@vår2022 Jag beklagar sorgen, att förlora en förälder kan vara riktigt tungt! Tack för att du orkar skriva här. Jag kämpar på, en dag i taget. Ville väldigt gärna ha vin idag, gick in på systemet och köpte goda alkoholfria alternativ. Psykiska måendet är inte toppen. Försöker landa i situationen, hantera, inte pressa mig själv. Skapa nya bra mönster. Sakta. Svårt. Hoppas att du har en riktigt mysig fredag trots allt.

Livet vänder, rör sig trögt, ungefär som ett jättestort fartyg som ändrar kurs. I början går det så långsamt så att det nästan inte märks, men sakta sakta börjar förändringen.
Solig söndag morgon. Jag kommer sakta tillbaka till ytan. Försöker göra en bra plan för veckan. Prioriterar. Kollar deadlines. Prioriterar igen.
Dag 5 på den nya ansatsen för två månader. Precis som förra gången, eller kanske ännu mer och viktigare nu, skall det vara transparent. Jag insåg att det finns tre inbokade sociala och festliga evenemang nästa vecka. Ett på fredag, och där jag helt enkelt beslutat mig för att dricka alkoholfritt. En middag på tisdag där vin är en del av upplevelsen. Ett väldigt högtidligt tillfälle på onsdag. Tillfället på tisdag är något min partner och jag bokat in för länge sedan, och jag kommer inte att avboka det. Tillfället på onsdagen kommer jag inte heller att avboka. Vad är då alternativet? Jag kommer att sätta ramar innan. Exakt hur har jag inte i mitt huvud i skrivande stund. Det är då och nu är nu, och jag vill inte sabotera för mig själv genom att stressa upp mig. En dag, en stund, och ett andetag i taget.

@Påvägmothälsa Vad skönt att du ser en rörelse om än långsam. Förändringar som blir hållbara i längden behöver få tid på sig, en förändring tar tid och behöver få ta tid för att sätta sig ordentligt. Det är mycket som ska hänga med i förändringen och det behöver balanseras och synkas ihop för att bli stabilt. Jag håller med, det är viktigt att vara transparent när man gör en förändring, framförallt för att den ska bli synlig för dig själv. Att du är ärlig och sann mot dig själv. På så sätt blir det också hållbart över tid. Om förändringen får blinda fläckar blir bygget inte stabilt, där kan det finnas mögel som inte blir synligt och som skapar en instabil grund.

Bra att du tagit ett beslut gällande fredagen. Kanske kan det vara skönt att även ta beslut om de övriga dagarna? Även om du vill vänta och inte stressa upp dig, finns de där i bakhuvudet. Att inte ta ett beslut, är ju också ett beslut, men vad skulle det bli för annat beslut än att inte dricka, då du tagit beslut om två månaders alkoholfritt? Tänker att om du tagit beslut att hålla upp två månader så kan ett oklart beslut göra det jobbigare för dig och stressa dig. Det kan öppna dörrar och skapa onödigt sug, osäkerhet och dubbla budskap till dig själv. Ett beslut om att inte dricka stänger den dörren, gör det tydligare för dig om val, skapar mindre dubbel tankeverksamhet. Då kan du rikta all fokus på att inte dricka och få styrka i det beslutet.

Ha en fin söndag!❤️

@Påvägmothälsa Ha, ha! Ja, tänkte att jag nog kan upplevas vara rätt jobbig och hann tänka vilka emojis du hade på lut😂. Sedan läste jag att det var glada och kluriga emojis😁. Snyggt jobbat!💕

@vår2022 Tack. Det var ett tillfälle, och där gjorde jag ju bra val.
Igår var jag dock på en ganska fin tillställning, som jag inte ville ställa in. Jag visste att det skulle bli väldigt svårt att inte dricka, så jag gjorde en budget på tre enheter. Inte bra, men det hade nog gått sämre utan budget. Jag höll den i alla fall, drack till en fin middag och drack mycket vatten. Nu åter till min smala väg!

@Påvägmothälsa Vad bra att du kunde hålla dig till din budget! Jag tror att det absolut bästa nu är att inte göra några avsteg från ditt alkoholfria uppehåll. Att du verkligen låter din hjärna återhämta sig från alkohol, rensa ut den från din kropp och få balans. Att dricka lite här och där stoppar denna process. Att du får möjlighet att känna skillnaden och uppleva det som händer när man är helt alkoholfri en längre tid. Håll fokus på det positiva i att vara nykter, hur härligt det är att hjärnan får återhämta sig, vakna nykter på morgonen, minskad ångest och balans.

Ha en fin torsdag!❤️

@vår2022 Ja, jag tror att du har rätt, och att det är svårt skall inte få stoppa mig. Idag har jag en social tillställning på kvällen och jag har redan bestämt mig för att inte dricka alkohol. Nästa vecka har jag också en konferens, och även där har jag fattat det beslutet. Det är viktigt för mig att identifiera risksituationer och fatta ett beslut i god tid innan.
Nu är det fredag morgon, det håller på att ljusna. Sitter ensam i tystnad med ett tänt ljus, ett bra sätt att börja dagen. Önskar dig en bra fredag och en trevlig helg!

