Jag startar om en ny tråd i den här gruppen, Det vidare livet.
Det var lite svårt som ny att förstå hur det här fungerar i dessa forum och trådar 😉- men jag har som tur är fått lite hjälp här i gruppen att förstå lite hur det fungerar. Min andra tråd ligger kvar i - vara alkohol fri
Den kanske går att ta bort🤔

Min ambition är att aldrig någonsin dricka alkohol igen, det har jag gjort klart. Jag brukar tänka att jag har fått min alkoholranson i livet + lite till 😅
Jag har som de flesta andra som har alkoholproblem av något slag, prövat alla metoder som finns för att lyckas att bara dricka mindre och mer sällan.
För mig blir det bara en otrolig stress, när mitt innehåll i glaset börjar ta slut. Det är nästan som tortyr att inte få något mer.
Det är så skönt att äntligen släppa tanken att det kanske går att bli måttlig i drickandet. Det kommer aldrig gå för mig - jag har försökt i ca 20 år.
Jag har nu varit nykter (ett snedsteg) på snart 5 månader.
I det stora hela har det gått fantastiskt bra, jag läser allt om alkohol och skriver dagbok varje dag.
En stor hjälp har även AA böckerna varit. Dom har fått mig att tänka på ett annat sätt , de har blivit lite som en bibel för mig.
Jag är så tacksam att jag har fått inblicken i det nyktra livet igen, en hjärna som börjar fungera och framförallt känslan av frihet. Det är jag som bestämmer över mitt liv, inte alkoholen.
Hoppas att ni får en fin helg 💕

Sista dagen på året 2021 det känns som ett riktigt långt år. Inte för att det har varit tråkigt, utan för att det har hänt så mycket. Jag har haft så mycket tid att göra annat än att sitta och pimpla vin och vara bakis på min fritid.
Men den inre resan är nog den största, att lära känna sig själv på nytt. Vad tycker jag om att göra, och mina värderingar i livet i stort ser lite annorlunda ut.
Idag ser jag mitt inre som mitt jag, och min kropp är den som bär omkring mig. Båda två delar måste tas om hand om på bästa sätt. När jag drack alkohol var både själ och kropp i ett, jag tänkte inte så mycket på de.
Jag tänkte inte så mycket överhuvudtaget 😅

I morse efter jag hade mediterat, läste jag tillbaka i mitt första inlägg på Forumet. Jag hade varit nykter i 4,5 månad och hade bara jobbat ensam med min nykterhet, med alla dessa böcker från bla AA, tacksamhetsdagböcker, poddar, ljudböcker mm jag hade gått all in, som vanligt när det är något jag har bestämt mig för. Min adhd är som vanligt allt eller inget, i det här fallet var det både och för när jag en kväll under påsken under en väldigt jobbig situation hällde i mig vin kändes mitt liv totalt tomt dagen efter, helt misslyckad och vilken ångest 😨😱

De var då jag fann alkoholhjälpen och givetvis kastade jag mig in och gjorde min första tråd, som då fick heta Misslyckas de var 7/4 sedan gick de undan med allt stöd jag fick från forum vänner, så redan 9/4 så hade jag en ny tråd Leva i frihet i det vidare livet. Jag hade ju trots allt varit nykter en lång tid innan, och det var nykterheten som skulle bevaras.

Efter de har jag lyckas att behålla min nykterhet, jag tror inte att jag hade klarat av det själv utan mina forum vänner ❤️ de är oerhört viktiga får mig.

Mitt nya år ska gå i hälsans tecken: inte äta något med tillsatt socker och ingen mat med snabba kolhydrater med början 1/1 få rutiner på motion och mera må bra upplevelser 🤗

Jag önskar alla fina forum vänner ett nyktert slut på året och ett nytt nyktert år! 🎉💪🏻🎊
Kram 💕 sländan

@Sländan Vilket jättefint inlägg ❤️ Instämmer till fullo, den inre resan är den största. Jag tror att Annie Grace har helt rätt när hon säger att vår personlighet förändras inte i nykterheten, den förädlas snarare. Allt som finns där inne blir lite skarpare i konturerna. Man blir lite mer rakryggad, lite mer grundad, lite mer stärkt i sina värderingar. Och självkänslan börjar blomma.

Jag tänker inte gå all in på kolhydratfritt från den 1/1, men några flera må-bra-saker ska jag lägga till från den 10/1. Jag fortsätter med 12.000 steg/dag och 0 choklad. Och tänker verkligen komma igång med att träna kettlebell här hemma. Kanske förändra något mer i mina matvanor 🤔 Men jag har ju en hel vecka på mig att fundera!

