Låter trevligt SeKlart!
Även det sociala livet är ju bra utan alkohol. Jag kan liksom inte tro att du skulle haft trevligare om du druckit.
Jag måste rapportera. Jag har nu 24 små plastkrukor med groende fröer. Kommer att bli alldeles för många när de får egen kruka i helgen, men tack för tipset. Jag blir så glad av dem å de växer så snabbt. Det var länge sen jag höll på med sånt här. 🪴🌱Tvärtom.. under många år hade vi lik i fönstren av missskötta blommor. Det säger en del.
Jag ska bli som AH och tjata om närvaropodden 😀. Har bara lyssnat på de senaste Vanor och The Work, men de gillar jag verkligen. Just The Work handlade väldigt mycket om tankar på ett väldigt konkret sätt. Kommer hem till tonåringen precis efter som är helt uppfylld av tankar och känslor (hon hade pluggat filosofi) . Jag hade ”svar” på hur hon ska få bort dem... vi skrattade gott åt att vi var på så olika platser just där och då.
Ha en fin dag!

I hear you, både @sisyfos och @andrahalvlek, idag finns tid för närvaropodd. Äntligen!
Blir nyfiken på dina plantor @sisyfos, är det en blandning eller samma? Det är mysigt när det är dags att plantera om första gången. Jag hade satt några frön på landet som levt vind för våg 2 veckor men konstigt nog frodats så fint, liksom en avokadokärna som jag hade petat ner bredvid.
Idag ska jag plantera om mina pelargoner, de har också fått för lite tillsyn i vinter så vågar knappt gå in i förrådet och hämta in dem. Hemma i stan där jag nu bor för det mesta går det si och så med odlingen men eftersom jag slagit en järnridå kring detta intresse för att inte förpesta det med borden och prestation- så glädjs jag mer än grämer mig. Så är det bestämt!
Ser fram emot att följa dina plantor, önskar er en fin lördag!

Nytt jobb...
För ganska precis ett år sedan fick jag jag ökat ansvar/ en större verksamhet att leda. Det var, som några enträgna läsare av min tråd, en extrem vår med tanke på pandemi, hemarbete. Att leda på distans visste vi så lite om, och vi fick verkligen treva oss fram.
Men jag har också känt mycket glädje det här året jobb-wise, så duktiga medarbetare- och vi har klarat våra svåra mål med god marginal. Jag är lite förvånad för jag känner mig inte så målstyrd utan snarare människo-intresserad...
I vilket fall fick jag frågan om ett ytterligare mer omfattande uppdrag som till stor del hör ihop med framtiden där min bransch har en del mycket svåra och komplexa frågor att lösa.
Jag funderade inte så länge, jag är väl också en person som tänker ”om min chef tror jag är bäst på det här så får jag lita på det” men givetvis har jag koll på vad jag kan- och vad jag ännu inte behärskar.

Vad jag verkligen funderar på är hur tätt detta har ihop med nykterheten. Jag är rätt så säker på att den är avgörande. Dels för min förmåga att ändå dra gränser kring mig själv- för att sova gott och alltid ta mig tid att hämta barnbarn eller ligga i soffan.
Men framförallt för mitt fokus, att hjärnan funkar bättre, att jag verkligen står upp för mig själv utan minsta skam.

Nytt jobb innebär mycket jobb i tre månader innan allt är på plats. Nu vet jag det. Det ska bli spännande och imorgon ska jag sätta mig och göra en egen tidsplan.
Sen- sen ska jag vara ledig.
Det finns dåliga saker med att ägna mycket tid åt jobbet och i dagsläget är det inte högre lön som är viktigt, tur är det för så himla mycket mer blir det inte.
Men att vara någon att det räkna med, att få vara med i framtiden, att tas i anspråk som 55+ person, i en värld där ungdom ändå är eftersträvansvärt. Det gör mig lite stolt och så tänker jag; hur kunde jag hamna här? Så väldigt främmande var detta för två år sedan då jag ledde en liten/ men viktig/verksamhet. Men nu är det stort och viktigt. Funderar filosofiskt kring detta denna helg, som i det praktiska innehåller vila, vila, och lite mer vila! Kram på er alla kämpar. 🌱🥰

