Äntligen på rätt väg!!
Jag har haft alkoholproblem något år. Mitt största problem tror jag är att även partnern är törstig. Vi har försökt att vara nyktra några veckor och leva hälsosamt. Oftast har det lyckats. Nu den senaste tiden har det spårat ur med alkoholen. Vi har skött jobbet båda 2 men druckit så gott som var och varannan kväll. Det är ofta jag varit rädd att polisen ska stoppa mig på morgonen på väg till jobbet. Jag har varit rädd att jobbarkompisar ska känna lukten av fylla. Det har även synts i ansiktet, svullnad, trötthet, bakfylle-ögon. . Jag tycker jag har fått lite krämpor som förmodligen varit alkoholrelaterade. Kramper och domningar, högt bltr. yrsel. Jag har barn äldre och yngre. Ett av barnen har jag diskuterat mycket med om alkohol, alkoholism osv. Hon har frågat mig när jag ska söka hjälp? Jag har svarat lite vagt och försökt att komma undan med olika svar. Min bakgrund är som många andras alkoholism i släkten. En pappa som var väldigt charmig och glad, men beroende av alkohol. Jag minns tillbaka på barndomen som ändå var fin och trygg mestadels p g a en stark och trygg mamma. En mamma som ställde upp på oss ungar till 100%. En mamma som aldrig drack när vi var barn. Mamma gav oss självkänsla genom att ge beröm och styrka. Hon gav mig kraft för att ge mig ut i livet med nyfikna ögon. Ändå trillade jag dit. Jag har varit medveten om faran och även sagt till mina syskon att jag kan bli alkoholist, jag vill inte men ibland blir det inte som man vill. Flera av mina syskon har problem med A. 2 har slutat helt, en med hjälp av bl a AA. Min nya chef som har jobbat med missbruk har pratat med mig, efter att ha fått ett mail av min dotter. Dottern skrev att jag behöver hjälp med mitt alkoholproblem. När chefen sa detta kändes det som om någon dragit ner byxorna på mig... Chefen var förstående inte alls fördömande. Det märktes att hon var van att hantera detta. Efter samtalet drack jag 2 planerade pubkvällar. Sedan dess har jag varit nykter snart 4 veckor!! Det känns fantastiskt, men jag vet att faran lurar bakom hörnet. Känslorna går lite upp och ner. Ibland har jag känt mig euforisk, andra gånger har jag tänkt på separation och andra jobbiga saker. Vet ej hur det blir med mig och sambon som nu försöker hålla sig nykter, efter påtryckningar från barnen. Vi är så olika när det gäller A. Jag har för första gången i mitt liv tänkt att leva helt nykter!! Jag har aldrig förr tagit orden i min mun. Nu efter mycket tänkande, läsande om A, hört berättelser om A och hur barn påverkas av förälders missbruk, känns det som det enda rätta för mig.Jag tänker även på andra som har lyckats sluta med A som varit långt ner i träsket. Dessa starka människor, då vill jag också vara stark!! Kram på er:)
- Logga in eller registrera dig för att kunna kommentera
Så skönt..
Ju fler som klarar sig bra här på Forumet, desto gladare blir jag..Har märkt vissa tider att många svajar, då läser jag inte så mycket här..(ingen kul läsning) Och svårt ibland att motivera oss beroende..Men denna sommar är det många som håller sig nyktra, en del av oss för alltid..??..Vi blir någonslags mentorer och förebilder för varandra..Jättehärligt??..Torn du verkar både smart och snäll, en fin kombo..Visst nappar det?..?
Visst har det betydelse
Jag blir också glad och stärkt av andras framgångar ?! Härligt när vi kan hjälpas åt och förstärka de positiva skillnader som kommer med nykterheten?! Sedan vill man ju gärna vara till hjälp även när det svajjar. Men jag håller med. Man behöver vara i ett visst läge själv då. Stabil och rik på energi, för att kunna ge i de lägena. Just nu håller jag mig ifrån de trådar som handlar om måttligt drickande och/eller återfall. Jag måste det för min egen del, för att själv kunna hålla kursen och så måste det ju få vara, tänker jag.
Tack för du tittade in till mig med hjälpsamma och stärkande ord?❣️
Kram och godnatt!
/Fibblan ?.
Jag håller med er om precis
Jag håller med er om precis det ni skriver! Jag är ju också här för att hålla mig nykter, det är mitt mål och min kamp, det är därför jag finns på forumet! Jag behöver bli peppad och motiverad till nykterheten och vill och behöver läsa om andras framgång för att själv orka och vilja kämpa varje dag! Jag är glad för att jag hittat till er som alltid skriver trevliga och positiva inlägg, sådana som jag behöver för att själv klara av nykterheten ❣️?
Lite sol, äntligen..?
Det har jag önskat på min semester.?..Tycker det är skönt med bikini, och att slippa bylta på sig för mycket kläder..Idag ligger jag kvar i sängen en stund, här i Sörmland..Några timmar hemifrån..Dricker kaffe och filosoferar..Har ibland fått höra att ”du tänker för mycket,” Ja det är möjligt, men jag är sån..Det är min personlighet..Samtidigt är jag den som tar snabba beslut om det handlar om att åka på utflykt, eller resor..Är intresserad av det mesta faktiskt..Men det får inte bli för långtradigt..Det var ett tag sedan jag var på något museum eller annan aktivitet..Corona har ju gjort att man undviker sånt, om det skulle vara öppet..Vad kultur och sammankomster är viktigt egentligen..Inte konstigt att vissa diktaturer och andra slutna länder, blir underutvecklade, och människorna slutna..Vilken tur att vi bor i Sverige..Detta år 2020 kommer jag att minnas..Som året när många dog, blev sjuka, Mycket var stängt, vi blev isolerade, och rädda för att ta i varandra och komma för nära..Hoppas Pandemin är över till nästa år..Nu ska jag gå ut och sätta mig på verandan..Dricka mer kaffe, äta sommarfrukter, och må gott..Kram?????
Lite svajig..
Känner jag mig ikväll..Barnens pappa ringde mig och var full..Han var pratig och glad..Jag sa som det var, att han får ringa nykter istället..Att han förmodligen ändå inget minns nästa dag..Jag sade till honom att hans bror, och hans barn saknar honom, och att det vore bra om han kunde träffa sina barn lite mer..Han försökte prata om gamla minnen, och annat fylleprat..Han sa att han var stolt över mig som varit nykter så länge! ” Ja, nu är det kanske inte din förtjänst sa jag..Hade jag stannat med dig hade jag varit lika full som du nu, sa jag till honom” Jag lessnade och avslutade samtalet..Det är Lördag idag, och många dricker..Tänker på dom som varit utan alkohol länge och börjar dricka igen.Det gäller att vara stark och på sin vakt, oavsett tid som nykter..Ringde till en väninna som jag vet knappt dricker alls..Skönt att prata med en nykter person, och som inte är sugen heller..Jag har mycket känslor som svallar just nu..Sorg, kärlek, lite ensamhet (sonen är här, men ingen vuxen), tristess..Jag måste hitta på någonting, en utflykt, eller en resa, så jag har något att se fram emot..Lite svårare med Corona-restriktioner..Men får komma på något..Kram..??..
God morgon miss lyckad ❤️
God morgon miss lyckad ❤️
Visst gör pandemin allt annorlunda. Jag är själv förvånad över hur mycket man faktiskt saknar simpla saker. En av de aktiviteter vi brukar göra allra mest på somrarna är inställd i år nästan och jag inser nu vad sorgligt det är att vara utan det man längtat efter ett helt år.
Brukar ditt ex ringa dig? Även nykter? Vad bra att du kunde vara rak mot honom. Men jag vet ju hur det känns... Det känns ju meningslöst att prata med någon som är berusad. Hittar man bra saker att säga så är det rätt bortkastat ändå eftersom att mottagaren inte är "med".
Hoppas du får en fin dag idag ❤️ vi är inte bakis i alla fall ?? kramar!
Att komma vidare..
Läste hos dig Lim om att efter ett långt förhållande, känna sig otrogen om man träffar en ny..Precis så har jag känt mig, framförallt i början..Jättekonstigt, men samtidigt inte..Jo, det händer att vi pratar om något kalas eller annat, jag och barnens pappa.Men jag har lessnat på att prata med onyktra personer ö.h. Det ger ingenting förutom en dålig känsla..Barnens pappa har gjort sina val, och jag har aldrig tyckt synd om honom heller..Hjälper inte något..Däremot tycker jag synd om barnen..Inte kul att ha en pappa som går ner sig i a-träsket, mer och mer..Valet av ny partner gjorde saken ännu sämre..Eftersom hon är ännu djupare ner.Det verkar som om han supit bort en del hjärnceller också, eftersom han gör så dåliga val..Ja, när man tänker efter hur kan man vilja vara full eller bakfull hela semestern? Dagarna flyter ihop som ett virrvarr..Sen återgå till jobbet efter 4 veckor..Rejält sliten, skakig och trött..Alla har vi våra val..Jag väljer mig själv, och en nykter och regn-solig semester..Ska bara komma på några intressanta aktiviteter.??????????
Att fixa och dona utan belöning..
