När jag läser igenom allt jag skrivit hittade jag det här, skrivet dag 24:

”Nu har jag gjort en egen handlingsplan med 9 punkter. Den är väldigt influerad av tolvstegsprogrammet, men jag har lagt till och dragit ifrån ett antal ingredienser. Anpassat den efter mina behov helt enkelt.

1) Jag erkänner att jag är maktlös inför alkoholen - och att vi två därför måste bryta för gott.

2) Jag tror på att jag, gemensamt med andra och genom att utforska mitt eget inre, kan återge mig själv mental hälsa.

3) Jag tror på ödet - att det finns en mening med allt som sker. Men det kräver att jag tar en aktiv del för att ta emot de möjligheter som ödet öppnar upp för mig.

4) Jag har gjort en grundlig och orädd moralisk inventering av mig själv, med hjälp av input från andra som känner mig.

5) Jag erkänner inför mig själv och en annan människa IRL innebörden av mina fel och brister.

6) Jag är beredd att fortsätta jobba med dessa fel och brister, erkänna när jag har/gör fel, och inte upprepa mina misstag mer.

7) Jag har gjort en lista med personer som jag har gjort illa historiskt pga mitt missbruk - och jag vill be dem om ursäkt så snart tillfälle ges.

8) Jag ska med hjälp av mindfulness, yoga och meditation förbättra kontakten med mina innersta känslor, och min inre frid.

9) Jag ska under arbetet med handlingsplanen, och efteråt, på olika sätt föra en diskussion om detta med andra alkoholister - såväl nyktra som aktiva.”

Vissa saker haltar lite, men vissa punkter har jag verkligen jobbat med. Några ursäkter har det inte blivit, inte heller yoga och så mycket meditation. Klar blir man aldrig, och det är skönt.

Kram 🐘