Jag vrålar. Gud, kan man inte bara få dö någon gång. Jag är less.
Gud säger: "Ja, du ska få dö någon gång."
Men för fan, får jag lov att gå av skiftet nu i eftermiddag?

Jag fattar inte varför jag föddes och jag är trött på att plågas. Och jag super till mig en stunds vila.

LenaNyman

Och jag tänker också på att alkoholism är progredierande. För ett par år sedan avstod jag alkohol i två månader. Jag hade motivationen och motivet. Men jag är inte så säker på att jag skulle kunna uppnå två månaders nykterhet idag "bara av mig själv". Alltså är jag mer illa ute nu än jag var då. Å andra sidan var jag inte så villig då att tänka om mig själv i banorna av att vara alkoholist. Det är jag nu. Hehe, ända sedan igår, faktiskt.

Vilken resa jag och du och alla vi har framför oss och bakom oss. Vi har färdats på vägar som lett oss fram precis där vi är just nu. Det är spännande, skrämmande och precis som det ska vara för hade det inte varit precis som det är så hade det varit annorlunda och det är det inte. (Oj, lite Tage Danielsson-varning på den där, va?)

Nu ska jag gå och fixa lite vitlökssmör. Vi ska grilla i solnedgången idag, hade jag tänkt.

Och till sist måste jag bara säga att jag är SÅ GLAD över att jag upphävde alkoholkonsumtionen strax före elva igårkväll. Atypiskt och så gudomligt skönt. Jag är bakis, ändå, som jag är. Och nu blev jag bara så sugen på att avsluta med ett citat så då gör jag det.

"Om du inte får allt som du vill ha, tänk på allt du inte får som du inte vill ha." (Oscar Wilde, 1854-1900)

Ebba

Behöver man inte göra idiotiska saker på fyllan för att vara alkoholist - om någon läser här för att ta reda på om den är alkoholist ?
Man kan vara alkoholist trots att man dricker en enda gång på tio år, men den enda gången förstör man allt.
Man kan dricka utan att skada andra och klara att sköta sitt jobb och trots det vara alkoholist. Det finns lika många olika alkoholister som diabetiker eller vad som - det gemensamma är symptomen.

Kom ihåg det.

/Ebba kan allt vet allt. Nej men rätt insatt och intresserad när det gäller det här.

LenaNyman

... går det inte att leva på gamla meriter.

För övrigt gick grillningen hett till och i skenet från stearinljus skålade vi älskligt med varandra i gammal, hederlig Trocadero. Och nu blir det långfilm.

Ebba

Nej men vem kan det? Brolin,Ravelli, Börje Salming och Björn Borg kanske. Med all rätt.

Jag är glad att du är nykter idag, känns fräscht. Hoppas filmen är riktigt bra.

LenaNyman

Det var snarare en passning åt mig själv, som lite halvt omedvetet tänkt att "jag, minsann, klarar av att avhålla mig från alkohol - bara jag är tillräckligt intresserad". Men det var ju som sagt ett par år sedan nu och gäller inte längre. Och egentligen var det ingen större bedrift då heller, eftersom jag fortsatte dricka efteråt på samma gamla vanliga alkoholistiska sätt.

Ska jag komma någonstans med min nykterhet så behöver jag samma modus operandi som ... som en överviktig som önskar minska några kilon. Som inte vill hoppa på någon extremdiet och ropa högt i salighet för varje hekto som försvinner. Nej, snarare någon som vill komma in i hälsosamma banor, livslånga. Utan hausse.
Egentligen är jag den typen som gladeligen skulle använda mig av en app som tickar fram varje nykter sekund och minut. En sådan app är säkert suverän när man går på vita knogar och behövs säkert då också.

Ingenting ovan spelar egentligen någon roll. Idag är det söndag och i början av en nykterhet går det alltid som en dans för mig. Därför, brakfylld, kom igen efter någon vecka och notera hur resonemanget går då.

Kram på mig. Och kram på er.

LenaNyman

... bottnar väl ändå i någon slags kärlek man har till sig själv någonstans? Jag har brottats mycket med det där. Att inte vara värd. Och därför har mina tidigare ansträngningar att förändra drickandet bara tagit avstamp i min rädsla för att förlora min sambo, låt oss kalla honom för Lucas. Utan Lucas, ingen brakfylld, för då skulle jag strax dö av övergivenhet och ensamhet, allting genomdränkt och söndermarinerat och nerpissat av sprit.
Så kan man ju inte hålla på. Det håller ju inte. Jag vill förändra mitt drickande eftersom jag är rädd om mig själv. Punkt. Och även om jag inte känner det riktigt så, så är det dithän jag vill komma. Och då får jag väl fake it til I make it.

LenaNyman

Jag har min tråd i "Dricker jag för mycket" när jag egentligen ska ha den i "Förändra sitt drickande". Det har jag ju vetat i flera år att jag dricker för mycket...

Kan man flytta sin tråd till "rätt" forum?

LenaNyman

... att se, förutom de som är inloggade, även antalet gäster som besöker detta forum? Jag tänker som så att gästerna kan finna tröst i att se att andra gäster också gästar Alkoholhjälpen. Man är aldrig ensam om sin situation fast man kan förledas att tro det många gånger. Och själv är jag bara nyfiken på hur många som upptäckt det här stället.

LenaNyman

... över vårt drickande. Så många som försöker hitta bortförklaringar och ursäkter. Och när man kliver in i nykterhet ska man förklara och "gömma" det också. Det är verkligen kalas att vara människa. Askalas.