Sista tiden som jag drack, så var vinet min energi..Det gick oftast lätt att börja med att städa eller måla hemma, när jag hade vin som väntade efteråt.. Dom sista 2 åren var vinet mitt sällskap när jag grejade..I början av min nykterhet, var det konstigt att inte ha vin under tiden eller efteråt..Nu tänker jag aldrig så..Men kan sakna någon vuxen som kommer och tittar på mitt projekt och ger råd, eller beröm..Det är nog det jag saknar mest med att inte ha sambo..Vardagen..Det enkla?..Har precis börjat fixa i mitt badrum..Fogat om klinkers på golvet..Första gången helt själv?..Sen blir det målning och lite ny inredning..Har inget flow när jag gör nya saker..Men ska bli kul när det är klart..Kram?
Det tycker jag är det skönaste
att för en gång skull, komma tillbaka efter semestern med mer kraft än innan den startade ??! Jag väljer också mig☺️. Min hälsa och mitt välbefinnande ska få vara och är sedan semestern började i fokus. Klurar på och gör i.o.m det lite halvhjärtade försök att lägga nikotinet också på hyllan.
Vinet var både belöning och drivmedel för mig. Startade igång projekt med mer lust och drivkraft. Till en början alltså.. Nu när jag blickar tillbaka kan jag se hur det med tiden bara tog min kraft och lusten och viljan att göra saker. Nu är jag väl i någon slags mellanland. Men jag vet att jag är på rätt väg och för varje nykter dag kommer glädje och lust att finna sina vägar tillbaka till mig??❤️!
Fräckt att du fogat om klinkers i badrummet på egen hand??! Visst hade det gett lite extra boost, med någon som kommenterat. Mkt blir trevligare när man är två. Men jag tycker du är grym, som gör detta don och fix, på egen hand och förstås utan vin?!
Heja dig miss lyckad??!
Kramar!
/Fibblan ?.
Allt blir en vana..
Både bra och dåligt..Ofta märker man inte det själv..Men om man tex alltid dricker vatten till maten, så känns läsk väldigt sött om man skulle ta det någon gång..Likadant med allt egentligen..Ta första gången man rökte..Smakade skit..Tobak inrullat i papper, som man tände på och sög in röken ifrån?..Jätteäckligt..Efter ett tag satt jag där och rökte John Silver som om jag aldrig gjort annat?..Även alkoholen..Försökte se vuxen ut när jag som tonåring fick smaka och hålla i ett vinglas..Smakade skit..Under årens lopp har jag druckit tusentals liter..?..(mycket gift jag filtrerat med min lever) ..Och nu renoverar jag själv..Börjar kännas vant, att gå upp på morgonen, och börja slipa och måla..??..Våra vanor sätter sig..Så bäst att välja rätt..Tack Fibblan för fina kommentarer, och för att du är du..?..Ha en fin dag, och kläder efter väder..??..
Tack för att du finns
Ville bara säga det. År efter år. Wow, vilken förebild du är. ?
Kram
Tack själv Vinäger..??..
Är väl också en vana att skriva här..Jag kan ju inte lämna mina ”kompisar” ?..Är ju en av dom som gillar diskussioner om livet..Här finns många liksinnade..Och tack för att du inte ger upp..Kram?
Lugn morgon..?
Gick på toa..Kändes så skönt att gå på mitt ny-målade toagolv..Blev jättebra..Känns som den bästa renoveringen jag gjort..Kan ha med erfarenhet och nykterhet att göra..Mångas råd jag tänker på medan jag slipar och målar..”gör underarbetet noga”, ”man ska måla åt samma riktning” Inget kluddande” ..Råd och tips man fått genom åren..Så är det med allt..Även alkoholberoende. När jag målar kan jag tänka på allt möjligt..Familj vänner, minnen..Släktingar och bekanta..Många människor som drack sig sjuka, och tom dog av alkohol..I början och i mitten av missbruket mycket tjo och tjim, och fylledråpligheter..De sista åren mer lugn och tystnad..Det enda som existerade var alkoholen..Hygien, kläder, hem och hushåll var inte jätteviktigt..Bara det fanns alkohol..För många hade vänner och familj gett upp..Kvar fanns bara fyllevänner och bekanta..Inget liv man hoppades på som barn och tonåring..Men alkoholen skördar offer..Inte bara oss som dricker/drack..Utan alla runtomkring..Mest synd om alla barn, stora och små..Att föräldrar dricker ger ångest och oro även som vuxen..Inte kul att vara barn till aktiva A-beroende..Men som med allt..Det går att förändra..Vilja, och att ta hjälp är bra..Ta hjälp av arbetsgivaren, Forumet, AA, kolla runt på nätet..Varm kram från Miss Nöjd mitt i Wc-renoveringen ?...
Måla är meditativt
tycker jag också?! Alltid gillat det! Det är något rogivande över det☺️. Det är ju faktiskt något att lägga till listan på avkopplande saker att göra om stress och oro drar igång i själen..?!
Så roligt att det blev så bra miss lyckad och att du är så nöjd över ditt väl utförda arbete???!
För egen del har jag varit sparsam med hur mina alkoholminnen från barndom och uppväxt sett ut, hur "mina" vuxna har hanterat eller snarare icke hanterat detta gift..Av ngn anledning känns det för utelämnande att göra det för mig. Både för dem och mig själv..?. Jag drabbas ju ibland också av ångest över att jag redan berättat för mkt om mig själv..?.
Men som du säger miss lyckad, för barn skapar det oro och ångest, en otrygghet som lätt följer med en i livet sedan även som vuxen..Inte minst för en känslig figur som jag..
Till det kommer ju även det faktum att man även som vuxen, fortfarande är barn till sina föräldrar..Utan att gå in på för mkt detaljer är en utav mina fortfarande i alkoholens bojjor..?. Men det har tack o lov ännu inte kommit till det där isolerade stadiet..Där alkoholen verkligen tar över allt och blir det viktigaste. Usch det är så hemskt och sorgligt att det blir så för många..?Hoppas aldrig jag ska behöva vara med om det??❤️. Och jag är så tacksam över att jag för egen del stannade upp i så pass god tid som jag gjorde. Både för de mina och min egen skull?!
Tack för du delade med dig av dina tankar miss lyckad?. Gav tyngd och än mer motivation till mitt beslut ❣️
Önskar dig en fin dag☀️!
Kramar!
/Fibblan ?.
Familjen..??
Det är så klart härligt att vara med sin barn..Mina två vuxna döttrar och deras familj..Jag och döttrarna har diskussioner om det mesta..Vi diskuterar även alkohol..Jag säger att jag inte vill umgås så mycket med folk som dricker..Jag känner mig ostabil, och gillar inte fulla personer..På kryssning eller andra sammanhang går bra, där det finns stora utrymmen, och valmöjligheten att gå undan störande personer..Diskussionerna är raka, och ibland lite jobbiga..Jag är nöjd med mitt liv och mina val..Den ena dottern är rädd att jag ska bli för ensam och utan ”bra” umgänge..Jag känner mig inte ett dugg ensam..Vill jag umgås med folk så har jag flera att kontakta..Corona gör ju att man avstår mycket kontakter..Nu när jag tänker efter, så är nog dottern rädd att jag ska bli ensam när jag är äldre..Hon behöver inte vara rädd..Jag är ”Götteborgare” Hittar lätt kontakter, och vänner..Men har alltid varit den som hellre har några få ”riktiga” vänner och övriga är mer bekanta..Lustigt att rollerna kan vara ombytta..?..Vuxna barn som är rädd att mamma ska bli ”utanför”..??..Nä jag är nog mer som sonen..Gillar jag inte umgänget, så skaffar jag nya, eller är själv tills det dyker upp något bättre..Försöka få ihop personer där det skaver hela tiden, är inte min grej..Är det rätt, så ska det gå lätt..Varm kram från ett regnigt Norge..❤️
Fibblan?
Ett stort tack för dina alltid fina och intressanta inlägg.??..Visst är det svårt ibland, när man egentligen vill skriva saker på Forumet, men avstår för att inte röja andras identiteter eller annars känner ovilja att utlämna sig själv eller någon närstående..Ibland skriver jag just släkting eller närstående, fast det kan vara en väldigt nära familjemedlem..Finns ju saker man kan berätta på riktigt för någon vän som förstår..Jag har märkt på mig själv att om jag ”ventilerar” saker om mig och mitt liv..Så lättar trycket..Dvs jag blir lättare och gladare till sinnes..Precis som när man slänger av barlast från en båt när den är för tungt lastad..(Tror man gör så iaf..?..) Hursomhelst för mycket i ryggsäcken gör att det går tungt..Varm kram, Fibblan, och sköt om dig du fina..?..
Sommaren 2020???
Har snart gjort det mesta jag ville denna sommar..Har dock inte varit på västkusten än..Tyckte det verkade vara för mycket folk, så väntar ett tag..Har heller inte blivit något salt bad.Hoppas kunna åka till kusten innan sommaren är över för denna gång..Jag har sett mycket städer denna sommar..Västerås, Eskilstuna, Enköping, Malmköping, Karlstad, Karlskoga och Stockholm..?..Mycket mysig bilåkning blev det..Kul att promenera i nya städer och ett halvstängt Gamla stan. Snart börjar sonen skolan, och jag får bo själv igen..Vill knappt säga det högt, men ser lite fram emot att bo själv. Vi har bott ihop sedan Mars, inte konstigt att det blir lite ”tätt”..Sonen ser gärna Top Gear, andra filmer om teknik, och försöker inspirera mig till att också titta..Jag är måttligt intresserad efter att han kollat 7 säsonger?..Ska bli mysigt att få hålla i fjärrkontrollen sen..Vet att jag kommer att sakna honom också, men han bor bara 25 km bort..Nu har solen kommit tillbaka igen..Hoppas få använda min bikini i helgen..??..Kram..??
