Äntligen på rätt väg!!
Jag har haft alkoholproblem något år. Mitt största problem tror jag är att även partnern är törstig. Vi har försökt att vara nyktra några veckor och leva hälsosamt. Oftast har det lyckats. Nu den senaste tiden har det spårat ur med alkoholen. Vi har skött jobbet båda 2 men druckit så gott som var och varannan kväll. Det är ofta jag varit rädd att polisen ska stoppa mig på morgonen på väg till jobbet. Jag har varit rädd att jobbarkompisar ska känna lukten av fylla. Det har även synts i ansiktet, svullnad, trötthet, bakfylle-ögon. . Jag tycker jag har fått lite krämpor som förmodligen varit alkoholrelaterade. Kramper och domningar, högt bltr. yrsel. Jag har barn äldre och yngre. Ett av barnen har jag diskuterat mycket med om alkohol, alkoholism osv. Hon har frågat mig när jag ska söka hjälp? Jag har svarat lite vagt och försökt att komma undan med olika svar. Min bakgrund är som många andras alkoholism i släkten. En pappa som var väldigt charmig och glad, men beroende av alkohol. Jag minns tillbaka på barndomen som ändå var fin och trygg mestadels p g a en stark och trygg mamma. En mamma som ställde upp på oss ungar till 100%. En mamma som aldrig drack när vi var barn. Mamma gav oss självkänsla genom att ge beröm och styrka. Hon gav mig kraft för att ge mig ut i livet med nyfikna ögon. Ändå trillade jag dit. Jag har varit medveten om faran och även sagt till mina syskon att jag kan bli alkoholist, jag vill inte men ibland blir det inte som man vill. Flera av mina syskon har problem med A. 2 har slutat helt, en med hjälp av bl a AA. Min nya chef som har jobbat med missbruk har pratat med mig, efter att ha fått ett mail av min dotter. Dottern skrev att jag behöver hjälp med mitt alkoholproblem. När chefen sa detta kändes det som om någon dragit ner byxorna på mig... Chefen var förstående inte alls fördömande. Det märktes att hon var van att hantera detta. Efter samtalet drack jag 2 planerade pubkvällar. Sedan dess har jag varit nykter snart 4 veckor!! Det känns fantastiskt, men jag vet att faran lurar bakom hörnet. Känslorna går lite upp och ner. Ibland har jag känt mig euforisk, andra gånger har jag tänkt på separation och andra jobbiga saker. Vet ej hur det blir med mig och sambon som nu försöker hålla sig nykter, efter påtryckningar från barnen. Vi är så olika när det gäller A. Jag har för första gången i mitt liv tänkt att leva helt nykter!! Jag har aldrig förr tagit orden i min mun. Nu efter mycket tänkande, läsande om A, hört berättelser om A och hur barn påverkas av förälders missbruk, känns det som det enda rätta för mig.Jag tänker även på andra som har lyckats sluta med A som varit långt ner i träsket. Dessa starka människor, då vill jag också vara stark!! Kram på er:)
- Logga in eller registrera dig för att kunna kommentera
@miss lyckad Grattis till 6…
@miss lyckad Grattis till 6 år som nykter, och på 59-årsdagen! 🥳🥳🥳 Mäktigt att du valde att sluta på din födelsedag, den blir ju så mycket mer värd att fira då på något sätt.
Kram 🐘
Tack så mycket Andrahalvlek💕…
Tack så mycket Andrahalvlek💕..Det var nog att jag hört talas om att på AA fick man en medalj( tog en medalj) på sin årsdag..Turligt nog så hade jag ju en tanke ett par månader innan jag fyllde år att sluta dricka..Och gjorde det också. 🥰..Många gånger i livet gäller det att bestämma sig, och ta lärdom av dom som gör/ gjort samma resa. På den vägen är vi. Hoppas du får en superbra dag på jobbet, AH❤️
@miss lyckad Tack för din…
@miss lyckad Tack för din berättelse/inlägg🙏🏻Å Grattis till alla dina nyktra år🎉🌟Grattis t din 59-årsdag🎉Jag själv fyller 59 år om knappt tre veckor. Jag befinner mig i sörjan i träsket ..men där jag känner SÅ starkt att jag behöver välja min väg.
Kram💗🌟
@miss lyckad Stort grattis…
@miss lyckad Stort grattis till 6 år i frihet , och grattis på födelsedagen! 😍 Du var en av dem som jag tog rygg på och jag minns att jag tänkte att här har vi en som har varit nykter i 4 år, och mår väldigt bra. Då ska jag göra det som hon säger är bäst, och som har fungerat för henne för att behålla nykterheten. Och det har ju visat sig gå alldeles utmärkt! Så tusen tack för allt som du har delat med dig av!
🤗
@miss lyckad Jättestort…
@miss lyckad Jättestort grattis till 6 år i frihet.
/Pi31415
Grattis till tid och njut av…
Grattis till tid och njut av friheten !!
Tack Vara Frisk, Torn , Pi…
Tack Vara Frisk, Torn , Pi och Adde❤️..Det är så vackert och bra att vi har Forumet. Pi jag tog rygg på dig, för att du har erfarenheter som jag behövde då i början. Du var/ är en stöttepelare som hjälpte mig massor. Både när du skrev om beroendet, men även dina egna erfarenheter, och direkt stöd till mig❤️.Sen hjälper man andra och varandra precis som du Torn tyckte att jag hjälpte dig.Varafrisk, det enda rådet är att ta en dag i taget, ge inte upp, börja tänka på framtiden hur du vill att den ska se ut..Vill du ha någon som hjälper dig att förändra? Ta en titt i spegeln..Det kan låta hårt, men vi människor kan endast hjälpa oss själv att förändra någonting..Ingen kunde hjälpa mig att sluta dricka om jag inte ville själv..Adde, kämpa på.🤗..Allt blir inte guld och gröna skogar som nykter, men nästan. Guldet kan vara pengar, som man sparar istället för att förgifta sig, skogen kan stå för grönska och friskhet. Som iallafall jag upplever mycket mer av varje dag som nykter. Vi orkar mer, och kroppen tackar oss, genom att må bättre. Mina organ har inte behövt filtrera gift på 6 år!🙏🏻🌟..Det är jag och min kropp mycket glada för.🥰
@miss lyckad Dubbel grattis…
@miss lyckad Dubbel grattis på din 6 årsdag som nykter, och på din födelsedag! 🤗💕🎉🎊
Vilken tur vi har dig här på forumet, som kan visa att det går att bli nykter genom forumet, och givetvis en enorm vilja och styrka. Du är verkligen en förebild för oss som kommer efter ❤️🙏🏻
Kram 💕sländan
Tack Sländan💕Vi hjälper…
Tack Sländan💕Vi hjälper varandra på Forumet allihop. Sen är det ju betydligt enklare om man förstår att beroendet sitter i hjärnan, och jaget är skilt från det. Därför kan det vara svårt att sluta. Men dag till dag, nykter, blir till veckor och år.Jag har aldrig ångrat en nykter kväll, inte ångrat mina nyktra år heller.🤗🤗
@miss lyckad Grattis! Så…
@miss lyckad Grattis! Så härligt med dubbelfirande! 6 år är också respekt. Jag hoppas att någon spelar lite finsk metal för dig dagen till ära :)
Tack Tappad Igen. 🍃🌺🍃.Jag…
Tack Tappad Igen. 🍃🌺🍃.Jag lyssnade på lite finsk musik på hemväg från jobbet. Inte Metal, utan lite mer folklig musik. Sjunger med högt och ljudligt..Tur att ingen ser mig..😉..
@miss lyckad 💗 💐Grattis🎉🎈🎂🍰…
@miss lyckad 💗 💐Grattis🎉🎈🎂🍰
Så härligt att få gratulera på din 6-årsdag och din 59-årsdag på samma gång! Kram 🧡🌷🧡
Tack Fina Lisa💕Ja jag har…
Tack Fina Lisa💕Ja jag har alltid gillat min födelsedag, och numera även min frihetsdag❤️ Nu minns man olika gånger jag har firat både som barn och vuxen. Minns en gång då, dagarna innan min födelsedag, så dog min undulat. Jag hade fåglar fast min mamma var allergisk, men dom fick vara på mitt rum. Jag var lite ledsen när jag gick till skolan. När jag kom hem hade min mamma köpt en ny blå undulat till mig i present ❤️ Vilken lycka! Nu är jag själv dunallergiker😅..Är inte så intresserad av allehanda djur heller längre, som jag var som barn. 😊
Tänker på alla julbord,…
Tänker på alla julbord, adventsfika, osv. Många som kan få sug, och väljer att avbryta sin nykterhet. Vi FÅR inte ett återfall, utan vi TAR ett återfall, tycker jag är bättre att säga..I sista änden är det Vi själva som tagit första klunken ingen som tvingat i oss den. Jag tycker det är så viktigt att tänka så. Jag är alltid den som bestämmer, det är förmodligen ingen som häller alkohol i min strupe. Vi är inga offer, om vi inte väljer att vara det. Jag tror ändå att dom flesta av oss tänker vitt, tänker rätt..Kram på er 🌲💫🌲
@miss lyckad Håller med!…
@miss lyckad Håller med! Tankar är bara tankar och de lyfter aldrig glaset till munnen.
Kram 🐘
Bra tankar och jag håller…
Bra tankar och jag håller med er båda. Sen har vi ju läst tillräckligt länge här på forumet att vi vet att en del tagna återfall känns som kidnappning. Jag har kanske inte upplevt det, men helt klart- gisslan.
Nu är jag fri. En fot har jag alltid i min historia. En del av mig. Kram!
