@Himmelellerhelvette Grattis på 2-årsdagen! 🥳🥳🥳 Det har varit en fröjd att följa dig på den här resan - stadigt framåt hela tiden! Svackor kommer och går men din nykterhet består, heja!

Kram 🐘

@Himmelellerhelvette Hipp, hipp, hurra för 2 år idag!🥳🥳🥳. Stort och varmt grattis! Vilken otrolig resa du har varit/är med om och hur otroligt mycket som både hänt utanför och innanför dig. Du är verkligen urstark, beslutsam och modig❤️. Du är ett så bra stöd för andra på forumet och delar med dig av din egna resa och liv. Ha en riktigt bra dag och tillägna den till dig själv❤️

@Himmelellerhelvette Stort jättegrattis! Så himla bra kämpat!
Jag är lite nyfiken också, upplevde du att något förändrades under det sista halvåret eller året?
Frågar åt en vän😁😉

1 år och framåt- minst sagt.
Grattis som bara den till 2 år, @himmelellerhelvette. Du är stark som urberget tycker jag. Glad att få hänga med dig här och få vara en del av ditt forumliv. Nu köttar vi bara på då! Kramar 🥰

Så glad och tacksam jag är över allt fint ni skrivit till mig och alla grattis. Det är så härligt att ha er som förstår vad det handlar om. Och ni som går före som stöttat mig, hjälpt mig ur mina svackor i många processer. Som givit mig andra sätt att tänka. Att fått bolla med er under dessa år hade jag inte klarat mig utan. Man klarar inte detta själv tror jag utan man behöver stöd på något sätt, för mig har forumet räckt, genom er här har jag hittat vägar att lära mig att utvecklas. I böcker och poddar har jag funnit många vägar, nästan allt jag undrar får jag tag på i böcker och poddar och lär mig känna mig själv och mitt innersta och kan därför växa. Tack igen alla❤️

Tänker på hur mycket jag läkt sedan jag blev nykter och är så oerhört tacksam. Nu har jag min ätstörning kvar att jobba med. Den har varit min följeslagare sedan barnsben. Jag började trösta mig med mat, jag blev tjock utan att vara brydd för jag var ett litet barn i en dysfunktionell familj. En dag fick jag första kommentaren om att jag var tjock, runt 11år gammal inte långt efter det började jag svälta mig själv men sedan var det något som väckte tanken i mig att jag kunde äta och kräkas upp det. Det var mycket mindre plågsamt än att svälta mig. Den strategin har jag sedan 15åring haft med mig genom livet. Mer eller mindre ibland uppehåll i år eller månader. Men alltid har det varit något som tillslut triggat igång. Jag har varit helt av med bulemin och inte alls tänkt på den men så har jag råkat få i mig något som varit dåligt eller tappat kontrollen över hur mycket jag ätit och då börjat må illa. Försökt stå emot med all min kraft för att inte spy men tillslut blivit tvungen och det har triggat igång bulemin igen. Jag har på mitt matmissbruk lagt till nikotin och alkohol samt en period då jag till och från under några år, för över åtta år sedan, även missbrukat tramadol. När jag blev nykter började jag lära mig allt jag kunde komma åt om beroenden och förstod tillslut att bulemin är precis samma beroende, även om det inte skadar någon annan än mig själv så gör det ändå det eftersom det förstör min självkänsla att ha det missbruket, jag är inte den glada harmoniska människa jag kan vara utan lever med detta skamsna missbruk! Ett missbruk många räknar till ungdomar, det är väl inga vuxna som håller på med det? Jo fast det kan gått över i ett annat missbruk, kanske hade man bulemi som ung och nu överäter man utan att spy upp, då har man fortfarande inte kontrollen över maten utan den kontrollerar en själv.
Nu har jag alla fall slutat med tramadol sedan åtta år, slutat med alkohol sedan två år och slutat med nikotinet sedan i höstas och nu ska jag ta upp kampen mot bulemin! Igår var min första dag. Jag har haft en period sedan jag slutade med nikotinet att trösta mig med att överäta och kräkas men nu skriker hela mitt väsen att det räcker nu! Jag ska läsa om boken ”Beroendepersonligheten” all kunskap om beroende hjälper oerhört mycket för att lyckas sluta. Tramadolen missbrukade jag bara för att gå ner i vikt då jag tappade matlusten med dom, alkoholen började jag med att dricka på vardagar för att jag märke att suget på att äta mildrades av alkoholen och nikotinet har jag missbrukat för att slippa äta, kunde ta 2-4 snusar samtidigt för att få stopp på suget efter att äta, kunde få en sån överdos av nikotinet att jag började svettas, få diarré och kräkas! Allt för att inte äta! Så mitt grundproblem är i allra högsta grad mitt skeva sätt att försöka kontrollera min vikt! Det sjukaste är att det aldrig blir bra, kan bli smal som en anorektiker men ändå inte vara nöjd så det ligger inte i att bli färdig utan det är något annat sjukt att aldrig vara nöjd med min kropp.
Upp till kamp! Jag vill och behöver bli frisk nu🙏❤️

@Himmelellerhelvette Finaste du! Vad vi kämpar med våra missbruk. Bulimi fick jag som trettonåring och därefter har det rullat på. Jag har förutom nikotin (snus) också ett shoppingberoende, ett lyxproblem kan tyckas men gud vilken ångest det ger när jag tittar in i mina garderober. Ja, det är samma mekanismer i alla beroenden. Tycker du är så stark som klarar av en sak efter annan och tänker ofta på dig min forumvän. Stor kram 🥰 och önskar dig en bra dag 1 utan bulimi.

@Himmelellerhelvette 🩷

Oj, vad du kämpar. Mitt i allt är det fint att få följa dig och se dig ta dig an det ena efter det andra. Beroenden ser verkligen olika ut, men har det gemensamt att det krävs insikt och strategier för att ta sig ur dem. Hur planerna ser ut skiljer sig från person till person, men med ditt klara sätt att tänka har du kommit långt.

Tänk vad mycket du har förändrat på två år. Du är otrolig och jag önskar från hela mitt hjärta att du får lyckas bemästra bulimin så snart som möjligt. Förstår att det är extra tufft, alkoholen kan vi undvika, men mat måste vi ju ha...

Kram kram 🩷