Jag också ☀️
Lämnar dottern hos sin pappa imorgon fredag och sen tänker jag typ bara sola och bada lör-sön. Så jag är riktigt trött på det när jobbet börjar på måndag ?
Kram ?
Godmorgon miss lyckad?
Började med din tråd i min ikapp läsning?
Det var mysig läsning om lite av varje förutom att du i början nämnde om tråkigheter på jobbet...
Hoppas det kommer lösa sig, alltid svårt med jobbkonflikter.
Hursomhelst så verkar du vara nöjd med din semester, du har gjort lite av varje till och med varit din egen hantverkare??
Bra jobbat!
Skönt att du slipper allt sug från alkoholen, det låter så fridfullt och härligt när du beskriver din vardag.
Själv har jag nu inlett en omstart och behöver ha forumet att hålla tag i. Det är en fantastisk bra hjälp att både läsa och skriva härinne.
Har ju fått så mycket pepp av både gamla och nya forumvänner tidigare. Hoppas få det nu också...
Ha en riktigt fin helg miss lyckad!☀️?????
Kram ?
Sol och Sommar..??
Hör ju ihop..Inte så mycket sol så du lessnar Andrahalvlek?..Så är det ju FinaLisa, att alkoholen tar tag i oss, och vi måste själva bryta oss loss från den..Med olika hjälpmedel kan det gå fint, Forumet har varit mitt bästa redskap..Tråkigheterna på jobbet var ett sorgebesked..Så nu efter semestern blir det nystart..?..Jag tror det blir bra, är ju född optimist..???..Vi hjälper och stöttar på Forumet, det är ju det som är det härliga här, så jag stöttar dig absolut FinaLisa..?......Ska till Smögen också i sommar, det blir mysigt..Kräftor, havet och jag..?..Till helgen får jag lite egentid..Då ska jag bara vara, och se ”En del av mitt hjärta” (ingen film sonen vill se?..) och äta gott ensam..Väääldigt längesen jag sov själv i huset. Lyssnat lite på alkispodden, jättebra och intressant..Då kan man fixa och dona samtidigt..?..Kram..??
Ensam=Ganska mysigt?
Har jag som kommer från en storfamilj, som även själv ”gjorde” (lite med pappans hjälp) en 4-barnsfamilj, blivit en ensamvarg? Ja, lite så känns det idag..På förmiddagen klättrade jag i äppelträn och sågade jättegrenar?..Sonen blev lite imponerad när morsan klättrade i träd.Senare lyssnade jag på alkispodden i bilen..(lite långsamt avsnitt) ska kolla om det finns andra intressanta..Nu halvligger jag på soffan, käkar körsbär jag plockade nyss i mitt träd..Till kvällen blir det film och något gott att äta..Kantarellmacka kanske..?..Jag och exmannen har letat överallt i alla år efter kantareller..Så flyttade jag hit, och har mängder runtom i skogen här..Jackpott på det..?..Sonen var med ute och grejade idag..Han slängde lite äpplen och berättade att han och hans pappa alltid hade Äppelkrig, när äpplena var lagom små?..Tur att hans pappa var lekfull..Dom hade mycket skoj när han var nykter..Kram?
Låter mysigt
En perfekt lördag låter det som ? Det har jag också haft, på stranden. Röd som en kräfta nu ?
Kram ?
Solbränd eller brun..
Hade jag också velat bli nu i helgen, men får se imorgon om det kan bli så..Kräftröd ? kanske är för mycket..Men lagom..Ja en bra lördag är det..?..
Kräftröd
Kräftröd här med, men din lördag låter ju helt underbar miss lyckad! Kantareller är ju så himla gott, och klättra i träd låter kul. ?
Ha en fortsatt härlig kväll!
Kram
miss lyckad ?
Vill säga att det känns så skönt att ha dig här.
Det betyder lite extra att du fanns här när jag började läsa här på forumet för snart tre år sedan, (hjälp! vad tiden gått fort?)
Och på något vis är det en trygghet som uppstår med en förebild som bekräftar och uppmuntrar en till att inse fördelarna med att inte dricka.
Även om man vet det redan så är det skönt att läsa om andras vardagsliv då och nu.
Bra med jämförelser ?!
Tack fina miss lyckad ??
Kram ?
Tack själv ?
Fina Lisa..?..Visst går tiden fort..Det gäller att ta tillvara på dagarna för att det är det som är livet..??..Och kul Torn att du också fått färg, precis som Andrahalvlek..??..Jag har lyssnat på Alkispodden en del, och känner igen mig litegrann..Men jag tycker att det oftast är skillnad på mäns och kvinnors drickande .I allafall om det finns barn med i bilden..Oftast är det fortfarande kvinnan trots drickande som försöker hålla ställningarna..Om det inte finns en ickesupande pappa med .Då ser det förstås annorlunda ut..Tittade även på en dokumentär om George Best igår..Väldigt bra om en av världens bästa fotbollsspelare.Utåt sett hade han allt..Snygg, charmig, massor med pengar, fantastisk fotbollsspelare, fin fru och barn..Började supa tidigt och slarvade bort allt..Dog till följd av sitt leverne 59 år gammal.Tragiskt att se..Men en bra dokumentär i SVT Play..Kram..??
Tack
För dina rader i min tråd.Jag blir glad.
Ser att det är full fart här.Va bra!
Ska se på dokumentären,George Best
Må så gott⚘
Kram Pilla
Jättevarm sommardag..?..
Och jag känner mig rastlös..Har än så länge jobbat ett jobbpass..Tonårssonen sover..Han har suttit uppe hela natten och ”snackat” via datorn med sina kompisar..Det är för långt att åka till min kärlek❤️..Även om jag skulle vilja..Nu har jag en man vid min sida igen..Detta är det längsta förhållandet jag haft med någon (känt varandra 6 mån) förutom ex-mannen..Vi har planer..?..Hörde att äkta kärlek är när den tilltänkta blir snyggare och snyggare..?..Antingen så vänjer man sig vid den andra, eller så blir man snyggare av kärlek..??..Eller kanske både och..Sonen och en väninna sa till mig för 3 år sen att jag passar med en man som kan ta någon öl i bland, men även kan låta bli..Jag trodde inte på det..Sån är han, denne man..❤️..Inte skynda..(svårt med 30 mils avstånd?) lära känna varandra..(vi gör så gott vi kan..?..)..Lära känna varandras släkt och vänner..(det är på gång)..O.s.v..Det finns historier med lyckligt slut..Det önskar jag mig nu..???❤️❤️???
Hoppas verkligen...????
...att din kärlekshistoria med denna man ska sluta riktigt lyckligt???
Det är du så värd miss lyckad ?
Så som du har kämpat är du värd en stilig och stabil prins??
Kram ?
Tack Fina Lisa..?
Är såklart glad för denna man.?.Och tycker att det känns rätt för mig att vara i tvåsamhet..Det tar ju längre tid att lära känna varandra med långt avstånd..Men allt har sin tid..Kram???
Beroendepodden?..
Har lyssnat på några avsnitt..Jättebra..Det bästa med poddar är ju att man kan avbryta när som helst, strunta i hela avsnittet om det är dåligt, och så finns det massor att välja på..Har märkt på mig själv att det mest intressanta är när jag kan relatera till mig själv, eller någon i min omgivning. Finns mycket spännande både om missbruk, beroende och helt andra saker..Kram..??
Sagoslut ?
önskar jag också dig på denna historia ???!
Tar ju längre tid oftast med avstånd att ta de där olika stegen, samtidigt lär man kanske känna varandra djupare på kortare tid på ett annat plan när man inte kan ses så ofta ..?. Antar att ni ägnat mkt tid åt kommunikation☺️..
Tack för påhälsning i min tråd❣️
Har varken hållit i eller hållit ut vad gäller alkoholen, men nu är det andra bullar. Skönt att komma in i en strukturerad vardag igen och slippa det där j-la alkoholfokuset.. Denna semestern har verkligen inneburit många lärdomar. Varit mkt nykter, gjort många bra val men också en del mindre bra val.. Jag tar erfarenheterna med mig och trampar vidare på nyktra stigen????!
Önskar dig en fin dag❣️
Kramar!
/Fibblan ?.
Tack Fibblan?
Ja du har rätt om kommunikationen..Vi har smsat eller ringt varje dag sen vi fick kontakt i februari! Inte klokt egentligen, men mysigt och kul..Ibland skriver man bara om vardagliga saker, andra gånger kan man peppa varandra när det behövs..?...Att Hålla sig nykter och att Leva nykter, kan nog betyda olika saker..Numera lever jag nykter, men i början höll jag mig nykter..Vet inte exakt när man går över till den mer livsstilsförändrade gränsen? Fibblan, du har skrivit och stöttat många här på ett mycket positivt och fint sätt..Tack för det??..Nu hämtar du stöd här på Forumet, och det viktigaste är nog att lära oss av våra egna och andras misstag..Stor varm kram till dig..???
Bor ensam igen..
