Hej alla!
Tillbaka efter ett tidigare försök i annan tråd med nytt nick. Det gick så bra för mig sommaren och hösten 2014 men så föll jag! När jag pga av krav på jobb och svårigheter hemma började dricka lite vin för att kunna somna var det igång. Jag har ju läst här hur man börjar igen och ofta återgår till en högre konsumtion än tidigare. Det stämmer in på mig också. I början måttlig men suget blev starkare och starkare.

Den ångest, sorg och skam A bidrar till ger ökat sug att bedöva och ta bort alla jobbiga känslor. Mitt nya nick är verkligen det jag undrar. Lever jag? Nej, det har jag inte gjort senaste tiden. Min lever börjar må väldigt dåligt också. Klarat jobbet men knappt och mått skitdåligt. Tappat lusten till allt, bara velat döva mig med A. Smygdricker, planerat möjligheter att dricka utan att det märkts, handlat A på väg hem från jobbet på olika systembolag (förstås). Började dricka för att domna bort. Blivit en djävlig trist och sorglig människa. Det går åt helvete! Har bara jobbat och druckit.

Ni som följde och peppade mig förra gången (som Vickan), minns hur jag tränade och var full av energi. Vad hände. Jag trodde faran var över. Tillät mig att medicinera med A och skämdes för att erkänna att jag misslyckats. Så mycket skam i detta. Nu erkänner jag för mig och er och startar en ny tråd.

Slutat helt, sedan fyra dagar. (Kan inte dricka måttligt. Vill bara ha mer när jag dricker) Läst om er som klarat er vidare och nått år eller flera av nykterhet. Läst om er som börjat om, som jag eller är här för första gången. Detta forum är så bra stöd!

Är nu med i kbt och program. Är betydligt mer på det klara med att jag faktiskt lyckats få rejäla problem med A efter alla dessa år och att det blir oerhört tufft att klara detta över tid. Är också en känslig konstnörssjäl som lätt blir beroende. Jag vill och måste lära mig att leva ett nytt liv-utan A och hantera mina känslor på ett konstruktivt sätt.

Kramar
Lever jag?

konstnären

Helgen har gått utan tankar på alkohol, fantastiskt skönt att slippa inköp, planering och ebb i kassan. Kunna vara hemma utan att få panik att man inget har hemma. Hade ju alltid en 3liters i reserv uti falla att. Gillar inte hur jag tänker och stressen som kommer som ett brev på posten när jag dricker alkohol. När jag satt med första glaset var jag i tanken inne på andra och tredje osv. Sjukt, ja ska nu inse att jag har en livslång sjukdom som gör att om jag dricker igen kommer mitt liv inte att vara så mycket längre. Lätt val egentligen ändå ska hjärnan gå igång på bagateller. Just nu trivs jag, det går upp och ner. Vi fortsätter vår väg. Många kramar från Konstnären

Holistic

Hej Leverjag!

Jag tänkte kommentera på inlägget som du skrev igår. Brukar du bli deprimerad på vintern? Många som är deprimerade lider brist på D-vitamin. D-vitamin verkar stämningshöjande, ökar energinivåer och är även bra för immunförsvaret. Vår främsta källa till D-vitamin är solen och under vinterhalvåret ligger solen för lågt för att vi ska kunna bilda D-vitamin. Det kan därför vara bra att äta ett tillskott på 1000-2000 IU D-vitamin.

Du har bra inställning och du verkar målmedveten Jag tror att du kommer att klara det här!

Varma Hälsningar

Leverjag

Tack Holistic.

Jag äter alltid d-vitaminer på vintern. Kanske inte tagit dem så regelbundet hittills. Pratade just m det. Idag var de flera inlägg och någon rapport om det som cirkulerar. Finland har haft det som rekommendation i många år men inte Sverige. Vi ljushyade klarar oss bättre dock men helt klart är det att tillskottet är välbehövligt.

Nu tar jag även det varje dag. Funderar på om johannesört verkligen fungerar och är bra...?
Tar du extra d? Hur går det för dig och hur mår du?

