Det är aldrig försent
Hej alla!
Nyinflyttad idag från "att förändra sitt drickande". Helnykter sedan 1 jan i år, och så kommer det förbli!
Har valt att behålla mitt trådnamn "Det är aldrig försent". Det står för att utveckling i och av livet aldrig tar slut, man blir aldrig "klar". Men det är aldrig försent att hitta nytt, både inom och utom sig!
Ser fram emot att lära känna er härinne, som dem ni är i denna del av forumet!
- Logga in eller registrera dig för att kunna kommentera
@Sisyfos skrev:"”Jag tycker…
@Sisyfos skrev:"”Jag tycker ingenting” människor uträttar inga storverk direk"
Spot on. Jag blir så trött på mig själv när jag engagerar mig i allting hela tiden. Ibland känner jag mig bokstavligt talat proppmätt, snudd på tvångsmatad. Då backar jag lite, avbokar, stryker i kalendern osv. Men sen landar jag ändå alltid i att jag är en person som är engagerad. Jag vill omfamna den delen av mig själv. Tricket är att hitta balansen. Men en enkel grundregel är nog att allt ska ge mer än det tar.
Apropå din irritation Sattva så ska du få ett bra säg av mig: Det är lönlöst att gyttjebrottas med grisar. Det är mer synd om dem än om dig, för de måste stå ut med sig själva hela dagarna. Och precis som @sisyfos skriver, man kan inte förändra någon annan. Man kan bara förändra sig själv och föregå med gott exempel. Vägra spela på deras planhalva.
Kram 🐘
Sisyfos o Andra Halvlek,…
Sisyfos o Andra Halvlek, tack för kloka inlägg! Jo jag engagerar mig o vill vara engagerad. Men inte på bekostnad av att känna mig förminskad eller att min energi går till fel saker/ personer. Har så svårt att släppa utan dåligt samvete dock. Men jag är inte skyldig någon min tid o energi om jag inte vill ge bort den! Egentligen är vi överlag tror jag dåliga på att se andras engagemang som en gåva. De ger av sin tid o energi. Frivilligt, (förhoppningsvis🤪).
Återkommer till detta hela tiden, jäklar vilken personlig utveckling nykterheten har inneburit. På nåt sätt är det inte så jobbigt att titta på sig själv längre...
@Andrahalvlek ps. Bra…
@Andrahalvlek ps. Bra ordspråk! Lite som "never argue with an idiot"
@Sattva Extra roligt när man…
@Sattva Extra roligt blir det när man liksom föreställer sig att motparten har gristryne och är nerkletad med gyttja. Då blir man så full i skratt att irritationen rinner av en.
Och ja, den nyktra resan del 2 och 3 och 4 är enormt utvecklande!
Kram 🐘
@Andrahalvlek 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
@Andrahalvlek 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
@Sattva skrev:"Återkommer…
@Sattva skrev:"Återkommer till detta hela tiden, jäklar vilken personlig utveckling nykterheten har inneburit. På nåt sätt är det inte så jobbigt att titta på sig själv längre..."
Håller helt med ❤🙏 Jag har den senaste tiden slutat prata om min nykterhet med andra. Har inte engagemang längre vad gäller andras nykterhet. Lägger energin på annat, tex lyssnar på Annie Grace på mitt modersmål (sjukt vilken skillnad, går rakt in).
Känner generellt mig mer avslappnad 🙏💚🌸
Bra jobbat!! 165 dagar 🤸🌸💚🥳
@Miss Mary Poppins Åh om det…
@Miss Mary Poppins Åh om det var 165 dagar i förrgår så är det 167 dagar idag!! När firar vi nästa stora anhalt? 200?
Jag fyller år imorgon. Har tagit semester o ska bara njuta. Det ska bli kanonväder så planen är först yoga på morgonen, ut m båten på dagen (maken ledig också). Vi brukar ankra upp i vår favoritvik o bara vara några timmar. Nytt för i år är att maken vill ha en supbräda att kunna ha med ut. Jag har inga som helst problem att bara ligga o läsa, sova blandat med bad, men han är mer rastlös i kroppen. Blir nog bra med en sup. Har aldrig fallit mig in att det är vi liksom. Men visst, varför inte?
På kvällen är planen ta båten till en ganska nära ö där de har en bra restaurang.
Så det är planen! En perfekt dag🎈
Igår en riktig skitdag dock. Har sovit sämre några nätter o det sätter verkligen sina spår på orken. Tänk när jag sov så kasst varje natt. Plus drack...
Åh, vilken beskrivning. Jag…
Åh, vilken beskrivning. Jag blir så avundsjuk på er morgondag. Är det ok om jag hänger på?
Har alldeles för mycket att göra dock.
Jag har också haft så svårt att koppla av på senare år. Så jag förstår din man. Men jag lyckades ligga på en strand och läsa i söndags. Utan tanke på något annat. Tyvärr är boken rätt stressande… måste välja något mer långsamt märker jag. Jag blir irriterad på karaktärerna.
SUP blir nog bra. Det är ju att testa nytt. Tänker att din man kanske har den där rastlösheten som jag brukar skriva om ibland. Då är en ny utmaning perfekt.
@Sattva skrev:"Jag fyller år…
@Sattva skrev:"Jag fyller år imorgon. Har tagit semester o ska bara njuta. Det ska bli kanonväder så planen är först yoga på morgonen, ut m båten på dagen "
Det låter som en alldeles underbar födelsedag 😍 Stort grattis!
Jag ska också köpa en SUP i sommar, det blir min semesterpresent till mig själv.
Kram 🐘
@Sisyfos Älskar att läsa!!…
@Sisyfos Älskar att läsa!! Särskilt på semestern när det är mer tid. Ja min make är nog den rastlösa typen. Jag kan bli galen på honom ibland, han är uppe o studsar o håller på med nåt hela tiden!
@Andrahalvlek En supbräda…
@Andrahalvlek En supbräda låter som en jättebra present till dig själv! Jag har som sagt aldrig testat men det är jättepoppis här där jag bor!
Om 14 dagar firar vi väl 6…
Om 14 dagar firar vi väl 6 månader 🥳😅 Fattar inte!!! Hur grymma är inte vi eller!!
Jag pratade idag med en kvinna som berättade att hon dricker en flaska vin om dagen men jobbar ändå heltid och har det bra. Alltså jag tyckte så synd om henne, ville bara berätta vad som väntar om hon skulle välja den resan vi tagit. Men så märkte jag direkt att hon inte var mentalt där.
