Nu har jag introducerat två praktikanter enbart på video. Fick ta hjälp av tekniker på en punkt bara, men nu är de inne i våra system fullt ut. De verkar nöjda. Och jag är nöjd också. *klapp på axeln*

Det var verkligen supersmidigt att de delade sin skärm och sen kunde jag och teknikern guida muntligt. Och sen delade jag min skärm och visade hur man jobbar i programmet. Plättlätt. Mycket bättre än att sitta bredvid och försöka se vad som händer på skärmen. Mina skärmbrillor funkar ju bäst när det är jag som sitter rakt framför skärmen, inte från sidan på längre håll.

Ska fortsätta ha en kort videofika med dem varje dag så jag kan fånga upp om det är något annat de behöver extra hjälp med.

Körde in till jobbet idag för att kolla post, skriva ut och posta. Helt öde. I mitten av lokalen satt två chefer helt själva, alla andra jobbar hemifrån. Det känns med andra ord rätt meningslöst att åka till jobbet. Det är bara vårt lönekontor som kräver papper och underskrifter på allt, ålderdomligt.

Totalt 13.646 steg har det blivit idag. Stekt kryddig kyckling med avokadotärningar var gott. Matlåda finns till imorgon också. På onsdag lagar jag lax i ugn och en sallad på belugalinser, vitkål, rödlök och olja/vinäger med franska kryddor.

Kram ?

Han har en fruktansvärd dialekt, men han har mycket klokheter att dela med sig av. I ett klipp som heter ”How to quit alcohol and become soberclear” förklarar han vad han menar med ordet soberclear (som också hans företag heter). Det är när man inte vill dricka alkohol längre, och det är inte längre någon uppoffring. Därför har man inga problem med att andra dricker omkring en, det är deras förlust liksom.

Det han förespråkar stämmer rätt bra med det jag brukar kalla faktametoden. Genom att ifrågasätta vartenda argument för att dricka kommer man till slut ut på andra sidan, klokare. Man slår följe med det upplysta, de som har insett att alkohol är ett gift som fördärvar individer, familjer och samhälle. Och vi vill inte vara en del av det destruktiva levernet överhuvudtaget längre.

Kram ?

Blir alldeles varm i hjärtat när jag läser om din dotters kommande boende. Så fint hon kommer att få det. På alla sätt!

Kram!

Vanan att promenera verkar sitta bättre och bättre. Morgonpromenaden känns självklar och lunchrundan är riktigt trevlig i dagsljus, men efter-jobbet-promenaden är fortfarande liiiite motig att få till.

Idag kl 17 var det kallt inomhus till och med. Ute var det mörkt och regnigt. Men jag gjorde det - och man ångrar aldrig en promenad. Ljudbok i öronen hjälper till också.

Kyckling och avokado smakade bra idag också och nu ska jag njuta av ett varmt bad. Nice ?

Kram ?

Jag genomskådar henne förstås, men det är inte likt henne. Hon tar till alla medel - kånkar fram spann, febertermometer och snorpapper. Men hon har ingen feber, hosta eller snuva, och det lilla hon tvångsulkar upp i hinken syns knappt.

I två dagar har hon legat i soffan och glott på tv hela dagarna medan jag har jobbat i köket. Hon beter sig som hon vore sjuk på den punkten.

Funderar på om hon faktiskt känner av coronaoron. Just nu smittas det värre än värst i vår hemstad. Alla känner flera som smittats.

För hon kan väl inte bli så låg av colastoppet? Hon klagar inte på huvudvärk längre.

Nåväl, nu har vi bestämt att hon får vara hemma den här veckan. Misstänker att personalen på hennes dagliga verksamhet är helt stissiga över smittorisken, och då har hon det lugnare hemma.

Kram ?

... bara på det här med flytten, all glädje men också, lite oro, vemod och kanske en själens lätta snuva som kan komma när vi inte riktigt kan sätta ord på allt som känns.
Kram och krya till din fina dotter.

Själens snuva, så otroligt fint uttryckt. Så kan det absolut vara. Vi hämtade ju en del möbler i lördags och ska hämta sängen nu på lördag. Det har blivit mer konkret, men ändå inte tillräckligt konkret för henne. Den 25/2 ska vi få komma på studiebesök. Då ska vi ta många bilder - och sen kan vi prata, prata, prata om det.

Eftersom jag jobbar hemifrån så kan hon också vara hemma. Hon stör inte alls när jag stänger dörren till köket. Och något är det som felar henne, att hon ligger helt still i tv-soffan hela dagen är inte alls likt henne. Hon älskar normalt sin dagliga verksamhet, men just nu är det nog lite stökigt. De måste hålla sig i mindre grupper, kan inte göra något externt mer än promenader, plus att många faktiskt valt att hålla sina anhöriga hemma pga coronarisken.

