Jag köpte ett sådant där miniväxthus i plast som nu står i sovrumsfönstret. Satte lite kryddfröer. Planterade dem i söndags, och minsann såg jag ikväll yttepyttesmå skott i några av rutorna 😍

Jag har inte så mycket plats här hemma. Sovrumsfönstret var enda stället med sol hela förmiddagen åtminstone. Trodde dock att det skulle växa kasst eftersom jag har fönstret lite öppet större delen av dagen. Men tydligen växer det ändå!

Kram 🐘

De växer ändå och egentligen är det väl bara under grodd-tiden de behöver värme sen tror jag de ska stå lite svalare för att inte skena.(vilket några av mina gjort, rosenskäran är som trådar på svaj här. Blir glad att höra @andrahalvlek och vi om några vet att stora drömmar alltid börjar med små steg. Kram (chill sådan idag pga fredag! 😎)

Härligt inlägg Se klart!😍 Det är precis som om du pustar ut och konstaterar: Oj, vad bra jag mår egentligen!

Ha en bra dag! Kram 🤗

... vad bra det stämmer @torn så är det. Jag mår bra. Tampas med saker. Ledsen ibland. Arg eller trött.
Men grundglad. Och ser fram emot att bilen ska anlända här i eftermiddag! Kram och njut av fredag 🎈😍

Lite handfallen blir jag när inget särskilt står på agendan. Städa är svar på alla frågor, behövs här hemma. Rensa garderoben, greja med plantor (några tussar vallmo tålde ej flytt till små krukor)
Skippar landet denna helg pga orkar inte riktigt färdas- känner jag. Vill vara på ett ställe, känns allra lugnast just nu.
På måndag kommer stormen Jobb tillbaka och inför detta vet jag att göra absolut inget som stressar mig- är bästa förebyggande.
Tittade om säsong 1 av Exit, då säsong 2 kommit nu.
Har ni sett? Om inte, gör det. Hemsk och bra. Kram på er!

Igår såg jag en film där det dracks nån vad som utstrålade god sprit i små fina glas. Stimmigt och mysigt. För en stund dök mina tankar ner i; njutet jag så många gånger upplevt av dryck i sällskap och svirret som kommer med det.
Jag hejdade tanken, drog den liksom baklänges.
Vad jag har; alla mina underbara morgnar (som ett av många exempel)
Vad jag vet: det blir ingen mer alkohol det är ovedersägligt så.
Blev förvånad, mina tankar stannar sällan i de skrevorna.
I morse vaknade jag tidigt, drack två baljor med kaffe och värmde två croissanter som jag smulade ner sängen med, men idag är jag trött på diet. Idag behöver jag allt som är gott och mjukt.
Ha en fin söndag!

När luften går ur
Ni vet såna där bedagade kalas-ballonger som man ibland ser på gatan, som rör sig lite i vinden men mest skrapar i rännstenen. Je suis en sån ballong idag.

Jag måste stundtals jobba så hårt med mina bångstyriga tankar. Vara saklig. Se och tala klokt med mig själv.
Ibland är jag ju superbra på att vila, så det är inte problemet här.
Jag har nån svag länk i mig eller en jäkligt jobbig röst som ältar:
Jag borde ha; ringt mamma/jobbat undan lite/ tackat för blommor/ hört av mig till förkyld dotter/gått promenad med nån vän istället för bara mig själv/struntat i croissanter/ svarat på kondoleanser/inte köpt den där tröjan för det var enbart pga tröstbehov/
Men idag har jag gjort precis RÄTT! Förutom att jag vaknade svintidigt har jag; storstädat, fikat med en vän som kom förbi, duschat och inpackat håret/varit för mig själv som jag längtat efter/stängt av jobbet som jag behöver/köpt en fin tröja som jag villhöver och har råd med.
Varför har jag så himla svårt med det där kriget mellan tankarna.

Varför är jag så svår att tala till rätta?
Knyttet misströstar. Kram.

@Se klart skrev:"Varför har jag så himla svårt med det där kriget mellan tankarna"

Jag tänker att det ständiga dåliga samvetet kommer med mammarollen. Så var det för mig. Det var då jag tog ett rejält kliv bakåt och lät någon annans behov gå före mina. Och så har det fortsatt.

Jag tänker att meditation skulle kunna hjälpa dig ytterligare. Få tyst på tankarna. Eller sätt ihop en låtlista med sångmantra och sitt ner och andas och sjung med 15-30 min per dag. Det hjälper!

Det hjälper inte bara i stunden, det hjälper hela tiden efter ett tag. ”Nu är nu och nu är bra”. Nu, nu, nu. Inte titta bakåt (allt man borde ha gjort) eller framåt (allt man borde göra.) Utan nu, nu, nu.