Jag vet inte varför jag ens berättar detta. Kände bara att ingen annan skulle fatta hur det känns när alkoholen kommer i mellan. Hur man vill bara vända sig om och hitta någon annan att prata med. Som om A hade kidnappad henne och hon var nöjd över det. 💔
Så skönt att vi är många som tillsammans står ut och väljer det nya livet varje morgon 🙏💚 Tack
@Miss Mary Poppins Det är…
@Miss Mary Poppins Det är jättetydligt att de allra flesta inte alls är mogna för att ens ifrågasätta sitt drickande. Jag väcker aldrig diskussionen eller kommer med kloka råd oombedd. Jag berättar bara om mina egna erfarenheter om någon uttryckligen frågar. Jag har lovat mig själv att inte bli någon som predikar nykterhet i alla lägen. Det får jag utlopp för här på forumet 😉
Samtidigt har jag numer helt andra glasögon på mig. Jag identifierar andra med alkoholproblem mycket lättare, för att jag själv har slängt av mig skygglapparna. Tidigare kunde jag inte tänka att XX och YY har nog problem, för de drack ju som jag - och då skulle ju jag också ha problem. Det hade jag INTE, jag drack inte värre än någon annan. Inte så ofta i alla fall 😂
Jag tänker att om jag tydligt är nykter i mitt lilla sammanhang så finns jag här när någon vill prata. Jag har haft spontana diskussioner med flera personer som resulterat i ”jag borde kanske också dricka mindre eller sluta” men det har hittills inte lett till något konkret sluta-dricka-försök. Som jag känner till i alla fall.
Det närmsta jag kommit i den vägen är nog min ex-svägerska som blev riktigt intresserad av att höra att mina klimakteriebesvär i form av vallningar och nattsvettningar i princip är borta sen jag blev nykter. ”Då borde jag också sluta dricka helt!” Hon dricker inte jättemycket, men hyfsat ofta. Lite ”kontinentalt”. Hennes pappa är dessutom alkis, söp ihjäl sig. Liten och nätt är hon, kroppen tar verkligen stryk. Jag är inte direkt orolig för henne, men hon borde vara lite mer vaksam kan jag tycka. Det säger jag INTE.
Kram 🐘
@Miss Mary Poppins Jag…
@Miss Mary Poppins Jag förstår mycket väl vad du menar. Man ser/märker så väl på människor som ”tror” att dom har det bra, men egentligen inte har det särskilt bra. De vet ju helt enkel inte om det, eftersom de dricker. I bland blir jag riktigt mörkrädd vilket stort inflytande alkoholen har i mångas liv. Även folk som inte dricker särskilt mycket skulle säkert må bättre av att inte dricka alls. Det tror jag i alla fall. Vi som har varit helt nyktra ett längre tag har ju något att jämföra med. Det är väldigt många som inte har det, hur kan de då veta att de har det bra..🤔
Kram
Grattis på födelsedagen! Din…
Grattis på födelsedagen!
Din plan för dagen är fantastisk (och ger mig funderingar på att "ragga upp" någon med båt.. 🤔😂). Ha en underbar dag!!
Kram!🧡🌼🌼🌼🧡
@Miss Mary Poppins Ja vi är…
@Miss Mary Poppins Ja vi är grymt grymma, 6 mån runt hörnet!!! Det ska vi fira!!! Tönkte på det närbjag cyklade hem från jobbet igår. Varför innebär "fira" att man sks dricla något? Alltså, jag spånade kring alkoholfri bubbel o festliga tillfällen. Har fortfarande inte provat några alkoholfria viner alls. I hjärtat kunde jag verkligen inte känna att det liksom skulle tillföra något att dricka något speciellt? Kändes lite befriande att känna så.
Förstår dig ang kvinnsn du pratade med! Hade lite liknande m en kompis, som berättade att de hade varit på nån jobbgrej m övernattning o att folk dagen efter hade varit trötta pga alkohol till maten. Hon tyckte det var helt normalt, de drack ju o såklart de var trötta???
Ja du Mary P, våra hjärnor är nog faktiskt lite förändrade, till det positiva!!!
AH o Torn, nån dag kanske…
AH o Torn, nån dag kanske jag också kan prata mer öppet om.min nykterhet i de tillfällen det känns som läge. Just nu undviker jag frågan. Men de flesta ser mig ändå som ickedrickare pga yogan. Det svåra vore att slå hål på den illusionen; "Jag dricker inte längre någon alkohol, men har haft ett alkoholproblem"...Ja en dag kanske!!
@Soffi Tack Soffi!!! Båt är…
@Soffi Tack Soffi!!! Båt är underbart! Frihet!!!
@Sattva skrev:"Varför…
@Sattva skrev:"Varför innebär "fira" att man sks dricla något? "
Ja, just den kopplingen är ganska fast och jag tänker att vi är kloka när vi rannsakar vad det egentligen står för och vad som är viktigt.
Jag började dricka rätt sent i livet och bodde ensam länge. Det var den perioden när vindrickandet långsamt ökade tror jag. Om det var generellt i samhället, på TV eller om det varit så jämt bland andra det vet inte jag, men det kändes som det blev en grej att fira fredag med vin. Eftersom jag bodde själv var det inte ok att dricka ensam och jag minns att jag kunde känna mig snuvad på detta firande. Nån gång köpte jag en flaska och drack ett glas och jag minns en gång att jag drack för mycket, blev berusad och kräktes i min ensamhet. Det kändes som lite misär. Det var ju den tjusiga känslan jag ville åt, känslan av lyx.
Nu behöver jag inte vin, men dricker a-fritt ibland för att få känslan av tjusighet. Dricker dock mindre och mindre även av det. Men jag kan i ärlighetens namn bli trött på vatten, särskilt som vårt inte smakar gott, söta drycker dricker jag inte.
Så jag vet inte. Den tjusiga känslan skaffade jag med vackra blommor istället i början. Nu är det så vackert ute och lugnet gör att det är lättare att njuta. Då är det inte så viktigt längre, det räcker liksom. Det kanske är det du har upptäckt Sattva?