Så är det Se Klart. Jag…
Så är det Se Klart. Jag tänker mer på att många använder ordet ” Jag fick” ett återfall, eller ”åkte på ett återfall” Så kan det kanske kännas, men jag vet att i många behandlingar ges individen ansvaret, men även redskap och preventiva förhållningssätt, för att undvika att man ”tar” ett återfall. Man kan tycka att det är ordklyveri, men för mig är ord och hur man säger saker viktigt. Jag tror det är lätt att också skylla ifrån sig, när man använder orden ” åkte på” ” drabbades av” ”fick” osv. när det handlar om återfall. Det är Absolut viktigt att aldrig glömma sin historia. Med hjälp av Forumet och nätverk så påminner vi oss, för att inte hamna i träsket någon mer gång❤️
@miss lyckad Jag tror det…
@miss lyckad Jag tror det är så att så länge någon innerst inne egentligen vill kunna dricka, så är risken för återfall relativt stor. Har man en uns av längtan efter att kunna ta ett glas så måste man vara desto mer beslutsam till att inte göra det. Ett tag var jag orolig för att ta ett återfall av misstag.😅 Dvs råka förväxla mitt glas med någon annans som innehöll alkohol. Då hade jag verkligen kommit till den punkten att jag absolut inte ville dricka. Alkohol var som avloppsvatten för mig. Det vill man inte dricka av misstag i första taget.😂
Kram
Håller helt med er, ingen…
Håller helt med er, ingen häller ner alkohol i halsen på en, utom man själv...
Förresten @Torn, jag skulle nog inte dricka ett glas vin som jag fick i handen o någon sa"drt är alkoholfritt". Vill isf se när glaset hälls upp. Vill inte på några villkor ha alkohol av misstag!
Du har säkert rätt Torn, att…
Du har säkert rätt Torn, att man vill hålla dörren öppen, och har svårt att släppa alkoholen, den som ”åker på” ett återfall. Så tänkte jag också många gånger, tills jag efter ett uppehåll och ett samtal med min chef, insåg att det faktiskt var lättare än vad jag trott. Det var inte så svårt att bryta med alkoholen. Sen har det funnits utmaningar på vägen, men som gått fint att klara av. Ju mer tid som gick, desto säkrare kändes nykterheten. Håller med dig Sattva, bäst att kolla så ingen förväxling sker, så man inte får i sig substansen av misstag.
Barnens pappa, finns i mitt…
Barnens pappa, finns i mitt liv på gott och ont. Nu är det snart dax för minstingen att få körkort. Då hjälps vi åt, vi föräldrar, med att köpa bil till sonen. Pappan har varit nykter ett tag, men jag märker hur han spelar febrilt på sin mobil. Den största kvarnstenen till att dra ner honom är hans tjej, som har stora svårigheter med sitt missbruk. Tyvärr drabbar det våra barn, då dom har väldigt lite kontakt med honom, när hon finns med. Dom gör slut med jämna mellanrum. Tyvärr blir dom ihop igen. På detta ser jag ingen ljusning, för var och en ansvarar för sitt liv. Det enda jag kan göra är att finnas för våra barn och barnbarn. Min förhoppning är att han ska inse hur dåligt hans liv har blivit. Mina barn kallar henne för manipulativ psykopat. Hon missbrukar även annat än alkohol. Hon har ett väldigt dåligt rykte i vår lilla kommun. Det blir ju så i småsamhällen att man känner till dom personer som visar sitt missbruk öppet. Jag ska väl förmodligen lära mig något av detta också. Kanske flytta inom något år. Det är ju en plan jag har. Sonen flyttar ju för militärtjänst nästa år. Vi får se vart detta tar vägen, men det gäller att kunna distansera sig från andras problem, så man inte mår dåligt av det. Idag ska jag på massage och fotbehandling. Det ska bli skönt. 😃. Minusgrader och snö ute. Jag längtar till våren. Jag borde egentligen flytta dit vi har mest sol i Sverige..Var kan det vara mån tro? Hus, sjö och bastu🍃..Gubbe💕Eller man menar jag..😅..Gäller att hålla sig frisk och stark så man mår så bra som möjligt. Gärna långt upp i åren. Åren går fort. Göra det bästa av dom och njuta av livet. 💫❤️💫💃🏽🕺🏼
@Sattva Jag fick starköl av…
@Sattva Jag fick starköl av misstag på en restaurang i somras. Beställde alkoholfri men fick en på 5,3 procent. Blev väldigt irriterad och kyparen kom med en ny öl, men han ryckte lite på axlarna som han menade ”vad spelar det för roll?” Nonchalant, det spelar enorm roll.
Kram 🐘
@miss lyckad Det är…
@miss lyckad Det är smärtsamt att se andra ta ”fel” val i livet, men det finns inte så mycket man kan göra åt det. Man lever ju inte ihop längre av en anledning. Mina barns pappa är en klok man på många sätt, men han är tex helt värdelös på framförhållning och planering och hamnar därför i skiten gång på gång. Jag kan inte göra något åt det, utan bara se till att barnen inte hamnar i kläm åtminstone. Vara glasklar vid ”överlämningar” och ställa tydliga krav på förväntan. Jag kan inte vara hans morsa. Det skulle ingen av oss må bra av. Han har andra stora fördelar, och han har en jättebra relation till båda sina barn.
Kram 🐘
Är det inte Gotland som har…
Är det inte Gotland som har flest soltimmar? Om du inte vill ta dig ända dit så kanske nån annanstans längs ostkusten. Hus, hav och bastu?
Håller med er om att tar ett återfall är bättre uttryckt och jag tror att ni som väljer helvitt har det lättare, särskilt ni som skriver här och reflekterar och tar ställning gång på gång. Men jag har inte samma rädsla för alkohol att om jag skulle få i mig ett glas av misstag (eller av vilja) är det kört och det tror jag kommer att vara min styrka. Jag tror att vi alla behöver hålla koll på livet, så att det finns tid för reflektion, återhämtning, kul. Så att vi inte hamnar i ett läge där autopiloten tar över. Och där tror jag att vi har olika trösklar. Ibland blir jag beklämd när det nästan går att tolka det som att några av er tror att vi fungerar helt lika. Eller att alla fungerar exakt som ni. En tråd som har varit intressant handlar om ”periodarna” och personer med den problematiken. Där gäller det att jobba förebyggande. MondayMorning, AlkoholDHyperD eller vad hon hette gav ingående beskrivningar av hur de funkade. Jag kan säga att jag inte alls kände igen mig i den gruppen tidigare, men att jag har upplevt den kontrollförlusten. Ev finns en förklaring till det som inte är orsakad av alkohol utan av hur hjärnan funkar eller inte funkar just nu.
Titta på Behandlingen och lyssna på vad de säger om sig och sitt. Vi har olika förutsättningar. Jag är med på att man har ett ansvar, men ibland blir inläggen lite kategoriska. Nu gör ni allt för att undvika att hamna där och det är klokt, men kanske behövs det förebyggande arbetet för oss alla ändå.
@Sisyfos Fast kategorisk är…
@Sisyfos Fast kategorisk är jag nog bara isåfall gentemot mig själv och hur jag ser på det. Jag her kämpat så länge att bli fri, och nu är jag det. Livrädd för alkohol, ja absolut. Men varför får man inte vara kategorisk i sin uppfattning gentemot sig själv? Jag tror inte att alla fungerar på samma sätt!
Gotland har jag varit en del…
Gotland har jag varit en del i. Alldeles för speciellt för mig att bo på kom jag på. Väldigt vackert ändå. Jag kommer nog att söka mig närmre Göteborg, fast det skulle tydligen vara de kallare områdena i Sverige.. I Småland fanns det orter som var varma, även Öland. Vi får se. Jag tror vi alla på Forumet vet att vi är olika. Det gemensamma vi har är alkoholproblem, och/eller anhöriga som har det. Jag söker mig gärna till liksinnade, lite lättare att få/ ge stöd då. Jag har följt bla Monday Morning länge. Hon var en av dom som stöttade mig på ett fantastiskt sätt under skilsmässan, och husköpet.❤️Hennes drickande såg helt annat ut än mitt. Men vi möttes ändå i en samstämmighet som handlar mycket om att förstå, att alkoholen förstör och förgör, våra liv. Det inbillade lyxiga med berusning, är ofta borta när man söker hjälp på Forum som detta, istället finns ångest, oro och fylla man inte vill ha i sitt liv. Olika är vi, det handlar ju om att våra hjärnor reagerar olika, precis som vissa får snetändning av droger. Plus att vi tänker olika kring beroende, och missbruk. Vi får hantera livet, efter hur vi vill ha det. Att slippa dividera, och riskera det finaste jag har gett mig själv, och i förlängningen mina nära, att leva nykter, är det bästa jag har gjort❤️
Sattva och MissLyckad, Jag…
Sattva och MissLyckad, Jag håller med er i väldigt mycket och respekterar er inställning och vägval, men när ni skriver det där om att ”ingen tvingar en att dricka” då tycker jag att det blir onödigt hårt och kategoriskt. Har ni läst AeroMagnus tråd tillexenpek? Han har funnits här länge. Dricker inte och likväl tog han ett återfall. Återvände full av självförakt och är nu nykter igen. Innan återfallet kunde man nästan se på inläggen vartåt det barkade. Inte så att han var sugen på att testa alkohol, men för att det började bli för mycket runtomkring i livet. Det finns fler såna exempel härinne på personer som får det för stressigt och återfaller och att bara fokusera på att när handen för glaset till munnen då är det ”ditt fel” tycker jag är att göra det lite enkelt. För när man bryter en lång nykterhet på det sättet är det ofta inte ”nu skulle jag vilja pröva ett glas” som ligger bakom, utan att livet blivit svårt och att man inte riktigt rår över sina egna beslut. AM gjorde det enda rätta slutade. Men självhat och självförakt är så farligt de där gångerna ihop med alkohol som ofta ger extrem ångest. Därför tror jag inte att den här typen av diskussioner bidrar positivt i längden eller alls. En jättebra strategi att aldrig dricka och jag tycker man ska försöka sluta. Jag är enig med er om att alkohol gör mer skada än nytta och att längtan efter rus ställer till det. Men den strategin är ingen garanti för att det aldrig ska hända. Regelbunden reflektion är det enda som är riktigt långsiktigt tror jag. Och att ha lite förståelse för sig själv och andra.
@Sisyfos Tycker nog du är…
@Sisyfos Tycker nog du är lite kategorisk själv i din bedömning av "oss". Tror du att vi.är så radiostyrda i nykterheten att vi inte tänker på livet i övrigt? Iallafall jag är högst medveten om att ett återfall kan drabba vem som helst av oss. Just därför är det ju så viktigt att rodda upp i livet kring fakrtorer som man vet att man druckit på. För mig är det ändå en sanning att så länge jag inte tar ministeg mot att lyfta handen med alkoholrn så klarar jag mig. Ett återfall tror jag sker i ministeg, i hjärnan. Inte grabbar man plötsligt ett glas vin. Det har man på olika sätt klurat på, säkert omedvetet, länge. Och låtit det byggas upp. Det är ju därför det är så viktigt att skapa rutiner som håller en på rätt sida, skapa marginaler. Hårt? Nej jag tycker inte det.