Sonen har flyttat, när skolan började..Känner mig lite” busig” Äter lite vad jag vill..Bär, frukt, räkor..Maratontittar på en tv-serie..?..Nästan så jag blir lite stel i ryggen av det..Men det är väldigt tyst..Ingen att ta hänsyn till..?..Det känns som jag är en sån, som vill ta hänsyn..Har bott med någon eller många nästan hela livet..Jag gillar att diskutera vad som ska handlas, ätas, tittas på, göras och delas upp så det blir rättvist..Nu har jag bara hundarna att prata med..?..Vi får se hur det blir i framtiden..Den som lever får se?..Och när jag inte förgiftar min kropp, så borde jag leva länge..?❤️?
Omställning
Godmorgon miss lyckad☀️
Jag kan tänka mig att det blir helt annorlunda att bo själv. Ingen annan att ta hänsyn till eller dela tillvaron med. Ja, förutom hundarna då såklart ???
Det blir en omställning för dig och kanske är det bra att ha fasta rutiner så du inte blir "försoffad"? kan tänka mig att det är lätt att skjuta upp saker om ingen ställer krav på en...
Har du kontakt med någon varje dag så man vet att du mår bra?
Jag har en vän som lever ensam med en katt och hon smsar mig varje morgon så att jag vet att allt är ok.
Det är bra och då slipper jag undra om det hänt något ....(kontrollneurotisk som jag är?)
Men du har väl förhoppningsvis din kärlek? på distans och ni har väl koll på varandra ??
Ha det så gott miss lyckad!
Kram ???
Grannar..??
Mina grannar som bor några hundra meter från mig har koll..Sen jobbar jag ju också, så kommer jag inte till jobbet, då blir jag nog eftersökt..Detta ensamboende hade jag ju innan Corona också, och hade vant mig..Men sen flyttade sonen hem igen för att det var praktiskt enklast med hemstudier härifrån..Det finns ju positivt och negativt med det mesta..Jag behöver bara vänja mig igen..Han är dessutom yngst av 4 barn, så den sista som lämnar ”boet” Jag har flera fina väninnor också, och en massa syskon..Så umgänge finns när jag vill..Men det är som att Corona gör det svårt att träffas..Mig gör det inte så mycket..Men i längden kanske det blir trist..Beror på om det tar 1 år till, eller flera..Hörde att en pandemi brukar ta mellan 2-4 år att försvinna..Detta är ju siffror från förr..?..Ibland om jag känner lite hosta eller ont i halsen, då tänker jag på Corona , och vid symtom så måste jag ringa min chef, så får hon avgöra vad jag ska göra..Det är ju den sämsta biten att bo själv, om man blir väldigt sjuk..Men jag får börja vitaminbomba mig med nyttig mat, frukt och bär..Sedan lite bra kosttillskott också..Motionen kommer snart automatiskt när jag börjar med vedeldningen igen..?..Har även ett nytt jobb, där jag har möjlighet att yoga..Tack för att du bryr dig Fina Lisa, och ha en fin dag..?
Hjälpa någon att bli nykter..
Fick sms av barnens pappa, med frågan om jag på något sätt, med mina förmågor, kunde hjälpa hans nuvarande som dricker för mycket..Jag svarade att man måste vilja själv, att det inte går att minska om hjärnan är beroende utan att man måste sluta helt med alkoholen....Detta visste han redan skrev han..Okey, skrev jag..Det går inte att trolla..Att VILJA förändra sitt liv och sluta är det första..Sen skrev jag att om han mår dåligt av hennes drickande, får han göra som jag gjorde mot honom..Sätta gränser, och sätta ner foten..Då blev exmannen sur..Han ville inte ha massa idiotiska förståsigpå råd..Okey..Om ens hjärna är alkoholberoende och man förlorar allt som har ett värde för en i livet, och man trots det låter den alkoholberoende hjärnan styra genom att dricka..Då går det inte att göra något åt det...Men det finns hopp för alla skrev jag..Ta hand om varandra.....Orkade inte ta upp hans eget drickande också...Blev lite irriterad..Först fråga om råd, sen bli sur när man försöker hjälpa..?..När jag tänker på deras situation, så blir jag tacksam över mitt eget liv..????..Sån himla tur att min dotter mailade min chef om problemet, så jag kunde ta mig själv i nackskinnet och bli nykter..Än en gång ett stort TACK ❤️ till Forumet och alla som skriver och läser här..?✨?✨?✨?✨?✨?✨
Ja, vilken gåva
Hur jobbigt det än var där och då, så måste du vara oerhört tacksam för att din dotter tog det modiga beslutet att kontakta din arbetsgivare.
Såg ett inslag på youtube igår där Gudrun och Anna Schyman gästade Malou. Deras relation har tagit många vändor genom Gudruns missbruk.
Det är ändå så skönt att de båda lugnt lyssnar på varandra, säger med ett skratt ”där är vi inte överens” - och så tydligt accepterar att de sitter på varsin sanning. Ingen av dem har tolkningsföreträde.
De har pratat och bråkat och fortsatt prata, och tagit sig ut på andra sidan.
Typiskt karlar att be om hjälp och råd och sen inte uppskatta de råd de får. (Nu generaliserar jag! ”Inte alla män”).
Lite karma också faktiskt att din ex-man hamnat i den sitsen nu. Kaka söker maka liksom.
Kram ?
Godmorgon miss lyckad?
Skummade igenom några av dina allra första inlägg från 2015-16?
Vilken fantastisk resa du gjort!!
????
Det är så underbart att få ta del av och glädjas åt dina och andras framgångar och det sporrar en till att själv få uppleva detsamma ?
Min resa har ju gått lite krokigt med en del omvägar men så är ju mitt lokalsinne helt obefintlig också ? Kan det bero på det??
Men hursomhelst så vet jag ju vart jag ska gå och var mitt mål är. ?
Jag är på rätt väg sedan 18 dagar och nu måste jag följa kartan.
Inte slarva utan titta ordentligt var jag sätter fötterna. ?
Önskar dig en fin dag miss lyckad!
???????????
Kram ???
Tack Fina Lisa..???
Det är nog ingens väg till nykterheten som är spikrak..Jag prövade massor av gånger att minska, göra uppehåll mm. Hade aldrig funderat på att sluta. Det lät för drastiskt. Men när jag väl tänkte hålla mig nykter några månader, upptäckte jag till min glädje att det gick väldigt lätt..Jag tänkte på olika sätt..Fördelarna med nykterhet, på dom släktingar som dött till följd av alkohol, på mina och andras barn, på hur solkigt supandet är egentligen. Osv. Osv. Ett steg i taget..Man måste bestämma sig..Och hålla i..Både i med och motvind. Du klarar det Fina Lisa..Om du vill..Kram..??
Skratt och skämt..
Träffade ett av mina syskon idag..Vi har inte sett på flera månader..Det var jättekul! Vi skrattade och skojade..Vi har samma humor, och jag fick nästan träningsvärk i munnen, för jag hade så mycket att säga, hon med??..Precis detta har jag saknat..Nu ska vi träffas mer framöver..Det blir kul! Väldigt viktigt att ha liksinnade i sitt liv..Har saknat henne..?✨?✨?
Lycka ❤️
Jag har inga syskon, vilket jag alltid har sörjt. Blir så ledsen varje gång jag hör om syskon som knappt umgås. Blir glad när jag hör er om er träff ?
Kram ?
Tack Andra halvlek..?
Tycker också det är sorgligt när syskon inte kommer överens. I mitt fall har jag väldigt många syskon..Varje gång vi träffas, så känns det som igår..Vi har även gemensamma vänner. Många som känner flera av oss sen barndomen..Att jag ibland väljer glesare kontakt har nästan alltid med alkohol att göra. Orkar inte se när familjer hamnar i missbruk, och inte vill/ vågar ta hjälp..Jag väljer att umgås med dom när dom är nyktra..Dom flesta jobbar, och flera av oss har valt nykterheten..Det känns skönt..Kram..?
Glad och inspirerad ?!
av dina inlägg miss lyckad?! Dels glädjen över syskonkärleken. Att du och din syster hade så roligt tillsammans och vill få till flera sådana stunder ihop ✨! Och dels ditt lugna, trygga inlägg #941. Precis suttit med liknande tankar under förmiddagen här.. Påminner mig om nykterheten som en process. Och jag blir lugn och nöjdare med mig själv, med det förhållningssättet också. Och det i sig bäddar för mindre krig mot a-?:en. När jag lägger ner svärden, det är egentligen då jag lyckas bäst ?. Man provar sig fram och hittar din väg. Så måste det få vara. Och jag tror att även för dig och mig FinaLisa, bär vägen till nykterhet, för oss också??! (Alla vägar bär till Rom, kanske är ett malplac'e uttryck, i sammanhanget ?, inte minst om man skriver det med små bokstäver..?) Men ni förstår min tanke, tänker jag☺️. Och jag tycker det är så bra att du miss lyckad, och fler med dig hänger kvar, och stadigt kan visa vägen! Den trygghet du förmedlar i nykterheten är en lisa för själen, att få ta del av och inspireras av?! Tack?!
Kram!
/Fibblan ?.
Nykterheten först, resten sen..??..