@Sisyfos Jag brukar dricka…
@Sisyfos Jag brukar dricka en alkoholfri öl på helgen, men i övrigt bubbelvatten. Drack bara vitt vin innan så kanske den där ölen fått ta platsen för " firandet"? Tycker faktiskt det är gott, uppfriskande (kall o i glas som legat i frysen). Gillar inte helller söta drycker. Men ja, det har nog blivit så att jag lyssnar mer på kroppen o själen nu. Som igår, jag är ledig idag så det var "fredag" igår. Haft en superstressad vecka o var in i märgen trött. Insåg vid 21 att jag faktiskt behöver sova, inte ta vara den soliga kvällen. Så det fick det bli istället för att försöka tvinga fram en "mysig" känsla som inte fanns där eftersom tröttheten var för stor.
Ska klura vidare på det där vad som gör något festligt!!
@Sattva Jag har inte alls…
@Sattva Jag har inte alls samma behov av att ”fira” längre. Varken med dryck eller mat. Det behovet har liksom fejdat ut efterhand. Jag lägger mig generellt tidigt på fredagkvällar eftersom jag är trött efter jobbveckan och sen njuter jag av min lediga helg hela helgen. Varenda minut av den lediga helgen njuter jag. Den njutningen slår en flaska vin på fredagen med råge.
Jag dricker rätt mycket alkoholfri öl. Iskall 😋 Drack alltid rödvin tidigare, så öl är inte förknippat med fylla för mig alls. Jag dricker mycket vatten också dagtid, men framför tvn:n dricker jag hellre en iskall alkoholfri öl än te. Så för mig känns sommarens uteserveringar ofarliga - alkoholfri öl finns överallt.
Kram 🐘
Haft en jättebra födelsedag!…
Haft en jättebra födelsedag! Precis som jag önskade!! Bytte dock bad m båten till lugn em på altanen. Solen var lite opålitlig😇
Åt god mat o provade ny dryck, Somersby sparkling secco tror jag den hette. Inte så söt o faktiskt riktigt god!
Så nu har jag haft min första helnyktra födelsedag sedan jag var gravid. Den första av en lååång rad kommande födelsedagar🎈🎈🎈🎈
Grattis fina @Sattva 🥳💚🥳💚🥳…
Grattis fina @Sattva 🥳💚🥳💚🥳
Jag vill också fira födelsedag NU!!! Slutade precis jobba. Såg inte en glimt av solen som alla snackar om 😅 Men underbart att du njutit av din dag ❤🙏
Grattis Sattva, på…
Grattis Sattva, på födelsedag och ett 6 månader närmar sig. Tänk att man/jag aldrig tröttnar på att läsa om när ny-nyktra blir mellan-nyktra och sedan fortsätter. Så stora saker som händer i oss! Kram till dig!
@Miss Mary Poppins Ser du…
@Miss Mary Poppins Ser du nån sol idag då? Här har det åskat o nu drar det igång igen hör jag. Vår ena stackars hund blir jätteorolig. Den andre är gammal o döv o sover vidare...
@Se klart Ja o vad jag är så glad o tacksam över är att det inte längre är något motstånd alls, bara skönt att leva nyktert. Tänker nästan lite högfärdigt o dömande (o icke-yogiskt så det skvätter om det) att folk som dricker alkohol är rätt korkade. Väljer att bränna pengar, tid, hälsa på nåt som inte tillför något faktiskt. Jag älskar att vakna o känna mig frisk, stark, kapabel, ansvarstagande...
🙈 inte så mycket sol nej…
🙈 inte så mycket sol nej. Jobbade idag också. Men imorgon är jag ledig och ska till en liten sjö där jag kan svalka mig 🥰
Jag lyssnar som sagt på nytt Annie Grace och börjar fatta en sak. Det handlar inte om dumma människor. Inte arv eller miljö. Det handlar om alkohol, dess kemiska egenskaper och en jävligt bra marknadsföring. Man kan inte skylla på någon, vi har alla varit där... Shit vad lycklig jag är att det är över. Aldrig mer ska vi låta A göra oss dumma! ❤🙏💚
@Miss Mary Poppins Jag är…
@Miss Mary Poppins Jag är också så otroligt tacksam att jag tog mig ur alkoholträsket! Har inte läst hennes bok. Alltid intressant att få olika förklaringsmodeller! Jag är nog ändå inne på att både arv o miljö har sitt finger också med i spelet, iaf för vissa individer. Oavsett är det ändå bara den enskilda personen som, iaf varaktigt, kan göra sig fri!❤🤸♀️😊🥰
@Sattva Grattis i…
@Sattva Grattis i efterskott!😍 För en gångs skull befinner jag mig på rätt ställe för jag har inte sett skymten av en regndroppe på länge.😅 Ha en bra dag!
Kram
170 dagar 🥳😘🌸💚
170 dagar 🥳😘🌸💚
@Miss Mary Poppins 30 dagar…
@Miss Mary Poppins 30 dagar kvar till nästa jämna hundratal!!!🥰👍🤸♀️💪💥💫🧚♀️❣
Semester nr 1 hägrar, bara 4…
Semester nr 1 hägrar, bara 4 dagars jobb sedan drygt 2 v semester. Jobbar sedan drygt 2 v, och så 3 v sem till. Funkar bra för mig att dela upp semestern i två perioder. Och så jobbar jag de där eftertraktade v 28-30, så blir alla glada o nöjda på jobbet också😊
Annars rullar allt på. Inget som helst sug eller motstånd i nykterheten. I hjärtat o själen är jag faktiskt undrande till varför folk dricker. Eller, det undrar jag väl inte. Jag bara hittar verkligen ingen längtan efter det i mig själv. Så jäkla skönt!!
Haft en så himla bra helg. Faktiskt mest varit hemma. Jag o dottern har umgåtts mycket, vilket jag uppskattar. Maken varit iväg på egna grejer både lördag o söndag hela dagarna. Jag har mest " bara varit" utan större grejer. Gott!!
Grattis till 170 dagar! Och…
Grattis till 170 dagar!
Och så skönt med:@Sattva skrev:"Inget som helst sug eller motstånd i nykterheten." och @Sattva skrev:"Jag har mest " bara varit" utan större grejer. Gott!!"
Kram! 🧡
Tänk Sattva vad mycket som…
Tänk Sattva vad mycket som har hänt sen ditt första inlägg härinne. Tycker att det är extra roligt eftersom vi även hängde tillsammans härinne en period för fem år sedan. Har tagit lite tid men det känns som att vi båda har landat i ett sunt förhållande till alkohol. Jag har heller ingen längtan efter alkohol. Tror att vi är fina föredömen för våra barn nu.
