Hej alla!
Tillbaka efter ett tidigare försök i annan tråd med nytt nick. Det gick så bra för mig sommaren och hösten 2014 men så föll jag! När jag pga av krav på jobb och svårigheter hemma började dricka lite vin för att kunna somna var det igång. Jag har ju läst här hur man börjar igen och ofta återgår till en högre konsumtion än tidigare. Det stämmer in på mig också. I början måttlig men suget blev starkare och starkare.

Den ångest, sorg och skam A bidrar till ger ökat sug att bedöva och ta bort alla jobbiga känslor. Mitt nya nick är verkligen det jag undrar. Lever jag? Nej, det har jag inte gjort senaste tiden. Min lever börjar må väldigt dåligt också. Klarat jobbet men knappt och mått skitdåligt. Tappat lusten till allt, bara velat döva mig med A. Smygdricker, planerat möjligheter att dricka utan att det märkts, handlat A på väg hem från jobbet på olika systembolag (förstås). Började dricka för att domna bort. Blivit en djävlig trist och sorglig människa. Det går åt helvete! Har bara jobbat och druckit.

Ni som följde och peppade mig förra gången (som Vickan), minns hur jag tränade och var full av energi. Vad hände. Jag trodde faran var över. Tillät mig att medicinera med A och skämdes för att erkänna att jag misslyckats. Så mycket skam i detta. Nu erkänner jag för mig och er och startar en ny tråd.

Slutat helt, sedan fyra dagar. (Kan inte dricka måttligt. Vill bara ha mer när jag dricker) Läst om er som klarat er vidare och nått år eller flera av nykterhet. Läst om er som börjat om, som jag eller är här för första gången. Detta forum är så bra stöd!

Är nu med i kbt och program. Är betydligt mer på det klara med att jag faktiskt lyckats få rejäla problem med A efter alla dessa år och att det blir oerhört tufft att klara detta över tid. Är också en känslig konstnörssjäl som lätt blir beroende. Jag vill och måste lära mig att leva ett nytt liv-utan A och hantera mina känslor på ett konstruktivt sätt.

Kramar
Lever jag?

Holistic

Hej!

Det låter bra. Regelbundenhet och långsiktighet är viktigt.

Tack för påminnelsen! Jag vill aldrig någonsin fastna igen och må fruktansvärt dåligt.

Jag var tvungen att korta ner min text så att den inte blev för lång. Jag har precis startat en egen tråd. Det är bra med mig och jag känner mig motiverad för tillfället.

Kram

Leverjag

Helgen

Ett vakuum igen. Har varit på match med yngsta och hade roligt m honom efteråt igår. Har haft dålig lust och ork. Lite huvudvärk och sovit länge. Vet inte vad det är. Har inte varit på topp. Vädret så himla trist och saknar mina promenader tror jag. Har lite jobbigt med alla måsten nu och känner mig pressad över allt som ska hinnas med innan julen. Alla ska vara hos oss. Har ingen lust med bak och pyssel alls. Vet inte vad jag behöver nu. Ja, ja.

Tänkte på vin igår. Tänkte på den avslappning det ger vid en middag. Aldrig mer? Köpte olika A-fria öl och drack upp dem. Tror jag saknar samtal och närhet nu. Behöver jobba med mindfulness i veckan. Slarvat m det. Snart iväg på ganska krävande tröning. Kanske mår jag bättre efter det.

Kram på er alla kämpar.

Mindfulness - ja, det kanske är precis det man behöver när alla måsten kryper sig på och det blir för mycket. Tänkte på det idag när jag var alldeles för trött för att orka med allt. Tidigare kanske jag hade löst det med a och då struntat i att jag inte gjort allt, nu är det inte möjligt o jag behöver en annan lösning.
Behöver tid för återhämtning o pyssla om mig själv. Hoppas du hittar din lösning. Själv vet jag inte riktigt var i schemat ompyssling får plats.

aqua

Det kanske inte är så konstigt att du känner dig orkeslös när du har saker inför julen (som måste göras?) som du inte har lust till. Går det att plocka bort något? Jag vet inte hur det fungerar för dig men jag har en överkänslighet för krav och förväntningar. Det har jag hanterat med att dricka när jag ska; tvätta, städa, något avvikande på jobbet, studier, relationer osv. Den känsligheten för krav har jag hört, har med att kropp och psyke tidigare krävt alkohol. Det finns väldigt lite utrymme för andra alternativ, lösningar och tillvägagångssätt...endast alkohol. Livsrummet är väldigt trångt :(
Låter ändå som du väljer att ta väl hand om dig såna här dagar. Det är en konst att omfamna sig själv när det är jobbigt. Kram och kärlek till dig!