Så går mina tankar, om jag funderar på att göra något annorlunda..T.ex träffa folk som dricker, sitta med på någon fest med alkohol..Då har jag redan innan planer på om det händer något oförutsett..I början av nykterheten blev jag irriterad och förbannad, om t.ex. jag såg en vän eller exet full vid olämpligt tillfälle.Tex på dagtid och man planerat någon aktivitet ihop...Nu blir det bara, okey..Tack men vi ses vid annat tillfälle..Resturangbesök, resor och och liknande med alkohol är inget jag funderar över längre..Konstigt nog, så är jag inte sugen, och absolut vill jag inte vara full..Träffar i mitt yrke personer med olika handikapp såsom talsvårigheter, snubblande gång, svårt att förstå logik, fumlighet, och aggressionsutbrott..Dessa personer har hjärnskador som dom fått av sjukdom..Vi som använt alkohol, skadade tillfälligt våra hjärnor med flit och fick samma åkommor!! .För de flesta av oss försvann skadorna när vi blev nyktra..Vissa fick ha kvar dom resten av livet, och de förvärrades..Helt sjukt om ni frågar mig..Håkan Hellström sjunger..”Jag har lurat mig själv, för många gånger nu”” Tycker det stämmer på många av oss, med våra beroenden..Tack Fibblan.??? Läser gärna på Forumet, och hoppas det går bra för alla..Sen beror lyckade dagar mycket på vår inställning och vilja..Tycker det är kul att hänga här på Forumet..Det känns som en viktig del av mitt liv..❤️
En dag i taget, eller kunna planera långt i tiden..?
Det är ju lättast att ta en dag i taget i början, med nykterheten..Många gör det resten av sitt liv..Jag gör inte det längre..Vet inte när jag slutade med det..?..Tror att det var när livet blev stabilt igen..Det viktigaste för mig är att alltid komma ihåg hur det var när jag och exet levde ihop och drack..Sen hur jag äntligen slutade dricka, och upplevde lättnad och stolthet..Hur exmannen började dricka igen, och många forumvänner och även ”riktiga” vänner peppade mig till separation. Andrahalvlek skrev något om Aldrig glömma, aldrig ta första glaset..Det är otroligt viktiga meningar för att hålla sig nykter..Min önskan framöver är att bo med sambo (nu min särbo) vid en sjö och bastu. Huset brevid sjön..Jag kan fixa inne och lite med huset..Han fixar med bilar och snickerier..Trot eller ej, jag är väldigt mycket för jämställdhet..(känns som jag skrivit något liknande innan ?)..Men är Jäkligt bra på mat och städ om jag får säga det själv?..Ingen pedant, men tycker om att fixa och dona hemma..Jag får vänta tills pojken blir lite äldre, då hoppas jag att kärleken har stått ut med denna långdistans relation, å jag med..?..Jag minns att när jag skulle köpa detta hus, så var många med på Forumet och höll tummarna för lyckat köp..Det minns jag med ❤️..Så fint gjort..Jag önskar er alla som finns på Forumet, en fin höst, och ett så nyktert liv som era själar önskar.??.Inte våra beroendehjärnor, som helst vill ta återfall och supa ner oss..?..Varm Höstkram..?
Känner likadant
Det finns inget som lockar mig med umgänge där alkoholen står i centrum. Tvärtom. Och det känns väldigt skönt att kunna avvika i förtid om man har lust.
Jag behöver inte heller ta en dag i taget längre, och jag vet ärligt talat inte vad som skulle få mig att dricka igen. Jag är numer SÅ anti alkohol - både på individnivå och på samhällsnivå. Jag har till och med blivit medlem i IOGT-NTO ?
Aldrig glömma. Aldrig ta första glaset. Viktigast först - vara nykter!
Det är mitt mantra, som jag numer kan rabbla i sömnen tror jag ?
Jag är inte rädd för att bli påmind om mitt förra onyktra liv. Tvärtom. Kommer ett minne flygande, vilket det gjorde idag faktiskt, så tar jag emot det. Vrider och vänder på det. Hur tänkte jag då? Hur tänker jag nu? För mig är det ett bra sätt att få svart på vitt att mitt tänk verkligen har förändrats radikalt.
Jag hoppas verkligen att du om några år är lycklig som sambo vid en liten sjö ?
Kram ?
Tack Andra Halvlek..?
Blev också medlem i IOGT-NTO nu..Jag har aldrig förstått vad det är för förening innan..Men dom har ju behandlingshem och även folkhögskolor som är intressanta..Även det att dom politiskt försöker verka för en nyktrare värld, låter jättebra..Dom har även stugor och vandrarhem som man kan hyra billigare som medlem..Toppen..??...Kram..??
Att förstå hur beroende funkar..?..
Jag vet inte hur många gånger, och till hur många personer jag försöker lära ut att om hjärnan blivit beroende av vissa substanser, så är det livslångt.(Pi314)..Som skrev om det, så jag förstod..Nu har äntligen vänner till mig förstått det..En väninna sa det om mina barns pappa, att han måste sluta helt om man är beroende..Yess!!Tänkte jag..Äntligen..Hon har inga problem med drickande, men vi har samma umgänge där många ligger på missbruksnivå..Tidigare så trodde hon att man kunde minska och bara dricka lite..Ju fler i vår omgivning som får dessa insikter, desto bättre..Det verkar som om barnens pappa också börjat fundera kring sitt och sin partners missbruk..Hoppas det för våra barns skull..Själv har jag insett att den som inte vill själv, är förlorad..Mycket svårt att motivera någon till nykterhet, som vill fortsätta missbruka..Ha en fin helg alla..Jag ska jobba..??..
Tack!
Tack för dina vänliga ord i min tråd, de gjorde mig glad! Och tack för alla kloka, ärliga och inspirerande inlägg du gör på forumet!
Tröstlöst
Ibland här på forumet känner jag mig lite knäckt när ännu en person med alkoholproblem uttrycker att de vill dricka kontrollerat. Suck.
Samtidigt tillhörde jag dem också för snart ett år sedan. Blev medlem 2019-10-10. Min ambition var då att dricka kontrollerat. Max fyra glas fredag respektive lördag var min plan. Jag tänkte också så. Då.
Jag tänkte om tack och lov. Det tar sin tid att tänka om, men för mig tog det ”bara” 2-3 månader. Alla måste nog gå igenom jag-kan-nog-dricka-kontrollerat-stadiet först.
Sen tar det olika lång tid att tänka om, och en del gör det aldrig.
Kram ?
Håller med
Klockrent miss lyckad!? Du och ett antal andra här som har varit nyktra lång tid har ju inte bara egen erfarenhet av detta, utan har ju sett massor av detta här på forumet under lång tid. Du vet hur det är liksom. Att det inte funkar i längden med kontrollerat drickande för ” beroende” personer. En del klarar det kanske, med vita knogar + att de aldrig får uppleva hur det är att må bra på riktigt. Bra att du är inne och skriver om detta! Jag tog till mig av det direkt när jag började läsa på detta forum. Som tur var ?
Kram
När poletten trillar ner..?
Är individuellt..Tyckte du var snabb Andra Halvlek..Och du Torn läste dig snabbt till insikt..Har nu suttit och smsat med exet..Han tror jag på något sätt ska hjälpa honom och hans partner med nykterheten..Lessnar totalt när dom är fulla..Ska bli skönt en vacker dag, att lämna kommunen och flytta??..Slippa höra och se eländet..Det goda det för med sig är att jag inser att jag aldrig vill jobba med motivation till förändringar..Verkar fullständigt hopplöst..Spelar ingen roll om det är att sluta äta fel, lära sig svenska, eller sluta missbruka..Jag vill endast jobba med folk som vill förändras och lära sig..Som förstår att om man missbrukar gör man livet till ett helvete med skam och skuld för sina barn, och sina nära..Ååh, så skönt att skriva av sig..Funderar på om jag ska ringa upp exet på jobbet nästa gång..Och verkligen förklara att jag inte vill ha kontakt med honom när han är full..Det är ju svårt att förklara det till en full person som glömmer hela samtalet..Hoppas ni andra har nyktra ex och partners..Usch för fylla och all skit det för med sig..Jag blir irriterad och förbannad..Jag som trodde jag var lugn och sansad numera..?
Sms..
Skrev med barnens pappa idag..Jag skrev bla att Jag inte vill bli kontaktad när han är full..Jag påminde honom om att han själv tyckte det var jobbigt när han själv blev uppringd av fulla personer..Det blev många sms..Jag skrev av mig helt enkelt..Gånger då jag känt mig besviken och förbannad när han inte fanns som pappa till våra barn..Skickade några bilder vi tagit när jag träffade barn med familjer..Skrev också att ingen idé att älta utan han har fortfarande chans att finnas, framförallt för sin son.Vi får se hur det går..Säger inget till sonen, som har blivit sviken flera gånger..Det finns en bra pappa inne i den beroendes kropp..Hoppas han kommer fram..Kram..???
En bra grej att veta..?
Det är många som undrar om alkosuget går över någon gång när man lever nyktert..För mig har det förändrats..När jag såg på filmer där det dracks mycket tidigare, kunde min hjärna känna av det gamla suget..Nu i helgen såg jag på film med 2 släktingar som har missbruk..Det var en kul film, men det dracks en hel del..Jag kände inget, bara en äckelkänsla när jag mindes hur jag tvingade i mig öl..Mina släktingar blev sugna det märkte jag på dom..Så dom skyndade sig hem precis som jag gjort massor av gånger när jag drack...?..Men som sagt kändes skönt att suget för min del har typ försvunnit..???..Kram..
Det känns mycket bra att veta
Det känns mycket bra att veta, då jag nu haft rejäla sug ett tag.
Corona- kan ge folket depressioner??
