Stress, smärta och utmattningssyndrom har tagit över till100% sedan mer än ett år. Tröttheten har jag behandlat med alkohol! Jag blir piggare, men ångestfylld därefter. Uppenbarligen ingen bra metod. Jag har druckit nästan dagligen, 2-3glas vin på vardagarna, 1-2 flaskor vin/kväll på helger. Toleransen tycks vara skyhög.
Måttlighetsdrickande fungerar inte, kan jag konstatera efter flera försök. Just nu vill jag bara slippa dricka, i första hand i dag, helst hela veckan,
Jag erkänner mitt beroende för min partner och min närmsta vän. De tycks ändå inte riktigt förstå allvaret. Kanske för att vi delar samma beroende, mer eller mindre?

Jag har försökt att skrämma mig själv genom att ta reda på alla konsekvenser som alkoholen skapar. Jag vet inte längre hur jag ska hantera Beroendet?

Några tankar för den här dagen:

- Inget vin idag! Jag behöver inte det!
- Använda djupandning som metod då tankarna kommer
- Ta frisk luft direkt

Jag behöver Hjälp! Har försökt anmäla mig till internetbaserad behandling men vet inte om det funkat för jag får ingen bekräftelse?

farmor

Ja, det är tufft att berätta och jag säger inte hur illa det har varit. Bara att jag är så trött på att dricka vin och att det har blivit ett beroende. Det är bara jag som riktigt vet hur illa det har varit. Jag har också druckit i smyg, precis som du, cruella.
Den här veckan har av olika anledningar varit stressig, främst för att jag själv planerat in för mycket. När jag drar igång tycks det inte finnas någon balans. Allt eller inget beteendet börjar igen. Jag fick nyss en varning Vin ?! Tänkte att det skulle kännas bra med ett glas vin för att varva ner! Va? Galet!
Shoppingsuget drog också igång den här Veckan! Jag som trodde och även har sagt till familjen att "det har gått över"
Där ser man hur nära beroendet finns i det undermedvetna.
Jag blir både chockad och lite full i skratt! Att jag aldrig lär mej att balansera mina aktiviteter och hushålla med energin. Nu blev kopplingen till mina beroende-beteenden så uppenbara! Stress är farligt för mej!

farmor

Jo jag är inne i ett detektivarbete i mitt eget liv. Stor hjälp får jag av er andra som är alkoholberoende. En hel del igenkänning.
Idag fick jag en aha-upplevelse, flera av oss är tydligen också sådana som inte kan sluta äta ? tex ostbågar förrän det är slut! Min hjärna kan bli lika ockuperad av tankar på snacks som alkohol. Jag mår inte bra av ostbågar. Men äter tills jag mår illa, tar en Paus och äter upp resten!
Hur galet som helst! Impulskontroll.....är det Impulskontroll som saknas eller vad händer i hjärnan? Jag känner det som ett beroende av ostbågar och det stör mej väldigt mycket. För magen pajar också av det, och jag har som sagt inget stopp.
Tröstäter jag kanske?

etanoldrift

Halloj Farmor!
Du har inte dålig karaktär och jag tror att din impulskontroll inte är sämre än många andras..
Kruxet, med chips, ostbågar och annat "snacks", är att de innehåller något som kallas "smakförstärkare". Om det inte står i innehållsförteckningen kan de istället ingå i den sk kryddblandningen som produkterna smaksätts med..
Förr var det glutamat (mononatriumglutamat) jästextrakt etc, E 621 - 624. Men då det började komma rapporter om att folk inte mådde så bra av dem(många fick huvudvärk och svår halsbränna) så började man använda diverse andra "kemikalier" som vi människor har svårt att motstå..
Jag är ganska säker på att man kan bli "beroende" oavsett om man har alkoholproblem eller ej (fast det kommer varken producenter eller myndigheter att erkänna)
Du kan säkert googla på smakförstärkare och sedan börja läsa innehålls förteckningar (man blir lite rädd, när man ser hur mycket som blandas in)
Även de olika sockerarterna gör att vårt belöningssystem i hjärnan triggas, så det är inte alls konstigt att vi inte kan sluta gnaska förrän skålen är tom..
Bara ett tips, försök byta ut ostbågarna och chipsen mot annat att gnaska på! Gärna riktigt mörk choklad som innehåller ämnen som gör oss lite gladare
kram

farmor

Ja, du har helt rätt etanoldrift, när det gäller smakförstärkare!
Man blir mer och mer sugen och aldrig nöjd.
Eländet finns ju också i de flesta kryddblandningar. Jag ska ta på mig granskande ögon och undvika sånt. Eftersom jag äter Lchf så är jag ju innerst inne medveten om det här. Men jag får återfall med ostbågar emellanåt. Drivet känns oerhört starkt och påminner mej om alkoholsuget.
Vad gäller alkoholkonsumtionen så har samtalet här hemma blivit allt mer öppet. Jag märker på makens frågor och kommenterar att NU kanske han börjar förstå att jag är alkoholberoende.
Jag släpper på stoltheten och berättar hur det är bit för bit.
Det känns som att vi går en spännande framtid till mötes. Helgen som väntar är inplanerad med bilresande och besök. Det blir lätt att avstå vinet!
Rutinerna bryts och vi hittar på annat! Yess!