Det är ju verkligen inte lätt för henne att veta vad som skaver mest, än mindre förklara det. Men det är inte läge att övertala henne att gå dit. Det känns i min mage att det rätta just nu är att hon får vara hemma i lugn och ro.

Kram ?

Alla våra beroende är lika och att minska sockerintaget är lika svårt om inte svårare än att låta bli vinet. Så pyssla om henne lite extra, ❤️❤️❤️❤️❤️❤️

Idag är det dag tre sen hon drack coca cola senast, och i helgen blev det begränsad mängd, och hon är mer sig lik i humöret. På ett positivt sätt. Om jag är positiv så är hon positiv i kubik, allt är ”perfekt” i hennes värld. Hon har väldigt blygsamma anspråk. Att hon är mer sig lik kan också bero på att jag har sagt att hon kan vara hemma hela veckan. Skönt är det oavsett.

Kram ?

På daglig verksamhet kan det finnas mycket folk och mycket oro, angående pandemin. Inte lätt att förhålla sig till det alltid..Jag tittade på flera avsnitt av Dr .Phil..Tänkte tipsa dig Andra Halvlek om flera avsnitt om missbruk..Väldigt intressant att se hur fulla personer beteer sig..Tänker även på mig själv hur det var när jag drack..Ett avsnitt var om en kvinna som åkt fast för rattfylla 3 gånger..Hon förnekade att hon är alkoholist..Egentligen så kvittar det att använda ordet..Tror på något sätt att det vore lättare för folk att erkänna att min hjärna är beroende av alkohol..Det är ju faktum..Annars hade man kanske inte haft dom problemen som är alkoholrelaterade..Det hade ju bara varit att låta bli att dricka, i så fall..Kram..???

Där de onyktra konfronteras med besvikna barn och blodprover som visar att levern mår kasst, och ändå vill de inte inse att de måste sluta dricka för gott. Obegripligt.

Vi som har slutat dricka ska egentligen inte skämmas ett dugg för att vi har haft problem med alkoholen. Tvärtom ska vi vara rakryggat stolta över att vi har tagit tag i problemet. Tagit konsekvensen av det.

Jag har numer helt andra glasögon på mig och tycker mig se både flera kollegor och vänner som borde ta tag i problemet. När de är mogna för det. Om de blir mogna för det.

Jag tror som du Miss Lyckad att stämningen på daglig verksamhet nog är rätt så coronastressad just nu. När jag smsade med dem fick jag veta att personalen använder munskydd och visir. Öh ? Förstår oron, men ändå inte.

Det är ju extra svårt med dottern och hennes jobbarkompisar som förstår ungefär hälften, knappt det. Att då mötas av personal med munskydd och visir låter ju bara det som en anledning att vilja vara hemma i lugn och ro.

Kram ?

Jag håller med. När man hör folk på fredagar som bara har en sak i skallen. Åh, öl, vin eller drink när jag kommer hem, det enda de tjatar om. Alkoholen har dem i sitt grepp, fast de inte vet om det. Lite skrämmande faktiskt, att många är så trollbundna av alkoholen. Och vill det sig illa så hamnar de där vi var förr eller senare.

Ha en go kväll! Själv ” sliter ” jag på jobbet. ? Kram

En del killar i min ålder älskar sport. Att glo på. Eller datorspel. I timmar. Och öl till det förstås. De går runt på jobbet med magen i vädret som om de skulle föda barn när som helst. Oerhört beklagligt.

Kram ?

Minns ni det gamla talesättet? Jag har ju som sagt börjat labba med min dotters kost också. Hon får en kapsel med mjölksyrebakterier och en tablett med fruktfiber varje dag. Ett äpple på kvällen framför tvn ville jag få in också. Ett äpple var för mycket, det orkade hon inte äta upp, så nu delar vi och jag får ett halvt äpple också. Ikväll sa hon: ”Kommer du med äpple sen?” Hon är helt grym på att sätta nya rutiner!

Kram ?

Jag antar att du syftade på hur jag var förr. Och det stämde ju. Dataspel och en massa öl till det, helt sjukt.Men min mage var faktiskt aldrig så extremt stor.?

Kram

Jag tror inte att du gick runt med stor gravidmage. Men öl och datorspel var du skyldig till ? Datorspel är också en form av flykt, liksom alkohol. Men du har inte riktigt kom fram till vad du flydde från egentligen? Nu när du är nykter verkar du ju ha ett väldigt bra familjeliv och har återupptagit en hobby i fisket och fått en helt ny hobby i renovering.

Mina barns pappa flydde in i datorspelande också (och öl och whisky men inte på alkisnivå), men det slutade ju med separation till slut. Jag flydde kanske in i alkoholen av samma anledning, dvs dålig relation. Och sen bodde jag själv och kunde dricka hur mycket jag ville utan att någon brydde sig, så då gjorde jag det. Sorgligt.

Men ni har väl såna killar på era egna arbetsplatser? Ofta är de singlar, till och med ungkarlar. Konstigt ?

Kram ?