillfälle och sedan tappade fokus och gjorde nåt roligare i stället och sedan rusade iväg som en skållad råtta i sista minuten före stängningsdags var gång.

Du har så rätt @vår2022, att rutiner man har som verkligen har satt sig och går på automatik ger en viss trygghet. Man vet vad man klarar av och då gäller det ”bara” att lyckas hålla fokus och inte göra nåt roligare i stället. Rörigt värre som sagt var. För när man ska göra något som känns motigt så väntar man alltid till sista sekunden. För precis innan jag ska gå utanför dörren, så dyker det ju plötsligt alltid upp en massa saker som är roligare och då splittras tanken och fokus försvinner helt liksom. Men idag var jag då helt otroligt fantastisk. Tänk om man kunde vara lika duktig var dag...

Ha en fin kväll mina vänner!

@Flarran Ja, du verkar ha haft en fantastisk dag. Njut av den känslan, här och nu. Det kan också vara en skön känsla att ”parkera” i huvudet. Minnas hur skönt det kan kännas, när det blir lite motigt. Att röra sig är bra om man känner sig låg eller stressad, det frigör adrenalin ur kroppen. Man kan göra det hemma eller ta en liten promenad, då får man även frisk luft. Men framförallt, njut av din fantastiska dag!🌟