Idioten

Jag äter johannesört och det finns väldigt mycket rapporter framförallt i tyskland där örten är lika bra som antidepressiva medel men med mindre biverkningar,, får inte ätas med anna medecin, ej med p piller och att inte utsätta sig för stark sol,, så nu under vinterhalvåret så är det ju ingen fara,, känner mig stabilare och inte alls lika sorgsen,,

Leverjag

Tack MrX

Kan vara värt att prova då under vinterhalvåret som alltid är lite tungt för mig om man inte åker på solsemester ;-) Nu kom det tidigare än vanligt men det tror jag har med lång tids stress innan och att jag har slutat med alkhol. Ska kolla biverkningar på dem.

Holistic

Varsågod. Ok vad bra. Hur många IU eller mg tar du? Den rekommenderade dosen är tyvärr för låg. Jag har tagit D-vitamin under flera års tid. Tidigare blev jag förkyld flera gånger under vintern men nu blir jag nästan aldrig förkyld. Jag har precis börjat äta johannesört. Det går bra för mig. Jag mår bra och strävar efter att ha mer balans i livet.

Jag blir deprimerad på vintern och brukar därför åka bort på en lång och skön solsemester. Det här året tänker jag dock försöka stanna i Sverige. Jag har köpt en ljusterapilampa som jag använder. Hittills har jag inte haft några symtom på nedstämdhet.

Leverjag

Kollar, 1 tablett 10 u mg 200% RDI rekommenderat intag står det på burken. Och att man ny ska överskrida. Är det för lite?

Vad kul att du har uv-lampa! Fungerar den på dig? Vet du det? Jag har länge ansett att man skulle erbjuda anställda en lampa på jobbet, där vi är störst del av dagen. Har du ljuset uppifrån? Det ger bäst effekt om ljuset träffar ögat ovanfrån. Hittade keps med uv-ljus. :-)

Var köpte du? Bra pris? Kan vara en julklapp till mig själv.

Idag tecknat gymkort så jag kommer igång med mer intensiva pass också. Det brukar man må bra av.

Är för övrigt inte så nere nu, mer initiativsvag ;-)

Tänker knappt på alkohol på dagarna och det är skönt. Tror dock att det kommer att sukta rejält om jag erbjuds ett riktigt välsmakande vin på en middag. Jag behöver mobilisera mig för jag tror att jag har svårt att inte börja sukta efter fler tillfällen.

Holistic

Hej!

Jag har lidit av vinterdepression tidigare och fick tyvärr inte speciellt mycket hjälp från sjukvården. De gav mig antidepressiva som gav jobbiga biverkningar och jag gick även i kbt-terapi hos en psykolog. Det hjälpte tyvärr inte. Jag började läsa på och har självbehandlat mig själv med D-vitamin, ljusterapi och motion. Det har verkligen hjälpt.

Min åsikt är att den rekommenderade dosen är alldeles för låg. Jag förslår att du läser på och bildar din egen uppfattning. Man kan även testa sina D-vitamin nivåer.

http://www.ehdin.com/?id=1769
http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=62…

Jag köpte ljusterapilampan på Elgiganten. Den har ingen uv-strålning. Jag känner mig piggare av den.
http://www.philips.se/c-m-pe/ljusterapi

Vad kul att du ska komma igång med mer intensiva pass! Ok vad bra. Jo jag förstår.

Hälsningar

Mick

Ditt inlägg där du skriver hur du pratade med din son och hur glad han var att ha två nyktra föräldrar berörde mig väldigt mycket och inspirerar och motiverar mig än mer i kampen mot A.
Jag har själv två barn och dom har säkert märkt mer än man kan tro.
Vi kämpar för vår egen skull att bli nyktra, men inget barn förtjänar en alkoholiserad mamma eller pappa.
Jag kommer att ge allt jag kan varje dag för att inte dricka alkohol, usch vad jag hatar den förbannade alkoholen, den har förstört så mycket för så många människor i världen.
Jag är glad för att du skriver här, du inspirerar mig mycket och är till stor hjälp.

Du är en fantastisk mamma Leverjag som kämpar hårt, fortsätt så ?