Återfall kan se väldigt…
Återfall kan se väldigt olika ut, såklart. Jag har tidigare skrivit om en närstående, som då hade varit nykter i 4 år, och åkte på jobbresa. Hans jobbarkompisar visste inget om hans a-problem, för dom kände inte varandra. Han och kollegorna skulle ut och äta efter jobbet.När min närstående går på Wc och kommer tillbaka till bordet, står varsin öl uppdukat till dom. Min närstående, sätter sig och tar ölen. Där börjar sakta, men med acceleration en fylleresa på 1,5 år. Av- och - på. Det går fint i början med öl till bastun , men återgår snabbt till ett supande, där han mister körkortet, närapå skilsmässa, men aldrig jobbet. För hans företagsledning känner till problemet, och ställer ultimatum om behandling eller avsked. Han väljer behandling och AA. Han har nu varit nykter 9 år. Jag har följt honom, och sett hur annorlunda hans beroende och fyllor, och återfall är i jämförelse med mig. Jag har flera andra både närstående, men även bekanta som jag på nära håll har sett hur det gått för, både med återfall, och några som lyckats sluta dricka. Jag har även varit på några begravningar, där personerna inte hade förmågan att sluta med giftet, eller slutade försent 🍃🍃🍃
Bra skrivet Sattva. Det är…
Bra skrivet Sattva. Det är klart att man måste ”rodda” upp som du skriver. Annars funkar det inte. Vissa av våra nykterhetsverktyg sitter sen i ryggmärgen, andra får vi slipa och modellera om för att dom ska passa i våra liv. Nykterheten är vårt nya liv. Ungefär som att man har fått diabetes eller annan sjukdom, och man måste tänka på ett nytt sätt för att hålla sig frisk. 🤗
Jag håller med er @Sattva…
Jag håller med er @Sattva och @ miss lyckad. Självklart är jag medveten om att vem som helst kan ta ett återfall. Och genom att inte dricka någonting alls gör jag den risken så liten som möjligt. Om man tex som du @Sisyfos dricker några gånger i månaden så utsätter du dig för mycket större risk. Det är mycket större sannolikhet för att du åker på ett återfall än för mig som inte vill dricka. Det måste du väl ändå hålla med om? Eller tror du att alkoholens beroendeframkallande egenskaper inte biter på dig längre? Att du är botad. Det tror inte jag. Du är helt enkelt inte lika mån om att behålla ett bra mående som jag är. Och det är ju helt och hållet valfritt som tur är.
Sattva, jag tycker inte att…
Sattva, jag tycker inte att du är kategorisk och jag tror att vi egentligen har ganska lika syn på vägen mot ett återfall. Jag tycker bara att det blir kategoriskt när man förstärker den här typen av inlägg:
@miss lyckad skrev:"Jag är alltid den som bestämmer, det är förmodligen ingen som häller alkohol i min strupe. Vi är inga offer, om vi inte väljer att vara det. "
Det skuldbelägger i onödan den typen av återfall som jag skrev om i exemplet. I övrigt tänker vi nog rätt lika om beroendet och fallgropar och jag håller med dig Miss Lyckad om att det är viktigt med orden och att vi har ett ansvar för oss själva och för att jobba förebyggande, men förstärkningar av uttalandet ovan gör mer skada än nytta för alla tror jag.
Och Torn, nu är du där igen med personliga påhopp. Där du talar om hur jag dricker (vilket du inte vet något om). Jag har skrivit i min tråd om mitt ställningstagande och jag tror varken att du eller jag är botade. Jag trodde att du hade blivit mer nyanserad men du har tydligen fortfarande behov av att känga till personer som du upplever dig kränkt av. Självgod och taskig är ord som kommer upp i mitt huvud. Och respektlös för den delen, att respektera att vi är olika det kommer du kanske aldrig att lyckas med.
@Sisyfos. Jag ville mest…
@Sisyfos. Jag ville mest säga Godmorgon. Gillar dig.
Spännande diskussion.
Personligen så tror jag att den som är närmast ett återfall –kanske inte i tid, men i totalrisk – är den person som inte på allvar har bearbetat det som från början gjorde att man tog till glaset. Ärligt, öppet och helst tillsammans med någon som utmanar de egna sanningarna och det egna försvaret. Nykterheten är ingen tävling i att hitta bäst väg, ingen tävling i att få cred för sin egen väg och definitivt ingen tävling i att få så många som möjligt att följa den.
Ödmjukhet inför varandras olikheter gör att vi tillsammans får styrkan att bemästra alkoholen. Egot är vår största fiende. Våra tankar och handlingar måste ner i hjärtat.
Det finns en devis, bl a inom AA, som jag tycker mycket om: "Lev och låt leva".
Tro, hopp och kärlek till er alla.
@ miss lyckad, jag hade…
@ miss lyckad, jag hade tänkt att tagga även dig, det är ju din tråd.
Men skickade inlägget för tidigt, så Godmorgon även till dig.
Jag gillar dig också, och alla dina fina reflektioner :)
Kram <3
God dag Blenda, och resten…
God dag Blenda, och resten av gänget också🤗🤗Vintrigt och kallt idag. Det är det jag aldrig begrep med mig själv..Varför jag började dricka? Tills jag läste och hörde om fysiskt beroende..Dvs hjärnan blir beroende av alkohol.Jag har skrivit det förut, men jag drack inte för att jag mådde dåligt, jag mådde dåligt när jag hade druckit. Jag är/ var en gladlynt, tänkande kvinna, som passerade olika gränser när det gällde alkohol. Jag har sett närstående till mig passera gränserna tidigare. Det handlar om att tappa minnet, att dricka 2 helger i sträck, att bli för full på fester, att dricka 2 kvällar i rad. Att dricka på kvällen trots att man ska till jobbet morgonen efter. Att barnen säger till mig, att jag dricker för mycket. Så som många säger, alkoholen gjorde mig orolig, fick dåligt samvete, avtrubbad, mm. Jag hade inga problem innan A- missbruket gick överstyr. Så varför jag blev beroende är ju för att jag tillförde en substans i min kropp, som min genetiskt a-gillande hjärna till slut krokade på.. Och höll på att förstöra mitt liv.. Jag ser fortfarande inget mysigt med alkohol. Ett jävulens påfund skulle jag hellre kalla det. Mina ungar har en pappa som sitter på kroken. Han har väldigt svårt med både vilja, kunskap och insikt att ta sig loss. Tyvärr drabbar det våra barn. Inget mysigt hem att åka till för att hälsa på. Hoppas många barn får en vit jul..Snön är det inte så noga med, utan familjens och barnens mående utan alkohol, som förstör familjefriden💫🧑🏽🎄💫Ta inget återfall. Spela alla gamla fyllefilmer till slutet, för dig själv. Vinterkramar. 🌲🌲🌲
@miss lyckad skrev:" Hoppas…
@miss lyckad skrev:" Hoppas många barn får en vit jul..Snön är det inte så noga med" Väldigt bra sagt!
Jag tycker att det kan vara bra att fundera på varför man fastnade i alkoholen. Jag tror att det oftast inte finns en orsak som gör att det blir så. T.ex. det där med att man har svåra perioder i livet. Det kan ju absolut bidra men är varken en nödvändig eller tillräcklig orsak för att utveckla ett beroende. Jag har ju i somras t.ex. berättat om ett tungt kapitel i mitt liv som lämnat ett sår som fortfarande inte läkt ihop helt, men det gör mig ju inte unik utan de allra flesta har ju något i liknande dignitet som hänt dem och många mycket mycket värre utan att utveckla ett alkoholberoende. Visst kan det absolut vara en ingångsport, men till slut är det väl alltid just beroendet i sig som tar över, oavsett om drickandet i sig från början kom till för att man dränkte sina sorger i flaskan eller bara slentrian-drack boxvin bara för att sätta lite guldkant på tillvaron.
Med det sagt menar jag inte att det inte finns orsaker alltså, och det finns fortfarande definitivt ett värde att reda ut vad man har gått igenom för att kunna gå vidare, för det är jag också säker på kan hjälpa den som har ett beroende. Att konfrontera det som har varit så att man inte gör samma sak igen.
Klart att vi har olika…
Klart att vi har olika orsaker till att vi dricker, men beroendet är ju det som händer i hjärnan efter någon fylla, eller efter många år. Jag håller med dig TI om att det är bra att ta reda på varför man dricker. Men i mitt, och säkert i mångas fall, så är beroendegenen orsaken tror jag. Jag har ju 7 syskon, alla med mer eller mindre för mycket drickande i bagaget. En av oss var beroende av alkohol redan som 25-åring. Han har dock klarat sig hyfsat bra, tack vare att han alltid har jobbat. Idag är han nykter sedan många år. Jag blev beroende när jag närmade mig 50. Det kan mycket väl handla om att jag ville ta ansvar för mina barn. Jag drack aldrig förrän sonen lagt sig, i början. Sen när det gick överstyr, så läste jag sagor för honom trots att jag druckit, en oerhört otrevlig känsla. Forumet för mig, har betytt väldigt mycket i mitt nykterhetsarbete. Nästan allt skulle jag säga terapeutiskt. Många som jag har följt och stöttat, massor av människor som peppat och stöttat mig också❤️..Forumet är ju för att vi ska minska eller sluta dricka, för att det är vår önskan, och vilja. Vi har olika ”avdelningar” Jag gick över till ”Det vidare livet” när jag ansåg mig ha kommit i balans, och hade ett liv utan alkohol. Skulle jag försöka minska mitt drickande, hade jag valt någon annan ” avdelning” Det är ju inte straffbart att hänga här som ” försök till måttlighet/sparsamt” Men det är nog inte helt lätt, eller rätt för någon. 🤗🤗
@miss lyckad Precis så var…
@miss lyckad Precis så var det för mig också. Det fanns ingen anledning till varför jag blev beroende. Det var alkoholen i sig som gjorde att jag blev beroende. Jag drack inte för att jag mådde dåligt eller hade tråkigt, det var alkoholens beroendeframkallande egenskaper som fick mig att må dåligt och ha tråkigt. Därför har jag inga orsaker att gå tillbaka till och grubbla över. Det är historia, och det viktigaste är att aldrig hamna där igen. Helt enkelt genom att aldrig ta det första glaset, för då har beroendet en gyllene chans att triggas igång igen. 🤗
@miss lyckad Jag har inte…
@miss lyckad Jag har inte kommit över t Det vidare livet ännu men jag skriver hos dig ändå.