@Sisyfos Ja tänk, och då i…
@Sisyfos Ja tänk, och då i höstas, eller för fem år sedan heller för den delen, hade jag inte kunnat tro att det faktiskt skulle gå. Men på nåt sätt hann kropp o själ ifatt varandra o beslutsamheten blev stark. Det alternativa livet jag såg framför mig var helt enkelt inget alternativ!!
Ja nu är vi verkligen fina föredömen för våra barn. Det är en härlig känsla!!❣💫🧚♀️
Upplevde en ny känsla igår…
Upplevde en ny känsla igår. Vi hade tisdagsmöte, kl 7.30 som alltid. Chefen stod o informerade om något. Plötsligt tänkte jag på hur många gånger jag suttit på dessa möten o antingen känt mig lite bakfull, eller varit orolig över om all alkohol gått ur kroppen etc. Och jag kände plötsligt sådan sorg, eller snarare medkänsla. "Herregud stackars människa att må så dåligt så ofta. Så tragiskt", sa känslan.
Vet inte varför jag skriver detta, det var bara sån underlig upplevelse. Att känna för mig själv som jag kunde ha känt för en patient, liksom utifrån sett.
@Sattva Det låter klokt. Att…
@Sattva Det låter klokt. Att sluta ha dåligt samvete och känna skuld för det som har varit och istället ha empati och förståelse för sig själv, på samma sätt som man har för andra. Självsnällhet ❤️
Kram 🐘
Glad midsommar 💚🥳🌸
Glad midsommar 💚🥳🌸
Ja, bra med självmedkännande…
Ja, bra med självmedkännande tycker jag. Förstår din känsla, kan också tänka så om mig själv - som jag har slitit och jobbat mig igenom bakfyllor...
Första nyktra midsommar i…
Första nyktra midsommar i antågande! Startar dagen med yoga. Sedan förhoppningsvis ut m båten, hoppas solen tittar fram. Ikväll bara hemma. Dottern är iväg m kompisar o jag har sagt att hon ska ringa om de blir strandsatta någonstans. Förr hade jag väl bara hoppats på det bästa för hennes del, men inte kunnat tänka mig att avstå alkohol för att vara tillgänglig chaufför. Känns skönt kunna vara en sån förälder som ställer upp!
Kylen är fylld med alkoholfria drycker...och 2st 3,5- procentiga öl. Maken säger han köpte fel- har aldrig hänt förr- men skit samma. Jag sa att jag inte vill ha nåt med alkohol. Han får ta dem om han vill.
Nu har jag semester nr 1 på 2,5 veckor, delar upp semestern på två omgångar. Så skönt!! Ser jättemycket fram emot kunna ta tillvara på dagarna. Inte vara trött/ småbakis, inte älta för mig själv när jag ska sluta , dra ner etc. Bara leva!!!🙏❣💫💥🧚♀️
@Sattva Det låter som en…
@Sattva Det låter som en alldeles underbar midsommar! Åh, vad skönt att kunna åka och hämta sin dotter med kompisar om det kniper. Hälsa gubben att han kan byta ölen! Jag skulle heller aldrig dricka en 3,5% av princip faktiskt. No more alcohol för mig. Jag litar inte på någon, kollar etiketten. Minns med fasa ölen jag blev serverad för några veckor sedan. Den var på 5,6% 😠 Oansvarigt att servera det till en person som beställer alkoholfri öl.
Chill midsommarkram 🐘
Så skönt! Semester och att…
Så skönt!
Semester och att kunna @Sattva skrev:"Bara leva!!!"
Njut!💖
Låter härligt Sattva 💚👌🌸 Jag…
Låter härligt Sattva 💚👌🌸
Jag hade lätt kunnat köpa fel. Om jag ser Afritt bredvid så antar jag att allt är Afritt per automatik. Det har inte hänt mig, men kan hända. Folk ställer inte tillbaka sina saker så inte konstigt alls tycker jag 😊🌸💚
Ha en fortsatt fin helg! Om fem dagar firar vi 6 månader. Kan inte fatta det 😅💚👍
@Miss Mary Poppins Vissa…
@Miss Mary Poppins Vissa affärer blandar huller om buller. Big nono. Alkoholfritt ska vara tydligt skiljt från folköl. Punkt. Kommer jag till en butik som har huller om buller brukar jag alltid framföra det som ett önskemål.
Kram 🐘
Så var min första nyktra…
Så var min första nyktra midsommar upplevd! Den blev som förväntat, lugn. Vi tog båten en sväng o fikade. Studerade ett gäng i 30-årsåldern som kom till bryggan strax efter oss. De skulle äta lunch. En del ganska onyktra redan....
Behövde inte åka o hämta dottern, hon kom hem i gott skick vid 2.30.
Känt mig väldigt tung o låg idag dock. Sömnbrist/ dålig sömn? Drömt konstiga drömmar o sovit oroligt. Vaknade klarvaken en timme före klockan, men låg kvar- och superseg när klockan väl ringde. Har mest bara slöat hela dagen (efter yogan då😉), värsta bakfylletempot trots spiknykter midsommar🤣🤣🤣
Hade tänkt lyssna på sommarpratarna, men det hamnade mitt i hundrunda. Ska lyssna imorgon.
@Sattva Kan rekommendera…
@Sattva Kan rekommendera SRPlay-appen, då kan du lyssna när som helst när det passar. Benjis prat var bra idag, jag gillar honom. Han är nästan exakt lika gammal som min äldsta dotter fick jag veta idag.
Kram 🐘
@Andrahalvlek Tack för…
@Andrahalvlek Tack för tipset, ska ladda ner den! Han verkar så oskyldigt naiv o verkligen en positiv kille! Han var så gullig i Så mycket bättre, höll verkligen uppe stämningen.
@Sattva Det kan ju vara…
@Sattva Det kan ju vara värdefullt att ha slöa dagar också och bara ta dem som de kommer och ta det lugnt och vila efter behov. Är ju ändå mycket bättre än att ha varit bakfull idag. Man får inte glömma att vara snäll mot sig själv och acceptera att man inte alltid är på topp. Önskar dig en fortsatt trevlig midsommarhelg!
Härligt att midsommar var så…
Härligt att midsommar var så bra! ❤🙏💚 Jag var också lite off igår och som oroligt inatt. Men idag blir det ett seg och mysig dag.
