Hejsan! Tänkte egentligen inte skriva något alls idag om vikten av att var dag vara helt nykter i sinnet och samt då någorlunda klarsynt. Detta då för att inte hamna i en situation där alkohol blir nummer ett och överskuggar allt annat liksom. Men idag kändes det som att orden var helt slut. Förstår nu lite bättre varför alltid helnyktra morsan slutade att skriva i sin dagbok efter några år.

Det var egentligen inte så konstigt. För man tröttnar väl till sist på det mesta om det blir för mycket av något liksom. När man till sist kanske har vridit och vänt på de flesta stenarna och analyserat det mesta både högt och lågt och insett att varandet i sig själv, nog bara är som det är, och inte så värst mycket att göra åt liksom. Om man då enligt konstens alla regler eller spontant kanske även har bett böner, till en högre makt som man kanske tror på, och fått de svar man kanske upplever sig ha fått.

Då hamnar man väl, kanske beroende av hälsa och personlighetstyp, i ett läge där en slags jämvikt eller balans, utan alltför störande inre tankar till sist förhoppningsvis råder. Så kan det nog bli om man orkar att ta sig igenom svår upplevelse, eller känsla av meningslös tillvaro utan bedövning av onaturliga substanser. Man har gjort sitt jobb, det är inget mer med det. Kan man göra något mer...

Hur mår jag i denna stund skulle jag kunna fråga mig själv. Jo, tackar som frågar, det får väl knalla på som det går. Mår som vanligt, har ingen ork och energi, känner mig mest allmänt tom, inte akut nedstämd eller panikartat deprimerad. Existerar och andas i mitt varande, i mitt livsöde. Det finns de som har det mycket värre, så sitter alkoholfri, nykter och nikotinfri utan att klaga. För vad är det för vits med sånt. Första dygnet utan snus i år.
Kanske därför det varit extra grått idag. Men kämpar ändå alkoholfri och nyktert vidare.

Ha en fin kväll!

Tre månader och en vecka som helt alkoholfri på detta eminenta forum såg jag just. Det kunde man väl aldrig tro skulle vara möjligt att klara av i början av oktober 2023 det förra året innan man började skriva här liksom. Men så har man fått mycket bra tips och sånt av forumkompisar också. Siktar nu på att ta mig alkoholfri in i månad februari som väl är inom räckhåll liksom. Tror det ska gå bra, men man ska väl inte ropa hej allt för tidigt. Det är lätt att börja springa innan man har lärt sig att gå. Sånt funkar aldrig har man väl hört i så många olika sammanhang. Aldrig ta den första ”oskyldiga” slurken med alkohol är det som alltid gäller. Förresten, @Andrahalvlek, kul att du tittade in. Har kört min enkla muskelträning, med hand och armstärkare och benträning idag också. Kanske blir det en liten promenad i morgon om man är på sånt humör.
Ha det fint kompis!

@Flarran Nikotinsuget är överjävligt, så plåga inte dig själv onödigt mycket. Att allt känns grått är klassiskt. Jag behåller snuset, har inga planer på att sluta.

Kram 🐘

@Flarran Godmorgon! Det låter oroväckande att du redan nu vill sluta med snuset! Jag slutade efter 15 månader av nykterhet och även då var jag orolig att abstinensen skulle få mig in på alkoholen igen! Det var totalt överjävligt att sluta! Jag blev deprimerad och hade bara mörka tankar under flera veckor! Jag var 100% stabil innan jag slutade så jag viste att det bara hade med snuset att göra och att det skulle gå över. Det finns en stor risk tror jag i att sluta med snuset efter tre månader som nykter. Bara du själv kan avgöra om du ska utsätta dig för detta, det kan innebära att du riskerar din nykterhet. Jag ville också sluta efter bara några månader som nykter men jag vågade inte ge mig på det, nykterheten var prio ett och kommer alltid vara❤️

