Västligvind

Tack! @andrahalvlek @seklart och @charlie

Det gick bra! :) har varit så jäkla irriterad, sur och heöt enkelt överjävlig att bo med i helgen haha. Men jag har varit det nykter!

Min plan är fortfarande en dag i taget och nu vet jag att jag måste boka in saker tidigt på lördag och söndag morgnar eller sent på kvällen. Annars blir suget för starkt nu i början. Kommer bli lättare nästa helg när jag gör det :)

Är faktiskt väldigt glad över mig själv just nu! stolt att jag stod emot en fredag ☺️

@AstridK Hej! Det är min tredje helg nu, har gjort detta flera gånger och den tredje helgen har blivit som ett hangup för mig. Men jag klarade det! Grattis till en månad nykethet! ? Jag har aldrig klarat längre än en månad, i alla fall inte över 5 helger så det är så bra jobbat! ?

Kram

HerrÅgren

Tack, jag ska testa appen! Fattar inte hur ni kan dricka så mycket vin. Jag blir sur i magen efter ett par glas, det funkar inte alls. Det är nästan bara öl som gäller. Blivit något av en IPA- & Craft Beer-konnäsör på kuppen.. Då kan jag lura mig själv att jag är intresserad av olika bryggerier och humlesorter snarare än alkoholen.. ?

Västligvind

Tänkte bara kika in här och säga att idag har jag 25 dagar nykter ☺️

På lördag är det en månad ?
Livet knallar på och trots en del ganska stora problem som dykt upp i mitt liv fortsätter jag att vara nykter.

Kram på er!

Västligvind

En nykterhetsreflektion.
Jag är en känslomänniska, reagerar ofta starkt både med glädje, ilska och sorg. När jag blir ledsen blir jag verkligen deprimerad och när jag är lycklig kvittrar jag som en fågel.

Mina dalar är mycket mer stabila nu. Jag tar saker med mer ro. Oroar mig mindre. När jag drack kunde jag få ångest över minsta lilla. "Tog han illa vid sig? Sa jag något fel?".. I all evighet...

Det är lugnare nu. Och jag trivs verkligen med det. Ser fram emot andra grejer. Jag ska baka i helgen tänkte jag. Det ser jag fram emot. Jag har massa projekt jag vill göra. Min entreprenörshjärna fullkomligt sprutar ut sig idéer nu. Förut var det mest tomt eller ångest.

Fördelarna är verkligen enorma. Och jag kan nu också förstå de som kan och vill dricka bara på speciella tillfällen och då lite. Jag kommer inte göra det... Lugn nu! Haha men förut kunde jag inte förstå varför man vill vara helt nykter varje helg.

Det gör jag nu ☺️

HerrÅgren

Hej, som nykomling blir jag inspirerad. Att det kan bli så mkt bättre. Ser fram emot det. Min 4:e dag var sådär, men jag har inte druckit nåt så det är ändå bra ? Go kväll ?

Hej Västligvind!

Jag har en sån sjuk igenkänningsfaktor så det finns inte. Vi startade våra trådar ungefär samtidigt och ingen av oss klarade av nykterheten den gången. Den här gången är det förhoppningsvis annorlunda. Jag är snart klar med dag 47 och känner verkligen hur mina humörsvängningar gått ner och nästan till och med helt försvunnit.

Självkänslan börjar också så sakta komma tillbaka. Jag var nykter 10 veckor förra hösten av helt fel anledning. Jag räknade bara ner dagarna tills jag skulle supa igen. Det var helt sjukt egentligen. Nu har jag en helt annan inställning och vet att det första glaset kommer få mig tillbaka på ruta ett igen.

Förr eller senare. Och jag tror att vi som är på det här sättet aldrig kommer kunna dricka normalt. Jag vill till slut bara peppa dig att hålla i när tiden börjar gå, och se till att skriva/läsa här kontinuerligt så att du PÅMINNS!!

Annars är det lätt att alkoholen får övertaget igen och säger att "det är nog inte så farligt, du kan säkert dricka som folk nu". Gå inte på det!!

Önskar dig all lycka till framöver och kommer absolut att följa din tråd :)

Bullret

Västligvind

@Bullret ?? Ja nu håller vi oss nyktra eller hur!? Vill inte logga in här om ett år igen och vara på samma plats.

Grattis till dina dagar och grattis till dina 10 nyktra veckor. Så långt kom aldrig jag. Räknade också ner då. Denna gången gör jag det inte. Och det verkar vara vägen att gå både för dig och mig ☺️

Jag går in och läser min återfall ibland när jag är sugen. Det är väldigt avskräckande. Den ångesten jag haft är inte nådig.

Kram på dig

Västligvind

Dag 28 ?

I dag är det exakt fyra helger sedan jag bestämde mig för att bli nykter igen. Exakt för fyra helger sedan vaknade jag bakfull som ett ras och idag vaknade jag av mig själv (fast jag inte somnade förän halv ett igår) kl halv åtta!

Var hos läkaren i veckan och fick kryssa i om jag använder alkohol eller ej. Jag kryssade i nej! Så himla coolt det kändes!

När jag klarat 30 dagar på måndag är det också första gången på flera år jag varit nykter så länge.