Leverjag

Tack för kloka ord och omtanke

Ett långpass yoga, både tufft fysiskt och lugnt. Vilken härlig energi och lugn jag känner efteråt. Det är verkligen en bra medicin nör jag känner låg energi och underliggande stress/oro!

Livsrummet som blivit trångt var intressant aqua. Överkänslighet mot krav och måsten. Ha, ha, det kan man nog säga att jag har. ;-)) de är de där andra alternativen istället för A som behöver växa och få utrymme, alltså. Rimligt.

Kram

Mick

Leverjag, jag tänkte oxå på A väldigt många gånger i helgen, och den avslappning och sköna känsla som den i början ger och tänkte, ska jag aldrig kunna ta ett glas igen? hur ska det bli till sommaren när grillen åker fram och man träffas och grillar och äter, ska jag då titta på när dom andra dricker kall öl och vin, men vi ska minnas att det välbefinnande A ger är bara kortsiktigt, det kommer surt efter, forumet påminner oss hela tiden om detta.
Och vi måste vara stenhårda på att om vi kör i diket nån gång så måste vi stoppa direkt och inte fortsätta dricka dagen efter.

Vi ska hjälpas åt och stötta varandra alla här så tror jag nog att det ska gå bra för oss.
Jag hejar på dig och skönt att höra att yoga fungerar för dig Leverjag ?

Kram
Mick /

Leverjag

Mick, du är en ängel ;-)

Tack för din hälsning/stöttning med styrka och värme. Ja, det är så. Vi måste påminna oss om och om igen när vi är lite svaga och som du säger stoppa direkt och inte låta oss glida hela vägen ner i det mörka hålet.

Så glad att du finns kvar här Mick. ? ?

Leverjag

Har registrerat hur starkt sug jag haft varje dag och såg att topparna ligger varannan vecka (helg). Nu har det i och för sig bara gått dryga fem veckor men det är intressant om det är ett vanligt mönster och om det håller i sig. Suget däremellan varierar men i snitt blir det sakta lägre.

Eftermiddagarna/tidig kväll är tiden då suget kommer men på helgerna kommer det tidigare på dagen. Hänger ihop med de tidigare vanorna, tydligen.

Mick

Tack, för dom fina orden, jag är glad om jag kan hjälpa, peppa och göra nytta ?

Jag har håller med dig helt, eftermiddag/kväll är suget värst, det är oftast vid den tiden vi brukade dricka, iaf jag, jag har noterat att suget för mig lugnar ner sig framåt kl 22 tiden.

Intressant det du skriver om toppar varannan vecka, jag har ännu inte haft så lång vit period som du har så jag har kunnat märka något sånt ännu, men jag lär nog märka vad som händer.

Ha en fin kväll ?

konstnären

Tack för dina fina ord till mig blev så glad. Har inte skrivit på några dagar, men jag har i alla fall inte druckigt, det går upp och ner i tankevärlden, lite jobbigt ibland. Men jag vet ju så väl att jag ingenting har att vinna på att testa. Dumma hjärna som bråkar med mig ibland, trots att jag så väl vet vad som skulle hända om jag föll igen.Den 11 blir det 2 månader och jag får vara glad för det. Jag har oxså varit vid havet med min hundflicka idag, kände mig lite stressad så det blev långrundan och filosofiska rummet, inte dumt. Jag har oxså tänkt på dig när jag mina rundor, tänk om vi råkats någon gång man vet aldrig. Jag ska vara hundvakt hela julen till en liten trasselsudd, en vän ska resa bort. Bara det gör det nog lätt att skita i A kommer att ha fullt upp med två hundar. Nu vandrar vi vidare
Kramar Konstnären

Zorro

Hej Leverjag! Önskar jag hade hälften av din styrka och engagemang. Ändå tror jag att du lyckas överföra en hel del. Det är så underbart härligt att läsa och jag vet att det är fler än jag, som ser dig som så oerhört viktig i vår egen strävan efter ett annat och nyktert liv. Vanans makt är stor. Kan exakt säja vid vilka tider på dygnet, vilka dagar i veckan och vid vilka händelser det verkligen sviktar. Och jag kan exakt säja hur många kramar jag är skyldig dig! Ett oändligt antal! Tack för att du finns min vän!
/Z

Leverjag

Jag har lyckats fastna ;-) I nyhetsutskick per mail från en person som skriver om hälsa.

Denna gång gick jag in och läste lite noggrannare och särskilt om stress som vi nämnt härinne och då jag läser detta, slår det mig att alla dessa råd och insikter finns här i forumet i lite utspridda delar och platser, så för mitt eget minne så lägger jag till länken här. (Bortse från sälj av k-vit):
http://mryeah.com/stressa-mindre-10-bra-satt/?utm_source=sendicate&utm_…ätt

För övrigt har jag noterat att jag är lättare till sinnes igen och har tagit promenader till vattnet och övat mindfulness igen de sista två dagarna. Om det är vädret som ger mig energi eller övningarna som gör, vet jag inte. Jag vet att jag ger mig bra stunder som hjälper mig på traven i alla fall.