Kram 🌸💚🌸💚🌸
Känner att jag verkligen har…
Känner att jag verkligen har "hittat hem" i den alkoholfria livsstilen. Det passar mitt övriga sätt att leva, min dygnsrytm, värderingar, intressen. Jag har aldrig gillat att "gå ut", har aldrig gillat att vara bland berusade människor. Tror alkoholen mycket har varit just medicin o flykt.
Blev så tydligt häromdagen hur min hjärna fungerar/ade. Var på yoga, gjorde en grej som ÄR jobbig som sjutton rent fysiskt. Mitt i säger min hjärna, eller det gick blixtsnabbt från tanke till känsla faktiskt "nu skiter jag i det här, det är för jobbigt", och så fick jag värsta suget. Det hela gick jättesnabbt, men det gjorde också min resonerande o logiska hjärna, så jag började nästan skratta när jag kunde iaktta vad som just hade hänt. Så fortsatte jag min yoga. Har funderat på den där reaktionen, och inser att jag nog hanterat motstånd med just flykt. Undrar vad det grundar sig i, för jag är allt annat än en person som undviker motstånd, att hugga i liksom. Men omedvetet har jag nog gjort det, det vittnar ju den där yogahändelsen om! Superspännande!
@Sattva Jag är verkligen…
@Sattva Jag är verkligen glad för din skull!🥰 Fy vad jag rös när du började din senaste resa här. Jag kände det i märgen hur trött du var på den eländiga alkoholen då.😖 Och nu mår du så bra, härligt!
Det är bara att skratta åt de där ”reptilflasharna” som dyker upp. De försvinner för gott efter ett tag.
Kram
@Torn Tack Torn! Ja det…
@Torn Tack Torn! Ja det känns som jag fått livet tillbaka på nåt sätt. Jag är en av dem som verkligen bara har gott att säga om nykterheten. Och jag tror dig när du säger att det bara blir bättre o bättre- min erfarenhet säger ju samma sak!
Kram🤗🙏🤸♀️💫
@Torn Tack Torn! Ja det…
@Torn Tack Torn! Ja det känns som jag fått livet tillbaka på nåt sätt. Jag är en av dem som verkligen bara har gott att säga om nykterheten. Och jag tror dig när du säger att det bara blir bättre o bättre- min erfarenhet säger ju samma sak!
Kram🤗🙏🤸♀️💫
Sovmorgon! Var längesedan…
Sovmorgon! Var längesedan. Jag o maken är på en liten tur till skåne. Började med en middag i malmö i hans gamla jobbkvarter, han bodde i skåne tidigare. Kanonväder, satt ute. Han känner massor av folk därnere o jag vet inte hur många tips vi fick från bekanta på vart vi "måste" gå för att dricka vin, drinkar etc etc. "Va ska ni inte ha vin till maten, aha ni kör ju ja". Jag har nog levt i en skyddad värld de senaste 6 mån, som inte befunnit mig i en drickande omgivning alls. Men jag känner mig väldigt trygg i nykterheten. Jag är lycklig, nöjd. Börjar förstå det där med grundnöjdheten.
Så var den lilla trippen…
Så var den lilla trippen över för denna gången. Vi åker ner ganska ofta, men detta var första gången i år. Så skönt slippa segheten när allt ska packas ihop, känna sig sunkig osv. Nykter o sådär lite lagom trött som jag blir av att byta miljö.
Grattis på 180 dagar…
Grattis på 180 dagar.. smygstartar och gratulerar till 6 månader! Grymt jobbat 🥳💚👊
Namaste ❤🙏
@Miss Mary Poppins Tack!!…
@Miss Mary Poppins Tack!! Och detsamma till dig!!!🥰🥰🥰
Firar 6 mån nykter idag!…
Firar 6 mån nykter idag! Kommer aldrig riskera nykterheten, det är det värdefullaste jag har (efter barnen, maken etc). Detta är det bästa jsg nånsin gjort för mig själv för att må bra. Det har INTE varit lätt. Jag har försökt så många gånger, men den här gången visste jag att det var nu eller aldrig. Livet är inte problemfritt, men utan att behöva må dåligt psykiskt o fysiskt blir alla andra utmaningar i livet så mycket enklare. Och på något sätt så uppstår färre problem också. Det är som om de valen jag gör nu blir bättre- och därmed skapas också mindre problem. Och det som ändå händer, för det gör det ju, är lättare att hantera.
Jag är stolt över mig själv, 6 månader nykter!!!
Grattis till 6 nyktra…
Grattis till 6 nyktra månader! 🥳🥳🥳 Blir tårögd av glädje för din skull när jag läser hur högt du värderar nykterheten. Alkohol tillför ingenting, tvärtom stjäl den ifrån oss - fysisk och psykisk hälsa, tid, pengar, relationer, självrespekt och självkänsla.
Kram 🐘
@Sattva skrev:"Firar 6 mån…
@Sattva skrev:"Firar 6 mån nykter idag! Kommer aldrig riskera nykterheten, det är det värdefullaste jag har (efter barnen, maken etc). "
Grattis till dina 6 månader!!! 💪🏼😀 🥳
Jag kan bara hålla med dig, det är det absolut det viktigaste.
Jag önskar så att flera i forumet orkade stå emot alkohol i minst 4 månader, för att få se hur livet egentligen är.
Kram 💕sländan
@Sattva Stort grattis till 6…
@Sattva Stort grattis till 6 månader! 😍🤩 Välkommen till sexklubben!😜 Vi är rätt många här nu som tycker att vid just ca 6 månaders nykterhet så blev det extra skönt på något sätt. Mer lugnt, stabilt och befriande. Detta pga att de nyktra vanorna satt sig ordentligt först då och skammen för en tynande tillvaro.
@Sländan Jag håller med! Jag skulle t.o.m. vilja sticka ut med att säga att de som aldrig har varit nyktra i minst 6 månader vet inte vad det handlar om. Oftast är det rädslan för vad andra tycker/tänker om att man är nykter som sätter stop för att många inte når 6 månader. Den beryktade skammen. Och blir man inte av med den, så blir man inte fri och mår inte bra på ”riktigt”.
Obs, detta är min personliga åsikt och jag vet att alla är olika osv. En del kämpar hellre med att försöka dricka kontrollerat än att släppa skammen och det är upp till dem. Det är ju mycket bättre än att dricka för mycket. Men som du skrev, de missar hur livet egentligen är. Hur bra det kan bli.
Kram 🤗
Grattis till 6 månader!✨💐🧘…
Grattis till 6 månader!✨💐🧘♀️
Grattis till "grundnöjdheten" och grattis till ett enklare, mer problemfritt, liv!
