@Daemon Hej, tack för att du tittar in! Tänkte på dig häromdagen!
Jag är just färdig med förkylningen (varit väldigt många) och återgått till gymmet och kören. Båda sakerna funkar bra, väldigt roligt att sjunga, vi går alla omkring och trallar med fånigt glada miner efteråt...
Bokat in flera roliga grejor under hösten och allt känns bra just nu.
Någon gång kan det skölja över mig ett sug, när något känns extra jobbigt. Ibland stannar jag i känslan och försöker analysera vad den handlar om. Oftast är det en önskan om att snabbt fly bort från problemet, men det vet jag ju bara blir högst tillfälligt. Bättre att låta den jobbiga känslan passera och göra något annat... Hittills går det bra.
Jag får väl helt enkelt inse att jag för alltid är en före detta drinkare inte en person som aldrig druckit. Viss skillnad ändå.
Hoppas du också har det bra och fyller livet med roliga saker.
Om det är så att du kommer att spela golf till våren så glömde jag en annan tävling vi har som också är kul. Du kan ju föreslå :)
Så här är det: Alla som hjälpt till på arbetsdagen får vara med. Vi spelar med bara tre klubbor, man får själva välja vilka, men det får vara bara tre... Brukar vara en del roliga diskussioner innan om hur man ska välja.
Och roligt att spela... :)
Ha det gott och bra tills vi hörs igen!

@Amanda L Driver, putter, och en gammal hederlig bollhåv! Sen har man bagen packad och är redo för den där tävlingen. 😂 Låter som kul tävlingar på er klubb!
Jag kommer definitivt lira golf även till våren, är taggad nu.

Trist och segt med så många förkylningar. Förkylning och körsång känns inte som en optimal kombo. (Kan bli lite kraxigt?) Hoppas du lyckas hålla dig frisk under en längre period nu.

Ja… det där suget… F-n, tänk om det fanns en On/Off-switch för det? Suget kommer över en ibland. Säkert vid olika tillfällen och av olika orsak för var och en av oss. Själv blir jag lite avundsjuk när jag ser folk sitta och snacka och hänga över varsitt glas vin, i all trevlighet. Det ser så mysigt ut. Då tänker jag ibland att det ’ser ju ganska ofarligt ut’…
Jag är på lite resande fot just nu och hänger, utan vinglas, vid medelhavet. Dricker alkoholfri öl, och det känns väldigt ovanligt. Inget man normalt förknippar med den här miljön (tidigare!). Ovanlig känsla, men det känns bra ändå. Idag åt jag lunch på ett ställe med alkoholfri öl på fat! Det är ganska ovanligt? Annars är det flasköl som gäller även här, och alltid samma (enda) sort. Känns lite torftigt när man sitter omgiven av flera hundra olika flaskor vin på en restaurang (tänk om de kunde servera TVÅ sorters alkoholfri öl… 😮😁)

Men jag känner mig så väldigt mycket mer närvarande nu, och jag vet att vin skulle inte ändra på det till det bättre. På kort sikt hade jag nog hanterat det ok, men på längre sikt hade alkoholen sannolikt konsumerat för mycket av allt. Skönt att höra att du också fortsatt hittat ett sätt att hantera din situation och att det känns bra! 😍

@Daemon Ja det är just det. Jag vet att jag inte skulle nöja mig med ett eller två glas särskilt länge….
Men kan du inte be dem göra någon alkoholfri drink som omväxling? Prova en syrlig mojito exvis…
Annars hoppas jag att du har fint väder i alla fall och kan mysa på det viset. 🥰
Här regnar det just och är inget utesittarväder. Fast jag gillar hösten och även när det mörknar, så det gör mig inte så mycket. Ljusslingorna är uppsatta och ljusstakar framtagna. I trappen en jättepumpa och blommorna är intagna från balkongen. Vi är redo!
Ha det gott tills vi hörs, även om jag vill ha allt så inser jag som du att fördelarna med att vara nykter överväger alkoholen. I synnerhet när jag påminner mig om hela filmen. Den där med ett tråkigt slut, du vet.🥹

@Amanda L Vi lagar lite mat här ikväll. Min fru dricker ett glas rött vin och jag dricker någon form av cider, Mustly, som jag hittade i affären. Helt ok, iaf skönt med lite annat än Cola Zero. 🤪 Tänkte på det där du skrev om ett eller två glas… Noll glas funkar nog bäst ändå.