Jag känner att det är lättare i vardagen nu. Inget sug. Helgen var jobbig. Då saknas något fortfarande. Har inte vant mig ännu...

Yogat i grupp även ikväll. Män och kvinnor i olika åldrar och lika utmanande och nyttigt för oss alla. Jag tror verkligen jag är fast. Kommer att yoga resten av livet, tror jag. Dans, kampsport, bollsport och yoga. Det är roligaste aktiviteterna. Men yogan passar alltid, alla åldrar och former och är stärkande, läkande och lugnande så den får vara basen framöver. :-)

@ Sisyfos. Kan du inte bestämma dig för att 15-20 min i ditt schema varje dag, som är din tid som du ger dig själv? Sätt i lurarna och lyssna på guidad meditation/mindfulness. Testa två veckor och se vad som händer, vet jag!

@ Mick. Gillar havet. Att vara i en båt och fiska tidig morgon har jag varit med om mycket som barn. Kan förstå njutningen men tycker inte om själva fiskandet. ;-) Jag tecknade mycket som barn och sjöng. Det har jag tappat helt. :-( Ska se om det finns något kvar av det fortfarande. Annars älskar jag att gå i skogen. Helst en solig luftig barrskog med trolsk lava och mossa som lyses upp av solens strålar i små solgläntor. Älskar doften och färgerna. Eller åka längdfärdskidor i en skog som är vit, gnistrande, vadderad, vindstilla där alla bakgrundsljud är borttrollade. Att sätta sig med varm choklad och macka i solen på en långtur. Vad länge sedan det var! Allt sånt där tappas bort i alkoholfilret....

@ Konstnären. Så glad att du är nykter och kämpar på. Trasselsudd :-)) förstår precis. En månad före mig denna gång ;-) Jag följer din vandring vidare. :-)

@ Zorro. Vad ska jag annars göra med all energi nu när inte A äter upp den? ;-) då vet du exakt vilka tider och platser du ska villa bort dig själv alltså! :-) Så glad att du är här...

(Sorry för långt inlägg)

Styrkekramar och godnatt alla fina själar här inne ?

✨ Låt mig inte glömma. Ge mig mod, tålamod och styrka att förändra det jag kan och vill förändra. ✨

Insula

Yoga var min grej också förrut. Gör solhälsningar sporadiskt för mej själv men alldeles för sällan. Borde gå med i nån grupp igen. Den totala avslappning som kommer i slutet av ett pass är underbar!! Att man blir vig och stark är ju också ett bonus :)

Ztark

Va jätte bra, tur att jag har hund!!. Var min första jagte tanke, de blir flera långpromenader varje dag i både solsken och regn.
Sen blir de att lyssna mera på mindfulness och göra övningar.

Holistic

Hej!
Tack för länken om de 10 metoderna. Nu gäller det att implementera dem i vardagen. Vad kul att det går bra för dig.
Kram

Mick

Det låter jättefint Leverjag, det är sådant vi tycker om och som vi saknar som vi strävar efter att komma tillbaka till, att få bestämma själva och inte låta A djävulen styra.
En dag kanske du både sjunger och tecknar igen ?

Vi gillar samma saker, du och jag Leverjag. Fast jag gillar själva fiskandet också. Jag har börjat sjunga i år efter långt, långt uppehåll och att träna sånt som jag tycker är kul. Övar mig på att vara i nuet och att njuta av det jag gör nu. Inte helt lätt, men skönt på nåt sätt när det funkar. Har varken lust el tid att dricka längre. Gör annat som varit ogjort, men prioriterar också mig själv. Konstigt hur saker kan ändras. Vi är så många som har jäktat oss igenom livet och påtagligt många här som inte tar hand om sig själva. Skönt, Leverjag att du könns stabil. Är det annorlunda för dig nu än förra gången du slutade? Jag tycker att jag har ett helt annat tankesätt den här gången än vid tidigare försök när målet varit att dricka normalt... Har en helt annan inställning till vad som är normalt nu och vad som är bra. Inte i närheten av vad jag tyckte tidigare.

xoxo

Peppande att läsa igenom alla kommentarer i den här tråden. har inte så mycket att tillägga själv för just nu går energin åt att hålla mig hyfsat flytande, och det utan hjälp av något flytande (höhö). Intressant nog verkar suget efter a försvinna även när matlusten försvinner, det underlättar ändå lite i deppigheten. Dock anstränger jag mig för att äta ändå eftersom jag vet att det hjälper, hur osugen man än må vara.
Kämpa på alla grymma människor där ute!