Jag vrålar. Gud, kan man inte bara få dö någon gång. Jag är less.
Gud säger: "Ja, du ska få dö någon gång."
Men för fan, får jag lov att gå av skiftet nu i eftermiddag?

Jag fattar inte varför jag föddes och jag är trött på att plågas. Och jag super till mig en stunds vila.

LenaNyman

... är jag större i bröstkorgen, yr och syresatt.
Jag tänkte först bara sätta mig ner på golvet och låta mobilen pipa till efter fem minuter men det kändes så stressande och brutalt (avskyr pip) så jag googlade och fann "Mindfulness Guided Meditation - 5 Minutes", http://www.youtube.com/watch?v=dEzbdLn2bJc

Och nu är jag själv i huset. Hemmet. Mitt hem. Där tryggheten ska få utrymme och en rättvis chans att bygga bo.

LenaNyman

... när jag går runt i mitt hem och släcker ljus och lampor. Sovrummet är städat, jag andas in lugn, ut lugn och om bara en liten stund kommer jag att ligga mellan nytvättade sänglakan med en god bok och känna mig alldeles, alldeles trygg. Så får det bli. Så får det vara. Så är det.

Natti.

Ebba

nu börjar det bli stressigt, jag har missat en massa klokt i flera trådar som du och ni andra har skrivit för att jag inte har haft tid att läsa allt. Men så är det väl, jag hör inte alla samtal i världen heller. DU har väl inte missat #450 i one more cup of coffee....

LenaNyman

... såna här korta meditations- och andningsövningar med jämna mellanrum hädanefter. Det finns ju en uppsjö på Youtube, man bara plockar en och sätter igång att stillna. Fantastiskt! Inga tankar finns just precis idag på att dränka mörkrädslan med sunksprit. Då är jag hellre vaken till fram på morgontimmarna.

LenaNyman

... ska man vara mycket ömsint och tålmodig med sig själv och ha i åtanke att även detta sinnestillstånd är övergående.

---

Men, förbannat också, vilken huvudvärk jag har som stör dessa fromma tankar!

LenaNyman

... så att jag vet vad jag kan göra när jag skriver tokigt.

23 september, 2014 - 18:24 (ny)
#1162
Alkoholhjälpen

Hur man redigerar

Hej Adde och alla andra. När vi uppdaterade så tog vi bort länken för att snabbt redigera sina egna kommentarer. Anledningen till detta beslut var att några användare hade gått in i efterhand tagit bort eller ändrat de som de hade skrivit, vilket gjorde att alla andra kommentarer blev obegripliga. I något fall så framstod helt plötsligt en annan användares kommentar som konstig. För att inte detta skulle kunna missbrukas så stängdes funktionen att själv redigera av. Jag förstår att det kan bli ett problem och föreslår därför följande lösning. Om du behöver ändra på något som du har skrivit i forumet. Skriv i en ny kommentar vad man vill ha rättat och trycker sedan på anmäl under den aktuella kommentaren så kan vi ganska snabbt åtgärda när det har blivit fel.

/magnus
Alkoholhjälpen

LenaNyman

... när man ÄR i lugn. Lätt är det att se tiden an när man är i tålamod. Lätt är det att vara snäll när man är i kärlek. Och lätt är det att vara skjutgalet arg när man är i frustration.

LenaNyman

... när du lovade mig att "nu åker den där hembrännaren ut"? Jag var inte så jättegammal då, men förstod instinktivt att sätter man en tändsticka till det där oljiga så börjar det brinna. Fast du använde det till att släcka din inre brand. Det förstår jag idag.

Förstås finns det mycket vi skulle kunna prata med varandra om. Men inte just nu. Sedan. Senare. Jag kan välja att samtala med dig medan jag ännu är i livet och jag kan välja att ta snacket när jag kommer dit där du är. Jag vet inte vad jag väljer men jag vet att beslutet ligger hos mig. Sådana saker är viktiga för mig att erinra mig, pappa, för jag har sedan barnsben känt mig osynlig och rättslös. Maktlös. Oväsentlig. Och så är det ju naturligtvis inte. Alla människor räknas och är värdefulla. Det vet ju du också, nu, att du är.

Så vi syns och hörs, käre fader min.

LenaNyman

... och har jordens huvudvärk. Som hittat för att ursäkta sig en fylla. Det innebär att jag måste ta mig till ett par mackar, gärna tre, för att på var och en inhandla ett eller två sexpack öl. Skulle jag dra iväg och göra det så skulle jag bete mig på samma sätt som jag tidigare gjort.

"Vart har det lett dig, brakfylld?"
"Tja, hit."
"Är du inte nyfiken på nåt annat scenario?"
"Jo."
"Men så stanna hemma då."
"Ja."

LenaNyman

... jag skulle ha fått varit nykter i så många fler dagar än vad som är fallet så vet jag att jag är fel ute. Dels kan sådana tankar maskera en längtan efter att ta sig ett rus (jamen, snälla nån, bara ETT!), dels avslöjar sådana tankar att jag inte lever nu, andas nu, är nu. Jag ska någon annanstans än där jag är och sådant, mina damer och herrar, är helt förkastligt. Rena önsketänkandet, faktiskt.

Är där jag är, brakfylld.

LenaNyman

Men bara för att förtydliga om jag bringat någon annans tankar i oreda: Att vilja ta sig någon annanstans än där man är, det är gott och bra. Drivkraft. Men att inte acceptera att man är precis just där man är och bara känna att man skulle fått vara någon helt annanstans, det föder frustration. Magen knyter sig, flödet stannar och negativa känslor manifesteras i kroppen. Inte gott. Inte bra.

Gud, vad less jag blir på mig själv ibland...

LenaNyman

Man får ju ta alla genvägar som möjligt tänkas kan för att ens hitta sin egen tråd, för att inte tala om alla andras! Gah!

---

Och andas, brakfylld, bara andas...

Ebba

"huvudsaken är ju att jag själv fattar hur jag menar" ja just precis. Jag kände en liten lust att skriva om natten då jag skulle ta livet av mig, men så började jag tänka på andra och att de skulle tro och tycka att jag försöker fiska efter ännu mer kärlek. SÅ kan man inte hålla på känner jag, man får inte ett skönt liv om man lever efter vad man tror att andra ska tro.

Ja, vad är det med forumet?
Å brukade sälja droger till en av landets största hackare så jag vet vad sådana kan göra synd nog.
Å var typ den enda som fick komma in.
Forumet krånglar lite men jag tycker om det med dess fel och brister - det är kärlek det <3

Tack för raderna.

LenaNyman

... till kärleken än jag, det hör ju jag det. ;)

Så länge man skriver med utgångspunkt från vad man själv känner och vill uttrycka så tycker jag att fältet ska vara fritt att så göra. Jag har så många inkännande tentakler ute i normala fall ändå, in the real world, så skulle jag censurera mig själv här med hänsyn till vad någon annan kan tänkas tycka, känna och tro så skulle allt bara bli så ... censurerat. Men det är självklart lättare sagt än gjort, man tar ju hela tiden intryck av det folk skriver om här. Nä, vet du vad? Nu skriver jag det på en stor lapp och sätter upp där jag lätt kan se den: Självcensur är tabu!