Gud sicken mitt i prick bild @vår2022! Det är inte konstigt att vi behövde energin från alkoholen för att lyckas verka så perfekta! Så fullkomligt galet att vi ens kunde få för oss att det var så livet skulle se ut! Snacka om prestationsångest och perfektionist ut i fingerspetsarna!
Och precis det, att vi inte vill att våra barn ska ha det jobbigt alls i livet! Jag vill beskydda dom från allt lidande men det är inte rimligt, hur ska dom kunna ta motgångar i vuxenlivet om vi sopat gatan framför dom hela tiden? Jag tror också att mina barn fått en grundläggande trygghet och det känns otroligt skönt att jag givit dem snart 27 månader av en mer närvarande mamma.

Jag tänker också att vi inte kan påverka det som ligger bakom oss men vi kan lära oss av det. Ta det som en läran om livet och kunna använda det till något vettigt. Det är så häftigt att vi tagit chansen att bli mer medvetna och att vi förstått att vi kan bryta mönster!

Absolut! Dit uppmärksamheten går sker tillväxt och resan är målet❤️

@Sattva Ja det känns så bra just nu! Jag har nog återhämtat mig en hel del från allt som hängde över mig sist jag trillade ner i ”gropen”
Jag önskar att jag inte ska behöva hamna där titt som tätt och kanske har jag nu äntligen tagit mig förbi det tyngsta av utmaningar? Igår när jag var på min skogspromenad kom jag på att jag gör alla årstider nykter för tredje gången! Jag tänkte tillbaka på dessa snart 27 månader av nykterhet och förstod hur mycket jag kämpat med! Wow! Det ena har avlöst det andra! Allt obearbetat trauma och alla nära jag varit medberoende till, allt med att lära känna mig själv och mina kroppsliga signaler, allt kaos på jobbet där en efter en blev uppsagda och hur ledsna och frustrerade alla var och hur illa människor kan bete sig mot de som redan ligger ner, allt jag kämpade för genom HR! Hur jag stött på problem efter problem och funnit lösningar efter lösningar. Hur otroligt mycket jag lärt mig om hjärnan, psykologi och hur allt i oss sitter ihop och verkar tillsammans, helhetshälsan och att eftersträva balansen i allt inom mig.🙏❤️

@Himmelellerhelvette Verkligen! Och så viktigt att kunna se det utifrån, summera. Se storheten i att ha tagit dig an o tagit dig framåt i allt detta!

Jag tror på att hitta det som håller ihop en. Då blir det aldrig att man "hoppas" att inte åka ner igen. Veta vad som håller ihop en, rutiner/ människor/ aktiviteter/ tankesätt/ behandlingar/ etc etc. Det är medicinen för att inte riskera att gungningar omkring en gör att man faller ner. Det finns marginaler. Man är förankrad.
Men också veta sina triggers. Om man vet att man är mer sårbar efter en natts dålig sömn, ha umgåtts med människor som tar energi, inte kunnat träna etc etc...så då vara extra varsam med sig själv. Veta att man är skör. Inte då tro på sina tankar. För tankar ger känslor, känslor leder till handlingar. Att då faktiskt aktivt veta att "Idag är jag skör. Jag ska inte tro på allt jag tänker, för mina tankar kommer ur skörhet. Jag ska ta mina känslor med varsamhet o nypa salt. Inte agera påmina känslor."
Detta hjälper mig! 🍁🌸🍁🌸

Tack @Sattva, så fint tankesätt, det tar jag med mig i framtida dagar när något sugit energi,
"Idag är jag skör. Jag ska inte tro på allt jag tänker, för mina tankar kommer ur skörhet. Jag ska ta mina känslor med varsamhet o nypa salt. Inte agera påmina känslor."
Kram❤️

@Himmelellerhelvette Wow 🤩 Att sluta dricka är fan bara steg ett på den nyktra resan! Du har kämpat - och kommit ut starkare på andra sidan.

Om du kan känna mer lugn när du ramlar ner i gropen nästa gång så tror jag att du kommer snabbare ur den. Det är som ångest, om man reagerar med rädsla och förvirring blir ångesten etter värre. Kan man reagera lugnare, ”jaha nu mår jag såhär igen” så går ångesten över snabbare. Jag tror att ”gropen” funkar lite likadant. Ibland sitter man i ”gropen” ett tag, men man tar sig upp igen.

Kram 🐘

Tack @Andrahalvlek, ja men nu måste jag väl övat på att sitta i gropen tillräckligt många gånger för att hålla mig lugn i fortsättningen. Jag behöver bara tänka mig för när det blir för många bördor på mina axlar samtidigt och då släppa taget och vila istället för att stressa upp mig. Det ordnar sig ju alltid på något sätt. Det är så lätt för mig att gå in i ett krisande tankesätt som om allt kommer gå käpp rätt åt….
När jag börjar känna den stressen behöver jag komma ihåg att andras och tänka att det blir som det blir och jag gör det jag har förmågan till, ingenting blir bättre av att jag stressar upp mig och kör slut på mig. Lugn och andas och tänka på att inte tro på allt jag tänker❤️Kram