Skillnaden denna gången är:
*Jag tar det dag för dag. Inget mål, inga veckor eller månader som ska "klaras" av.
* Jag försöker identifierar mig som en person som inte dricker.
* Jag har mål gällande mina hobbies och min träning istället för nykterheten. Till exempel: på lördag ska jag bli klar med detta eller sätta igång det projektet.
* Jag unnar mig själv mer. Jag har ganska god ekonomi och spenderar mer pengar nu på mitt hus och mina hobbies som jag gillar. Jag har mer tid som jag spenderar på mina hobbies, min familj och sådant jag gillar.

*Jag har förlåtit mig själv.

Andra tankar som kom upp igår. Jag var och handlade ganska sent. Vilket aldrig hänt innan på en fredag. Då hade jag redan dragit i mig två glas vin och lagat ihop något av det som fanns. Igår gick till alkoholfrihyllorna och hittade en spännande läsk jag aldrig sett innan, ganska stor och fin glasflaska. 24 spänn kostade den! Och jag tänkte först att "men nej, kan inte köpa en läsk för 24 kr!" sen kom jag på att jag har inte haft några som helst problem med att köpa någon IPA på systemet för 24 kr innan eller för 34 kr heller ? Då får det kosta, köp gärna 4 öl och en box vin också...

Så jag köpte min dyra vuxenläsk och jag njöt verkligen av den till middagen sen. Köpte faktiskt 4 st alkoholfria alternativ men 3 står kvar i kylen. Det blir ju så när det inte är någon alkohol i. Man dricker inte så mycket som man tror.

Idag funderar jag på om jag ska våga mig till systemet och köpa en flaska afritt bubbel. Har köpt på Ica innan eftersom jag inte vågat systemet. Får se hur det blir. Har ju inga tider att passa längre så om mina projekt idag drar ut på tiden blir det Ica. Så skönt att inte vara beroende av systemets öppettider på helgen längre!

Det blev visst ett väldigt långt inlägg ☺️

Kram på er!

Åh läste ditt inlägg om att lägga upp nåt på sociala mediers jobbkonto. Fick sån ångest i magen! Är egenföretagare och det hade verkligen varit som att ”jaha nu är det slut” om jag gjort det i verkligheten. Men det har aldrig hänt som tur är.
Men har också haft många mornar med blackouts där jag bara greppat telefonen och kollat så jag inte gjort nåt dumt.
Precis samma ångest kom över mig när jag läste ditt inlägg om drömmen. Har också haft lite mardrömmar om
Alkohol. Dock inte så dåliga, mest att jag kommit på mig själv med att sitta och dricka vin och sen ”men hallå, jag dricker ju inte längre!”
Jag är på dag 76 idag. Den där morgonångesten får vi komma ihåg som en stor anledning att bibehålla nykterheten! ? fin dag idag

Du får alla rätt på den tentan! Du tar en dag i taget, tänker inte ”aldrig mer” eller har ett konkret slutmål. Du fokuserar på det positiva med nykterheten, och du identifierar dig som nykter.

Du saknar inte alkoholen längre, du slipper den.

Kram ?

Jag håller med Andrahalvlek. Helt klockrent!? Väldigt bra med fokus på mål inom hobbies och träning också, det ger roliga saker att se fram emot. Jag körde/kör på samma sätt och det har funkat jättebra.

Kram

Grattis till dina 28 dagar som nykter!! Jag gläds så med dig! Och vad roligt att du märker de positiva effekterna med att vara nykter. Den där befrielsen från ångest "dagen efter" verkar vara väldigt tydlig för många av oss helgdrickare. Jag hoppas du får glida på glädjevågen och ha en fortsatt fin helg! <3

Västligvind

30 dagar idag! ??
Så stolt över mig själv och det blir lättare och lättare nu för varje helg. Det känner jag i hela min kropp!

Kram på er alla och tack för allt stöd ❤️

En härlig milstolpe, och vad skönt att du mår så bra! Känner att det blir bättre och bättre, har så mycket mer energi och fokus numera.. Njut att den vidare färden!

Ville bara säga att jag gillade ditt senaste inlägg väldigt mycket! Känns som det lyser om dig ✨

Visst har man så mycket tid över till sina hobbies! Jag har tagit tag i träningen men unnar mig också mer vila. Så skönt!

Kram

Västligvind

40 dagar idag ✨ 6 helgen nu som kommer. Det blir lättare och lättare. Jag tänker inte ens på det nästan ❤️ nu är värsta dagarna fredagar, förut var det både fredag och lördag.. Men lördag nu är inte ens jobbig. Varit ute och läkat på lördagar utan problem.

Känner mig inte piggare dock. Haha snarare så sover jag mer. Finare hy. Gladare. Jämnare humör. Ja allt har blivit bättre.

Kram på er ❤️✨

Grattis till 40 nyktra dagar! Och det blir verkligen lättare och lättare. Minns första nyktra helgen. Hur skulle jag klara det? Men ungefär där du är nu så tänkte jag allt mindre och mindre på det. Att bli nykter handlar mycket om att skapa nya rutiner, och glömma de gamla rutinerna.

Kram ?

Så bra jobbat? ?
Jag är en av dem som var jättetrött när jag slutade dricka, var konvalecent ett bra tag. Sökte svar på varför och det är ju så att alla signalsubstanser är upp o ned när man druckit för mycket och för vissa av oss tar det längre att få ordning på dem.
Nu efter 10 mån är det såå bra med mig.
Trevlig helg o kram?????