Vet inte om det bara är jag? Men jag har knappt aldrig känt mig nedstämd eller ofrivilligt ensam någon gång i livet..Nu känner jag det ofta..Tror att det har med Corona att göra..Även att jag jobbar mycket ensam, och bor ensam..På det ena jobbet jag har, är det otroligt noggranna restriktioner om skydd och spritning med desinfektionsmedel, det känns jobbigt..Jag måste hitta på något så jag känner mer gemenskap..??..Försöka hitta på saker trots Corona..?..Det är nog många som drabbas av ensamhet nu, över hela världen.Håll i, Håll ut..Undrar hur länge?...Kram..???
Jag
har fördelen med att inte behöva jobba längre och jag bor själv. Allt på gott och ont !
Enormt skönt att få bestämma helt själv vad jag ska göra idag och en bit framåt i tiden. Bara det att kunna bestämma när jag ska äta ! Och VAD jag ska äta :-)
I början av året var jag på en längre utlandsresa och det i trakter där viruset börjat breda ut sig. Det var en mycket trevlig och innehållsfylld resa med massor av fina sociala kontakter.
När jag kom hem bröt vansinnet ut och allt stängdes och jag blev instängd, inte bokstavligt utan mina resmål stängdes ner. Så jag har kryssat runt i Sverige och åkt till ställen som väl inte haft största prioritet tidigare men som var kul att se. På vissa besöksmål så har jag häpnat över det massiva turisttryck som fanns och på andra har jag varit väldigt ensam. Sverige ÄR ett vackert land att upptäcka så på sätt och vis har det här varit bra.
MEN...den andra sidan av ensamheten är att inte ha nån att prata med morgon och kväll eller ha nån som kan ge kärlek och närhet. Jag tror att känslan hur jag upplever dagens samhälle är hur jag själv hanterar situationen.
Jag försöker vara så aktiv som jag har möjlighet till och på så sätt som ger mig bra kunskaper, inte bara yta.
Jag har haft flera bekanta som gått i pension, satt sig vid köksbordet och tittat ut på livet utanför. De dör väldigt snabbt.
Att göra små trevliga utflykter ger så mycket inspiration som är guld värda !
Kul
att se att du är igång och är aktiv Adde. Ensamheten är förstås den negativa sidan. Ha det bra.
Bra att kunna resa runt i vårt fina land..??
Har också bilat en del i sommar..?..Men det var ändå ganska stängt på många håll..Och var det mycket folk, ville jag inte dit för just det..?..Håller med dig Adde, det är meningen med livet, att ge livet mening..??..Har också äldre arbetskompisar som fick träfrack snart efter pension..Inte kul..Jag försöker hålla igång på jobb(när det går) och hemma med gympa, vedhuggning och promenader..?..Men det är jätteviktigt för vårt välmående med social kontakt..Vi får försöka så gott det går..Angående att Äta själv, och välja mat, har jag ledsnat på snabbt..Men det är ju tur att vissa gillar det, ibland har man inte så mycket val..???
En fin Fredagskväll..???
Detta hände i helgen..: Jag och min särbo, träffades..Jag var hemma hos honom, 30 mil hemifrån..Han har flera gånger pratat om att han ska ta sig en Wisky. Jag har sagt att det får han gärna göra, men jag dricker inget..Denna gång hade han varit på bolaget och köpt alkohol..Jag funderade, kände efter, vad kommer att hända nu? Hur känner jag mig, blir jag sugen?, Måste jag åka hem..Nädå, vi satt och pratade utomhus..Om allt möjligt..Han drack ett par glas, och jag drack kaffe..Tänkte för mig själv, att det är även bra att se om han har missbruks-tendenser..Nej, tror inte det..Till maten tog han mjölk..(fast det fanns öl..) Mycket märklig man..?..Men känns superbra för mig..Nu har vi testat detta också..Tror det hade varit skillnad att sitta med någon av mina tidigare ”festarkompisar” ..Som absolut inte drack mjölk om det fanns öl!! ?
Som Fantomen...?
Han dricker också mjölk...?
Miss lyckad, det måste kännas skönt och tryggt att veta att din särbo inte har problem med alkoholen ??
Härligt, då vågar du säkert satsa på en fortsättning också! ??
Kram ?????
?..Lustigt..
Att du skrev det om Fantomen Fina Lisa..När jag skrivit inlägget tänkte jag precis desamma..?..Den här mannen har druckit mer för något år sen..Men han blev tjock och fick dåliga värden, började träna, slutade slentriandricka..Han har också sett vänner dricka ihjäl sig..Fantomen och Miss Lyckad..Mm, låter helt okey faktiskt..???
Skönt
Riktigt skönt att du har träffat en mjölkdrickare till man. Du har haft din beskärda del av alkoholbekymmer i ditt liv. Så glad för din skull att du har hittat kärleken ❤️ Hoppas gå i dina fotspår även på den punkten.
Kram ?
Så glad för din skull
Åh, blir alldeles varm i hjärtat när jag läser vad som hänt. Att du till slut hittade den rätte ? med den viktiga återhållsamheten. Håller tummarna för att det fortsätter att kännas bra.
Du är så himla värd detta.
Kram
Härligt!
Så härligt att läsa att du har hittat en man av rätt virke!? Huset vid sjön och en bastu på det, kan inte bli bättre!
Förresten, jag och Andrahalvlek har en intern tävling om vem som först av oss beställer en stor kall mjölk på en bar.?
Kram ?
Just det
Största utmaningen för mig är att ens hamna i en bar ?
Kram ?
Tack för alla fina inlägg❤️
Jag hoppas också Andra Halvlek att kärleken hittar dig snart..?..Sen är jag realist, så jag hoppas att distansrelationen håller, och att vi kan köpa oss ett gemensamt hus vid en sjö I framtiden..??..Torn..Just nu har vi var sitt, utan sjö intill..Önskan är att kunna hoppa i sjön efter bastun..?..Hellre sämre hus med sjö, om man inte har råd med ett fint..Han, Fantomen är otroligt bra på att snickra..Just nu bygger han bastu, och den blir fin..?..Vi får se vem av er som vinner i mjölkbeställarvadet..?..Svårt med fotobevis dock..?..Vinäger, hoppas du håller hårt i kärleken..Har för mig att du har en fin man med..?..En mysig höstkväll önskar jag er alla..Kram..??
Är i Norge ??
Det känns skönt att vara här och träffa döttrarna och deras familj.Utsikten över Oslofjorden är så vacker, oavsett sol eller regn..?...Det lilla barnbarnet springer runt, och mormor hänger med?..Vi lyssnar på musik och dansar..När jag nattar den lilla, kom jag att tänka på när jag läste sagor för ett syskonbarn..Det är över 40 år sedan! Otroligt vad tiden har gått fort..Verkligen viktigt att ta vara på tiden,? och göra saker som man vill?.. och inte saker som känns olustiga eller jobbiga. Jag vill vara glad och lycklig mest hela tiden..Undrar hur man blir det? ?..Jag får försöka att göra kul saker, och umgås med människor som vill varandra väl.?.Ha en fin dag..Kram?
Njuta?
Så rätt du har miss lyckad ?
Att ta vara på stunden och känna lyckan. Det blir allt viktigare med åren när man inser att livet är ändligt.
När man var ung tog man allt för givet på något vis.
Jag önskar att jag hade levt mer i nuet när mina barn var små.
Men jag ler inombords när jag ser dig dansa med barnbarnet??
Så fint!
Kram ???
Barnbarn
Att njuta av sina barnbarn nykter måste vara höjden av lycka ❤️ Det ser jag fram emot, även om det kan få dröja några år. Tänker njuta av ”tiden efter barnen” först.
Kram ?
Grattis till dig?en
Grattis till dig?en mjölkdrickande man är en högvinst i sig. Den där lyckokänslan som infinner sig med barnbarnen är så underbar, den känner jag väl till. Ha en bästa dag.
Mjölkdrickare..
Du har rätt Jullan..Mjölkdrickare är jättebra..Har tänkt på att det kanske inte är bra för hälsan, men säkert tusen gånger nyttigare än öl..?..Och barnbarn, har jag ett än så länge..Har tänkt som du andrahalvlek att allt har sin tid..Men det är kul att umgås med barn överhuvudtaget. Dom ger oss fin energi..Och att se dom små sakerna i livet..Fina Lisa, dans är skojigt och ger motion samtidigt..?Just hemkommen från Norge..Lite kallt i huset, så det var bara att kavla upp ärmarna, ?..hugga lite småstickor att tända med, och nu känns det mysigt..?..när elementen är varma..Kram..?
Barnbarn ?
Kommer ihåg att jag tyckte att det var lite töntigt med uttrycket Livets efterrätt. Men det är ju verkligen så det är. ? Så tacksam över att få uppleva det, inte alla förunnat. ?
Kram
Barnbarn och varför våra relationer är annorlunda ..?❤️
Tror att det kan vara för att dom påminner om våra egna barn..Och att man oftast inte träffas dagligen, så man får längta efter dom. Även att man har tiden att ge dom på ett annat sätt än sina egna barn, så dom kan få mycket uppmärksamhet av mor- och farföräldrarna..Och då ger ju dom oss uppmärksamhet, och blir glada av besök och samtal..Sen vet ju vi hur snabbt dom blir stora också, så vi har vett att ta tillvara på tiden..Barn ger oss vuxna massor av fin energi, och goda skratt..?????