Vi missar nästan alltid Halloween här hemma, eftersom vi oftast är bortresta då. Barnen har vant sig vid det, även om det knorrats någon gång. Fast nu är de ju lite äldre och då uppskattar de att åka iväg på ett annat vis. Och nu börjar man sikta in sig på julen! Åt faktiskt en juleskum häromdagen som jag fick av tomtefrun i huset (hon vet jag älskar dem), och vi har redan avverkat någon burk pepparkakor. Läste att det skulle komma någon ny sorts alkoholfri glögg (saftglöggen är ju vidrig). Den måste man nästan prova?

Fick lite feeling och satte på Jazzy Christmas nu! 😁 Är det lussebullsbak i helgen som gäller?

Hej @Amanda L,
Tänkte bara titta in och säga hej liksom.
Det kostar inte ett öre att vara nykter, men ibland kan det verkligen kosta på att stå ut liksom.
Men idag är det helt okej. Jag har idag som en månad som helnykter medlem på detta forum tittat tillbaks på mina inlägg och funderat på att det nog var det klokaste beslut jag tagit på bra mycket länge att sikta på att vara helt alkoholfri. För jag vet med mig att endast en punschkaramell kan få mig på fall. Önskar dig allt gott kompis och nykterhet vinner i längden på flera sätt. Men visst får man kämpa stundtals, ser inte direkt fram emot julhelgerna, då tankar och gamla dryckesvanor kan leva rövare med en men fattar att det är ett hinder som måste avklaras det med.
Ha en fin kväll!

@Daemon Skönt att höra att du håller dig till noll glas. Är nog bäst för mig också. Ja, jag har redan bakat lussebullar! Älskar dom och äter nu två små varje kväll. Jag har också hittat ett bra recept som gör dom saftiga istället för torra. Man värmer inte smöret utan bara mjölken och gör allt som i ett vanligt recept, men sen knådar man in rumstempererat smör i degen. Inte så svårt som det låter. Det gör att man kan använda mindre mjöl och det blir ännu godare! Så nu kan du stila om du vill, för tomtemor😀
Jag hade middag hemma för några kvinnor och hade köpt hem bubbel och rödvin både med och utan alkohol. Vi konstaterade att bubblet var lika gott (Oddbird cava) men rödvinet bara halvt ok. Verkar svårt att få till nåt bra med rött…kanske samma med glöggen?
På middagen konstaterade jag också att de som drack alkohol satt med samma glas i evigheter. Inget jag tänkt på förr ( vi har bara träffats i 20 år…). 🥺 Själv hade jag förr varit inne på tredje glaset vid samma tid.
Jag hade roligt och saknade inte alkoholen alls… Så livet känns bra när det gäller den biten.
Hoppas ni får en jättefin vit jul med en massa god mat och brädspel?
Är det något barnen gillar?
Ha det gott tills vi hörs igen!🥰🙏🏻

@Flarran Så bra att du hållit upp en månad! Jag vet att det kan vara jobbigt i början men för varje vecka som går blir det allt lättare. Jag ser numera fram emot helger och fester utan oro eftersom jag inte har något sug eller nåt intresse för stt dricka alkohol längre.
Det låter otroligt och överdrivet i början, jag vet, då trodde jag att det handlade om att alltid vilja ha alkohol, men avstå. Men så är det inte. Inte för mig och många andra här isf. Jag VILL inte dricka, och det känns bara bra att slippa.
Alltså behöver jag varken känna sorg ( vilket jag kände då och då de första månaderna) eller avundsjuka.
Så för mig var det mitt bästa beslut på länge, synd att jag inte tog det tidigare.
Så skönt för dig att du också känner så. Det kommer att stärka dig inför julhelgen. Ladda upp med alkoholfri julöl och det finns också gott bubbel som Oddbird.
Jag läste också att brädspel är åtets julklapp?!
Lycka till och läs och skriv här, det har hjälpt många att få till ett bra liv. Lita på processen bara. Och ha tålamod❤️🙏🏻❤️🥳

