Jag startar om en ny tråd i den här gruppen, Det vidare livet.
Det var lite svårt som ny att förstå hur det här fungerar i dessa forum och trådar 😉- men jag har som tur är fått lite hjälp här i gruppen att förstå lite hur det fungerar. Min andra tråd ligger kvar i - vara alkohol fri
Den kanske går att ta bort🤔

Min ambition är att aldrig någonsin dricka alkohol igen, det har jag gjort klart. Jag brukar tänka att jag har fått min alkoholranson i livet + lite till 😅
Jag har som de flesta andra som har alkoholproblem av något slag, prövat alla metoder som finns för att lyckas att bara dricka mindre och mer sällan.
För mig blir det bara en otrolig stress, när mitt innehåll i glaset börjar ta slut. Det är nästan som tortyr att inte få något mer.
Det är så skönt att äntligen släppa tanken att det kanske går att bli måttlig i drickandet. Det kommer aldrig gå för mig - jag har försökt i ca 20 år.
Jag har nu varit nykter (ett snedsteg) på snart 5 månader.
I det stora hela har det gått fantastiskt bra, jag läser allt om alkohol och skriver dagbok varje dag.
En stor hjälp har även AA böckerna varit. Dom har fått mig att tänka på ett annat sätt , de har blivit lite som en bibel för mig.
Jag är så tacksam att jag har fått inblicken i det nyktra livet igen, en hjärna som börjar fungera och framförallt känslan av frihet. Det är jag som bestämmer över mitt liv, inte alkoholen.
Hoppas att ni får en fin helg 💕

@Sländan Fint att du tittar in och berättar hur du har det. Härligt att höra om ditt inre lugn och tacksamhet trots din segdragna postcovid. Att nykterheten gör din återhämtning så mycket lättare och känns värdefull. Roligt att få höra att du ser pigg ut trots din sjukdom, det värmer alltid lite extra när man får höra sånt.

Hoppas du snart är helt återställd och kan njuta ännu mer av livet❤️

Tack ! @Andrahalvlek @Sattva @vår2022 ❤️
Ja, de är fantastiskt att man ändå kan må bra trots att man är sjuk. Givetvis inte alla dagar, men i de stora hela.
Men mycket är nog ändå att jag är nykter, de gör livet så mycket enklare och en frihetskänsla som jag inte upplevt förut.

Idag är de en viktig dag för mig, de är inte min två årsdag som nykter, men den dagen som jag kände att jag har fått nog av alkohol.
En känsla av frihet och styrka som jag inte känt tidigare.
De var en sån oerhörd lättnad och slippa tänka mer på alkohol.
Jag hade druckit klart, jag gav upp tanken på att kunna dricka ”normalt” så underbart att slippa kriga med mig själv om alkohol.

Men tyvärr så hade jag ingen hjälp bakom mig, och jag hade inte lärt mig handskas med alla mina känslor som jag oftast drack på ledsen, arg, glad, stressad.
Så Tyvärr kom en sådan ledsam dag under påsken 4/4 som jag inte kunde hantera och drack vin.

Ångesten var total dagen efter, jag mådde så fruktansvärt dåligt. Jag som hade varit nykter i 4 1/2 månad och nu var allt förstört 😱 Jag hatade mig själv, som hade gjort så dumt.

Men då bestämde jag mig för att gå med i alkoholhjälpen, och fick så många fina stöttningar 🥰 så jag fick kraft att hoppa upp på hästen igen, och lovade mig själv att aldrig mer utsätta mig för ett sådant nederlag igen. De är absolut de bästa jag gjort, hur hade de annars slutat.

Nu 1 år och 7 månader senare mår jag fantastiskt i min nykterhet, jag har lärt mig så mycket på den här resan. Framförallt att hantera mina känslor så jag aldrig behöver ta till alkohol. Idag kommer inte ens tanken på alkohol som alternativ.
Idag har min hjärna lärt sig andra bättre alternativ, de viktigaste för mig har nog varit att stressa ner eftersom jag har varit en väldigt stressad person, som drack för att gå ner i varv.

Jag är forfarande sjuk i postcovid så de är många dagar jag ligger och orkar inte göra något, men idag slipper jag iallafall att vara bakfull som dessutom är självförvållat.
Den tanken stärker mig väldigt mycket i min sjukdom.

Idag ska jag känna in mig i känslan som jag fick för två år sedan, de gör att jag känner mig stark, lycklig, fri och en ofantlig stolthet över mig själv. Så coolt, tänk att lilla jag kunde bli nykter och få känna av de riktiga livet och få känna av de riktiga känslorna igen 🥰

En av de viktigaste sakerna för mig har också varit stoltheten av att vara nykter, de är inget jag skäms över vid fester och middagar. Tvärtom, så vill jag visa alla hur bra de går att leva nyktert.
Jag sitter där stark, klar i huvudet och mina tankar och samtal blir så mycket roligare och ger så mycket mera än att bara sitta och hälla i sig alkohol.

Idag ska jag bara njuta av min nykterhet 🥰
Kram 💕 sländan

Så skönt att höra Sländan❤️Trots att du inte är helt frisk från sjukdom, så är du fri från ditt ok, missbruket. Det har du fixat på egen maskin, och det ska du verkligen vara stolt över.⭐️. Vilken tur vi har att Forumet finns. Varm Kram💕

@Sländan Ja, vi ska vara stolta! Stort grattis till 2 nyktra år! 🥳🥳🥳 Vi tillhör de upplysta, de som gått före. Vi kan visa folk att man kan göra allt nykter - om man vill. Trista fester där allt går ut på att dricka non-stop kan problemdrickarna behålla för sig själva!

Kram 🐘

@Sländan Grattis Sländan! Jag tror att det är viktigt att se tillbaka, fira sina årsdagar. Även om den nyktra vardagen inte går ut på att räkna nykter tid, utan att helt enkelt leva!
Det är sån trygghet att veta, att vilka saker som än dyker upp i vår väg, så bemöter vi dem nyktert. Stort grattis!🌸❣️

Tack @miss lyckad @Andrahalvlek @Sattva ❤️ Ni är mina stora förebilder, som har lärt mig så mycket på den här resan. De är så viktigt att läsa om andra som har gått vägen tidigare, lyckas och mår bra i sitt nyktra liv.
Kram 💕 Sländan

Idag är de 2 år sedan jag drack alkohol 😀
Jag måste verkligen sitta och ta in hur livet var när jag drack alkohol, idag känns de bara så självklart att jag inte tänker på de så ofta.
Första året tänkte jag på de varje dag och firade varje månad med en liten present till mig själv.

Nu känns själva nykterheten som den största presenten till mig själv
men de blir ett litet firande med något gott iallafall.
Jag ska börja med morgonkaffe och tända ett ljus och bara känna in hur härligt de är att vara nykter 🥰

Hoppas att ni alla får en fin och nykter påsk 🐣
Kram sländan ❤️

@Ny dag Tack 🥰
Jag önskar verkligen att fler på forumet får uppleva att vara nyktra, inte bara för att de måste vara nyktra utan för att de vill vara nyktra. Att få känna av livet igen som de var innan man började dricka alkohol.
Kram ❤️