God morgon! @Andrahalvlek @Himmelellerhelvette, Tror ni har helt rätt i att det är lite riskabelt att sluta med portionssnuset redan nu. Fick lite konstiga tankar på att inhandla lite onyttiga drycker. Typ, nu var det ju så längesen sist, nog går det väl bra med lite folköl i alla fall. Alkoholdjävulen om man så säger, är allt en lurig jäkel.
En burk, en slurk och sen är man tillbaka på ruta ett igen. Så får väl ta en promenad och införskaffa lite snus i stället. För som ens helnyktre gamle far brukade säga, man blir då inte dum i huvudet av snus. Passar även här på att förmedla hans kloka ord om att den som inte har något behov av nikotinprodukter ska inte prova sånt heller, och få ett onödigt beroende. Ha en fin tisdag mina vänner!

@Flarran Klokt beslut. Nä, dum i huvudet blir man inte av snus. Och det är inte lika skadligt som alkohol. Men ska man sluta snusa så ska man inte göra det samtidigt som man blir nykter, för då riskerar man nykterheten. Och den är allra viktigast! Sluta snusa/röka och viktminskning kan man ta itu med när man har varit nykter ett år eller längre. Hela det första året behöver man ha fullt fokus på nykterheten.

Kram 🐘

Ett steg i taget och till sist har man tagit sig hela vägen fram. Ungefär så tänkte jag när jag bar en tung ryggsäck med livsmedel och matkassar med mjölk, läsk och bland annat en hel del konserver i händerna på vägen hem från butiken som ligger lite längre bort än vad jag hade behövt ta mig till. Detta om jag inte hade fått för mig att frivilligt och spontant ta mig en promenad efter att ha kastat en kasse med hushållssopor i dag. Det gick snabbt åt det ena hållet av de totalt fyra kilometerna.

Det var den sista sträckan på drygt 1,5 kilometer som var den stora utmaningen. Packningen kändes allt tyngre för var steg, och man funderade stundtals på varför man slet på detta vis när man kunnat tagit taxi då det egentligen inte kostar så värst mycket egentligen om man ser praktiskt på saken. Det var lite snöslask och vägen var väl bitvis lite hal så man var tvungen att gå försiktigt och hålla fokus på vägen. Ungefär på samma sätt som man måste göra om man inte vill råka att ramla ned i alkoholträsket igen. Tänkte på vad jag väl skrivit tidigare om att även en snigel tar sig fram mot sitt mål, fast det väl tar sin lilla tid kanske.

Har nu alltså varit ute på en kombinerad må-bra-runda och träningspromenad. Vägde packningen när jag väl kom innan för dörren här hemma kl.. 20:30. Totalvikten var 22,6 kilo. Hade någon sagt åt mig före klockan 16:00 nånting då jag gick utanför min dörr att jag borde gått denna sträcka som en nyttig träning. Då hade jag bett en sådan person att fara och flyga. För jag gör bara det som jag känner för i stunden numera. Det krävs att jag är frivilligt motiverad och inte att någon säger åt mig vad jag ska göra. Så funkar jag alltså. Vid läskhyllan där ölen stod stannade jag till ett kort tag och tänkte, dessa burkar som jag i princip tidigare dyrkade som min frihetsgud som storkonsument av alkohol för inte så länge sen. Sånt kan andra köpa om de vill var min tanke. Det fick i stället bli en helflaska med läsk, alltså 1.5 liter Grape Tonic idag, bara för att jag kände för det.

Nu har jag packat in grejerna i kyl, frys och skafferi. Har beslutat att dagens fest i kväll kanske får bli en halv fryspizza med god burksallad till. Tror att det får bli ett rejält glas med cola dessutom. För nån jäkla belöning ska man väl ha för dagens slit känns det som. Om det nu hade stått en flaska med portvin eller starköl framme på bänken hade jag inte brytt mig det minsta om det skulle jag vilja skriva. Men om jag i verkligheten alltså skulle ha kunnat låtit sådan dryck stå i huset utan att jag skulle ha lockats till onyttigt drickande ska man väl låta vara osagt. Nog är man tacksam för att matbutiker inte säljer starkvaror. Men nu har man i alla fall fyllt på lagret med snus.