Genom att träna dagligen på det tränar du upp hjärnan att fixa det även i vardagen. Lyssna gärna på Närvaropodden för att få mer inspiration.

Kram 🐘

De bångstyriga tankarna
Ja, oj vad jag känner igen dem. Att hitta här och nu och inte ständigt vara på väg. Tror att jag kommer att få jobba med det resten av livet. Eller för den delen den rösten om vad man inte borde ha gjort eller sagt.
Tänker att tröjan gör dig glad och ska göra dig glad och nöjd. Den känslan kan man jobba på. Jag köper tulpaner nu för att jag blir glad av att ha blommor hemma. Jobbar på att se det som är fint. Glada hundar ute, fina barn, knoppar på träden, lärkor som drillar. Säkert sånt som finns i närvaropodden som jag inte har lyssnat på.
Tror det är viktigt att du är medveten om dem och att du faktiskt reflekterar över och konstaterar att du har gjort precis rätt! För det har du. Du har tagit hänsyn till dimmig och dina behov, ett stort steg!

Tar till mig allt ni skriver.
Sångmantra har jag mini-testar på din uppmaning @andrahalvlek. Ska gå lite djupare in i det. Har också kollat ett yoga program med fokus på self-compassion (det vi ofta tjatar på varandra om här) Och @torn helt rätt har du i att det var en bra dag. Kanske får en leva med tankarnas krig. De tystnar dock märkbart när jag jobbar... då känner jag mig ”nyttig”...
@sisyfos tack för att du påpekar, och klargör. Jag är ändå påväg nånstans i att sätta ner foten och liksom ”hallå jag gör rätt- så häng med nu så att det också kan få kännas rätt”
Idag har varit en bra måndag. Jag ska se sista delen av Woody Allen-dokumentären som i min bekantskapskrets väckt många olika känslor. För jobbig, för nära, för utlämnande. Jag tycker nog överlag att den är bra och att det är bra med allt mörkt som kommer fram i ljuset. Men är inte säker på om det är rätt att göra en dokumentär om privatlivet på det viset.
Nu blir det sen middag! Kram denna måndag som var lite mild och fin på flera sätt.

@Se klart skrev:"Kanske får en leva med tankarnas krig. "

Bengt Renander, som driver Närvaropodden brukar prata om att ”stoppa tankarnas terrorism”. Han pratar ofta om hur hans tankar bara maler och maler, som en radio som bara står och går. Och att meditationen är nödvändig för honom för att få tyst på tankarna och bli mer närvarande i nuet. Han är lite flummig, men han lever som han lär och han är väldigt påläst. Ex-alkis är han dessutom.

Kram 🐘

Middag hemma
Så ovanligt men ikväll hände det- ett kompisgäng jag umgåtts med genom åren (inte mina närmsta vänner med goda)
Vi var inte många och satt med ordentliga mellanrum. Har jobbat och lagat mat parallellt, men tog mig tid till lång promenad på lunchen.
Bakat. Grejat. Maten blev inte så toppen men helt ok! Jag gör rätt när jag konstaterar att helt ok räcker en sån här vardagsmiddag.
Gick på systemet. Frågade om råd ang vin till maten. Hade obetvinglig lust att säga ”det är inte till mig för jag dricker inte”.
Åtgång vin: 3 olika öppnade flaskor, max 1,5 flaska drucken. Haha det märks att jag inte är med på vintåget...
Jag köpte alkoholfritt vitt på Ica som var gott! Ingen middags-fixar-stress idag, min absolut största triggar att få ihop middagar liksom ”effortless” men det är en jäkla effort. Druckit så mycket för att lugna mig vid de tillfällena.
För att inte tala om nu- efter.
Tre halva flaskor vin kvar, dvs ”slattar” som ingen skulle sakna.
Nu är två av dem korkade och står långt inne i skåpet. Bubblet hällde jag ut.
Känner mig befriad! Supertrevlig kväll- och dessutom ser jag fram emot imorgon.
Allt är väl, ändå. Kram på er.

@Se klart Skönt att höra att du mår bättre, och att du har haft en toppenkväll ❤️ Vi behöver alla träna på att träffas och umgås utan att försöka överträffa oss själva. Okej är bra!

Kram 🐘

@Se klart vilket ovanligt initiativ att ses inomhus på en middag! Och så bra att det gick att ordna. Jag går här och lurpassar på våren och ser fram emot att kunna ställa ut trädgårdsmöblerna för utomhusträffar. Segt nu med vaccin-frågan. Men vi fortsätter hålla i och hålla ut.

Kram!