Tänker på när en på jobbet frågade om jag var lika effektiv när jag var hemma. Jag undrar vad han hade fått för min i ansiktet om jag svarat: "Nä, när jag är hemma sitter jag bara och odlar min alkoholism."

LenaNyman

Och redan börjar jag oroa mig för början av veckan då Lucas ska vara borta i tre nätter. Jag som är så JÄVLA mörkrädd och gärna super till just då för att slippa vara rädd för onda andar och demoner.

LenaNyman

... hade du verkligen tänkt dricka tre kvällar på raken för att du är mörkrädd?"
"Njae, nä, det vill jag ju egentligen inte. Men vad ska jag göra då?"
"Well, dear, that is for you to find out."
"Jamenjamenjamen..!"
"Okejokejokej. Jag bjuder på ett tips. Du har bil, inte sant?"
"Ja?"
"Och körkort?"
"Ja, sen ett tag faktiskt..."
"Dåså. Tanka den full och bara kör iväg vart som helst närhelst mörkrädslan blir för jobbig. Inte klimatsmart men mycket, mycket alkoholsmart."
"Jaha, du tänkte så..."
"Just så tänkte jag."

Kära Brakfylld,

måste bara kommentera när du skrev på fyllan om fyllan. Det var faktiskt riktigt lärorikt för mig och jag vill tacka dig för det. Dock inte uppmuntra till fortsättning ;-) Det visade så bra hur det gärna blir. Först, åh sköna aaaaaah... Då var det lite jobbigt att läsa. Men sedan ser man direkt när det blir för mycket och då minns man. Just ja. Det är ju så här som det gärna blir.

Så ja... tack - om du förstår hur jag menar?

Kram till dig

Just ja. Jag som just flyttat min tråd (eller egentligen startat en ny) kan stoltsera med lite nyvunnen kunskap. Gå in på din egen tråd och klicka på den grå redigera-knappen. Scrolla ner och välj i rullistan var du vill att tråden ska publiceras. Ta-da!

LenaNyman

... att enligt Ebba är jag en "uppenbart smart individ (nykter)" - flinar mycket självbelåtet nu as I write - så jag kan ärligt säga att jag förstår precis vad du menar. Det är ju så lätt att romantisera och idealisera och för min del är problemet också att jag efter några dagars nykterhet totalt "glömmer bort" hur uselt jag mår efteråt. Just den biten vet jag ännu inte hur jag ska angripa, men genom att bara läsa mina fylleinlägg har jag skaffat mig en rätt så effektiv erotikdödare till det förstnämnda. Nu ser jag ju klart och tydligt vad som händer. Enda skillnaden är att fredagsfyllan annars hade övergått i lördags- och rent av söndagsfylla...

Förresten, noterar du från vilket forum jag svarar dig? (ler tacksamt)
:)

LenaNyman

Jag har precis bytt forumställe, tryggt assisterad av kära madame Muränan. Och det gör något med mig, flytten alltså. Mentalt.
Nu minns jag inte längre varför jag hamnade under "Dricker jag för mycket", förmodligen by accident. Men nu..! Nu är jag på precis rätt ställe!

"Förändra sitt drickande". På precis det stället är jag nu.

LenaNyman

Den här mörkrädslan är verkligen skitjobbig. Att jag känner mig ensammast i världen nu när Lucas åker iväg är förstås eländigt värre och en nog så bra anledning för min del att duvetvad. Men den är tacklingsbar. Mörkrädslan däremot är irrationell och ohanterbar.
Jag är inte rädd för inbrottstjuvar, mördare eller våldtäktsmän. Just bring them to me, skulle jag då (fast förmodligen inte) tänka och beväpna mig med luftgevär, visselpipor och nyslipade köksknivar.
Jag är rädd för onda andar och demoner.

Jag hade en dröm för några månader sen. Tror iallafall att det var en dröm; den var så oerhört verklig så jag vet faktiskt inte. Jag drömmer att jag plötsligt vaknar i nattdunklet av att en liten tjej med hängande huvud och mörkt axellångt hår bara står där vid min sida av sängen. Jag kastar mig upp, fram och över henne, livrädd är bara förnamnet. Hon gör inget som helst motstånd och vi hamnar i en hög på golvet. Jag ser fortfarande inte hennes ögon, men jag vet att dom är lågande isblå. Jag skriker efter min pappa men han hör inte, kommer inte. Och plötsligt vaknar jag, i nattdunklet, och stirrar panikslaget efter den lilla flickan.
Varje natt sedan dess har jag varit skräckslagen för att se henne stå där igen och otaliga är dom gånger jag hastigt öppnat ögonen för att kolla. Sänglampan har förstås fått vara tänd nätterna igenom. Till slut var jag bara tvungen att möblera om i sovrummet och ställa sängen på motsatta sidan så nu går det bättre. Jag är inte LIKA rädd för att hon ska "dyka upp" igen, men så har vi ju då den här befängda rädslan jag har för hela jädrans den onda after life-dimensionen...

Herregud, jag låter totalt obotbar.
:(

LenaNyman

Det, Villmåbra, låter bra. Det tar bara lite längre tid för vissa.
;)

LenaNyman

... väl aldrig varit någon stor förespråkare av det symboliska. Tyckt det mest varit snömos. Därför är det så härligt att märka att man inte är gjuten i sten, att man kan revidera gamla uppfattningar och i det stilla notera att föränderligheten verkligen är den enda sanna konstanten i detta liv.