Lite tankar om den nyktra tiden..❤️
Om en månad har jag varit nykter i fem år..?..Jag tänkte skriva om olika saker som jag nu vill reflektera över..Hur det var och hur det med tiden blev..?..Första året 2015, var det lite turbulent i början, med mycket drickande, bakfull när jag körde till jobbet, kaffepulver i munnen för att få bort fyllestanken ur andedräkten, öppet bilfönster, för att få lite klarare i skallen..Rädsla för att arbetskamrater ska känna alkohollukt..Barnens brev och lappar, där det stod om att dom inte orkar se hur jag och deras pappa super..Just 2015 eskalerade drickandet till fler onyktra dagar i månaden än nyktra..Skammen att skrynkla ihop vinkartonger och lämna till pappersinsamling, panta säckvis med ölburkar..Kompensationshandlande till barnen..D.v.s köpa saker och godsaker för att döva mitt dåliga samvete. På sommaren samtal med mellandottern, som handlade om mitt drickande, och hur det kunde gå till att sluta dricka..Jag hade en plan om att prata med min chef om hjälp, om jag inte klarade av det själv.. Jag läste och tittade på filmer om alkoholism och missbruk..Har alltid tyckt att det var intressant..Inom mig kändes det som att jag skulle kunna sluta dricka en dag..Jag visste bara inte hur?? I september 2015 hade jag utvecklingssamtal med min chef..Hon visade mig ett Mail som min dotter skrivit till henne, om mitt och sambons drickande..Jag blev överrumplad och lite skamsen, men chefen hade jobbat med missbruk, så bättre kunde det inte bli..Dottern skrev också I mailet, att hon förstod att det endast kunde bli frågan om att hjälpa mig, men just för att förklara det komplexa i att ha 2 drickande föräldrar..Samtalet blev väldigt bra..Vi diskuterade olika sätt att t ex behandlas mot alkoholmissbruk..Jag lovade att försöka själv först, sen ta hjälp om det inte fungerade..Hade läst på alkohjälpen ett tag redan då, men aldrig skrivit..Tog beslutet att bli nykter på min födelsedag 22 november..En dag i taget..?..Blev veckor och månader..??? Fortsättning följer..
Åh vad fint av dig att skriva
Åh vad fint av dig att skriva och vilket driv du har jag är mäkta imponerad, och glad för din skull. Det finns hopp, även för mig är känslan jag får . Tack
Smärtsamt
Men så viktigt att få det på pränt. För din skull, och för andras skull. Alla har vi varit där, även du som nu varit nykter i snart fem år. Mäktigt många år!
Brev och lappar från barnen får det att knyta sig i magen på mig vid bara tanken ?
Kaffepulver i munnen för att dölja stanken var helt nytt för mig också ?
Kram ?
Godmorgon miss lyckad?
Tack för att du delar med dig av din historia?.
Det är bra för mig att bli påmind om hur långt det kan gå om man inte slutar i tid.
Jag har ju inte varit i alkoholens grepp på det viset du beskriver så det är jättebra för mig att läsa detta om igen.
Så fantastiskt bra av dig att ha kommit ur detta hemska beroende!????
Kram ???
Tack Jullan Andra halvlek och Fina Lisa..❤️
På något sätt började Forumet vara min krycka, i början av nykterheten..Hade ju tänkt att vara nykter ett tag, visste inte hur länge..Men efter att poletten trillade ner, att beroendet var för evigt, så kändes det lättare..Bestämde mig att vara nykter helt och hållet..Det var även Andras återfall både på Forumet och i verkligheten, som gjorde mig mer bestämd..Framförallt personer som supit bort partners, hus, barn och jobb..Dit vägrade jag komma..Hade även under åren läst om olika behandlingsmetoder och behandlingshem..Ibland kändes det som att Forumet ”bar” mig genom jobbiga tider..Så tacksam för det..❤️Fortsättning följer..?
2016 Nytt år..?
Kommer ihåg att jag tyckte det kändes väldigt speciellt att vara nykter nyårsafton hemma trots att jag var ledig från jobbet..Dåvarande sambon höll sig också nykter..Han bestämde sig också för att sluta dricka, men inte för gott..Det året var det nyktra högtider för oss båda..Han köpte en sportbil som han tycktehan kunde lägga pengar på istället för alkohol..Vi åkte utomlans på semester nyktra..Jag hade de flesta strategier klara oavsett om någon skulle bjuda på alkohol, eller om exet skulle dricka..Jag hade bestämt mig, ingen alkohol för mig. Jag belönade mig på månadsdagar med hjortron och annan lyxig förtäring..Köpte även presenter till mig själv..Åkte mycket på secondhand-rundor tidigt på fm. för nu behövde jag inte vänta tills alkoholen lämnat min kropp..Jag hade också planer på att separera om sambon började dricka igen..Jag stortrivdes på mitt nya jobb, där flera drack sparsamt, så ingen som pratade om helgens festande..På slutet av året märkte jag att sambon började skicka ölsejdelemojis till vänner som fyllde år på Facebook ..Det kändes inte bra..Jag började misstänka att han hade druckit, men han luktade inte alkohol..Jag jobbade journätter på helg och det var då han började dricka igen..........Jag blev förbannad, och förtvivlad..Fortsättning följer. ???
Tack för att de delar med dig
Jag blir hjälpt av att läsa om dina erfarenheter och det stärker mig att fortsätta. Tänker vara mycket stolt när det blir fem år?. 12 dagar än så länge ? kämpar vidare
Kram
Följer
Jag följer din historia med stort intresse miss lyckad. Tack för att du delar.? Det måste känts riktigt frustrerande när du upptäckte att han började dricka igen.
Kram
Så fint miss lyckad
Som svar på 2016 Nytt år..? av miss lyckad
att du delar med dig! / mt
Tack för att ni läser..❤️
Mattan Torn och MT..?Känns fint och uppmuntrande att få feedback..Fortsättning 2016..Jag fick sms på natten av sonen, när jag var på jobbet, att hans pappa drack..Jag läste mellan raderna att sonen försökte urskuldra pappans drickande, men vissa gånger skrev han att han inte orkade se eländet..Då var sonen 13..Efter en sådan natt kom jag hem, och var ursinnig..Exmannen som aldrig tidigare ljugit om sitt drickande, började smussla och ljuga..Tidigare hade han inte behövt det, eftersom vi båda drack..Jag sa till honom att jag inte vill börja dricka igen, och att om han vill fortsätta supa ner sig så får han göra det själv..Dessutom finns det en stor risk för mig att trilla dit med en partner som dricker. Jag sa också att våra barn har haft tillräckligt med elände med vårt supande..Därefter följde en tid av hopp, ilska, och besvikelse, och hopp igen..??..På forumet❤️fick jag mycket stöd, och varningar om att det kunde vara svårt för mig att bo med en som drack, även om han undvek det när jag var hemma..Jag frågade gång på gång om hur han tänkte, tyckte, och ville..Svaren var väldigt vaga, och undvikande..Det var vänner på riktigt och på Forumet som sa att jag måste separera om exmannen inte ville göra något åt sitt drickande..2017??..Nu började tankarna ofta gå mot separation..Exmannens drickande var ”osynligt” men jag visste att han var sugen, och drack när jag var bortrest eller på nattjobb..Min egen nykterhet kändes bättre och bättre..?..Nu började min skönhet träda fram igen..?..Skämt å Sido, men magen blev mindre, håret och huden blev fräschare..Jag var gladare, men inte över vårt förhållande..Jag frågade ex-mannen en sista gång i Mars tror jag det var att, tror du att du kan/vill fortsätta socialdricka framöver? Han svarade till slut Ja..Det var startskottet..Jag började titta efter hus..Ville inte slänga mig in i någon lägenhet, och vantrivas, som jag gjort några gånger tidigare, med separation från samma man..Nu ville jag ha eget i så fall..Hade nog haft tanken i flera år, för jag hade köpt virke och byggnadsmaterial flera gånger till reparationer till huset..Kunde på så sätt ”tvinga” exet att ge mig lite pengar för huset som var färdigbetalt..Vi var skilda så det hade blivit en juridisk sak annars..Började jobba över, och spara som en idiot, för att det skulle räcka till allt vid ett husköp..Sade även till dom yngsta barnen att nu sparar vi så vi kan köpa ett hus..Dom förstod..Det kändes gött när jag såg pengarna öka på sparkontot..⭐️..Funderade på orter jag kunde flytta till i närheten, så sonen slapp byta skola..Exmannen började dricka mer och mer..I Juni hittade vi huset!!?..Det kändes spännande, och jag sov oroligt under budgivningsdagarna..Det blev dyrare än jag trott, men påhejad av Forumsvännerna❤️❤️❤️, och riktiga vänner så fick vi köpa huset!! Nu söp Exmannen så fort han var ledig..Han började även kontakta andra kvinnor..Jag blev vansinnig, hade aldrig gjort det själv, det var jobbigt nog för våra barn som det var..Dom behövde inte 2 grälande föräldrar också..En kvinnlig bekant till honom undrade rakt på sak om han ville ha en bortamatch..Den mailen använde både jag och sonen..Senare blev han ihop med kvinnan, och jag var inte överförtjust i henne, om man säger så..Vi kunde haft ett bättre slut på vår relation..Fortsättning följer..??
Tack!
Så intressant att få ta del av din historia i detalj, Miss lyckad. Har "känt" dig så länge, men nu blir det lite extra. Så många livsöden här finns.
Ser fram emot fortsättningen. ?
Kram
Ja, tack miss lyckad??...
Jätteintressant att få läsa om just din resa från början och som en sammanfattning.