Länge sedan jag skrev i egna tråden. Varit sjuk flera ggr det här året, verkar vara immunsystemet som inte riktigt håller måttet. Dessutom har min dotter fått problem med ekonomin. Allt påverkar så klart.
Men just idag känns det så bra. 😀❤️Återupptagit gymmandet och jag verkligen njuter av att lyfta vikter och utsätta kroppen för olika utmaningar. Jag kan se på pulsklockan att det även är bra hjärtträning. Handlar inte bara om muskler. Så glad att jag kan göra det, som pensionär får man vara tacksam för allt man fortfarande kan göra.
Och min dotter har också fått lite nya jobb i sikte, så kanske det ändå blir en bra jul.
Det kommer bli god mat och julklappsspel. Men den stora julklappen går till Ukrainas folk.
Och där slutar min rapport.
Jaha, alkoholen då? Jo, den har jag också tänkt på. Senast häromkvällen när vi var på en föreställning med dans. Herregud vad jag dansade och for runt. Och tänkte på hur glad jag är att jag inte dricker. Och inte ens vill!
Mycket roligare att vara nykter!
Jag vet att några inte tror det, men så är det. Den där sorgen eller avundsjukan som jag kunde känna för länge sen är förbytt i tacksamhet och glädje över att jag tog ett så klokt beslut. Synd att jag inte gjorde det långt tidigare…😌

Jag kan bara gratulera och instämma- saknaden och sorgen (??) som kändes mycket verklig den första tiden är utbytt- den finns verkligen inte kvar får jag intyga för människor i min närhet.
Jag har också haft ett par förkylningar och skyller som alltid på mina barnbarn. Och lite stress- och fläng.
Hoppas du får lite lugna dagar framöver! Kram 🤗

@Amanda L Härligt att du kunnat börja träna igen och njuter av det. Haft covid och det tar sin tid att komma tillbaka igen, men det är bara att börja bygga upp igen varligt. Sprang en mil i helgen och det var över en månad sedan jag senast gjorde det. Håller tummarna för att din dotter får jobbet! När barnen har det tufft så påverkar det en mycket, och lika mycket påverkar glädjen man känner över när de mår bra. Kan bara instämma i den tacksamheten som jag också känner över att leva ett nyktert, en härlig livsstil och så mycket roligare det är att leva.

Ha det gott och kram❤️

@Se klart Tack, ja det känns som ett visst lugn har lagt sig så här lagom till jul. Ser fram emot mys och brädspel och spännande alkoholfria drycker. Exvis alkoholfri Skåne till sillen! 🥳❤️

@vår2022 Tack, för omtanken.
Och är imponerad! En mil, det känns långt . Har nog aldrig sprungit så långt överhuvudtaget. Hoppas du får vara kry och kan fortsätta!
Det känns skönt också att tillhöra den skaran som bara tycker det är skönt att slippa alkoholen!
Tack för att ni finns både
Se klart och Våren2022. Ni har hjälpt mig på vägen dit och mer än ni tror!
Kram❤️🙏🏻

@Amanda L så mysigt du beskriver din vardag🥰 Hoppas det ordnar sig med dotterns ekonomi snart. Det tär med barnaoron oavsett vilken ålder dom är i.
Och det är så härligt att läsa om er som gått före. Inspirerande och härligt.
Stor kram❤️

@Amanda L Minns det som en milstolpe. Att gå från stadiet ”får inte dricka” till ”vill inte dricka” gick rätt snabbt, men när fasen ”jag slipper dricka” inföll så slapp jag också så mycket inre oro och skav att det kändes som jag studsade fram på moln. Att bli hög på livet slår fan allt - när man skrattar så man kiknar, dansar och pratar glatt med alla - utan en droppe alkohol inombords. Frihet.

Äntligen kan jag verkligen efterleva måttot ”Det blir inte roligare för att jag håller på längre”. (Stämmer även på godsaker, det blir inte godare för att man äter mycket.) Med nyktert sinne kan jag avvika efter några timmar - man ska ju gå när det är som roligast, för att behålla just den känslan länge.