Gott nyttårkram 🐘

@Andrahalvlek helt rätt Andrahalvlek 👍🏻 Du är så duktig med dina steg och ingen choklad.
Man ska ta lite ändringar i taget så det håller i längden.
Kram 💕 sländan

Då var jag inne på det nya året 2022 🌟
Det ska bli spännande och se hur det här året kommer att se ut, och vad jag kommer att hitta på för något 🤗 jag har alltid idéer och saker på gång.
Jag är inne på min 3 dag som jag äter enligt GI, det känns toppen. Jag behöver lite nya utmaningar och recept idéer. Jag åt så för många år sedan och gick både ner i vikt och mådde bra av de.
Jag fortsätter med min ADHD resa som jag började ta tag i när jag blev nykter, troligtvis blir jag antagen till en special KBT i februari, en halvdag i veckan under 13 veckor och hemuppgifter.

Det kommer även att bli en stor omorganisation och flytt på min arbetsplats i sommar, så jag får se hur de utvecklar sig. Jag tror att det kan bli bra, men mycket jobb innan 😅 det finns väldigt mycket olika viljor och en chef som är snäll, men frånvarande och styr ingenting.
Jag har även börjat fundera på om jag skulle göra något helt annat, jag tittar på lite olika utbildningar. Men sen är det svårt när man som jag saknar en del behörighet. Jag var bara närvarande fysiskt i skolan, min hjärna var på helt andra ställen, så de är en del att ta igen 😅 men först måste jag hitta något som verkar rimligt och intressant.
Kram 💕 sländan

Vad bra Sländan att du börjar med saker för din och ditt välmåendes skull. Jag gick en 1-årig utbildning när jag var 48 år. Det var jättekul och intressant. Det var en YH- utbildning till Omsorgspedagog. Jag har studerat flera gånger som vuxen. Betydligt roligare att plugga till något man är intresserad av. Jag funderar på att minska mitt godisätande. Och byta ut mot bär och nötter. Åt inget godis när jag var till sjöss, och mådde toppen, trots 12-timmars pass 7 dagar i sträck. Glass äter jag ibland. Vill aldrig gå på någon ”diet” Jag har aldrig gjort det men har alltid gillat frukt och grönt. Men även husmanskost. Att äta så ” rent” som möjligt är nog vettigt. Det har jag tänkt mycket på. Och maizenaredning istället för mjöl. Socker är gift, och det finns det mängder av i alkohol, och gött att slippa det giftet. Det är nog bra om man så mycket som möjligt skippar socker, ö.h. Beach-22 här kommer vi. 🦵👙👚

@Sländan Härlig läsning! 🤗 Hela ditt inlägg andas positivt tänkande och du ser möjligheterna i stället för problemen. 2022 kommer bli ett riktigt höjdarår för dig, det är jag säker på!

Kram

Anonym26613

@Sländan kul med KBT! Du kanske kan dela lite tips därifrån 😅👍

Det är aldrig för sent att följa sina drömmar! Vill du studera, så gör det! 🥳💚

@Sländan Så kul att kanske byta bana!! Tror också att det är skillnad att plugga som vuxen. Och så har man ju en massa livserfarenhet som man saknar som ung.
Heja dig👌💪💫🌟

@Torn @Miss Mary Poppins @Sattva ❤️
Tack för eran peppning 👍🏻🤗
Jag tror oxå att det kommer bli ett bra år, mycket är ju hur man gör de. De stämmer så bra de här med att förändra de man kan,och släpp och acceptera de man inte kan förändra. De tar bara massor av onödig energi.
Sattva jag pluggade som vuxen och fick en chock när jag fick så bra betyg, de kändes riktigt roligt. Men då läste jag bara sånt jag var intresserad och har nytta av.
Kram 💕 sländan

Sist jag skrev hade jag ett hopp om ett nytt bra år- men de började verkligen inte bra. Jag fick covid som höll på att gå över, men det blev plötsligt mycket värre symtom.
Jag Svimmade en natt i badrummet, och jag
hamnade jag på sjukhus i 2 dygn. Min älskade hund dog samtidigt ❤️ Nu har jag varit sjuk i en månad i covid, idag känner jag även av en förkylning.
Sedan kom de här hemska kriget och det kändes helt övermäktigt. Jag tror att jag fick ett smärre psykbryt med ångest och oro.
Idag känner jag inte att jag har något att gnälla över. Helvetet på jorden är inte långt ifrån oss, jag bara önskar och ber om att kriget ska få ett slut 🙏🏻
Trots allt jobbigt som hänt finns inte alkoholen i mina tankar - alkohol har ingen lösning på något.
De är ju bara tillfälligt, sedan kommer ångesten med de också. Jag har lärt mig att handskas med alla mina känslor utan alkohol.
Hade jag inte slutat dricka alkohol så hade jag aldrig lärt mig de. De är något att vara tacksam över 🙏🏻❤️
💕 sländan