För nåt jävelskap ska man väl ha som last kanske. Nikotin är väl inte det bästa för mitt redan rätt höga blodtryck. Körde med en liter kaffe igår. Men det är inte nåt som min mage väl direkt älskar. Minns min far och mor som var ena riktiga kaffetunnor när man var ung. Snus var väl även innan farsan fick stroke hans förtjusning som han väl kallade för promenadchoklad. Håller med honom om att man då inte blir dum i huvudet av snus i alla fall. Men ska väl på sikt försöka fasa ut denna nikotin-substans också med tiden. Men fokuset är nu på total alkoholfrihet och inget annat.

Ha en fin kväll!

@Flarran En tanke. Handla lite varje dag? Då kommer du ut dagligen och slipper bära så tungt varje gång. Du gör givetvis som du vill och har lust med, men ett lite frö vill jag så 🥰

Kram 🐘

Man kan vara så praktisk att det nästan blir lite opraktiskt ibland. Men ändå blir rätt så bra och nyttigt på sitt sätt. Beroende på hur man ser på saken. Detta var tanken jag tänkte spontant som bara blixtrade förbi just i stunden när jag hade läst dina rätt tänkvärda ord @Andrahalvlek. Känner till att du är rätt schemalagd, med vettig tidsplanering och sånt. Har själv alltid väl varit lite mer spontan och tagit hand om prylar när orken har funnits. Det är lika när jag ska städa, det är oftast att det blir att man gör allt på en gång eller ingenting alls.

Men du har ju helt rätt i att man inte behöver slita så förskräckligt mycket på en gång, så att det blir alldeles onödigt för tungt på en vända alltså. Men samtidigt så får man ju gratis utan nåt gym även en hel del muskler på köpet av att bära lite mer än vad man egentligen måste och riktigt orkar med. För handlar man lite grann varje dag liksom, så kommer man ju precis som du säger utanför dörren av bara farten utan att man väl tänker på det hela så att säga...

Kanske därför som en del bara handlar en liter mjölk ena dan, och den andra en limpa och så vidare. Har alltid tyckt det verkat lite märkligt, men det har ju sina poänger. Ska nog tänka lite mer på vad du skrev tror jag. Daglig handling blir ju även lite av en social terapi. Ditt frö som du sådde var nog inte helt fel felplacerat. Minns även en bekant till min mor som väl var inne på lite liknande tankegångar för längesen när man var yngre.

Men tror att min mor också var sådär ibland och kanske ville få rätt mycket gjort på en gång kanske. Detta då damen ifråga som jag tänker på ställde en lite försynt och rätt klurig fråga som man då inte riktigt begrep sig på när det begav sig. – Hur många gånger går du till butiken och handlar i veckan, eller hur det hela lades fram...

Ha en fin dag kompis!

@Flarran En annan fördel är att du snart inte ens kastar ett öga åt folkölen i mataffären. Om man utsätts ofta för situationer som tidigare var förknippade med alkohol (inköp av folköl i detta fall) så laddar man om den situationen med icke-alkoholrelaterade sysslor. Minns själv att jag en dag inte kastade ett öga ens in på systembolagets parkering. Då hade jag nått ett viktigt delmål. Samma sak om man äter ute på restaurang ofta. När man har valt alkoholfritt tio gånger är det ingen big issue längre.

Kram 🐘

God kväll! @Andrahalvlek,
Det är redan nu som du säger att folköl i matbutiker lockar inte direkt. Drack ju heller aldrig maltdrycker till mat, som sällskapsdryck, eller för att jag tyckte det var gott, eller som törstsläckare i sommartid eller sånt. Köpte endast drycker i nämnda produktkategori i ett rent berusningssyfte.