@Se klart skrev:"Men att vara någon att det räkna med, att få vara med i framtiden, att tas i anspråk som 55+ person, i en värld där ungdom ändå är eftersträvansvärt. Det gör mig lite stolt"

Det är så coolt! Och viktigt. När jag började på min arbetsplats var jag 22 år. Jag kunde massor som ”di gamle” inte kunde, men de kunde lika mycket som jag inte kunde. Mer. Jag chefade till och med mina äldre kollegor, eller arbetsledde snarare. Jag gjorde det med ödmjukhet och respekt för deras yrkeskunskap - och tillsammans skapade vi ett tillitsfullt klimat där de ALLTID vågade fråga mig om de var osäkra, och vice versa.

Den hjälpsamma attityden mot kollegor sitter i väggarna hos oss, men det är absolut inte en självklarhet har jag förstått. Nu 30 år senare gör jag fortfarande samma sak, men på ett mer övergripande sätt. Jag älskar att tillhöra en jobbflock, även om jag är ensamt ansvarig om just mitt arbete. Och jag älskar att inkludera nya medarbetare i flocken 😍

Kram 🐘

@Se klart coolt! Ni är flera som får ökade och/eller andra ansvar på jobbet nu! Jag är övertygad om att det hör samman med nykterheten. Inte bara att ni får erbjudanden utan att våga tacka ja. Ni vågar tacka ja för ni vet att ni mäktar med det, känner era gränser och har lust! Kul!

Kram!

Tack hörni,
Ja det är kul och den här ”flocken” ger mig mycket mer som nykter. Jag orkar - hela vägen. Knyta ihop på slutet (av dagen/problemet/diskussionen) Orkar ta lösningar hela vägen, gnetigt men jag upplever att kraften räcker längre. Men allra mest upplever jag otrolig glädje i att se andra lyckas. Mitt gäng alltså!
Nu har jag räfsat ute och tagit en prommis. Nu blir det närvaropodd och lite tankearbete. 🙏🏻

Härligt med ditt jobb Se klart!😍 Jättestolt ska du vara! Själv är jag kvar på samma position men trivs väldigt bra med det. Jag har varit med i ” lönegruppen” i år. En grupp som tillsammans med chefen ska bedöma alla andra på avdelningen. Hur bra/ dåligt de presterar och man får därmed se vilket lönepåslag alla får. Känns lite olustigt med sådant men lite kul var det att se att jag fick högst lönepåslag av alla i år. ( förra årets prestation)😅

I kväll blir det rödtunga här, och jag ska just sätta igång med matlagningen. Äter vi fisk, så är det jag som lagar den.

Kram 🥰

@Torn skrev:"lite kul var det att se att jag fick högst lönepåslag av alla i år"

Grattis till det Torn! Jag har inte heller fått nytt jobb med mer ansvar, men jag fick en riktigt rejäl löneförhöjning 😍 Det är tydligt att nykterheten gör oss duktigare på vårt jobb! Och jag tror också att nykterheten stärker självkänslan ett snäpp, klarar man att bli nykter så klarar man allt liksom. Så känner jag vad det gäller kost och motion, jag kämpar på med det mycket mer uthålligt än jag gjort tidigare.

Kram 🐘

@Torn det tycks gå som en röd tråd här med löneökningar, befordringar och större ansvar! Nykterhetens ringar på vattnet! Jag tillhör inte det gänget eftersom jag varit mer eller mindre sjukskriven under året, men jag kommer igen. Inget snack om det :D

Kram!

God morgon och grattis @torn till löneökning delux. Jag ser inte att det är något övergripande önskvärt att komma vidare på jobbet/ men komma vidare i livet, det tror jag ligger som en inneboende medfödd kraft som vi varit duktiga på att tysta med alkohol- att utvecklas på det ena eller andra sättet är väl grejen med allt. Växa, vilja,vila på något sätt.
Det är också en lyx det går att ägna sig åt när vi kommit en så här bra bit på vägen.
Så; viktigast först, aldrig första glaset gäller idag med. Kram!