I min familj fanns det ingen beroendegen men likväl blev jag beroende. Drack väldigt sparsamt som ung så även när jag träffade min man. Det handlade delvis om att jag behövde köra bil eftersom jag bodde ute på landet. När jag träffade min man så var vi ofta ute och dansade, och alla vi träffade var oftast nyktra. Många tror kanske att man dansar bättre som onykter men det vet vi ju att så är det inte. Så dans och bilkörande gjorde att jag inte drack. Funderade faktiskt då på att sluta med alkohol. Det var dumt att jag inte fullföljde tanken! Jag började få problem med alkoholen någon gång runt 47-årsåldern. Även om jag har varit blyg så drack jag inte av den anledningen men i de kretsar där jag rörde mig fanns det på ett vis som jag upplevde ”normalt”. Så när livet började bli tufft så hade jag lärt mig att jag tyckte om hur alkoholen fick mig att slappna av. Jag visste att jag använde alkoholen som medicin men jag förträngde det. Ett år blev till två år som blev till tre år och sedan var beroendet ett faktum. Jag tror kanske att många på forumet inte tror att jag vill bli nykter vilket jag vill. Problemet för mig är vägen dit….som Robban Broberg sjunger ” Målet är ingenting men vägen är allt” fast han menar ju något annat eller hur vet vi? Målet att bli nykter är ju superviktig men vägen dit är ju allt…
Kram💗
@miss lyckad Alltså frågan…
@miss lyckad Alltså frågan kring varför lyckas vissa sluta & andra inte är ju provocerande. Fast tycker nog att det är mer provocerande att man inte försökt få mer svar inom forskningen på just den frågan. Alltså hur svårt ska det va? Det måste finnas några faktorer som spelar roll trotts allt. Det kan ju inte vara en massa slumpmässiga faktorer som ser olika ut för alla.
Många säger att det är en vana som blir till ett beroende men sen då? Varför slutar vissa och andra inte? Varför ska man inte prata om vilja i detta sammanhang? Är det inte en förutsättning att viljan fakttiskt överträffar de signaler som beroendet matar en med? Att man ger sig faan på att nu är det slut? Gör det bara så får man ta resten steg för steg. På något sätt måste viljan överträffa alla andra orsaker. Åtminstone initialt så man får ett brott och kan hantera övriga bitar som skaver.
Det finns så klar massa anledningar till att man hamnar där man hamnar men utan principfast vilja att nu är det nog fattar inte jag hur man ska få till att stopp? Varför är det så tabubelagt att prata om vilja? Eller är det kanske bara en missuppfattning från min sida? Det kanske inte är tabubelagt?
@007🙈 jag tänker precis som…
@007🙈 jag tänker precis som du, men det känns tabubelagt att skriva.
Jag vet inte mina egentliga orsaker till mitt beroende, mer än att det troligtvis är lite genetiskt, och min diagnos ” adhd” är överrepresenterade bland beroende personer.
Jag har levt med utmattningssyndrom, depressioner mm som oxå är en vanlig kombination.
Jag har gått hos beroende terapeut och försökte nog i 20 års tid att dricka mindre alkohol. Varför lyckades jag inte då? Jag är övertygad om att jag inte hade viljan till 110 procent, som man måste ha för att bli nykter. Den här gången finns det ingen val, jag har bestämt mig.
Jag ser mig som nykterist och vill inte dricka alkohol. Där är min skillnad från tidigare, någonstans ville jag kunna dricka normalt. De vill jag inte längre, till vilken nytta då. Jag vet ju att det inte kommer hålla iallafall, och till min stora förvåning så var det så mycket lättare än jag trodde att bara ge upp. Det bästa är att jag mår så otroligt mycket bättre, idag kan jag känna mig stolt över att inte dricka alkohol. De tror jag oxå är viktigt. Min identitet idag är att leva ett sunt och friskt liv.
Det här är viktigt att skriva, att det är vad jag tror, det är ingen sanning. Annars får jag nog en rejäl känga. Det är helt ok om alla inte delar min uppfattning. Men så är det för mig iallafall. Nu borde ingen bli arg 🤔 eller …
Håller med dig till fullo,…
Håller med dig till fullo, 007..För att förändra någonting, så krävs vilja. Någon som har t ex 30 kilos övervikt, kan kanske gå ner det med hjälp av Vilja, och förändrade kostvanor. Någon annan gör en gp operation och lyckas med Vilja behålla vikten efteråt. Någon annan har inte samma Vilja, och går upp i vikt igen. Hela livet handlar väl om vilja egentligen. Jag hade förmodligen aldrig klarat av att bli/ hålla mig nykter utan stark vilja. Jag visste vad som krävdes. Även en eventuell separation stod med i kalkylen, för att behålla nykterhet. Därmed också köp av hus själv, då krävdes Vilja att jobba så mycket så jag fick ihop pengar som krävdes. Utan stark vilja till förändring, så hade jag suttit brevid exet, med vin i box och glas.Ungar som mådde dåligt, jobbet som gick sämre, pengar som försvann till massor av alkohol, och jag själv skulle haft ett psykiskt och fysiskt dåligt mående. Hade varit kul om ni sett mig då och nu..Utseendemässigt, mycket snyggare och gladare 6 år senare. Fysiken och måendet i fin balans. Självklart har jag gråa dagar ibland, men aldrig ånger, eller kallsvett av bakfylla.Luktar alltid gott också..😉
@Sländan Och jag delar din…
@Sländan Och jag delar din upplevelse till fullo ❤️ Det är tusen gånger lättare att låta bli att dricka helt än att försöka dricka ”lite”. Man får så mycket energi över att lägga på annat. Leva livet, precis som det är med ups and downs. Och det är Annie Graces tredje viktiga punkt i sitt framgångsrecept: Identifiera sig som en person som inte dricker. Sådan är jag också numer - en stolt och glad sådan. Och tacksam 🙏🏻
Kram 🐘
@miss lyckad Viljan är…
@miss lyckad Viljan är superviktig! Den är grunden till allt. Men lika viktigt tror jag det är att skapa hållbara vanor - antingen det handlar om att sätta gränser, välja sitt umgänge, meditera, undvika viss mat etc. När viljan sviktar - vilket den gör ibland när vi är trötta, ledsna och trötta tex - så håller vanorna oss på banan tills viljan har fått livsluft igen. Så tror jag.
Kram 🐘
Ni får inga kängor av mig,…
Ni får inga kängor av mig, varken AH eller Sländan🤗..Jag tycker det är givet att man gör allt för att hålla sig nykter. Att kalla sig nykterist t ex, eller att passa sig för jobbiga situationer, för att undvika återfall. Man gör det som krävs helt enkelt. Vissa gör mycket redan innan man slutar dricka. Kollar på filmer om missbruk, pratar med personer som har slutat dricka, läser böcker om beroende. Andra börjar göra sånt samtidigt som man slutar dricka, och vissa bara blundar, och ignorerar alla röda signaler man ser. Förnekelse tillhör ofta ett missbruk/ beroende. Men alla är vi inte likadana. Det finns dom som aldrig ljuger, eller förminskar sitt drickande/ missbruk. Det handlar nog om personligheten. För vissa är lögner och oärlighet något som inte bekommer dom så mycket, för andra är det en hederssak. Det märkte jag när jag jobbade i socialpsykiatri. Vi hade personer med missbruk som ringde och sa att”Ni behöver inte komma idag, jag har druckit” Då fick dom inga insatser. Någon annan kom man hem till och personen var synligt full. ”Har du druckit” Personen, ” Nä det har jag inte” För att tex gymnastisera ett ben, så fick personen inte vara påverkad, då togs ett utandningsprov. Provet kunde visa 2,6 promille. Lite trist att behöva åka hem till någon i onödan, för att hen inte kunde tala sanning om sitt drickande..Gång på gång, oftast samma personer. 🥺
Idag är det 2:a advent🕯🕯…
Idag är det 2:a advent🕯🕯..Kallt och frostigt ute. Jag håller på med min vedeldning, och ska få hem mer ved i veckan. Tänker på vad jag skulle missat mycket motion, om jag inte haft hundarna, och haft annan uppvärmning i huset.Ska alltid se till så jag får vardagsmotion, på ett eller annat sätt. Idag är flera av mina vänner, och anhöriga bakfulla. Det var en större fest igår, som jag inte ville vara med på. Jag har inget nöje längre av att umgås med människor som tappar, hörsel, syn, stabilitet, och omdöme. Jag var själv likadan tidigare, men har aldrig tyckt om fulla personer, framförallt inte nykter. Det är rätt så skönt att tänka på hur mitt liv har utvecklat sig, dom senaste åren. Vem har sett till att den utvecklingen blev så bra? Jag..❤️..Och personer på forumet som har stöttat mig, och närstående. Gött att livet går att förändra..🤗..Tappa inte sugen, du som inte klarade en nykter helg denna gång. Det finns möjligheter varje dag, att göra rätt val. Ingen idé att vänta på rätt tillfälle. Åren går snabbt, och alkoholrelaterade skador kommer. Vissa skador läker, men inte alla. Relationer till våra nära, är viktiga att bevara. ❤️. Snart är Julen här, och då får man umgås med barn och barnbarn, om man sett till att vårda relationerna. Hade jag fortsatt att dricka, så hade förmodligen mina barn tagit avstånd, och skämts om jag varit bakfull. Jag är glad och tacksam att jag vände i nerförsbacken, och gick åt andra hållet. Kram🤗🤗🍀
Idag var jag och exmannen…
Idag var jag och exmannen och hälsade på vårt nya barnbarn. Det kändes fint och vi åt en god måltid ihop med dom nyblivna föräldrarna. I bilen pratade jag om svårigheten att komma loss ur ett missbruk, om man inte har viljan. Pratade lite om exmannens tjej, och att hon inte tar tag i händerna som sträcks fram. Hon har varit på behandling, och mist det viktiga i sitt liv, jobb, relationer, körkort mm, ändå fortsätter hon att dricka. Kände efter en stund att det var meningslöst. På något sätt tror jag ändå det finns en chans att han börjar förstå, hur svårt det är att leva med en person som vill fortsätta leva destruktivt. Men det är hans liv och val. Jag väljer ett friskt liv❤️Med kärleksfulla relationer. Vill aldrig ha någon skit i mitt liv. Men ändå skönt att jag och exmannen kan vara vänner. 💫🍃💫
@miss lyckad Verkligen skönt…
@miss lyckad Verkligen skönt 🙏🏻 Och vad bra att ni kan prata om det utan att han blir arg. Det är så lätt att gå i försvar och sluta lyssna. Man vill inte lyssna, vill inte förstå. Men kanske har man ändå sått ett frö, som får växa till sig i lugn och ro, och kanske gro en dag.