Känslomässigt är jag ännu inte alls fri från ett tänkande på att berusning skulle vara ”underbart” ibland så att säga. Men vill inte hamna tillbaka på ruta ett igen då jag av erfarenhet från två tidigare försök att sluta med alkohol vet att jag lätt kan hamna i gamla mönster och fortsätta precis som tidigare direkt om jag inte är mycket vaksam. Detta då jag vet att jag förmodligen efter en enda slurk som påminner om känslan att vilja dricka ”riktiga grejer” kan få mig att köra rakt in i kaklet om jag inte är stenhårt fokuserad på fortsatt alkoholfrihet på alla sätt.

Därför låter jag även bli att smaka på någon dryck som kan påminna mig, eller trigga mig att hamna i ett skadligt alkoholbruk igen. Det här med mina nu drygt tre månader som helt alkoholfri är inte så lång tid när man har druckit på det bedrövliga sätt som jag har gjort i en mass år. Måste säga att jag är förvånad att jag inte har något alkoholsug alls längre. Men är väldigt tacksam för att jag slipper att känna något sånt.

Kanske blir jag känslomässigt fri från berusningslängtan på sikt. Men Systembolaget, pubar och krogar är då sånt jag inte törs gå i närheten av än kan jag säga. Kämpar inte på vita knogar direkt som det väl heter, men vill inte ta några som helst onödiga risker, utan väljer att vara helt fokuserad på nykterhet var dag och ser det som om att jag i princip hade hade druckit i förrgår liksom. Tar en dag i taget alltså. Inga som helst alkoholfria varianter av den äkta varan alltså. Känner ju även till att det finns de om varit helnyktra i en massa år och i alla fall lyckats att trilla dit igen.

Ha en fin kväll!

Februari har det redan blivit detta skottår 2024. Kunde inte sova, var lite kall om fötterna, kom på att jag inte hade några sockor på mig. Nu är det fixat och det känns genast bättre. Tre plusgrader är det utanför mitt köksfönster och det blåser en del. Skulle väl inte sitta här och snusa och skriva en massa tok på datorn mitt i natten utan väl egentligen göra som de flesta vettiga människor gör och sova vid den här tiden. Hörde just en brevbärare i trappen kuta förbi. Det är väl någon som fick sin morgontidning kan jag tro. Är mätt och rätt nöjd faktiskt, och har väl inget direkt att klaga på.

Det är konstigt egentligen att man har blivit så här gammal med tanke på hur galet mycket alkohol man har sugit i sig genom åren. Men det är väl som jag alltid har känt, att min skapare Gud som jag alltid känt funnits närvarande väl tycker att det ska vara så kanske. Borde väl bli lite mer bekant med hans son Jesus också. Men det får vi väl arbeta lite på kanske. Minns när man gick i skolan, speciellt i högstadiet och väl då var rätt mobbad och ofta tyst bad till Gud om att man inte skulle synas när mobbare gick förbi. Det var det faktiskt aldrig någon som gjorde då heller konstigt nog.

Kan väl inte säga att jag är så värst religiös, men har väl ändå min egen lilla känsla för det andliga. Har hittat en församling på nätet som ofta har rätt så trevliga predikningar. Kollade in en sådan i söndags. Tänk att man har blivit så pass småreligiös ändå. Men det får allt räcka med att titta på nätet ibland, för jag orkar då inte vara medlem i någon sån där kyrka och vara med direkt på sånt. Det är så mycket grejer runt omkring tycker jag, men att kolla in någon show om söndagar så att säga, det kan man väl ändå göra, höll jag nästan på att säga. För det gjorde jag ju redan medan jag var dag för drygt tre månader sedan bara satt och drack en massa öl, vin och annat jox liksom.

