Jag startar om en ny tråd i den här gruppen, Det vidare livet.
Det var lite svårt som ny att förstå hur det här fungerar i dessa forum och trådar 😉- men jag har som tur är fått lite hjälp här i gruppen att förstå lite hur det fungerar. Min andra tråd ligger kvar i - vara alkohol fri
Den kanske går att ta bort🤔

Min ambition är att aldrig någonsin dricka alkohol igen, det har jag gjort klart. Jag brukar tänka att jag har fått min alkoholranson i livet + lite till 😅
Jag har som de flesta andra som har alkoholproblem av något slag, prövat alla metoder som finns för att lyckas att bara dricka mindre och mer sällan.
För mig blir det bara en otrolig stress, när mitt innehåll i glaset börjar ta slut. Det är nästan som tortyr att inte få något mer.
Det är så skönt att äntligen släppa tanken att det kanske går att bli måttlig i drickandet. Det kommer aldrig gå för mig - jag har försökt i ca 20 år.
Jag har nu varit nykter (ett snedsteg) på snart 5 månader.
I det stora hela har det gått fantastiskt bra, jag läser allt om alkohol och skriver dagbok varje dag.
En stor hjälp har även AA böckerna varit. Dom har fått mig att tänka på ett annat sätt , de har blivit lite som en bibel för mig.
Jag är så tacksam att jag har fått inblicken i det nyktra livet igen, en hjärna som börjar fungera och framförallt känslan av frihet. Det är jag som bestämmer över mitt liv, inte alkoholen.
Hoppas att ni får en fin helg 💕

Herregud så mkt igenkänning på detta @Sländan! Endast två små helger har jag nu tillryggalagt med att vakna till njutet - istället för slitet och slöseriet på liv😀. Jag blir så glad när jag läser ditt inlägg och förstår att jag kan välja att ha det så alltid 🤗!

@Sländan skrev:"Nu njöt jag av mitt sällskap och åt en fantastisk god lunch, pigg och glad med massor av skratt och riktiga samtal. Inga tankar på alkohol som är så befriande att slippa 🙏"

Det där är min upplevelse också fullt ut. Allt socialt har jag mycket större behållning av som nykter 😍 Att jag ens tänker så nu känns jättekonstigt, men det här är verkligen en process som måste få ta sin tid. Som ett litet barn som lär sig krypa, sen tar enstaka steg för att till slut springa fram. Tålamod.

Kram 🐘

@Torn jag håller med dig, det finns inget positivt med alkohol. Jag skulle önska att det blev förbjudet eller åtminstone dubbla priset. Men då skulle väl folk börja brygga mera hemma eller köpa ännu mera från andra länder.
Kram 💕 sländan

@Annabell skrev:"Endast två små helger har jag nu tillryggalagt med att vakna till njutet - istället för slitet och slöseriet på liv😀."
Så härligt du skriver 💕 och så roligt att du blev glad av mitt inlägg.
Kram💕 sländan

@Andrahalvlek det är verkligen en resa med en del utmaningar, men allt känns bara lättare med tiden.
Det är just saker som man inte gjort nykter förut, som kan kännas lite klurigt. Men nu är det inte så många saker kvar som jag inte gjort nykter. Flyga och resa har jag inte gjort nykter ännu. Men jag ser framemot att få åka på en resa och bara uppleva allt som nykter 😍
Kram 💕 sländan

Det börjar närma sig ett år sedan jag tog beslutet att leva ett liv utan alkohol.
Jag fick precis vad jag behövde ” en spark i baken” av min vuxna son som sett att det börjar bli mer alkohol än tidigare.
Jag hade ju tidigare försökt dricka normalt med professionell hjälp, visst det gick utmärk en lång tid. Men till slut gav jag upp detta räknande på enheter, allt handlade bara om att stå emot de jag ville ha, och låta bli och räkna hur många glas på helgerna.
Jag kan nog tycka att det blev värre efter de, de var precis som man varit utsvulten och äntligen får bestämma själv igen, om man ska börja äta.
För mig var det så mycket lättare att bara bestämma mig- nu är det slut med alkohol!
Jag är väldigt bestämd och envis när det är något jag verkligen vill, och genom min diagnos ADHD är det oftast allt eller inget har nog hjälpt till en del.
Trots de blev det ju en kväll efter ett påskhelg som jag skrivit tidigare , som jag i ren förtvivlan drack alkohol efter nästan 5 månader.
Det var ett tillfälle i början av sommaren som påminde om påskhelgen, jag fick plötsligt ett infall- nu skiter jag i allt och öppnar en öl. Som tur är gjorde jag inte de, utan åkte iväg med bilen och gick en promenad.
Med många kloka personer i forumet började jag tänka mera på vad jag ska ändra på. Att jag måste tänka på mig själv och se till att jag mår bra, annars hamnar man lättare där igen. Det är jag väldigt tacksam för ❤️
Idag tänker jag nästan aldrig på alkohol. De kan vara någon gång som sitter inpräntat i hjärnan, tex om jag ser en fin bild på en uteservering vid havet utomlands. Då kan det utan någon större tanke bara flimra förbi ” med ett glas vin” men där blir det stopp. Och jag tänker 🤨 varför att glas vin och jag ändrar min tanke till en alkoholfri öl 🤗 och det känns så bra.
Lika så när jag ska åka skidor i vår, när jag sitter på afterski när mina vänner dricker öl De kan jag oxå göra 😀 MEN alkoholfri.
Då kan jag stå längst fram i kön nästa morgon när backen öppnar 💪🏼😀
Jag tänker mycket på alla fördelar jag har fått genom att sluta med alkohol. Jag är även så tacksam att jag fått uppleva de riktiga livet igen. Känna mig stark och framförallt stolt över mig själv. Jag har fått en helt annan kontakt med människor runt omkring mig. Jag är som jag är och behöver inte dölja något 💕