Vi har nog alla sådana ”blinda fläckar”, en sanning som vi inte vill fejsa för att sanningen gör så ont och kräver så mycket jobb om man ska itu med den. Vikt, träning, olika missbruk, jobb, relationer etc. Vi väljer att sätta på skygglapparna. Man märker direkt om det är locket på, antingen det är man själv eller samtalspartnern som lägger locket på.
Jag har en sådan pågående diskussion med en kompis som lever destruktivt jobbmässigt, hon befinner sig på gränsen för sin egen förmåga konstant. Och vi pratar och pratar och pratar, och varje gång vi pratar känns det som om hon fortfarande befinner sig på ruta ett. Men jag fortsätter att lyssna och prata - hon behöver det, hon vill det. Hon behöver processa lång tid sannolikt.
För ett tiotal år sedan hade vi samma typ av diskussioner, men då var problemet min dåvarande relation med barnens pappa. Då kunde hon stötta mig i den processen 🙏🏻
Kram 🐘
Ja AH det är viktigt att…
Ja AH det är viktigt att kunna diskutera med olika människor. Det är så utvecklingen går framåt hos oss. Det är fint när man upptäcker varandras råd som blir till egna förhållningssätt, eller redskap att tackla livet på bra sätt. Igår jobbade jag med en tjej i 25- årsåldern. Vi tipsade varandra om olika saker, det kändes jättebra. Öppen kommunikation, är suveränt. Idag är det teoriprov för sonen. 😅🎉🎉🎉🍀Jag önskar, och tror att det går fint. Sen har han uppkörning strax före jul. Måtte det gå bra. Då behöver jag förmodligen aldrig mer vara ” övningskörningslärare” När jag var ung gillade jag att köra bil så mycket så jag funderade på taxichaufför, eller trafikskollärare😬Hur tänkte jag egentligen?😅Dom stackars eleverna hade nog haft en spänd, rädd, lärare brevid sig som ropade stopp, akta, sakta ner!! Hela tiden..😅. Visst var jag oräddare förr, innan jag fick barn, men tur att jag tänkte om. Dessutom lessnar jag fort, om jobbet är för enahanda. Jag gillar att röra på mig, och göra olika uppgifter hela tiden. Det får inte vara för monotont. Idag har jag ett perfekt jobb, med underbart schema.. Var sak har sin tid, och i mitt yrkesliv har jag haft det mestadels kul och utvecklande. Idag vill jag vara ledig så mycket som går. Dygnspass är suveränt på det viset. Bara-Vara är min melodi..😍För det mesta. 💕
Ledig några dagar igen❤️Fått…
Ledig några dagar igen❤️Fått 3:e covid-vaccinet. Nu är smittspridningen på uppgång, när det gäller både Corona, och andra influensor. Det känns lite jobbigt med tanke på mina nära i Norge. Måtte det inte bli någon nedstängning innan jul. Den ena dottern med familj ska fira jul här i Sverige. Jag jobbar en del i jul, men det känns bra. Helst när man får lönen i Januari, med Jul-tillägg. Yngsta dottern var här i helgen. Vi var ute med hundarna i skogen. Vinterväder och snö. Vi hämtade grankvistar och andra kvistar. Dottern gjorde en jättevacker krans som vi hängde på min dörr. Mina 3 döttrar är väldigt olika, men jag trivs jättebra med alla. Dom har en kreativ ådra, och gillar att både pyssla, men även större projekt när det gäller hus och hem. Jag är så glad att just jag fick bli deras mamma. Vi skojar mycket, men pratar även om djupa saker. Alla 3 tjejerna gillar SPA, precis som jag. Funderar på nästa år när jag fyller jämt, kanske åka på något sånt, eller hyra ett hus med spaanläggning. Det är tack vare många på forumet som jag lyckats bli den jag är idag❤️. Det kanske hade blivit bra ändå, men att ha människor runt sig som tror på en, som vet vad det handlar om, och som finns 24/7. Det är fint och unikt❤️ Torn ” den grabben” har betytt oerhört mycket för mig, just för att han har sagt att jag är betydelsefull för honom, och hans nykterhet. Även flera andra som gillar det nyktra livet, och som förstått grejen..😉..Det är klart att alla ska göra som dom vill med sitt liv..Vill man fortsätta försöka dricka kontrollerat, så gör det. Jag har aldrig levt kontrollerat med någonting, aldrig gått på diet, eller bantat. Jag har alltid ätit det jag vill, och gjort dom motionsformerna jag gillar. Att jag började dricka för mycket handlar enbart om att min hjärna blev beroende. Precis som att jag kunde bli beroende av andra kemiska substanser. Jag har aldrig tyckt synd om mig själv, däremot var det synd om mina barn när jag och deras pappa drack som värst. Det var väldigt synd om dom när jag försökte kontrollera mitt drickande. Just för att det lyckades ett bra tag, till djupdyk och ner i fyllan igen efter några månaders ” kontrollerat” drickande( vad fasen det nu betyder.). Kontrollerat knarkande finns det? Same-same. Tycker jag. Olika substanser bara. I helgen ska jag till mannen jag börjat dejta. Det ska bli spännande. Han har också bastu och badkar. Ett stort +. 😍
@miss lyckad Otroligt…
@miss lyckad Otroligt livsbejakande inlägg ❤️ Ha det så mysigt med dejten!
Kram 🐘
@miss lyckad Tack för fina…
@miss lyckad Tack för fina ord! 🥰 Jo, din tråd fastnade jag direkt för, redan innan jag själv började skriva på forumet. Är väldigt tacksam för detta. 🤗 Jag hade ju bestämt mig för att sluta dricka helt, så när jag läste i trådar där någon ville kunna dricka slutade jag läsa. Där fanns ingen inspiration att få för mig. Tvärtom mådde jag sämre av det. Likaså mår säkert folk som vill kunna dricka, sämre av att läsa om dem som är helnyktra. Helt logiskt egentligen.
Hoppas du kan komma in i Norge utan problem framöver. Med tre doser vaccin så borde det vara lugnt.
Kram
Precis så gjorde/ kände jag…
Precis så gjorde/ kände jag också Torn. En obalanserad person var inte hjälpen för mig. Märkte ju det på dom AA- mötena jag var på också. Obalanserade, och törstiga personer skulle jag passa mig för. På mitt jobb inom psykiatrin fanns ju också människor med missbruk och såklart då psykiskt dåligt mående. Det var väldigt olika hur dom klarade att räta upp sitt liv. Det fanns några solskenshistorier, men många hade gått i olika behandlingar, och hade en brokig bakgrund med jobbig uppväxt och missbruk. Vissa av dessa personer ficka man ” hålla under armarna” dvs dom blev aldrig mer självgående, utan mådde mer eller mindre dåligt jämt. Där lärde man sig att ta en dag i taget, att inte lägga energi på sådant jag inte kan förändra. Släppa taget om saker som inte gynnar någon. Det är skönt när man hittar balansen i livet. Att man trivs med tillvaron, så ofta som möjligt. Om någon i min närhet mår dåligt, tänker jag först om jag kan hjälpa till, men ibland får personen faktiskt hjälpa sig själv. Tar man inte emot råd, stöd utan bara missförstår och gör emot det som är logiskt i situationen, då är det som att gyttjebrottas med svin, som AH uttrycker det😅👍🏽
Vaknade i Småland idag…
Vaknade i Småland idag.😊Känns mysigt. Jag fick tofflor i present, när jag kom hit. Sedan blev det bastu, massage, och smörgåstårta.Jag trivs förträffligt i denna mannens hus. Nyrenoverat kök, och här sitter jag i morgonrock och myser. Huset är fint och ombonat. Större än mitt, men tyvärr grannar lite för nära. Mannen skulle jobba några timmar, så jag är själv hemma hos honom, långt hemifrån. Jag ska fixa lite lunch tills han kommer tillbaka. Vi måste umgås mycket, så vi lär känna varandra. Jag vill veta, och bli säker på att det inte finns några skelett i garderoben. Det kan vara vad som helst. Men orkar inte slösa bort min tid på förhållanden som inte leder någonvart. Precis som jag heller inte slösar energi på personer som ber om hjälp, att utvecklas, men inte vill göra någon förändring. Än så länge ser det bra ut. Snyggt och fint har mannen i sitt hem, men inget pedanteri. Vi får se om detta blir mannen i mitt liv framöver.För varje gång jag har lämnat en jag dejtar, desto närmre kommer jag den jag ska leva med tror jag. Nr 1 är ju missbruk/ beroende..Får icke finnas. Jag ska nog träffa en kompis till honom idag..Då ser man tydligare hur han är som person. Fortsättning följer. 🌟🌟🌟
@miss lyckad Åh vad…
@miss lyckad Åh vad spännande 😍 Så glad för din skull, hoppas, hoppas, hoppas att du inte hittar några lik i garderoben. Möjligen en och annan självdöd råtta kanske, men sådana har vi alla i våra garderober. Ha nu en toppenhelg!