Brukar väl för det mesta vid den här tiden skapa egen instrumental musik när jag inte kan sova. Men har ingen inspiration just nu. Borde väl kanske göra någon låt till snart för att lägga upp på nån av mina musiksidor på nätet känns det som. Men ska nog nu ta och lyssna på en CD-skiva med lite reggae med sommarkänsla tror jag. Har ju så mycket skivor av alla de slag så det knappt är riktigt klokt. Har ju samlat på de mesta musikstilar i en massa år. Har ju gillat musik ända sen man var en liten grabb och hörde när farsan brukade spela sina grammofonskivor på stereon som man aldrig fick peta på, då han var rädd att man skulle förstöra plattorna eller grammofon-nålen.

Har fortfarande min gamla stereo i fullt bruk som man köpte på mitten eller slutet av 1980-talet. Testade den för ett par veckor sedan då jag körde några plattor som jag fick tag på loppis faktiskt. Det är kul med gamla LP-skivor, men sådana är ju rätt så tunga att släpa hem. Men är viljan god så brukar man ju ha energi till det mesta. Fick mig då i alla fall en redig promenad. Kanske ska man ta sig iväg till nån loppis snart igen funderar jag på. Man har ju rätt gott om stålar i plånboken numera då man ju inte bara super bort alla pengar. Tänk det var ett tag sen man lyssnade på cd-skivor, det blir ju mest Spotify, Youtube och mp3-filer man kör numera. Bill Lovelady och den välkända låten One More Reggae For The Road var det allt ett bra tag sen man lyssnade på...

Ha en fin dag mina vänner!

Det har blivit en ny dag och morgonljuset är redan igång. Sitter här i köket och har just lagt in en portionssnus av gammal vana precis som många gör när det gäller vanan att ta sig en kopp kaffe. Man kan ha många olika slags vanor. Min vana var för några månader sedan att ta mig en starköl och sedan gå loss på kanske en flaska med vin eller annan dryck innehållandes alkohol. I brist på finare alkohol drack jag ofta egen hemgjord tioprocentig mäsk gjord på vatten, socker och bakjäst. Det fungerade rent teknisk lika bra för berusning som något annat om man då bortsåg ifrån att man blev rätt så taskig i magen av sånt.

Onödigt drickande av alkohol sysslade jag nog i mycket med för att inte behöva att tänka så mycket. Men man kan ju göra annat än att tänka så hemskt mycket. Man kan gå ut med hunden om man har en sådan. Man kan gå till ett arbete som man älskar, avskyr eller någonstans mittemellan som väl de flesta gör. Vilket inte ger så mycket tid till att tänka så värst mycket. Men som väl i alla fall väl ger lite slantar så att man kan leva och äta, vilket väl oftast behövs för att kunna äta och leva.

Meningen med livet har det funderats på många gånger och av nog i stort sett alla levande och tänkande människor någon gång. Ungefär som tomtens gåta om varifrån vi kommer och till vad vi kanske är på väg någonstans. Det existentiella tänkandet liksom. Ja, det här om man huruvida man har en själ och om det finns något högre mål än att bara kroppsligt arbeta och då existera en kort livstid alltså. Sådana där frågor som inte låter sig besvaras med logik, utan där man får lov att tänka själv och kanske fylla i vissa tomrum i den upplevda tillvara med egen tro och förhoppningar där vetenskap kanske saknas för stunden.

Det andliga kan ta sig många uttryck. Man kan meditera eller be till kanske något som man ser som en högre makt eller Gud. Man kan ta en promenad och gå ut till den stora kyrkan som man kan se naturen som. Promenader, sånt kan skingra många tankar. Men kan också ge många frågor om man tänker efter. Vad tänker jag på just nu, och vem är jag att tänka på sånt kan man fundera på. Har nu dragit upp persiennerna och funderar i stunden på att äta frukost vilket känns att vara en god tanke. Rutiner som gör att man inte bara tänker helt tanklöst är nog inte så dumt om man vill ha ett mer strukturerat tänkande och då kanske får en känsla av lite mening i grunden, eller åtminstone en mättnadskänsla i magen.