Den läkande sömnen
Igår efter lunch lade jag mig i soffan och somnade. Och sov. Och sov.
Mellan 14 och 18:30. Medan jag hörde min man greja med diverse saker, lyssna på nån podd och så småningom laga middag,
Sen gick det fint att somna vid 23:30 igen.
Har en förkylning i kroppen som gör mig tröttare och de senaste veckorna har inneburit mycket känslor.
Kroppen och hjärnan sa ifrån och eftersom jag numera är en nykter ”värd” till denna kropp och hjärna kunde jag lyssna.
I morse vaknade jag tidigt, täppt i näsan men annars ok. Väntar på mitt goda kaffe. Sol idag. Hoppas ni alla hittar minst en plätt med rent livsnjut denna söndag, kram.

@Se klart skrev:"Kroppen och hjärnan sa ifrån och eftersom jag numera är en nykter ”värd” till denna kropp och hjärna kunde jag lyssna."

Ja, som nykter blir man så himla mycket duktigare på att lyssna på nu-behöver-jag-vila-symtomen. Och om vi låter kroppen och hjärnan få vila när den behöver orkar vi mer i slutändan. Eller inte. Jag tänker att kvalitetstid går före kvantitetstid. Att besöka 17 turistorter lite hastigt är inte värt mer i min värld än att besöka 5 turistorter riktigt ordentligt.

Plus och minus, den eviga balansen.

Kram 🐘

@Andrahalvlek
För mig är det den svåraste utmaningen och kräver daglig tankeverksamhet eftersom jag - när jag är I FULL FART inte behöver fundera, men att den lägre växeln ställer andra krav på insikter och tankemönster. Men det går framåt! Kram 🤗

Tack, men jag hade faktiskt hellre blivit nykter än att ha fått det största lönepåslaget i hela världen. Att få må bra och ta vara på sitt enda liv är viktigast av allt tycker jag. Så Charlie, du har verkligen lyckats bra ändå. 🥰

Tog du en kycklingpaus i 4 och en halv timme Se klart? Jäklar vad gott ändå!
Krya på dig. Kram 🤗

Ja det är väl snarare en kalkon-vila @torn 😆 eller så är det pollen. Bättre idag iaf.
Jag håller med om att absolut inget mäter sig mot att vara nykter. Och jag behöver inga mer världsliga ting förutom en klänning då och då och det sparar jag in lätt med tanke på det obefintliga utelivet.
Nu ska jag ta en riktig kycklingpaus mellan möten och lyssna på sångmantra för att ladda om. Tack för alla glada tillrop 🙏🏻🤗

Så roligt att läsa din tråd SeKlart. Inser att jag missar lite då och då eftersom jag glömmer bort det vidare livet lite. Såg att du gillade Exit... jag såg den för ett år sen ensam, sen tittade jag på den med dottern och nu har jag ”tvingat” sambon att titta så att vi kan se säsong 2 tillsammans. Den är fullkomligt vidrig. Tänker att jag inte kan vara riktigt klok som fascineras av den där historien men den väcker verkligen känslor... kanske är därför. Nu när man blivit lite äldre krävs det lite mer variation för att man ska bli berörd och arg. Och här får man detta med råge! Hjälp! Är säsong 2 bra?
Mina blommor är många. Oj, oj, oj. De är jättemånga nu när de behöver egen kruka.
Det är tagetes (hög och låg) och Zinnia. Och stockrosor, men de är inte många.
Skönt att du lyssnar på dig själv. Det är väl en av de bästa sakerna med nykterheten ändå. Jag märker att jag blir trött bara jag skriver om det. Har sovit riktigt uselt några dagar nu. Vet varför, men det gäller att komma ihåg och tillåta sig själv att faktiskt vara trött. Det är bara måndag idag, men snart påsk. Blommorna har fått nya krukor. Det finns hopp!

Absolut finns det inga lönepåslag i Världen, som kan mäta sig med att bli fri från ett missbruk. 🍃🌟🍃..Bra att du sover, när det behövs..Säger alltid det till folk, som är trötta eller sura..Gå och lägg dig en stund..😁 Det hjälper, och man får ny energi..Kram🍃💕🍃

@Torn @Seklart Kalkon-vila får man unna sig när man tillbringat fyra timmar utomhus 😉 Jag tycker att jag har varit ute mycket i vinter, men vårluften tröttar mig verkligen ändå.

Kram 🐘