@Carisie Ja, det kan väl vara lite som att rösta ”för” och ”emot” något med tillhörigheten i de olika forumen. Jag skriver sällan i måttligt delen för jag vill inte ”pracka” på något och tänker att var och en måste få välja och göra det som känns bäst för en själv. Man vet bäst själv om sig själv. Tror inte heller att jag kan tillföra så mycket då jag har ett helt annat förhållningssätt till alkohol och att det ofta ”blinkar rött” inom mig😂. När jag skrev mitt första inlägg i din tråd var för att jag tyckte att du tänkte klokt och resonerade så bra kring din relation till alkohol och jag ville säga det. Men i min tråd är alla välkomna oavsett forumdel😁. Det viktiga är samtalet.

Jag tror att vi oavsett forumdel kan känna igen oss mycket i varandra och det vi kämpar med. Det som skiljer är våra personligheter, erfarenheter, förutsättningar och hur vi tar oss an det. Det häftiga är också att genom samtal kan vi hjälpa och utveckla varandra. Jag har lärt mig massor här, det har hjälpt mig till att reflektera om mig själv, hur jag fungerar och vidgat perspektiv.

Min vuxna dotter var värsta slarvern och droppade allt där hon för tillfället stod och i en hög på sängen😂. Mitt smink och kläder som hon gillade försvann ofta och kom tillbaka second hand om det kom tillbaka! Jag undrade hur fasen det skulle bli för henne i framtiden😅. Nu när hon har egen bostad är hon så ordningsam, lagar matlådor, inreder fint och håller på med sticklingar överallt! Nice att vaxa benen, jag är 55+ och kommit i fasen där det knappt längre växer så mycket behåring på kroppen, så jag fixar lätt själv det som växer och slipper smärtan med vaxrycket😂

Ha det så gott, vi hörs!❤️

@vår2022 Hej igen 👋🏼 Jag är jätteglad att du skrev 🙏🏼 Jag är helt med dig att det är samtalet som räknas. Stödet och klokskapen och ofta lite glimten i ögat kommentarer 👁️
Jag håller med om att samtal är häftiga avseende vilken effekt man kan uppnå med bra dynamik i en konversation. Jag tror det är klokt att vara positivt och bjuda på positivitet. Lika lite som att pracka på nån vad jag pysslar med så vill jag inte heller racka ner på någon . Men det är självklart att det lyser rött lite då och då 🚦
Jag fyller 53 nästa gång och jag vaxar mig 2 ggr om året - när mina få hårstrån liksom blivit så långa att jag kan göra frisyrer med hudkrämen när jag smörjer in benen 😂 då ryker de!!! Jag har ingen smärttröskel i sikte - jo om jag slår i lilltån då jävlar haglar orden 😂

Hoppas du haft en fin fredag & får en härlig helg
🩵

Härlig inställning av er båda, Vår och Carisie. Är inte heller mycket för att döma andra och definitivt inte håna någon för dennes val. Sedan kan jag förstås känna att den som inte testar helvitt missar hur skönt det är, att slippa helt. På sikt. Jag som med mina mått mätt drack kontrollerat under två år kan jämföra. För mig var det aldrig mitt mål, men just då klarade jag inte att sluta, så det blev plan B för att inte supa ihjäl mig. Men, som sagt, vill inte moralisera, tycker bara att det är synd att gå miste om den totala frihetskänslan.

Det finns många sätt att göra rätt på. Ni gör det så bra, båda två. 🥰

Här rakas det ben lite då och då, trots att jag är i 60-årsåldern. Har dock inte fått tunnare hår på huvudet, vilket får kompensera det lilla besväret. 😁

Ha det gott!

@Vinäger Tack❤️ Ja, den rätta vägen för en själv måste komma från en själv, att man själv väljer att gå på den. Människan är finurlig, eller kanske rättare sagt hjärnan är det. Den vill alltid ta den lättaste vägen för att få stimulans. Jag har tragglat på med så många olika sätt för att få behålla vinet i mitt liv, även om det hela tiden var vinet som ställt till det för mig. Jag visste det innerst inne, men ville inte acceptera det och försökte hitta massor av genvägar/lätta vägar. Ett undvikande beteende, bara jag fick mitt vin. Är man alkoholberoende så måste man bryta den onda cirkeln för att kunna tänka annorlunda och inte ta den lättaste vägen och förstå att det inte går att gena.

Målar man virke som är fuktigt så kommer färgen att luckras upp inom kort och kör man med denna nödlösning gång på gång så blir resultatet hela tiden detsamma. Men grundmålar man torrt virke och sedan målar ett par gånger till så kommer det att vara hållbart många år tills det är dags att måla på nytt på torrt. Så tar man genvägar så håller det inte.

Det accepterade jag till slut. Det finns inga genvägar och jag måste gå till botten av det som orsakar mitt dåliga mående. Först alkoholen, motorn som höll igång och förvärrade måendet, sen när sikten var klar och alkoholmotorn stod still kunde jag gå vidare och leta efter vad som behövde hanteras för att jag skulle må bra.

Så var och en väljer sin väg och det kan ta olika tid, men visst önskar man att fler skulle få/ta möjligheten att komma dit där virket är målat och omålat utan genvägar och blir hållbart över tid.