/Mick/

RaniLee

Väcker många tankar och minnen som poppar upp. Härligt att du skaffat ett gymkort, kul. Jag skaffade mitt för ca 20 dagar sedan och det är riktigt roligt att träna. Du verkar ha en finkontakt med din son, härligt.
Kram

Holistic

Hej Leverjag!
Tack för länken. Jo informationen är lättförståelig och bra. Kul att höra. Tack! Jag är en ung kvinna som bor i Stockholm. Jag har tyvärr inte skapat en egen tråd. Jag har skrivit om min bakgrund men det blev för mycket text så jag behöver förkorta den.

konstnären

Jag tycker du ska testa magnesiumtabletter, jag tar en varje morgon. Läste mycket om magnesium och hur viktigt det är för kroppen, och faktiskt har jag blivit riktigt pigg. Det ska vara bra mot oro, stress, sömnproblem, ledvärk, du kan läsa på nätet. Bara ett tips jag köpte en burk på apoteket, starka 300 mg och priset var bara 79 kronor. Hoppas du har det bra och finner ro. Sällan orolig nu, men det är ju då man ska se upp. Funderar hit och dit om jag ska börja på gruppbehandling igen, kommer liksom inte igång, men det vore nog bra.
Fin dag till dig och kram Konstnären

Leverjag

Efter 26 dagar

Kan jag konstatera att suget minskat rejält. Mår bättre och är mer mitt gamla jag (på gott och ont ;-). Hade ett rejält gräl m maken idag. (Jag tog initiativet till samtal) Jag vill separera, ser inga förutsättningar för förhållande. Helt dött sedan länge. Bara ilska och tråkigheter kvar. Han är bara arg och öser skit över mig och vill inte diskutera något konstruktivt alls. Jobbigt men bättre än den totala tystnaden, med pyspunkor som är standard annars. Så led av grälet men han verkade må bra av det. Sa senare att han vet att han varit nere och trött och inte fått saker gjorda (no shit, i flera år och nykter)

Igår och tidigare, förringade han allt jag sa och motarbetade att jag försökte få barnen att ta d-vitamin på vintern. Nu sa han att det var värt ett försök och tom kunde tänka sig prova johannesört.

Det är jävligt jobbigt att leva med någon som är tyst, passiv och ständigt trött i många år. Blir helt sänkt av det.

Apropå Magnesium konstnären, så läste jag på för ca 10 år sedan och frågade på Apoteket vad den vanligaste bristen är hos män. Magnesium svarade hon. Hade nämligen funderat över hans trötthet och värk mm. Han har vägrat ta dem i alla år, även då hans syster berättade om hur det hade hjälpt hennes man med muskelkramper i benen på nätterna.

Ser nu att min burk består av tabletter som innehåller endast 60 mg. Helt annan dos du skrev om. Ska kolla upp och köpa starkare. Tack för tips och skönt att allt går lugnt framåt. Ja, jag tror att vi mår bra av att träffa människor och delta i grupper. I alla fall gör jag det! Lite ensamt är det nu i nykterheten och pga av annat, för min del.

Holistic, aha en ung tjej. Hade efter dina första inlägg jag läste bilden av en man ca 35 (senig, management konsult med lite flint på huvudet, välklädd och hälsosam ;-))) men senare var det något som inte stämde med bilden så jag blev tvungen att fråga. Så kul hur vi får bilder av varandra.
Mick, visst träffar vissa meningar i forumet lite extra. Ja, barnen behöver nyktra föräldrar, de märker allt, inte minst lukten och svajet men mest när vi väljer flaskan och dimman framför dem. Härligt att du är så beslutsam. Tror det kommer gå jättebra för dig. Du låter som en bra kille/man. :-)

RaniLee, du är rena hälsoinspirationen och ett bevis på att alla inte är perfekta som jobbar med hälsa. känns bra på något sätt. Sorry ;-) blir så sugen på att veta mer om ditt yogade och var du utbildat dig osv. Härligt att du satsar igen. Trenden bara växer.. Vem vet, kanske alkoholhjälpen kan erbjuda beroende-yoga snart. Då kommer jag på stört!