Kram 🐘
Tack AH. 💕Det känns väldigt…
Tack AH. 💕Det känns väldigt naturligt, med denna mannen. Vi har mycket lika funderingar. Han vill heller inte slösa bort tiden, utan han har erfarenheten av att livet kan förändras snabbt. Hans kompis var en jättetrevlig man som var mycket glad över att träffa mig. Vi tittade på en video där han filmat sitt och familjens hus i Italien. Jättespännande och fint. Vi åt ett italienskt bakverk som var gott. Vännen och min kille har en fin och nära relation. Det var kul att se. Mycket skojande och skratt. Jag känner på mig att det kommer att bli jättebra även med min kille och mina nära.Han är så social, och är både seriös, men skojar till det, emellanåt. Jag tror att jag har hittat rätt nu. Så känns det.❤️❤️✨✨
@miss lyckad Åh, vad mysigt…
@miss lyckad Åh, vad mysigt 😍 Blir så otroligt glad för din skull ❤️ Och lite avundsjuk. Men inte ett dugg missunnsam, inte ens en yttepytteliten smula. Bara glad för din skull, och jag hoppas att jag också får chansen att hitta en fin man så småningom.
Kram 🐘
@miss lyckad Grattis till…
@miss lyckad Grattis till kärleken!!❤🌟😍
@Andrahalvlek Det kommer du…
@Andrahalvlek Det kommer du göra AH!😍
Ja AH det kommer du absolut…
Ja AH det kommer du absolut att göra, träffa en riktigt bra Karl..💕Kärleken består sägs det, bara personerna som växlar..Nädå, men har man som jag haft en relation i över 30 år, så tar det ett tag att hitta rätt. Nu ikväll äter vi lite julmat jag och äldsta dottern m familj. Sonen åkte hem och ska sova hos sin pappa för första gången på mer än ett år! Det är kul, men jag sa till sonen att jag hämtar honom om det behövs. Dvs om pappan eller hans tjej dricker. Nu när jag smsade så verkade det lugnt. Dom hade ätit och sonen spelade spel med sin pappa.Jag tycker det är så fint. Hoppas det blir fler sådana tillfällen. Min dotter ligger i badet, och jag sitter i soffan och chillar. Det är lugnt och dom små barnbarnen har lagt sig. Hundarna tog sonen med sig till pappan. En riktigt skön dan före dopparedagen..🎄🤶🏼🎁..
@miss lyckad Mysigt 😍 Skönt…
@miss lyckad Mysigt 😍 Skönt att sonen kunde åka till sin pappa. Man vill ju så gärna att de ska ha en bra relation till båda sina föräldrar, även om det känns slitsamt att få till ibland. Tryggt för honom ändå att du kan hämta om det behövs.
God julkram 🐘
Summering av julafton🎄💫🎄…
Summering av julafton🎄💫🎄..Trevlig vit jul, med god mat. Åkte till barnens pappa innan jag åkte till ex- svärmor för att lämna lite grejor till sonen, som skulle sova där en natt till. Sonen hade blivit förkyld och kunde inte vara med hos sin farmor. Sa till exmannens nya tjej att hon får fixa relationen med ” svärmor” snart, så hon tar över min roll. Jag går redan på övertid, sa jag. 😉..Hon skrattade lite förläget, och jag sa att jag aldrig gillat dessa tillställningar. Jag ska se till så min jul ser annorlunda ut nästa år iaf. Jag har absolut inget emot exmannens nya tjej, bara hon inte drack.. Jag skulle gärna stötta henne med att sluta dricka, om jag visste att hon menade allvar med det. Men att vara nykter några dagar och sedan dricka igen, då är det är ingen idé att slösa energi på någon. Jag är verkligen less på alkohol. Vid julmaten pratade ex- svågern med exmannen om vilka ölsorter dom gillade!! Riktigt sjukt när man tänker på hur djupt i skiten exmannen är. Hans bror kanske vill låtsas som att hans bror är ” normaldrickare” Vad tusan det är.. Finns det normalknarkare också? Det sjuka är att ex-svägerskan, ( ja jag vet att allt börjar på x). Jobbar på Bolaget! Exmannen betalar stora delar av hennes lön..🙄. Tomten kom, och barnen var snälla. När jag åkte till jobbet var jag nöjd och glad. På jobbet satt jag och brukaren och åt godis och tittade på tv. Lugn och fin avslutning på kvällen. 🤶🏼🎄💫
@miss lyckad Låter som en…
@miss lyckad Låter som en fin julafton! Vad mysigt ditt jobb verkar!
Ja visst är det sjukt att det pratas så mycket om alkohol? På mitt jobb är vi ca 20 personer. Har läst nånstans att 10% av befolkningen har alkoholproblem. Undrar ibland vem på jobbet, statistiskt sett, föutom jag då, som är den andra personen. Kan faktiskt vara chefen. Eller receptionisten. Eller en av kollegorna.
God fortsättning!!🌷💞🌟
Ja så är det ungefär Sattva,…
Ja så är det ungefär Sattva, att det är väldigt många som inte ”syns” som har a -problem i vårt samhälle. Jag hämtade sonen idag för sista övningskörningen, hoppas jag. 👍🏽😅..Uppkörning imorgon. Sonen berättade om sin Jul hos sin pappa. Pappans tjej hade druckit hela tiden, somnat, vaknat, rökt, druckit, gråtit. Det värsta tyckte sonen var att hon rökte inomhus! Vidrigt.. Hans kläder luktade så illa så vi fick lägga dom i en särskild påse och knyta ordentligt. Pappans tjej hade också ljugit till sonen att ” Det vet jag som är sjuksköterska”. Tydligen så är hon mytoman. Hittar på saker och tror på det själv. Det blir nog ingen mer övernattning hos pappan. Sonen ville inget säga om läget till mig, för han visste att jag jobbade och inte kunde hämtat honom. Han tyckte det gick bra ändå. Pappan hade också druckit, och öppnade första ölen vid 10 på Juldagen..Sorgligt liv dom har. Missbruket blir bara värre och värre. Tur att jag aldrig behövde kravla i träsket. Räckte att jag föll i några gånger, och lyckades kravla mig upp, och till friheten..👍🏽❤️🌟🌟🌟🙏🏻..Hoppas så många som möjligt på Forumet har haft en vit och trivsam jul..🎄🧑🏽🎄🎄🧑🏽🎄🎄🧑🏽🎄
@miss lyckad, jaha, det är…
@miss lyckad, jaha, det är här ni håller till vissa av er!
Nä, jag är utanför min comfort zon nu, så jag drar mig tillbaka till mitt forum...
@miss lyckad Så otroligt…
@miss lyckad Så otroligt ledsen man blir av att höra om eländet 😢 Skönt att sonen snart har körkort så att han kan hälsa på sin pappa korta stunder och sedan köra hem. Någon mer övernattning blir det nog inte.
Kram 🐘
@miss lyckad Ja verkligen…
@miss lyckad Ja verkligen ett sorgligt liv de har. Vilken tur för din son att han har dig❤
Tack för stöd Sattva och AH…
Tack för stöd Sattva och AH. Föräldrar som struntar i sina barn får sota för det i framtiden. Visst är alkoholberoende en sjukdom, men man kan försöka välja rätt. Här gjorde dom inte ens ett försök. Nu fick sonen körkort idag😁🌟, så tror aldrig mer han sover hos sin pappa. Vår son är en jättefin och klok person, jag är så stolt att jag får vara hans mamma. ❤️
Näst sista dagen på 2021…
Näst sista dagen på 2021. Hur har mitt år sett ut? Vad är jag nöjd med? Vad blev inte som jag önskat. Pandemin fortsätter att härja överallt. Just nu verkar det vara väldigt många sjuka. Även andra förkylningar, är det många som har. Jag fick en rejäl långdragen influensa, troligen RS virus i höstas. Sjuk i 3 veckor. Jag har inte varit så sjuk på många år. Då tänkte jag på andra som har svår sjukdom, kanske dödlig. Jag blev ju frisk i alla fall. 🌟.. Det som jag gjort bra i år är min stenterass. Kämpade länge med att få hem stenar. Körde ju med min Volvo v60, nedfällda säten. Prövade en gång med stor kärra, men det var så tungt så det gick bara att lasta lite grann. Många vändor blev det med Volvon. Sen satte jag all sten på semestern. Det var verkligen min grej. Lyssna på poddar och musik, eller olika sommarprat, beroende på vad jag kände för. Fick ju bra med träning, och frisk luft samtidigt. Det härligaste på året var att träffa mina döttrar med familj i Norge igen!!😁🥰.Jag fick ju ett barnbarn Oktober -20, som jag träffade första gången när han var 8 månader. Det var underbart att äntligen ses. En annan grej som blev bra var att jag åkte till Öland med killen jag hade då. Vi hade aldrig träffats en vecka i sträck. När vi var på semester så förstod jag att det inte var något att bygga på. Såna resor borde man göra snabbt i förhållandet, då slösar man inte bort sin tid. Resan var trevlig och Öland är fint, men närheten mellan oss fanns inte. Inga gemensamma framtidsplaner. Nu när jag lever mitt liv utan Oket alkohol på mina axlar, vill jag ha ett fint och gott liv. Är man två så ska det mesta stämma hur man ser på framtiden. Inget särbo- liv för mig. Jag vill bo ihop med min käraste, jag vill bygga, fixa, resa, njuta av livet ihop. Inte hålla på och trixa med scheman hit och dit. Livet ska vara så lätt som möjligt. Spontant och mysigt. Alkoholberoende och andra missbruk får inte finnas. Jag är så less på det. Tur att jag inte jobbar med missbruk längre, det hade inte blivit bra. Många som vill bli motiverade till att sluta dricka. Om inte det räcker med att förlora partner, barn, vänner, pengar, jobb, körkort, utseende och hälsa..Hur ska någon kunna motivera så personen tänker om?? Ja alkoholen tar över livet för oss. Fruktansvärt egentligen. Jag vill inte umgås med folk som dricker. Jag umgås med dom, när dom är nyktra. Jag mår dåligt av att se folk förvandlas från en skärpt och trevlig person till någon som sluddrar, tramsar, och luktar illa. På Nyårsafton ska jag fira med mannen jag dejtar nu. Han är den första mannen som bastat hos mig. Vi ska äta gott och ha det mysigt. Vi får se om detta blir mannen i mitt liv. Den som söker finner heter det ju. Vi får se. Han är en intressant och fin person. Jag hoppas på att Kärleksgnistan ska tändas ordentligt!!💫✨💫✨💫❤️❤️💫✨💫✨💫
@miss lyckad Vilken hoppfull…
@miss lyckad Vilken hoppfull summering av året, men med lite tråkigheter förstås. Livet är ju så, ris och ros. Du vet precis hur du vill ha det framöver, och då blir det så förr eller senare 😍
Gott nyttårkram 🐘
@miss lyckad så roligt att…
@miss lyckad så roligt att det känns bra med din nya dejt ❤️ Jag önskar att du får en fin nyårsafton, kärleksgnistan kommer nog ska du se ⚡️💕🤗
Kram 💕sländan
@miss lyckad Gott nytt år!!…
@miss lyckad Gott nytt år!! Med ditt driv och klara vision på hur du vill ha livet finns alla möjligheter attcskapa precis det du vill habo behöver💞! Blir denne mannen inte mannen i ditt liv så var det inte meningen o då väntar kärleken lite längre fram bara!🌼💫🌟❣
Tack AH, Sländan och Sattva…
Tack AH, Sländan och Sattva. Allt i livet är lättare som nykter. Nu vill man ju ännu mer hålla sig hälsosam, och ändå njuta av livet. Att vara alkoholberoende, är ju som att vara i ett ekorr- hjul. Det är bara att springa, tills man inte orkar mer, ändå kommer man ingen vart..Blir bara tröttare och tröttare, både på sig själv och situationen man har hamnat i..Men det var ju skönt, och gick bra att ta steget ut ur hjulet..Plötsligt är man fri, och kan göra betydligt roligare saker. Ett nytt år och nya möjligheter. 🤗🤗🌟🌟🌟💫✨💫✨
Ja det finns ju egentligen…
Ja det finns ju egentligen bara vinster att vara fri från alkoholen. Att ta steget ur hjulet är det svåraste. Både mentalt och fysiskt. Man måste jobba med att inte trilla dit igen. Hoppas du får ett bra nyår
Tack det samma Aeromagnus…
Tack det samma Aeromagnus. 🤗Ja det är sant att man måste stärka sig mentalt för att inte ta återfall. Det gör man ju genom att både tänka fördelar med sin nykterhet, och fundera och aldrig glömma vad alkoholen ställer till för oss. Hade det funkat att ta något glas någon gång av den beroendeframkallande alkoholen, så hade vi inte behövt vara på detta forum. Men har man förstått att det är hjärnan som vill ha giftet och är beroende, personen själv vill inte utsätta sig för återfall. Då är mycket vunnet. Aldrig ta den första klunken, är en mycket bra metod. 💫✨💫
Jag kan dricka 6 gånger i…
Jag kan dricka 6 gånger i rad går utmärkt MEN jag vet inte vilken gång det spårar ur. Kan vara första gången, femte eller 12e. Därför är det bättre att inte dricka alls.