Har här funderat på att ta mig en kopp med varm mjölkchoklad och några goda limpmackor. Men dricker just nu ett glas med vitaminberikat kosttillskott som väl inte behövs om man inte känner att det behövs det, eller om man tror sig behöva lite sånt. Någon större skada lär det då inte göra vilket alkohol lätt gör om det blir för mycket av den varan. Men så är det ju med allt, då för mycket och för lite skämmer allt som väl visheten brukar talar om. Tänk, hur man kan tänka, när man tänker efter alltså. Noll komma fem grader varmt är det idag just nu utanför mitt fönster.

Nu hörde jag en traktor åka omkring i kvarteret. Det är nog sandning eller grusning av gångväg som pågår. Vilket ju kan vara bra i fall man får för sig att ta sig en liten promenad idag som väl bara är nyttigt och bra i lagom portion. Förresten, apropå portion så var min tanke ju att ta en sådan med frukost som jag skrev om alldeles nyss. Ska man få det gjort, då kan man ju inte bara sitta och tänka utan väl mera liksom göra, utan att tänka så mycket. Så tar väl och gör lite varm choklad som sagt var. Undrar vad som har hänt i världen förresten medans man låg och sov i ett par timmar för en stund sen. Ska väl kanske ta mig en titt på det lite senare, men först som sagt lite frukost...

Ha det gott!

@Flarran God morgon! Har tagit sovmorgon och dragit mig i sängen med ett par koppar kaffe med mina varma sovandes hundar tätt bredvid. Så nu är det dags att sparka igång denna dag med lite arbete. Sedan blir det en sväng med hundarna på lunchen i skogen. Spikskorna på för det kan vara rätt halt på vissa ställen.

Hoppas du får en fin dag, här skiner solen🌞

Man ska vara lugn i stunden och inte bara rusa iväg var känslan jag fick just i stunden och den känslan gick i reggaetakt då det i skrivande stund är sån musik som snurrar i datorns cd-spelare. Utvecklingen går ständigt tekniskt framåt så nu är det väl inte många som har vare sig cd-spelare eller några cd-skivor. Men vad bryr jag väl mig om det, då jag just nu är lugn i mig själv och inte analyserar varje liten känsla och tanke. Har inte det minsta behov av att berusa mig för att känna mindre och inte tänka så mycket. Är i stunden mer i en tillbakalutad lugn reggaekänsla. Man kan inte bara lyssna på en och samma låt i Rock n Rollens upptempotakt om man nu kanske inte känner för det, då även sånt kan vara rätt fint ibland. Har inte orkat att kolla in världens nyheter än, men det är ju mest bara en massa bråk, krig och elände. Men har läst lite på detta eminenta forum och önskar er alla en fin och nykter dag då det är det bästa enligt mig som nybliven alkoholfri nykterkvist. Förresten, kul att du tittade in här @vår2022.
Ha det fint!

@Flarran Hur gick det med din nyväckta hobby att fotografera? Nu är en bra tid att fotografera vårtecken ❤️ Fast det är kanske bara vi i södra Sverige som sett sådana än antagligen. Att fotografera och mixtra med bilder i Photoshop är kul, att frilägga och sånt. Tänker att du behöver få utlopp för din kreativitet, nu när du inte känner dig inspirerad att komponera musik. Göra bildspel med musik finns det massor av på youtube.