Det är inget som kommer "bara så där", du har gjort jobbet GRYMT BRA!
KRAM! 💖
Tack för alla grattis! Har…
Tack för alla grattis!
Har ingenting speciellt att skriva om. Har en lugn o skön semester. Träffade syster med sina små barn igår, mysigt. En tur m båten idag, ska bli varmt. Yoga nu snart som vanligt. Ha ha, min tråd bjuder verkligen inte på några spännande händelser eller djupare tankar. Men såhär ser mitt liv ut just nu, vilket jag mår bra av. Bara vara.
@Sattva Men det är så…
@Sattva Men det är så viktigt att dela med sig av också. Vardagen. Som grundnöjd, grundglad, grundharmonisk. Sådant blir livet oftast när man slutar dricka. Faktiskt. Det är så sant det som Annie Grace säger - att alkoholen tar ifrån oss förmågan att känna glädje i vardagen. När alkoholen inte längre finns i våra liv hittar vi glädje i vardagen igen 😍
Kram 🐘
Samma här Sattva, ibland…
Samma här Sattva, ibland känns det ovant med ett liv utan drama- men som du skriver, jag har också funnit att det är just så jag vill ha mitt liv. Mer tid att njuta då! Kram och grattis till halvåret! 😍🎉
Drömde inatt att jag drack…
Drömde inatt att jag drack ett glas vin. I drömmen liksom bara hände det. Jag var i ett socialt sammanhang o någon ställde ett glas rödvin framför mig, som jag drack utan att reflektera. Jag som inte ens drack rödvin! Vilken lättnad att vakna o fatta att det var en dröm. Aldrig hittills drömt om alkohol faktiskt. Tror däremot att hjärnan bearbetar det faktum att jag slutat med alkohol. Detta är inget "uppehåll". Ju längre nykterhet, ju djupare övertygelse om att denna nykterhet kom i grevens tid. Ffa mitt psykiska mående är så ofantligt mycket bättre. Jag tror på mig själv, känner mig stolt o kapabel. Stabil. Skjuter inte på jobbiga saker, har kraft över; "äh, det är bara att göra så blir det gjort". Fysiskt är jag starkare än på flera år, och ändå var jag fysiskt aktiv när jag drack också. Men kroppen kan tillgodogöra sig träningen på ett annat sätt känns det som.
Tack drömmen att jag fick möjlighet att känna ännu mer tacksamhet till nykterheten😊
@Sattva Så kan det nog vara…
@Sattva Så kan det nog vara med drömmar, att de hjälper en att ”välja om” sitt ställningstagande. Nyttigt.
Kram 🐘
Köpte tre nya theer iddg, i…
Köpte tre nya theer idag, i en sån där lösviktsaffär. 172 kr. Ingenting ju om man jämför med all alkohol jag lagt pengar på utan att blinka. Dessa 172 kr kommer att räcka till många koppar! Södermalm, earl grey cream, roiboos rabarber grädde.
Semestern trallar på. Inga…
Semestern trallar på. Inga stora planer, många mindre utflykter m båten. Igår till en ny ö för oss o tog en fika. Lagom o mysigt. Vi har ju två hundar, som inte gillar att åka båt, så de är kvar hemma under våra utflykter. Det gör att vi måste begränsa tiden vi är borta för det mesta. Om nån av ungdomarna är hemma är det lättare, men denna veckan är de hos sin pappa.
Tror det är bra att jag…
Tror det är bra att jag skriver ner hur himla bra jag mår just nu. För att kunna minnas om sämre tider kommer. Jag är så jäkla glad att jag blivit fri från alkoholen. Det tog ju flera år. Äntligen!!! Och hela livet framför mig! Och maken som också i stort sett slutat. Trodde semestern skulle bli ett problem från hans sida, att han skulle vilja ha alkohol. Men så har det inte alls blivit, så skönt.
Fantiserade idag om nyår, och 1 jan, då jag varit nykter 1 år. En härlig känsla!
Läser på forumet om personer som inte mår bra på olika sätt. Får lite dåligt samvete att jag basunerar ut mitt välmående. Men så tänker jag att jag är värd att må bra, och är det fel att berätta att jag gör det? Mitt välmående har ju inte skett på bekostnad av någons sämre mående. Får släppa det där dåliga samvetet...
Åh vilken otur att hundarna…
Åh vilken otur att hundarna inte gillar båtutflykter.
Äh, det måste väl vara lite balans på forumet, så fortsätt du att må bra. Alla kan ju inte må dåligt och man får turas om att lyfta. Blir mycket enklare så. Häftigt att mannen din också nästan slutat av bara farten. Pratar ni om om han också mår bättre?
Låter så mysigt med båtturer. Det ska jag också ägna mig åt?
@Sattva Vi skrev ju för en…
@Sattva Vi skrev ju för en tid sedan att vi kanske inte skulle skriva i varandras trådar pga att vi feltolkar. Men vill gärna säga att jag tycker absolut inte att du ska ha dåligt samvete…när du och övriga skriver som har varit nyktra en längre tid om hur ni mår mm så längtar jag att komma dit.
Må så gott🤗
@Sattva Så glad för din…
@Sattva Så glad för din skull 😍 För din och din mans skull!
Självklart ska du skriva när du mår bra. Det du plågas av nu är sammma sak som när folk får dåligt samvete för att de har klarat sig helskinnade ur en olycka. Inte sjutton hjälper det dem som har skadats ett enda dugg att man har dåligt samvete för det? Tvärtom ska man man vara glad och tacksam 🙏🏻
Att bli nykter är faktiskt snudd på att jämföra sig med att man klarat sig helskinnad ur en naturkatastrof, översvämning eller nåt. Man har sluppit drunkna i spriten, för att man lärde sig simma ordentligt. Och hade på sig flytväst. Det är ingen gåva du har fått droppat i knät, du har verkligen slitit för nykterheten. Jobbat på som sjutton med ditt mindset, vilket är helt nödvändigt.
Kram 🐘
@Sattva Riktigt gött att du…
@Sattva Riktigt gött att du mår så bra!😍 Jag håller med de andra, skriv på bara! För egen del har det varit en del i mitt nykterhetsarbete att skriva om positiva saker som jag upplever med att vara nykter. Att vara stolt, glad, positiv och tacksam för alla fördelar som jag har fått uppleva med det nyktra livet har varit grunden till att jag mår som jag mår i dag och aldrig någonsin vill dricka en droppe alkohol mer.