Precis så är det AeroMagnus…
Precis så är det AeroMagnus. Det är så man lurar sig själv. Först dricker man lite, snabbt kräver beroendehjärnan lika mycket alkohol som när man slutade dricka. Plötsligt är man på samma nivå som när det var som värst. Hjärnan minns hur mycket man tål. Toleransen är ju oftast väldigt hög när vi får problem med drickandet. Sen efter ett längre uppehåll, så kan man som du säger dricka ” lagom” vad tusan nu det är. Och det går bra några gånger, sen kräver beroendehjärnan precis dom stora mängderna igen som man var uppe på tidigare. Och så är cirkusen igång igen😳..
Ibland stannar världen ett…
Ibland stannar världen ett slag, och blir aldrig densamma mer..😢..Jag träffade min fina svåger i Fredags. Visst han var mer än nybliven pensionär, han var förkyld och hostade, men natten till Måndag fanns han inte längre. Han dog..Jag har känt honom sedan 1973. Min syster blev kär i honom, och sen första dagen flyttade dom ihop. Han var en finsk 20-åring som blev hämtad med buss, från finska Karelen, för att börja jobba på SAAB och Volvo. Han lärde sig svenska och blev sedan arbetsledare på Volvo. Åren gick och han var en stöttepelare i vår familj. Han skjutsade oss till olika aktiviteter. När vi inte trivdes på ett sommarkollo, hämtade han mig och mina syskon där, när vi ville hem. Vår mamma var ensamstående, och hade inget körkort. En gång var det en kille som sa till mig att ”jösses vilken vass näsa du har”. Det tänkte jag på ett tag, och speglade mig i profil, och kände mig lite missnöjd. Jag som nästan alltid varit nöjd med hela mig.. Tills min fina svåger sa, när vi pratade om näsor. Du har den vackraste näsan av er 3 systrar! 🌿..Det lever jag på än idag..Alkoholen fanns med en hel del i denna mannens liv. Han skötte dock alltid sitt jobb, och hem och hushåll också, ihop med min syster. Jag tror att alkoholen förkortade hans liv. Han fick alkoholdiabetes, och andra krämpor som alkoholen ger. Han var en av dom som aldrig bortförklarade sitt drickande. Aldrig ljög, eller förminskade. Han hade säkert kunnat leva många år till, med blåbärsplockning, simning, och promenader som han älskade. Tyvärr slocknade lågan, lusten och orken på grund av alkoholen. Även infektioner är svårläkta av alkohol. Tack för att du var en del av vår familj, kära svåger. ❤️
@miss lyckad Så fin…
@miss lyckad Så fin betraktelse över din svåger. Beklagar sorgen ❤️
Kram 🐘
Beklagar sorgen ❤️@miss…
Beklagar sorgen ❤️@miss lyckad
Beklagar sorgen❤ Livet är…
Beklagar sorgen❤
Livet är verkligen en gåva, man har ingen aning om hur morgondagen ser ut. Allt kan vända på ett ögonblick!
Stor kram till dig💓
Tack för era hälsningar AH,…
Tack för era hälsningar AH, Majken och Sattva. Jag är hos min syster nu. Vi bor 4 mil från varandra. Jag ser svågerns saker här i deras hem. Hans fårskinnstofflor i storlek 46. Hela frysen är full av blåbär och annat som han plockat, och handlat. Det var sådan han var. Han såg till så det fanns mat till alla som hälsade på. Han gjorde gott mörkt rågbröd, som han lärt sig att göra som barn, i Karelen. Ibland kunde jag själv önska att min exman hade lite av hans kvaliteter. Svågern kunde komma hem och säga till min syster att. Okey, ta nu ledigt v 22, för jag har bokat till Grekland. Han kunde gå timtal i skogen och plocka bär. Han hjälpte sin dotter med hennes 3 pojkar, som fick smaka av morfars goda rätter han lagade. Här i deras hem känns det ändå fridfullt. Jag ska hjälpa syrran med sånt som svågern alltid fixat, och som nu inte blivit gjort. Lämna till återvinning, städa lite, och vara ett stöd. Jag har trott att det var min syster som skulle lämna denna jorden först, eftersom hon har legat i respirator 2 gånger, men klarat sig. Just som du skriver Sattva, man vet aldrig hur morgondagen ser ut. Det enda jag vet, är att jag ska friskvårda mig själv, så mycket jag kan, för att leva ett gott liv. Och dit hör absolut inte att filtrera alkohol med mina organ. Precis så tänker jag på dom som dricker, det må vara handsprit, billigt vin, eller champange. Samma skit i olika former. Kram❤️
Fint att ni kan vara…
Fint att ni kan vara tillsammans och du kan vara ett stöd. Kram❤️@miss lyckad
Oj så tråkigt, Miss Lyckad…
Oj så tråkigt, Miss Lyckad. Vad fint att du kan vara där för din syster och vad fint att summera vad han har betytt för er familj.
Det är en speciell tid med dödsfall och det kändes som att du skrev att det här kom lite oväntat. Håll hårt i din syster nu. Tänker att det är bra med just de saker som du (förhoppningsvis ni) gör, rensa, slänga etc. En slags meditativ process som rensar ut.
Tack Sisyfos🌸.Ja visst är…
Tack Sisyfos🌸.Ja visst är det meditativt att slänga och rensa bland saker. Jag har alltid tänkt att det är så jobbigt när man mister en anhörig, och att man måste ta hand om hens kläder, både tvättade och otvättade. Jag vek och hängde upp svågerns kläder, det har ju inte gått en vecka än efter dödsfallet. Min syster får ta det i sin och dotterns takt. Min syster går i sin mans morgonrock stundtals, för att känna hans närhet. Min syster och dottern känns ändå starka mitt upp i allt. Vi stöttar varandra i det här. Men deras sorg är mycket större än min, eftersom dom har stått varandra så nära. Nu har mitt ex börjat må dåligt också, pga sitt drickande. Jag hoppas att hans företagshälsovård tar tag i det nu. Han har gått ner sig ordentligt, och det kan inte undgått någon. Jag skrev ett sms till honom, att han ska ta emot hjälpen han får. Och att det inte går att sluta dricka med en missbrukare hemma hos sig( hans tjej) Som tur är har hon eget boende, annars hade det varit värre. Jag skrev att han har 4 barn som älskar honom, och som mår dåligt när han har det jobbigt. Det har gått så långt nu att både hans mamma och våra barn, verkligen hatar, hans tjej. Ofta är det ju så, att när man är slav under missbruket, och fått chanser men inte tagit dom, så vill man inte sitta i skiten ensam. Nu gör hon allt för att han ska hamna lika djupt ner. Inget jobb, barnen omhändertagna, behandlingshem, full dygnet runt periodvis. Det är helt ofattbart varför man väljer en sådan partner. Nu håller jag tummarna, och ber till högre makter att det ska bli en ändring för hans del. Egentligen bryr jag mig inte så mycket om honom, men för barnens skull så önskar jag att han väljer nykterheten. Han är smal och tärd. Han äter knappt något, så han är avmagrad. Musklerna han hade tidigare har försvunnit. Förmodligen är hans värden dåliga också. Alla väljer sin väg. Vissa av oss är svagare, andra starkare. Vi får se hur det går. Jag kan inte så mycket göra. Valet, och och ansvaret, ligger hos honom själv. Idag är jag ledig, och har slängt ut min fina julgran. Den barrade knappt, och luktade gott. Snart dags för hundpromenad, och att göra eld i pannan.🍃✨
@miss lyckad Åh, så…
@miss lyckad Åh, så fruktansvärt plågsamt att stå bredvid och se ditt ex gå ner sig fullständigt 😢 Han är ju dina barns pappa och givetvis påverkas de jättemycket negativt. Men han kan bara ta beslutet själv, och ta emot den hjälp som finns att få.