@Påvägmothälsa Bra där! Att även om det kan kännas svårt så ska det inte stoppa dig💪. Fint att du fattat beslut om att inte dricka i god tid. Det ger dig bättre möjligheter och styrka till att hålla dessa beslut och följa din plan. Det är mysigt att vakna upp i tystnad och tända ljus, en riktigt bra start på dagen. Hoppas du får en fin social samvaro och tillställning ikväll.

Ha det gott!❤️

Måndag morgon och dag 13 på den här alkoholfria perioden. Det går bra. Vi hade en liten middag hemma igår, min partner och vår gäst drack vin och jag alkoholfritt och det gick alldeles utmärkt. Det är mycket möten och konferenser nu, en till denna vecka. Har igen bestämt mig redan innan för att inte dricka alkohol. Det bidrar också till att jag är piggare, sover bättre och har större glädje av mötet.

@Påvägmothälsa Härligt att det går bra. Ja, man sover helt klart bättre, är piggare och har större glädje av möten när man är nykter. Bland det värsta som finns är att vakna bakis på en konferens och sedan orka med hela dagen. En sådan skillnad det blev att genomföra en konferens nykter, den goda frukosten smakade så gott och man slapp skammen och ångesten. Bra jobbat!💪

@vår2022 @Amanda L
Tack för hejarop och pepp. Här kommer en hälsouppdatering, samt ett avsteg. Självklart fick jag covid, och försöker nu att inte bli alltför nere över att vara sjuk på min lediga vecka. Det är vad det är...Jag har i alla fall fått sova inatt, och hostar inte precis hela tiden efter att jag tagit mig upp och druckit varmt.

Jag hann dock att fira min födelsedag med en liten utflykt med min partner i förrgår.
Efter låååångt övervägande tog jag ett beslut om att sätta en budget på 3 enheter, som jag höll. Skriver här, eftersom en del av mitt löfte till mig själv här är att vara transparent, och tala sanning. Utan sanning finns inte så mycket att stå på.
Det slår mig när jag skriver detta att det kanske är så min framtida regim skall vara; huvudsakligen nykterhet, men en alkoholbudget vid speciella tillfällen. Vi får se.
Nu är det tillbaka till nykterhet igen i alla fall. en dag i taget. Jag har snart lika många nyktra dagar här som jag har med alkohol, och jag tror inte att jag fuskat så mycket.

@Påvägmothälsa Jag har också haft covid för ca en månad sedan, det känns som en evighet när man är i det, men man blir ändå frisk igen😁. Det är lurigt det där med att ta avsteg från en plan, det är så lätt att då göra fler avsteg, det blir liksom accepterat med att göra avstickare. Pratar av egen erfarenhet och min lilla alkoholdjävul hoppade av glädje när jag gjorde det och satt och hoppades på att jag skulle göra allt fler avsteg, vilket jag gjorde. Jag är ju lite jobbig som vi kommit överens om tidigare, när jag säger detta😂. Bra ändå att du är på den nyktra banan igen och följer din uppsatta plan. Och det är du som bestämmer såklart över ditt liv och hur du vill göra😁.

Hoppas du snart blir frisk igen!❤️

@vår2022 Med undantag av en envis hosta är jag nog frisk nu. På möte i en närliggande stad och har haft en arbetsmiddag på hotellet. Tog en alkoholfri cocktail samt alkoholfritt vin till maten. Det går ganska bra nu men ett litet sug finns. Däremot är det ganska lätt att stå emot eftersom jag vill ha både skarpa tankar och god sömn. Ganska nöjd med mig själv dag 30. Tack för dina råd och att du är så konsekvent.

@Påvägmothälsa Skönt att du är relativt frisk nu förutom hostan, hoppas den också avtar snart. Skrattar lite för mig själv när du skriver att jag är konsekvent, känns bra att höra😁. Det har varit det enda vägen för mig att bli fri från alkohol. Kan jämföra det med uppfostran av mina barn men framförallt mina hundar. Det är tydliga enkla och konsekventa budskap som gäller för att få det beteende som önskas. Att de tex sitter, stannar eller kommer när jag ber om det. Det kan vara en fara som lurar bakom hörnet, tex en bil som kommer i hög fart, och då vill jag genast få stopp på dem och att de sitter ned bredvid mig så bilen kan passera förbi. Att de helt enkelt sköter sig i olika sammanhang för att inte skapa oreda eller en fara. Finns inte konsekvensen i uppfostran, kommer de att bete sig som de vill och inget blir förutsägbart. Det blir även trygg och tydligt för dem att veta vad som gäller och hur de ska bete sig. Avvikelser skapar osäkerhet, otrygghet och det blir lätt fel och kanske även farligt.

Grattis till 30 dagar!🥳 du ska verkligen vara nöjd med dig själv! Bra jobbat!💪

Här kommer lite statistik från alkoholkalendern.
För att peppa mig själv så sätter jag upp delmål, och snart har jag fler dagar utan alkohol än med, sen jag gick med här i detta forum. För full transparens så syns också en av mina mörkaste dagar när det gäller konsumtion. Det var då, och inte nu!

Antal dryckesdagar: 176
Medel antal glas/dryckesdag:
3.23
Totalt antal glas: 570
Största antalet glas/dag: 10
Antal registrerade alkoholfria dagar: 170