Kram 🐘

När polletten till sist har trillat ned och ord, tanke och känsla blivit till en harmonisk balanserad helhet och enhet. Då man inte längre springer rakt fram eller runt och stressar och stirrar sig blind på detaljer och försöker att skapa nåt nytt som kanske hela tiden har funnits med en. Detta utan att man kanske förstått det hela fullt ut. Man har kanske haft nåt på känn, lite som att jag ända sedan jag var rätt liten väl alltid har känt att skaparen Gud och till sist även hans son Jesus som jag nog tyckte mig känna på nåt sätt och väl även för ett år sen eller nåt, riktigt kunde se skymta vid min högra sida en morgon när jag satte mig upp i sängen. Detta efter väl några timmars sömn efter jakt efter ett inre lugn och harmoni, och då så smått förstått att det enkla och det naturliga nog ändå är det högsta bortom det rent världsliga. Har nu lite barnsligt och enkelt tackat skaparen jag känner som Gud samt Jesus och även Helig ande som fick vara med i min inre tanke. Bibelns ord har jag väl inte läst mer än en liten del av, har inte mycket ork att läsa en massa text, men något korn här och där har nog ändå fastnat på nåt sätt. Kanske lite som i sången, Det lilla ljus jag har, som min kristne farsa en gång fick mig att sjunga för kristna morsan som tröst. Då hon första gången kom hem från sjukhuset efter att varit i vård för psykisk dissonans skulle man väl kunna säga. Jag har alltid känt mig lite utanför och försökt att hitta min väg och kanske på nåt sätt passa in. Men det går inte att vara annat än sig själv när allt kommer omkring. Det kan även ta rätt så många år och inte alla kommer väl någonsin till nykter insikt. Detta om att berusning genom droger som alkohol och sånt inte ger någon äkta känsla eller lugn som man kanske bara personligen kan finna när man plötsligt bara upptäcker att man nyktert har funnit frid och mening. Något som kan vara svårt att förklara, men ändå bara känns helt rätt i stunden. Tänk liksom, så man kan tänka, känna och vara när man just har fått sig lite frukost som man verkligen gillar...

@Flarran Jag tror att känslan av att vara utanför eller känna sig udda är en känsla många människor har ibland. Även de man tror är som alla andra. Att hela tiden gå runt att känna att kan inte passar in är en jobbig känsla, det tar mycket energi. Jag tänker ofta på det som en så kallad beroendepersonlighet. Varför klarar vissa av livet utan att söka extrema kickar? Varför behöver jag alltid dra allt till det extrema oavsett vad det gäller? Vi får emellanåt försöka att acceptera att det är såhär vi är. Nu har vi iaf fått denna tid på jorden och vi har alla olika förutsättningar. Men visst kan vi ändå gå ut och titta på domherrarna eller änderna oavsett vilka vi är 🦆

Hejsan! Jag har tagit det lugnt idag och pysslat med lite redigering av ett foto med änder vid en sjö i närheten som jag fångade på bild för ett par veckor sedan. Tänkte att det kan komma till pass som bild till något instrumentalt musikstycke framöver. Har ju även sånt som hobby eller terapi om man så vill. Planerar att inom kort ta en promenad åt nåt håll och fota fler naturbilder i omgivningarna som du kanske undrade om @Andrahalvlek.

Det börjar ju att vara ljust lite längre nu när det så sakta börjar gå mot vår och det då är lite roligare att gå utanför dörren så att säga, än vad det är när det är som allra mörkast på vintern. Sitter nu och dricker lite alkoholfri cider och funderar på att nog ta en klementin om en stund. Tänkte försöka att komma i säng i vettig tid idag, förhoppningsvis runt elvatiden eller nåt sånt. Det vore ju kul att vara igång i normal tid inför frukost med varm mjölkchoklad i morgon är tanken.

Kanske ska jag då sedan göra ett försök att få på det där bångstyriga cykeldäcket på framhjulet som jag brottats med ett tag. Har just tränat en minut drygt på var hand med min handstärkare. Blev faktiskt hundra gånger på var hand. Sånt behövs, då det ju krävs en del muskler för att få på ett cykeldäck. Har även kört 40 gånger med armstärkaren. Kul förresten, att ni tittade in och skrev några ord @Vinägermamman @marsmallow11, sånt uppskattas.

Ha en fin kväll mina vänner!