Puss på er mina fina forumvänner!

etanoldrift

Prova magnesiumspray!
Det tas upp via huden och man sprayar på kvällen innan man går och lägger sig ;-)
Mycket bättre och snällare mot magen.. Tas dessutom upp bättre av kroppen..
Min gamle far som i många år lidit av vadkramper på nätterna har provat och är supernöjd!
Magnesiumtabletterna fick han diarre av..
Det finns sorter både med och utan lavendelolja (en del reagerar ju på själva lavendeloljan)
I börja kan man uppleva det som att det svider på huden där man sprayat, men det brukar vara övergående..
Man kan spraya på magen, för magnesiumet distribueras i kroppen av sig själv . min far brukar spraya benen..

Leverjag

Ok. Tack för info, Etanoldrift. Visste inte att det fanns i spray.

Har jätteont i magen och förstår inte vad det kan bero på. Känns som magkatarr. Har en plåtmage normalt och nästan aldrig problem med magont. Har känts en tid som matsmältning har ändrats kraftigt efter alkoholstopp. Någon som känner igen sig?

etanoldrift

Min "alkis" är ju alltid dålig i magen.. Behandlade honom oxå med magnesiumspray, eftersom stora doser magnesium har en laxerande effekt... Men troligen har du bytt lite kostvanor (inte bara flytande föda;.. Ursäkta med kunde inte låta bli..) Googla på magnesiumolja.. Finns en firma som heter likadant som ett av våra "nick" nämligen "Holistic".. har för mig att dom har.. Annars finns det en fb sida, där en kvinna säljer.. (kan rekommenderas)

Holistic

Hej!

Vad bra att suget har minskat och att du mår bättre. Tråkigt att höra angående ditt förhållande. Går förhållandet att reparera på något sätt? Jo jag förstår att det kan vara jobbigt att leva med någon som är tyst och passiv. Oj, har han alltså varit trött och orkeslös i 10 år?? Vad synd att han inte försöker göra något åt saken.

Finns det någon hobby som du skulle vilja prova på? Jag har under sommaren mest umgåtts med mina festvänner och vi gick ut flera gånger i veckan. Nu under hösten blir jag utbjuden på vardagar och helger. Jag sa till min kompis att jag vill ta det lugnt med festandet och han respekterade det. Men det känns lite tråkigt att inte gå ut och umgås med dem. Jag insåg att jag behövde etablera nya och hälsosamma vanor. Imorgon ska jag på hälsomässan för att få lite inspiration och på söndag ska jag gå ut och springa med en springgrupp.

Haha jo det är en intressant bild som du fick av mig. Folk kan ofta tro att jag är äldre än vad jag är.

Kram

konstnären

Jag vill inte heller gå upp ur den varma goa sängen. Sover numera som en stock, det är väl mörkret som gör att man inte vill gå upp. Jag är annars en utpräglad morgonmänniska men död på kvällen. Tittade på listan med punkter som gör oss lyckliga, min hund ger mig ett lugn inombords. Det där med att umgås med andra har jag varit usel på ett tag nu. Jag lider inte av det för jag trivs med mig själv oftast. Drar mig för bjudningar och det är ju As fel inte mitt. Ska lära mig det där med att umgås över en god middag utan A. Varje morgon när jag gått upp sitter jag i köket med en kopp kaffe och en cigg tyvärr och är tacksam för allt jag redan har, att jag kunde gå ur sängen att jag kunde tvätta mig att jag kan betala hyran, att jag har mat för dagen. Mår bättre av det listan kan göras hur lång som helst, inget materiellt gör mig lycklig egentligen för stunden kanske. En bakelse gör mig lycklig. I går bakade jag rulltårta gjorde bakelse av den med mycket vispgrädde och mandariner som en liten topping, gott, gott. I kväll blir det pizza och det ser jag fram emot, ha någonting att längta efter, en liten belöning en fredagkväll när jag inte lägger pengar på alkohol.
Ha en fin helg o vi kämpar på. Vad som än händer idag ska jag inte dricka A.
Kram Konstnären