Känner också stor skillnad i hur jag mår utan alkohol, alla de där kvällarna med bara två glas vin var helt klart slitsamma även om de låg under gränsvärdet för riskbruk. Min hjärna känns liksom lugnare och lenare på något sätt. Och jag älskar verkligen helgmornar utan bakfylla!

Det är okej att känna så vissa dagar. Bara du är nykter. Ge inte upp. Lyssna inte på alkoholdjävulen. Tänk att du har spikat in hen i en trälåda där hen kan sitta och svälta. Utan näring dör hen. Hens rop ”lite kan du nog dricka” blir svagare och svagare och svagare. Bara du är nykter. En dag i taget, inom överskådlig framtid.

Kram ?

Västligvind

Jag har vaknat flera gånger inatt. Drömt mardrömmar, inte om att jag är full utan att jag vaknar nästa dag, bakfull. Och tittar i min telefon. I min dröm har jag lagt ut allt om kvällen på soc medier, på mitt jobbs soc medier. Jag filmar då mig själv pratandes om mitt jobb, om mitt liv onykter mm. Alltså på ett otrevligt sätt. Sagt upp mig på mitt jobbs soc medier mm som jag inte ens kan komma in på men i drömmen kan man ju allt.

Fy fan. Detta har nämligen varit min värsta mardröm när jag har haft en blackout. Att jag skulle gjort något sånt här. Det har som tur var aldrig hänt. Men när jag vaknade där på natten, ni vet mellan vaket och sömn så tror man ju det. Så min ångest var inte nådig. Till slut kom jag på att Nej det har inte hänt. Jag är nykter.

Lättnaden var total men jag är allt lite trött idag.

Jag har läst flera trådar där detta har hänt andra i nykterheten. Antagligen är det min hjärna som försöker processa allt. Obehagligt är det och en verklig varningssignal. Jag vill verkligen aldrig må så igen. Eller ha ångest när jag kollar min telefon. Eller inte veta vad jag gjort kvällen innan. Undra om man lagt ut något konstigt på FB eller liknande.

Jag drömmer mycket överlag men det är första gången jag drömmer om något sånt här. Ska försöka skaka av mig det och fortsätta min dag.

Min 15 dag nykter.

Alkoholdrömmar är väldigt vanligt i början. När vi dricker har vi inte den viktiga rem-sömnen, då vi drömmer och processar. Det lugnar ner sig med tiden.

Kram ?

Ja, det är nog mycket som bearbetas under natten. Skönt att ditt medvetna och undermedvetna verkar vara överens. ?

Kram

Västligvind

Dag 17 idag.
Värst vad dagarna går fort.

Jobbar mycket och är inte inne så mycket just nu.
Helgen kommer bli tuff.
Kommer antagligen vara ensam hemma en kväll. Kommer bli svårt men jag ska klara det.

Boka upp med grejer. Det är nyckeln. Vara sysselsatt samt att alltid ha något gott att dricka hemma. Kan vara läsk, juice eller något annat. Att sitta med ett glas vatten en lördagskväll lockar inte så jag hittar alla möjliga konstiga drickor.

A fritt vin har verkligen hjälpt på helgerna. Tänk så konstigt har inte ens druckit upp en flaska på två veckor. Det hade aldrig gått med riktigt vin. Och då gillar jag verkligen afritt. Då ser man tydligt vad själva alkoholen gör med mig. Att jag tar första glaset sen tar alkoholen resten.

Är lättirriterad och trött. Får små dunsar av jätteenergi ibland och sen kraschar jag i soffan. Träning har hjälp.
Är över två veckor nykter och det är nu kroppen börjar återhämta sig vad jag har läst. Efter 3 månader ska hjärnan vara helt klar igen. Detta ska gälla även för de som dricker som jag - alltså din typiska helgalkis.

Triggas av vissa trådar här och filmer på Youtube, där man ska lära sig dricka normalt igen eller försöker. Jag har ju provat att bara ta två glas vin en middag. Men jag vill ju alltid ha mer. Kan inte lära mig dricka normalt. Tror ingen som är som jag kan göra det. Försöker undvika allt sånt nu. Så jag inte börjar tro att jag kan lära mig.. Igen ?

En dag i taget ❤️

Grattis till dag 17, bra jobbat! Nu kommer dina dunsar av jätteenergi öka successivt, likaså motivationen.
Och viktigt som du skriver att inte tänka, att det här gick ju bra, jag kan säkert ta ett glas. Lätt att gå på den minan när man börjar må bättre.

Kram

Västligvind

Fan. Idag är mitt sug extremt!
Jobbar undan det sista nu för helg och jag vill bara ta ett glas vin!!!

Vill ha det nu! Som avkoppling! Som vad fan som helst. ??