Kram 🐘

@Amanda L @Andrahalvlek Oh vad jag vill komma till fasen att slippa dricka! Skriv gärna mer om hur den processen kändes, jag har ju kämpat så länge och behöver all hjälp jag kan få. Jag följer och läser med glädje och förtröstan allt vad ni skriver! Kram

@Ny dag Det handlade nog om att jag verkligen studerade min omgivning. Såg mina vänner, anhöriga och kollegor förvandlas från kloka människor till lallande idioter på fyllan. Jag såg och upplevde hur de helt slutade lyssna, prata i munnen på varandra, upprepa sig, missförstå, sluddra och i värsta fall bete sig illa. Inte fan vill jag bli sådan!

Och när jag slutade sukta efter alkoholen, kolla på den avundsjukt, kunde jag koncentrera mig på människorna. Samtalen. Min skärpa var bättre, min tajming likaså. Samtalen blev mer på djupet, skratten hjärtligare. En tråkig fest var en tråkig fest, en rolig fest jätterolig.

Sen har jag inte samma ork riktigt när jag inte använder alkohol som startgas, så jag avviker gärna när folk börjar upprepa sig och slutar lyssna. Jag säger ibland ingenting ens, för att slippa kommentarer som ”ska du gå redan, tråkmåns”. Jag går på toa och sen går jag hem, ingen märker att jag försvinner ens.

Jag går hem när jag är som mest uppfylld av det roliga med festen, jag nästan studsar fram på kroppsegna endorfiner. Och sen kommer jag i säng i tid och är pigg och alert nästa morgon också. Jag känner mig som en vinnare!

Men det tar några månader innan hormonerna stabiliserar sig så att man kan få endorfinkickar av umgänge med andra. Men när det väl kommer - wow 🤩

Kram 🐘

@Amanda L Så härligt för dig med dans och må så bra i vetskapen om att du slipper dricka❤️ Jag kan många gånger tycka att det är lite synd att inte alla förstår att man inte behöver alkohol för att umgås, fira, ha semester m.m. då menar jag alla dom som inte har problem med alkoholen utan som bara tror att man behöver den i alla sammanhang för det är vad vi alla lär oss från barnsben och genom filmer/serier och allt. När man lär sig njuta av livet utan att toppa med alkohol har man hittat den riktiga nyckeln men det kommer aldrig de komma på som aldrig förstår att dom blivit beroende och alla dom som aldrig blir beroende. Kram

@Himmelellerhelvette Nej, det finns verkligen mycket att upptäcka både i själen och i livet som man bara kan göra som nykter.
Men det är först nu jag förstår det.
Exempelvis vågar jag fördjupa vänskaper utan hjälp av alkohol. Och då blir det mer äkta och på riktigt. Jag tränar samtidigt bort min blyghet istället för att bedöva mig för att våga. Det leder aldrig framåt.
Kram till dig och skönt att du fått upptäcka något liknande !❤️

@Ny dag Jag missade ditt inlägg förut. Den bästa beskrivningen finns i min långa tråd för det är verkligen en process. Oftast går det med myrsteg, några dagar som blir veckor. Men plötsligt inser man att något förändrats. Antingen att något känns på ett annat sätt eller att man tänker eller fungerar på ett nytt sätt. I början kan det vara mer upp och ner, rörigt och oklart hur man ska göra och vara. Men det klarnar efterhand. Saker som var otroligt viktiga eller ångestframkallande har blivit helt oviktiga. Exempelvis hur ska jag säga att jag inte dricker alkohol på någon fest eller liknande. Det grubblade jag mycket på!
Nu kan jag knappt förstå att det var så svårt. Det oroar mig inte ett dugg nuförtiden.
Och jag tror tiden är en viktig faktor, Ju längre tiden går ju mer naturligt och vardagligt och självklart blir det att jag är en som inte dricker alkohol. De flesta vet det, och det är inget konstigt.
Jag har lärt mig att klara av kivet utan alkohol och det funkar oftast fint och absolut bättre än med.
Mitt tips är att lita på processen.
Ha tålamod, och det mesta kommer att lösa sig.❤️❤️❤️