Jag hamnade ju mitt i då jag började läsa här för tre år sedan och då var det ju så mycket nytt med alla forumtrådar och hur det funkade.
Det är ju fantastiskt vilket stöd vi är för varandra! ???
Kram och trevlig helg ☀️?☀️
Tack själv Fina Lisa?
Det känns bra att tänka tillbaka på hur mitt liv sett ut och hur det är just nu..?..Ja, det är helt ofattbart vilken hjälp man kan få på ett forum❤️Tips ideer, och stöttning..Erfarenheter från andra så man inte behöver begå samma misstag själv..Insikter om sig själv, och sitt missbruk..Jag har sett när nära anhöriga gå över gräns, efter gräns..Vet därför att ett beroende fungerar så..Kunde därför själv tvärnita, innan det gick riktigt illa..Vissa av oss blir beroende snabbt, för andra kan det ta väldigt lång tid, beroende på vår hjärna och benägenhet för olika substanser..Ha en fin helg..??????????
Visst är det fint miss lyckad
Som svar på Tack själv Fina Lisa? av miss lyckad
att göra en tillbakablick?! Jag gjorde många under de år jag skrev aktivt här, det var viktigt för mig. Ett sätt att göra en lägesbestämning också (för mig) - så var det och så är det idag.
Så värdefullt att du delar med dig - kan garanterat vara till stort stöd för de som inte hunnit lika långt.
Tack❣️ / mt
Nytt hus Nytt Liv..??
Augusti 2017 flyttade vi in i huset..Det fanns mycket att greja med i början..Skaffa möbler, måla lite, bo in sig..Planen var att sonen skulle bo varannan vecka hos sin pappa..Jag hade sagt till honom att han inte kunde dricka när sonen var hos honom..”Har han sagt det?” Var exmannens fråga..Orkade knappt svara med en massa fakta om hur barnen haft det när vi drack..Och även sonens oro när pappan tagit 1 lättöl, på ett kalas som jag inte var med på..I vårat fall där oron greppat tag i våra barn när det gäller beroende, ser barnen alkohol som alkohol, kvittar vilken procent den har..(så ser jag också på saken nu) Det hela slutade iaf med att sonen inte ville åka till sin pappa efter ett antal försök, varav vissa veckor fungerat..Det var flera gånger jag fick hämta honom, för att pappan drack ändå..Sonen sa att pappan försökte smyga med drickandet, men barn som har sett för mycket supande, har stor förmåga att känna av stämningar, och när någon dricker..Jag var arg och ledsen många gånger för sonens skull..Mitt eget boende kändes riktigt bra..Gick med i en dejtingsida. Träffade en man, som påstod sig vara före detta A- missbrukare, men som sedan visade sig ha bytt beroende till sex- och relationsmissbruk och spel..Hade jag varit stabil hade jag aldrig träffat honom, men det goda det förde med sig var att jag började jobba till sjöss igen..Vilket jag inte gjort på över 30 år!! Forts följer..?
Tack Mulletant..?
Minns att jag läste om dig och din man när jag fortfarande drack. Tror att all info som jag fick under tiden jag drack, processades i min hjärna..Sen var det ett beslut som skulle tas om alkostopp..Jättebra att läsa om din historia, fast våra resultat blir olika, men bra ändå..❤️?
Precis så miss lyckad...
olika men bra. Det kan bli bra på olika sätt. (Dåligt också). Viktigt att bli klar över hur man vill ha det i sitt liv.
Så fint att du berättar! / mt
Till Sjöss..⛴⚓️?. 2018
Jobbade på båt hela sommaren och lite på hösten. Det var härligt, ganska slitsamt, men absolut jätteskoj!! Funderade vidare och testade på att få jobb på orten båten gick till..Sonens pappa drack ännu mer så jag beslöt mig för att avbryta och åka hem och jobba igen..På båten såg jag att flera ur besättningen hade A-problem..Det syns på dom flesta efter ett tag..Ingen vacker förändring..Väl hemma var det lite dejtande, och annars ett vardagligt liv med hus och hem..Alkoholen har aldrig mer fått någon plats i mitt liv..Tvärt om så ser jag nära anhöriga dricka sig sjuka..Deras barn lider..Spelar ingen roll om barnen är vuxna. Inte kul att föräldrarna super ner sig mer och mer..2019✨..Jobbar på ett familje-och barnhem där man utreder och behandlar..Jätteintressant, men med många barn som for illa..Det handlade mycket om föräldrar som drack eller tog droger..Började sedan jobba med yngre vuxna på ett Lss- boende i min kommun..Sonen hade förstått att det var lika bra att bara bo med mig. Pappan var oftast en besvikelse..Det gjorde ont i mamma-hjärtat många gånger.?...Trodde exmannen skulle hantera saker bättre än så här..Exmannen skaffade sig även en ny kvinna, som tyvärr var väldigt nere i alkoholmissbruk..Nu är det ingen av barnen som har någon vidare kontakt med honom..Jag försökte få honom att skapa bättre relationer med sina barn, men det gick inte..Jag gav upp..Alla väljer sitt liv och sina relationer..Synd om våra barn, men tur att dom inte bor på orten..?✨?
Den ärftliga beroendegenen..???
Jag har ju sett beroendet hos min pappa sen jag föddes, som femte barnet..Kvällen mamma kom hem med mig från BB, så åkte min pappa iväg på dans..Mamma blev arg, men vad hjälpte det..Pappa åkte ändå..Detta har mamma berättat för mig efter att hon skilde sig från honom till slut..Jag trodde att jag valde en bra man till mig, som blev pappan till mina barn..Tyvärr så med tiden, blev han också beroende..Han var även otrogen när barnen var små..Det försökte jag att lösa på olika sätt..Det blev separationer, och sen återförening..Jag ser en del likheter med barnens pappa, och min..Båda är tekniska, arbetssamma, tycker om djur, inte rädda för att ta i, ser bra ut..Och har ett alkoholberoende..Nu har jag en man som inte verkar ha någon beroendegen..Det vore fantastiskt..?✨?..Men det viktigaste med min livsresa är, att visa för kommande generationer, att man måste inte följa sina genetiska beroenden..Det går att bryta och förändra. Den dagen jag inte finns på jorden mer, hoppas jag att mina släktingar kommer ihåg det..Hon som slutade dricka alkohol, och mådde Jäkligt bra..?????..
Tack
Som sagt, jag är så glad över att få följa dig och ta del av din historia. Tack för att du finns här och fortsätter att förgylla forumet.
Många kramar till dig ?
Fint att ni läser❤️
Jag känner att det kunde gått mycket sämre utan er på Forumet..Kommer ihåg dagar då jag inte var så stabil Pga exmannens drickande, och hur ni på Forumet fanns som stöd..??❤️..Tack Vinäger för att du finns, och skönt att du har tagit stadigare steg till nyktert liv..Varm kram..??
Kärlek..❤️
Minns mitt dejtande i början..Var ju som en Bambi på hal is..Hur ser en medelålders man ut som jag skulle vilja dejta? Har jag förmågan att kunna välja rätt? Ingen som dricker i alla fall, inget annat beroende heller..Snus går bra..Jag kände inte till Bekräftelse, och sex- och relationsberoende..Verkar vara vanligare än man tror. Ibland trodde jag att jag hittat rätt person..Min son var inte så säker..Han slängde en blick på någon man på ett foto, och sa tex han har bekräftelsebehov, han ser opålitlig ut..Denna man jag har nu, har han godkänt..?..Vet inte om mannens snygga, coola bil hjälpte till med godkännandet..?..Det har hänt en del på jobbfronten i år också..Trivdes ju bra på Lss-boendet med unga vuxna, men så skulle vi få en utåtagerande boende..Då tackade jag för mig, när det lämpligt fanns en intressant tjänst att få..Händelser gjorde att jag nu har lite andra brukare, som jag trivs väldigt bra med..Arbetstiderna passar mig perfekt..Corona-pandemin har gjort att man måste välja sina aktiviteter väl..Just nu inga Second-hand rundor som jag saknar, inte åka till Norge, för att hälsa på mina döttrar med familj, inte träffa så mycket människor ö.h. Men det funkar bra..Hellre det än att smitta, och smittas..Vi måste få slut på denna pandemi..???..Hoppas vaccinet blir effektfullt och bra..Just nu trivs jag väldigt bra med mig själv och livet..Hoppas det fortsätter så..⭐️❤️❤️⭐️
Min födelsedag idag..❤️
Tycker om att fira när jag fyller år..I år är det dock annorlunda med Coronan..Får se vad det blir..Något gott att äta, och en promenad i solen, som skiner så fint..???..
Mitt 1000:e inlägg..??
Idag firar jag även att jag har varit nykter i 5 år!!Tack till er alla hjälpare på Forumet!! ❤️❤️❤️❤️❤️..Utan er hade denna resa kanske aldrig blivit så bra..Kanske med helt annat att se i backspegeln..Jag vill tacka er och önskar er allt gott..Skickar Massor med Cyberkramar till alla..??????Ha en fin dag, var ni än befinner er..??
Grattis miss lyckad! ???
Du tillhör mina ledstjärnor på forumet och jag tar fortsatt rygg på dig! Siktar mot mitt första nyktra år som infaller i februari - och du kan idag fira 5 nyktra år. Wow! Vilken gåva för oss att du fortfarande är aktiv på forumet och delar med dig av dina erfarenheter.
Kram ?