@Sländan skrev:"de var precis som man varit utsvulten och äntligen får bestämma själv igen, om man ska börja äta."

Det var precis min erfarenhet också de senare åren med alkohol. Jag var lugn och fin och drack måttligt i långa perioder, för att plötsligt släppa förtöjningarna helt och gå helt bananas. Och jag visste aldrig när det skulle hända. Som att spela rysk roulette 😢

Det är tusen gånger lättare att avstå helt! Jag tänker inte alls på alkohol längre, inte ens när andra dricker omkring mig. Tidigare hade jag full koll på hur mycket vin det fanns kvar i glas, flaska eller box. ”Kan jag ta mer, räcker det till mig, finns det fler flaskor?” SÅ tröttsamt. Nu tittar jag inte ens på flaskan, jag bryr mig inte om hur mycket som finns kvar. Att slippa den energitjuven på fester är en befrielse 🙏🏻

Kram 🐘

@Sländan Hej! Vilken otrolig resa du har gjort, du kan vara stolt. Det känns inspirerande att läsa och du peppade mig så bra i somras när jag klarade 54 dagar utan alkohol. Nu är jag iaf här igen med nya tag. Ha det fint🤗

För precis ett år sedan 16 nov bestämde jag mig för att nu är det slut på alkohol. Trots att jag drack alkohol en gång på påskdagen så är det här datumet jätteviktigt för mig.
Jag kan inte bara strunta i månaderna innan jag var nykter, det är helheten för mig som räknas.
Tiden har gått väldigt fort och det har hänt så mycket på det här året, lite som att börja om att leva på nytt.
Alla upplevelser har jag fått göra om som nykter, det har varit en spännande resa. Jag trodde aldrig att det skulle vara sådan skillnad, det är som om man värderar allt på ett annat sätt.
Jag saknar inte alkohol alls, för mig att bara dricka 2 glas vin är helt ointressant eftersom det är effekten jag vill uppnå när jag dricker, och när jag fick den så ville jag inte få slut på ruset utan fortsatte dricka betydligt mer än vad som var tänkt.
Det som varit lite jobbigt är min ADHD som givetvis känts värre, jag tror att jag har självmedicinerat med alkohol vilket är väldigt vanligt. Idag pratade jag med min psykiatriker om att Prova en låg dos av Concerta som är en ADHD medicin. De kanske kan hjälpa mig med min impulsivitet, hyperaktivitet, inre stress mm
Jag måste ta en del prover först innan jag får prova. Förhoppningsvis hjälper det, som det är nu så arbetar jag på tills jag går in i vägen, sjukskriven ett tag och så börjar det om igen. Nu kommer jag att vara halvtids sjukskriven till 31/12
Hon frågade mig om alkohol, eftersom man inte ska kombinera medicinen med alkohol. Det kändes så BRA att säga att jag inte dricker alkohol 💪🏻😃
Ikväll ska jag fira min dag med god middag med min man och min älskade son, som hjälpte mig att få upp ögonen för mitt alkoholproblem ❤️

@Sländan Så fint att läsa ditt inlägg, ger mig hopp om framtiden! Det behövs för just nu är det trögt för mig... Det är bara att se tiden an o försöka göra det bästa!!! Tror inte jag skrivit till dig tidigare? Men jag blev verkligen hoppfull av ditt inlägg. Lycka till med fortsättningen!
Kram 🤗

@Sländan Stort grattis till 1 år i frihet! 😍 Det har varit en ynnest att ha fått följa din resa, och igenkänningsfaktorn har varit stor från hur jag själv upplevde det första året!

Kram

@majsan_nu Tack 💕😀 va roligt att du blev hoppfull av mitt inlägg. Du ska se att det vänder snart, det är bara att hålla ut så kommer det att vända snart.
Kram 💕 sländan