Jag ska vara nykter idag! Jag ska! Men satan så svårt... Alltid vecka 3. Alltid!

Stilla din inre stress genom att djupandas. Blunda, känn kroppen. Sätt på bra musik. Suget går snart över.

Kram ?

Vräk i dig något annat, typ ett paket glass, och så en rejäl tupplur på det. Det gör susen. ?

Västligvind

Tog ett glas alkoholfritt bubbel och slappnade av ☺️ Väldigt trevligt att det finns och gott är det. Får samma känsla som om det vore riktigt bubbel... I alla fall nästan vilket är gott nog ❤️ Däremot är jag oroad för mig själv.. Det är inte normalt att knappt kunna hålla sig nykter i 3 helger. Eller hur? Det finns ju de som dricker sällan som inte får dessa extrema sug. Det känns sjukligt.

Du måste tro på att du klarar av det. Nu har tredje helgen blivit en hangup hos dig. Att den är ”oövervinnlig”. Du måste med intellektet bestämma dig för att klara av det. Suget lyfter inte glaset. Du måste inte agera på suget.

Kram ?

Västligvind

Tack @andrahalvlek ❤️ och @Torn ?

Nu har suget lagt sig helt. Det är alltid innan middagen det kommer. Ni vet den där myskänslan med att laga god mat med ett glas vin efter en lång vecka.

Det alkoholfria bubblet hjälpte enormt idag ☺️

Det är också första helgen nu som jag inte är bokad på nått på kvällen/en och nästföljande morgon. Det tänkte jag inte på föränn nu. Det ligger såklart något i den rastlösheten som blir då.

Nu ska jag äta godis och kolla idol. Nykter.

Tack alla ni för allt stöd.
I morgon bitti firar jag 3 veckor ?

Bevara den glädjen inom dig nu. Den tar du fram igen när nästa sug kommer. Glädjen över att ha lyckats och att vakna klar, vaken och utvilad dagen därpå är oslagbar!

Grattis till 3 veckor!

Kram!

???????????????

Du får tårta, choklad, rödgrapefruktdrink, medaljer och ballonger av mig ? Grymt bra gjort att knäcka den mentala treveckorsgränsen! Lev på den känslan lääääänge.

Kram ?

HerrÅgren

Hej, jag är ny här och kommenterar för att jag känner igen mig mycket med helgdrickandet.
Jag har så länge förnekat att helgalkoholism ens är en grej. Men jag börjar inse nu att jag är nog det. Jag dricker bara öl och det blir väl ca ett lock (24) i veckan.

Denna helgen blev en katastrof. Jättefull och hamnade i bråk fredag & lördag. (Har skapat en egen tråd om det). Bestämt nu att något drastiskt måste göras åt detta. Börjar med två vita veckor nu. Det har jag lovat mig själv. Jag har 5 starköl kvar i kylen. Funderar på att hälla ut, men kommer antagligen inte göra det. Men dricka ska jag inte. I alla fall inte i dag.

Det är uppmuntrande att läsa kommentarer om att det ofta blir bättre och trevligare att leva utan alkoholen. Att få mer tid och energi till annat. Så trött på att vara bakis. Och den där lätta ångesten som kan hänga kvar ett par dagar. Trött på att ofta hamna i konflikter och bråk. Gjort och sagt så mycket dumt, sårat mina närmsta många gånger. Det har varit mitt största problem. "Dåligt ölsinne".

Bra forum det här, ska fortsätta läsa.. ?

Hoppas du har haft en fin helg och mår bra! Idag är det min 4 söndag utan alkohol. Hur går det för dig?

Västligvind

Hej @Herr Ågren!
Välkommen till min tråd ☺️

Om du läst hela så är det en ojämn bana jag har tagit och fortfarande är på. Har som du förstått bara druckit på helgen och på "fester". Men alldeles för mycket. Nästan varje gång.

Ett tips är att om du inte vill slänga ölen så ställ undan den, i ett förråd, på vinden eller något annat otillgänglig ställe. Vinet är min grej och om jag hade haft kvar nu på fredag hade jag druckit upp det fast jag inte vill. Vi har alkohol hemma, min man dricker öl, men vi har inte "mitt" hemma. Då slipper jag ens tänka på att inte ta något.

Något som också hjälpt mig efter några omgångar med försök nu är att inte ha ett mål, inte ens en vecka. Mitt mål är en dag i taget. Då går det mycket lättare. Varje morgon klickar jag i en grej på en app som heter Sober. Varje morgon lovar jag mig att idag, bara idag, ska jag vara nykter. På kvällen när jag ligger i sängen går jag in på appen igen och klickar i att jag klarat dagen. Detta system har fungerat överlägset bättre än att sätta mål :)

Ska kika i din tråd! ❤️