@Sländan
Så mycket på minus som hänt dig o ändå andas ditt inlägg så mycket positivt! Starkt o klokt tänkt 💪🥰👍
Hoppas du kommer att fortsätta i den andan - jag tror att det är jätteviktigt för ens mående!
Jag tycker att det är svårt att vara så positiv hela tiden men känner att det påverkar mig när jag lyckas åtminstone lite...
Jag tänker också mycket på kriget o önskar att det snart ska vara över. Men inte mycket pekar åt något slut..
Hoppas verkligen att du får vara frisk nu när du varit så krasslig en lång period!
Allt gott kram från mig 🤗

@Sländan Oj, vad du råkat ut för tuffa saker. En ihärdig covid och din älskade hund som dog. Beklagar sorgen❤️. Kriget är fruktansvärt och svårt att ta in, så mycket lidande, sorg, elände och förstörelse😭. Vi får verkligen hoppas att det löser sig på något sätt snart. Jag håller med dig, det är så oerhört tacksamt att vara nykter i dessa tider, det skulle vara helvetet med all skit som det medför. Jag har nu varit nykter drygt 4 månader och den tacksamheten och glädjen jag känner över det är en ljusglimt mitt i alltihopa🙏.

Hoppas din förkylning ger med sig snart så du får ännu mer krafter🌷💕

@Sländan Verkligen otur du har haft.❤️ Alkohol på detta, och det hade blivit ännu värre som sagt.😬 Jag minns att jag under de första nyktra månaderna var orolig för hur jag skulle reagera om det hände riktigt jobbiga eller sorgliga saker. Skulle jag vilja dricka då? Men det där vände ju med tiden, ju mer jag inte såg något positivt med alkohol överhuvudtaget. Sedan länge ser jag det som totalt otänkbart att ta till alkohol som någon jäkla medicin.😫 Och det gör ju du också ser jag. 🤗

Kram

Igår var de min ettårsdag som nykter, men jag hade ingen ork att skriva. Jag känner mig helt tom på känslor. De känns givetvis väldigt bra att vara nykter, men min kamp att få rätt sjukvård tar så mycket av min lilla ork som jag har, så jag känner ingen glädje, bara en tanke att de var bra att jag blev sjuk när jag kommit så långt i min nykterhet, så jag åtminstone inte har en tanke på att mildra mina symtom och känslor med alkohol.
Min sons kamp med sin narkolepsi har pågått i 16 år sedan vaccinationen, och de är fortfarande inte klart.
Men de är på sitt slutskede ang ett skadestånd som alla barn/ungdomar som drabbades av narkolepsin ska få efter mycket kamp med advokater, sjukvård, försäkringskassor mm
Min sons liv är mer eller mindre förstört enligt honom själv, och han får återkommande dagar då han vill avsluta sitt liv. Såna dagar tar även jag helt slut. Men jag är ganska härdad med de här genom åren, men att jag nu ska börja kämpa för min egen vård för Post-covid-19 så blir de nästan för övermäktigt.
Just nu svävar jag mellan olika vård instanser, de innebär att jag som patient ramlar mellan stolarna. Jag kan då heller inte bli sjukskriven eftersom de olika enheterna tycker att vården ligger på den andra.
De beklagar att de blir så här, att jag kommer att få betalt retroaktivt. De kan innebära att de blir 2-3 månader utan inkomst, inräknat med förra månaden. Nu har jag som tur är lite besparingar så jag klarar mig, men jag tänker på dom som inte har de 😢
Jag hoppas på att min Post-covid-19 blir bättre med tiden, och att jag ska hamna rätt inom vården.
Jag hoppas att jag mår bättre nästa gång jag skriver, och att jag kan känna lite glädje över min ettårs dag.
💕 sländan

@Sländan Stort grattis till 1 år! 🤗 Himla trist att du skulle åka på den här post coviden, och jobbigt med din son.❤️ Men du är stark som en Björn, och kämpar dig igenom detta, det är jag säker på! Att du inte har en tanke på att alkohol skulle hjälpa dig nu är väldigt skönt i alla fall.

Krya på dig ❤️‍🩹 Kram