Kram 🐘
@Andrahalvlek Jag är från …
@Andrahalvlek
Jag är från "andra sidan" och läste lite här på sidan. Läste ditt inlägg.
Mitt ex har barn och vill inte ha hjälp. Kom att tänka på det då jag läste ditt, och blev så ledsen och det knöt sig i magen. 😪
Man har soc. på sig men det räcker liksom inte. Det var bland annat det som gjorde att jag inte kunde mera. "Hör" man inte på sina barn, "hör" man inte på tjejen heller. Ibland blir jag så frustrerad på denna sjukdom att det känns som om jag ska gå sönder och skriker inombords ... Det finns inga konsekvenser som känns tydligen, det är riktigt illa.
Min fasa är att han hittar någon som är mer "godkännande" än jag till hans drickande, rentav har problem själv.
Då går det snabbt utför ...
Kämpa på. 💕
@miss lyckad Vad skönt att…
@miss lyckad Vad skönt att du kan peppa honom att söka hjälp utan att dras med nedåt!💫
Tack för stärkande…
Tack för stärkande kommentarer, Tröttiz, AH och Sattva. Jag har för flera år sedan tagit bort min hand från att hjälpa exet, om han inte säger att han vill sluta dricka. Några gånger har jag dock pratat om beroendet, och peppat honom, till att sluta dricka. Väldigt klent resultat. Men hur hårt det än låter så har jag numera vant mig vid att han inte är pålitlig, när det gäller vissa saker som ska göras. Den senaste tiden har han känts som ett ”skal” att inuti honom finns bara en massa tankar om att kunna dricka. Turligt nog så har han skött jobbet länge. Nu hade han tydligen sjukskrivit sig, och sagt att han mådde dåligt psykiskt. Det är därför företagshälsovården är inkopplad. Vi får se hur det går. Viss förhoppning finns, men inte med en annan missbrukare hos sig, som verkar ha valt missbruk. Det är sådana här gånger jag önskar bo någon annanstans, i en annan kommun. Avstånd gör att problemen känns mer avlägsna. 🍃
@miss lyckad Oj, är det så…
@miss lyckad Oj, är det så illa med honom nu! ❤️ Tyvärr är det ju så det blir när giftets beroendeframkallande egenskaper tar över mer och mer. Det finns bara ett sätt att undvika så att det inte kan hända. Att inte dricka skiten överhuvudtaget! Och det har ju du, och många fler här på forumet som tur är insett. Det får man vara otroligt tacksam för! ❤️
Kram
Tack för stöd Torn🤗 Det har…
Tack för stöd Torn🤗 Det har gått utför med exmannen. Han har ju haft bättre perioder. Men nu efter alla helger som han är ledig, har det gått överstyr. Det är ju så när man har jobb, så sköter man oftast det..Läste att många förlorar, partner, barn, relationer, men håller hårt i jobbet, när man är A-beroende. Så när jobbet börjar svaja, så är man riktigt illa ute. Det finns säkert olika rön om det. Men för ett par år sedan var exmannen aldrig sjukskriven, utan det började förra året. Han har också ett jobb där han inte har ”vikarie” så företaget kan inte vara utan honom för lång tid. Han är väldigt omtyckt och duktig på jobbet, så vi får tro dom erbjuder honom bra hjälp. Om han inte är så dum så han mörkar sanningen. Det återstår att se. ✨
Ledig några dagar nu, det…
Ledig några dagar nu, det ska bli skönt.😁. I vår kommun är det massor av personal som är sjuka. Det är både covid, och andra influensor som härjar. Det är svårt att skydda sig mot allt, men det gäller att ha skydd på sig, och hålla avstånd. I helgen kommer mannen och hälsar på. Vi får se vad vi kommer att göra. Bastu blir det iaf. Och lite utevistelse, som vi båda gillar. Jag har samlat ihop en rejäl hög med kvistar och grenar, men det är för tidigt att elda. Nu när sonen har körkort, så är han ännu mer här hos mig. Jag ska sälja sonens lägenhet till våren, hoppas att det går lätt. Sånt är svårt att veta. Det är olika i olika kommuner. Ska bli skönt att bara äga ett hus. Nu är det läggdax. Skönt att vakna till en ledig dag💫🍃💫
@miss lyckad Låter…
@miss lyckad Låter harmoniskt i ditt liv, underbart!
Jättemånga sjuka här också. Man får göra det man kan. De säger ju att väldigt många kommer bli smittade. Det är som det är!
Ha en riktigt skön ledighet!!
Tack Sattva🤗🤗. Jag gillar…
Tack Sattva🤗🤗. Jag gillar att ha det ganska lugnt. Trodde tidigare att jag ville att det skulle hända saker jämt, men tror att alkoholen, påverkade hjärnan till stress. Då är man beredd att vara flexibel, och ändra sig hela tiden. Jag är fortfarande förändringsvillig till min personlighet, men mer eftertänksam. Hoppas du också får en skön helg. 💕
En pappa med vuxna barn, och…
En pappa med vuxna barn, och en mamma med vuxet barn, stör min ro. Det är personer i min närmaste krets, som dricker, och ringer till sina barn i fyllan. Detta handlar om 2 olika familjer. Dom beteer sig oansvarigt, och har fått mycket dåliga konsekvenser av sitt drickande för flera år sedan. Deras vuxna barn mår väldigt dåligt psykiskt, och har gjort det länge. Så den som säger att dom vuxna barnen till alkoholmissbrukare inte märker av förälderns drickande, bör sluta förneka sanningen. Jag vet inte hur man skulle kunna förmildra omständigheterna. Jag försöker hjälpa till på bästa sätt, genom att stötta, och lyssna.Med pappan har jag stor lust, att åka och säga några sanningens ord, när han är nykter. Med mamman vet jag inte vad jag ska göra. Hennes dotter försöker på alla sätt att avgränsa sig själv från mamman, för att stävja medberoende. Tyvärr finns knappt någon, som mamman har i sin närhet som kan hjälpa till så mycket som behövs. Mamman är fysiskt sjuk, rörelsehindrad. Jag känner att dessa människor dränerar sina barn på kraft och energi. Den som säger att ett glas vin kan vara mysigt, har jag lust att be fara åt H-E.. Jag blir både arg, förbannad och ledsen, för de vuxna barnens skull. Dom har nog med att sköta sina jobb, och familjer, behöver inga fylle- föräldrar också..Ja jag har själv druckit en jäkla massa. Men jag har alltid vetat att barnen och våra närstående mår dåligt av vårt missbruk, oavsett ålder. Och jag har varit så ärlig jag kunnat, även tagit emot hjälp när jag fick den. Hoppas att det blir förändring för dessa missbrukande föräldrar så snart som möjligt.. 🍃🌟
@miss lyckad Så sorgligt 😢…
@miss lyckad Så sorgligt 😢 Alkohol är verkligen ett gift som förstör både individer och relationer. Jag blir så trött när folk säger ”ingen märker något, jag sköter mitt jobb och familj på ett bra sätt”. Jo, tjena. Såren man får under uppväxten läker aldrig, på en sekund är man tillbaka i frustration och ilska när man hör sin förälder onykter. Hur vuxen man än blir.
Kram 🐘
Precis så är det AH. Minns…
Precis så är det AH. Minns ett par gånger som min pappa gjorde saker i fyllan, som jag skämdes för. Egentligen inget allvarligt, men det har jag med mig, som vuxen. En gång när jag var i 12-årsåldern så öppnade han en ölburk på spårvagnen, och drack..Det stod ju på en skylt att man inte fick röka eller dricka alkohol på spårvagnen. Jag pekade på skylten, och sa det till pappa. Han sa bara att det inte var farligt, och dolde burken bakom sätet. Jag har alltid avskytt när vuxna dricker alkohol på offentliga platser med barn, med sig. Det finns andra tillfällen när han gjorde bort sig, som jag skämdes för. Som tur var skilde sig mamma från pappa när jag var 12 för att han drack. Jag tänker på alla stackars barn, och vuxna barn, som får ta hand om fulla föräldrar. Eller ens behöva tänka på supande föräldrar, som förstör sina, och andras liv. Det finns ju hjälp att få, det är ju så jävligt, att det ska vara så skambelagt, att många låter bli att söka hjälp. Ingen behöver nå sin ” botten” vad nu det är för något. När man fått konsekvenser av sitt drickande, borde man på något sätt fångas upp av sjukvård, eller arbetsgivare, betydligt snabbare än vad som sker idag. Det borde nästan vara straffbart att inte göra något, som läkare, eller arbetsgivare. Tänk vad lidande och pengar man hade sparat. Något för politiker och fackföreningar, att arbeta för. 🍃💫🍃
Livet går upp, och ner. Lite…
Livet går upp, och ner. Lite olika känslor. Idag var ex-svärmor hos mig.Vi har alltid haft en bra kontakt, förutom några få gånger. Hon är pensionerad sjuksköterska, och har alltid ställt upp på vår familj. Det har varit perfekt med hennes kunskaper när vi har varit sjuka.Även om jag börjar nytt jobb inom vård omsorg, så har hon känt till saker som varit bra att veta. Vi diskuterar hennes son, mitt ex. Och att vi båda önskar, och hoppas att han ska förändra sitt liv, och bli nykter. Tidigare har nog hon och andra trott att han kunde minska sitt drickande. Nu verkar hon förstå att det är helnyktert som gäller, eller gå sig ännu djupare ner i A-träsket. Jag har ju ett helt annat läge än hon, ex-mannen och jag behöver ju aldrig träffas. Men det är ju hennes son, och mina barns pappa. Dom relationerna är ju djupare. Jag önskar att hon får se sin son som nykterist snart. Och att han slänger ut särbon han har som bara drar ner honom ännu mer. Jag önskar att han framöver hittar en tjej som inte dricker, och som kan umgås med hans familj. Livet ska inte behöva vara så tungt i ex-svärmors ålder. Universum, fixa detta nu..🙏🏻💫💫💫..Kanske med hjälp av Företagshälsan. 🌟
@miss lyckad ❣❤🥰
@miss lyckad ❣❤🥰
@miss lyckad ❣❤🥰
@miss lyckad ❣❤🥰