Men jag förstår mycket väl vad du menar med att basunera ut sitt välmående. Har känt samma sak flera gånger själv tidigare.
Kram
Tack för fin feedback alla!…
Tack för fin feedback alla! Då fortsätter jag att glädjas åt mitt välmående🥰
Tänker på o tänker om kring en kollega. Hon är alltid på gott humör, även om även hon har sorger, stress, hus o hem etc etc. Jag har flera gånger tänkt om henne "herregud, är hon på riktigt, spelar hon teater, är nånsin NÅGONTING jobbigt i hennes liv, eller??!!". Surkärring-Sattva🤣🤣🤣. Jag fattar nu att hon är på riktigt. Hon har samma bekymmer i livet som alla andra, men mår nog väldigt bra i grunden. Jag har inte fattat det förrän nu...
Jag tror att man mentalt…
Jag tror att man mentalt faktiskt kan bestämma sig för hur man vill vara och åtminstone sträva efter det. Tänker på olika sätt att se och tackla världen. Åkte en gång på en resa med personer jag inte kände så bra och första kvällen tyckte de allt var fel. Fula stränder, dåligt hotellrum etc etc. Vill minnas att det också blåste lite kallt. Jag blev verkligen alldeles förskräckt för så orkar jag inte resa, med folk som bara ser det som inte är bra. De bytte hotellrum och sen var det frid och fröjd. Pust!
Men jag tänker att vi faktiskt kan vända fokus på det som är bra. ”Kåt, glad och tacksam”… eller kanske omtänksam, snäll och glad. Jag har en kollega där känslorna ligger utanpå. Hon äter energi. Hon fokuserar på och går ”all in” i elände och oförrätter. Men hon har också sina ljusa stunder. Ingen man slappar med eller vill resa med dock.
@sattva och @sisyfos, jag…
@sattva och @sisyfos, jag tror verkligen på att gödsla och vattna de goda tankarna. Det finns väl nån sån sägning om en varg på varje axel? och vilken av dem som kommer att överleva (den du matar)
Det är i stort min hållning genom nykterheten- jag är verkligen ingen pollyanna-typ men hela första året tvingade jag mig dagligen att skrapa ihop dagens fördelar och tacksamhet, som en metod.
Ibland tröttnar jag på mitt eget tankesätt, jag kan också känna längtan efter att få försvinna, vara ansvarslös och gränslös. Tyvärr är detta inte för mig mer. Men fördelarna överväger, finns ingen tvekan om det. Jag har slutat sörja det mesta kring det tidigare livet. Men inget liv blir ju eller är perfekt. Men vi har makten att välja förhållningssätt, det är det som liksom är avgörande. Kram på er. 🌸
Fram med megafonen Sattva!…
Fram med megafonen Sattva!
Jag läste häromdagen här och tänkte att så där vill jag också skriva, typ "Båtturer, lugnt och skönt, mår bra, inget i övrigt att rapportera.."
Du ger "dem som har det lite tufft" en fin målbild att sträva emot.
Och även nu. En påminnelse om att man kan välja mindset. Man kan må fint, vara positiv och glad - OCH vara på riktigt! 😲😉😉🤣🤣
Kram!🧡
Jättegott drycktips; mixa…
Jättegott drycktips; mixa vattenmelon och mynta!! Supergott o nyttigt/helt naturligt!!
@Sattva Wow! Det ska jag…
@Sattva Wow! Det ska jag prova. Låter jättegott 😋 Just vattenmelon är så bökigt att äta - man äter och äter och äter liksom. Mer behändigt att hälla i sig det.
Kram 🐘
Ljuvlig! Så sammanfattar jag…
Ljuvlig! Så sammanfattar jag min semester nr 1, sista dagen imorgon. Jobb 2,5 v sedan 3 v ledigt till. Det går fort! Lugnare tempo på jobbet nu mitt i sommaren.
Den stora skillnaden mot tidigare semestrar är det inre lugn jag känner. Stabilitet. Tidiga mornar m yoga o efterföljande låååång frukost. Tagit dagen som den kommit, beroende på väder antingen båt o bad, eller utflykter runt omkring med bil. Sovit bra. Inga onödiga tjafs. Ingen seghet/ bakfylla. Inga dåliga samveten. Ingen jobbångest inför start igen onsdag.
Tänk om jag hade fattat tidigare vad nykterheten skulle innebära! Men ingen ide att se bakåt. Livet är härligt, här o nu!!
@Sattva Wow! Och sen tror…
@Sattva Wow! Och sen tror folk att det är alkoholen som ger livet en guldkant. Vilken förbannad myt det är!
Kram 🐘
@Andrahalvlek Ja verkligen…
@Andrahalvlek Ja verkligen en myt!!
@Sattva skrev:"Den stora…
@Sattva skrev:"Den stora skillnaden mot tidigare semestrar är det inre lugn jag känner. "
Ja, jag känner igen det inre lugnet. Hoppas det stannar på semestern. Jag försöker verkligen jobba på det.
PHU, det kan man kalla…
PHU, det kan man kalla rivstart...Helt fullbokad kalender fram till nästa semester...
Tur att svaret på det inte längre är att "unna" sig vin. Utan istället se till att ha ett fulladdat batteri dag 1, och sedan se till att det inte hamnar under halvladdat. Hur? Med bra mat, återhämtning o ffa sömn...
Ha ha, präktigt värre. Men sant😊
@Sattva Lite präktighet är…
@Sattva Lite präktighet är nog ok när det ändå är sant och fungerar så bra, precis som du säger :)
Känner mig också präktig…
Känner mig också präktig ibland @sattva men så får det vara. Först kommer nykter- därefter får man se vad det blir av allt.
Minns när jag blev förälder, hade en liknande känsla-var ju en stor livsinställning. Men då var det; barnet först, allt annat kommer därefter.
Önskar dig en fin dag!
@Se klart Ja jag har stor…
@Se klart Ja jag har stor respekt för alkoholen/ beroendet, och jag är övertygad om att jag måste gulla med nykterheten, bevara den aktivt varje dag. Aldrig ta den för givet, iaf inte på länge, länge. Värna om den med alla medel jag har!
@Sattva skrev:"Hur? Med bra…
@Sattva skrev:"Hur? Med bra mat, återhämtning o ffa sömn...
Ha ha, präktigt värre. Men sant😊"
Ja, det är väl det vi har insett att det inte finns några genvägar till verkligt gott mående.