Ja, håret på huvudet is still going strong och det är skönt😂. Ha en fin lördag!❤️

God morgon ☺️ Ligger & dricker kaffe i sängen och maken läser valda delar ur DN högt.. riktigt lördagsmys! Jag hör verkligen vad ni säger om frihet @vår2022 & @Vinäger
Jag säger som jag sa innan.. en enda dikeskörning nu så stänger jag dörren till alkohol forever! Allt fungerar inte lika för alla utan jag kan bara tala för mig själv. Alkohol har en väldigt liten del i mitt liv som det är nu. Jag har inget sug, avstår utan att gräma mig och det även om jag har budget för att ta ett glas. Jag tänker inte på alkohol eller planerar när jag kan köpa eller dricka den. Så på det stora känner jag mig fri - fri att kunna ta ett glas om det faller mig på läppen också 🙏🏼

Jag reflekterar över en grej också. Jag befinner mig ju på måttligt och där finns det en radda "synonymer" till alkohol. Jag gillar att kalla saker vid dess rätta namn och tycker det är enormt befriande att ni skriver vin (tex). 🙏🏼

Nä hörrni- lejonmanen är fortfarande ett otämjt kapitel..och dyr att underhålla 🦁 💇🏼‍♀️

Jag hoppas att ni får en fantastisk dag/helg. Jag ska njuta av min ledighet från hospitalet de luxe! ☀️
🩵

@Carisie Verkligen morgon lördagsmys att få valda delar upplästa högt av maken❤️. Mitt morgonmys på helgen är alltid densamma. Upp och släpper ut mina två hundar på tomten för morgonpink. Knäpper på kaffekokaren som jag laddat kvällen innan. Går själv på pink😂. Fixar frukost till hundarna som sitter ute i givakt till jag kallar in dem. Sedan tar jag mitt kaffe till sängen och hundarna galopperar efter mig och vi kör morgonhälsningar. Sedan lägger de sig tätt in till för att sova lite till och läser nyheter/DN och kikar in här och planerar min dag. Så nice!😁

Det finns historia i varför man säger ”enheter” i ”kaffestugan”. Om jag minns rätt så har det funnits medlemmar som blivit lite upprörda av att det där tidigare nämndes olika sorters alkoholdrycker som skulle drickas, mängd eller hade druckits och att det kunde trigga andra kämpande medlemmar till att dricka. Synpunkter på att man lätt i kaffestugan mer ”underhöll” sitt beroende och drickande än att diskutera och skapa strategier för att vara måttlig. Även admin var inblandad då det blev lite hett och rörigt. Därför kom ordet enheter till som jag minns det. Kaffestugan är väl kanske mer som en träffpunkt, där man checkar in kort om hur det går/gått med en kaffe och man går inte in så mycket på djupet och ber om stöd. Alla träffpunkter är viktiga och vi har olika behov av hur vi vill prata/hur mycket och djupt om alkohol och vi har olika sätt att ta oss an vårt alkoholbeteende. Jag nämner också gärna saker vid sitt rätta namn för att inte gå in i ett undvikande beteende. Summan av kardemumman blev ”enheter” för att även ta hänsyn till övriga medlemmar. Det är vi själva som skapar innehållet och trivseln i detta forum och det verkar som att detta blev ett resultat som accepterades och godkändes i kaffestugan.

Idag blir det löptur med hundarna i skogen och lite trädgårdsfix. Har odlat ätbara saker och ogräset vill växa ikapp! Ha en fin söndag!🌞💕

@vår2022 Vilka härliga morgonrutiner du har 😊

Ja jag hade gissat att det var nåt sånt med enheterna. Jag har inte fått någon tillsägelse iaf. Jag är fullkomligt på det klara med att det inte är några strategier som läggs upp för att inte dricka och jag använder det, precis som du uttrycker, som träffpunkt. Jag försöker sprida lite glädje och hopp i tillvaron. Men att omskriva alkohol till enheter, blomsklossar och gud vet vad tycker jag distansierar mig från kärnan vad som ledde mig hit - alkoholen. Jag kan inte heller se hur det kan trigga enbart..det borde ju kunna avskräcka likväl. Väcka minnen varför man ska vara försiktig. Jag menar inte på något sätt att sätta mig på höga hästar - jag har stor respekt för vad som ledde mig hit.🥰 Så jag skriver en snutt i stugan som lite trivsel - och sätter nollan - för att det ska vara på riktigt. Annars kan jag möla min tråd full av ord som ingen skulle läsa 🤣

Jag har kollat till mina odlingar på ägorna här (balkongen -det tog max 2 min) jag har tomat, chili, morötter, rädisor, ruccola, zucchini, gurka, sockerärtor och "morning glory" jag importerat helt själv från Thailand. Ska försöka ta mig ut på en promenad och skingra tankarna och lufta hjärnan. Känner mig bakis idag. Drömde otäcka drömmar hela natten bla att jag och min systerdotter hittade hennes mamma knivmördad 😭😱😨 Jag har så lätt att bli påverkad av drömmar långt in på hela dagen och ibland i flera dagar -det är så hemskt.

Hoppas du får en fin löptur i skogen
🩵