Men inte sjutton behöver vi vara så präktiga för det… vi kan nog busa till det på annat sätt tror du inte. Jag älskar istället energin att komma på att man kan åka och bada fast det är alldeles för sent. Strunta i middagen och handla hem. Det är ju både tid och pengar över till det nu för tiden.
Söndag, ledig, skönt! Njuter…
Söndag, ledig, skönt! Njuter. Jobbvecka imorgon. Ingen jobbångest, så jäkla skönt!!
En annan sak jag lagt märke till hos mig själv är att jag är lugnare i att pröva mig fram med olika saker. Utvärdera. Måste inte veta. Mer is i magen på riktigt, med ett äkta is😊. Det är inte hela världen om det jag väljer att pröva blev fel liksom. Då vet jag det. Ingen skada skedd. Jag var mycket stissigare när jag drack.
Alltså på riktigt, mitt liv är inte så förändrat utifrån sett. Men inifrån sett är det som natt och dag. Som magi. Jag vet att det inte fungerar såhär för alla. Men för just mig har det varit så. Och jag är så tacksam!!🙏🙏🙏
@Sattva Exakt. Man blir mer…
@Sattva Exakt. Man blir mer chill som nykter 😎 Och söndagsångesten är så skön att slippa!
Kram 🐘
@Sattva skrev:"Alltså på…
@Sattva skrev:"Alltså på riktigt, mitt liv är inte så förändrat utifrån sett. Men inifrån sett är det som natt och dag. Som magi. Jag vet att det inte fungerar såhär för alla. Men för just mig har det varit så. Och jag är så tacksam!!🙏🙏🙏"
Eller hur 💚🌸💚🌸💚
Jag tycker vi får skriva om det goda så mycket vi vill. Jag vill inte glömma bort hur stor skillnaden är. Och kanske någon läser våra trådar och får inspiration. Fast andra sidan så trodde jag inte på andra innan jag fick egna erfarenheter. Men ändå 😊☀️🌸
Hör du... ...trummor... 🥁🥁🥁... imorgon är det 200 dagar!! 🙈🙉🙊
💚🥳💚🥳💚
🤭🤭🤭 @Miss Mary Poppins skrev…
🤭🤭🤭
@Miss Mary Poppins skrev:"Hör du... ...trummor... 🥁🥁🥁..."
Japp, det är jag som börjat öva inför imorgon.
Jag tog plats i orkestern nu när jag inte går vid er sida, man duger alltid till något så länge man inte ger upp! 😂😂😂.
Skriv så mycket ni vill om allt bra! Jag läser och inspireras! Även om min väg blev krokigare...
Ha en riktigt bra dag!🧡
Grattis till 200 nyktra…
Grattis till 200 nyktra dagar! 🥳🥳🥳
Kram 🐘
@Soffi skrev:"Japp, det är…
@Soffi skrev:"Japp, det är jag som börjat öva inför imorgon.
Jag tog plats i orkestern nu när jag inte går vid er sida, man duger alltid till något så länge man inte ger upp! 😂😂😂"
🤣👌🥁💚 Rolig du är soffi! Du sänker dig fortfarande pga en ynklig snubblande. Du får fira med oss, 200 dagar tillsammans imorgon ❤🌸💚
🥁🥁🥁 Grattis till 200 dagar!!…
🥁🥁🥁
Grattis till 200 dagar!!
🎺🎺🎺
Och grattis till en "magisk förändring", du är fantastisk!
💗🌺🧘♀️🌺💗
Kram!
PS. @Miss Mary Poppins 🤔 Jag ser det inte som att jag sänker mig, jag har sänkt siffran ett par gånger när jag plockat lärdomar, men det är bara en siffra, den officiella "antal nyktra dagar i sträck-siffran".
Jag är precis lika glad och stolt som ni (fast det kan jag ju inte veta, hur ni känner..🤔🙄😂) över att jag har 200 dagar på rätt väg - mot ett bra liv där jag mår gott!
Det firar jag gärna med er! 😍😍😍 DS
@Soffi TACK!! Ja tänk, 200…
@Soffi TACK!! Ja tänk, 200 dagar! Jag som tyclte 2 dagar var en bedrift förr!!
Det är ju verkligen vägen, utvecklingen som är grejen. Att göra aktiva val mot ett bättre mående, ett bättre leverne!! Så glad att vandra på vägen med dig!!🥰
🥳💚🥳💚🥳 Grattis finaste Sattva…
🥳💚🥳💚🥳 Grattis finaste Sattva ❤💚 Stolt över oss!! Galet att vi kört 2 x 100 dagar. Det omöjliga blev det självklara 🙏❤
Andra jobbveckan. Helt slut!…
Andra jobbveckan. Helt slut! Trycket är enormt. Det är minimalt folk inne o det dyker upp saker att lösa som egentligen inte är mina. Mina semesterlediga kollegors patienter som det händer saker kring o måste lösas. Svårt när det inte finns tid i ett redan fullbokad schema och att jag inte är insatt i patienten. Jag är stresskänslig. Har inga problem med "fullt upp" så länge jag har kontroll/ koll/ har förmåga att styra. Dessa dagar har jag inte det o jag blir helt matt. Blir lite handlingsförlamad istället.
Sover bra, men för lite. Dåligt samvete att jag är helt slut när jag kommer hem o i princip inte orkar något. Men, bara denna o nästa vecka också. Sedan semester 3v. När den är slut är vi full styrka igen.
@Sattva Låter tufft ❤🙏 Själv…
@Sattva Låter tufft ❤🙏 Själv har jag minimalt med kliniskt ansvar vanligtvis men under sommarveckorna får jag testa lite allt. Känt mig lite ringrostig 😅 Men nu är jag på semester.
Kämpa lite till vännen! Snart är det din tur 💚🥳🌸
@Sattva skrev:"Har inga…
@Sattva skrev:"Har inga problem med "fullt upp" så länge jag har kontroll/ koll/ har förmåga att styra. Dessa dagar har jag inte det o jag blir helt matt. Blir lite handlingsförlamad istället."
Det här tror jag är jätteviktigt. När det blir alldeles för mycket som känns oöverstigligt så får i alla Fallujah svårt att fokusera och ta en sak i taget. Det blir lite handlingsförlamning. Har verkligenpå senare tid försökt tvinga mig att göra en sak taget. HoppAs det blir bättre snart Sattva.