Är så sjukt imponerad av hur långt du kommit på så kort tid... Du är liksom hack i häl, om och förbi innan jsg ens hunnit ur första kurvan :-). Men du ska nog som du skriver ge dig själv lite tid Allt behöver inte ske i sånt rasande tempo. Jag är helt övertygad om att du kommer att hitta din balans.

farmor

Mitt i prick Sisyfos! Det finns förstås en anledning till mitt utmattningssyndrom. Duktig på allt jag företar mej. Nu är jag till och med en duktig nykterist!
Där fick jag nästa pusselbit till mitt detektivarbete. Naturligtvis är mitt höga tempo roten till stress, som i sin tur triggar alkoholsuget!
Tröttheten som varit förlamande tidigare och som jag har behandlat med vin, är mindre nu. Men tempot har börjat öka och risken är att jag blir fartblind och riskerar att hamna i diket!
Jag måste varva ner mitt höga tempo! Tack Sisyfos för att du gav mej ett förstoringsglas ?!

Eulalia

du och jag. Jag klarar inte stress. Helt enkelt. Alls. Tror mitt utmattningssymtom inte läkt riktigt.

Du är så stark, bara står emot, fast det är jobbigt. Det SKA jag oxå lyckas med!! Kram på dig!

lilla Anna

Så fint att du också har börjat känna tacksamhet. Beslutet att inte dricka mer hjälper oss att komma dit tror jag. Härligt att det går så bra för dig! Nu gäller det att inte snubbla på vägen framåt. Det har jag gjort många gånger de senaste åren. Men nu är jag uppe på vägen igen och jag vill inte snubbla!

Ha en fin helg önskar lilla Anna

lilla Anna

Så fint att du också har börjat känna tacksamhet. Beslutet att inte dricka mer hjälper oss att komma dit tror jag. Härligt att det går så bra för dig! Nu gäller det att inte snubbla på vägen framåt. Det har jag gjort många gånger de senaste åren. Men nu är jag uppe på vägen igen och jag vill inte snubbla!

Ha en fin helg önskar lilla Anna

Januari

Ang inlägget om sockersug farmor, var det hos dig jag skrev om boken "sockerbomben i din hjärna"? Den är rätt extrem men förklarar mycket tycker jag, hur man plogar upp vägen i hjärnan för beroende ex gnm socker.
Passar på att skicka en kram till en farmor, som verkar ha så många fantastiska förmågor, och just nu tränar sig i- inte att vara duktig- utan att äntligen börja vara snäll mot sig själv...

farmor

Jo den har jag läst. Hjärnkoll på vikten av Martin Ingvar och Gunilla Eld är också en bra bok om vad som händer i hjärnan beroende på vad man äter. Intressant!

farmor

Tack för fin kommentar!
Nu har vi en nykter och harmonisk helg framför oss! ?

farmor

Kraaaaam! ? Ja, det är verkligen ett arbete att sänka kraven och bli nöjd med sej själv.

farmor

Ärlighet, bara ärlighet både mot mej själv och mot mina nära.
Insikterna kom allt eftersom när jag delade med mig ocensurerat här på forumet och fick responser från er som kämpar och kämpat i samma alkoholberoende.
Din beskrivning Vilja, är ju bara helt galet underbar!
? Tack fina människor för ert fina stöd! ?

farmor

Stanna upp!
Just när man är i färd med att svänga in på systemet/ skruva upp vinkorken/ sprätta upp ölen.
Tänk!
Vad hände just innan? Vilken tanke? vilken känsla? Vem styr mitt liv? Jag själv eller mitt beroende... Jag är smartare än mitt beteende och mitt beroende!
Omvärdera!
Vilket beteende kommer jag att må bäst av? Kan jag välja att tänka och handla på nåt annat sätt? Finns det en annan lösningar?
Pröva ett nytt beteende!
Det jag har gjort hittills har inte funkat bra. Istället för att hacka på mej själv över dålig karaktär så provar jag nåt nytt. Dricka The, duscha, ringa en vän, läsa i forumet, skriva....

Det här är tankar ur en bok "Helhetsmetoden" som egentligen handlar om att ändra sitt ätbeteende, men jag tycker att samma metod kan hjälpa oss med alkoholberoende. Värt att prova tycker jag ?

Leverjag

Tack, det fungerar nog lika bra på alla slags begär som verktyg för att stoppa oss i impulsen att svika vår inre vilja och önskan.

Härligt att det går så bra för dig och du är verkligen ett underbart tillskott här i forumet!
Jag tränar också på att vara nöjd med just mig som jag är och släppa värderande och dömande tankar. Inte lätt men väldigt skönt då Tankarna pratar vänligt och kärleksfullt till mig.

Må så gott!

farmor

Ja, sådana elaka tankar och dömande attityd som man/jag kan ha mot sej själv skulle man/jag aldrig utsätta någon annan för! Det är en viktig utmaning Leverjag att träna på att vara förstående och accepterande mot sej själv.
Ett misslyckande i något avseende är inte en total katastrof utan en möjlighet att lära sej av misstaget. Man utvecklas som människa hela tiden och det kommer hela tiden nya möjligheter att bli ärlig och accepterande både mot sej själv och andra.
Jag är tacksam över det stöd jag får här och delar gärna med mej av mina funderingar. Glad att ni läser ?

farmor

Stolt efter andra nyktra helgen så laddade jag idag med ostbågar, 2 påsar godis, jordnötter!
Det tycks inte finnas något stopp ✋
Vad sjutton händer? Jag äter, äter, mår illa,,tar paus äter igen...
Känns som något slags återfall, dock utan alkohol.
Tänker att jag ändå förstört dagen så jag kan fortsätta att äta...
Jag blir också orolig över kontrollförlusten. Om det kan bli såhär, kan det då bli lika galet med vin? Jag blir rädd att jag ska tappa kraften och styrkan i min beslutsamhet.
Jag har inte ens ätit mat på hela dagen! Bara detta galna frosseri!
Vad kan jag lära mej av det här?

LenaNyman

Det var precis likadant för mig. Jag vet inte hur många ostbågspåsar och lösgodispåsar jag satte i mig efter jag började sluta dricka. Det var som att jag ändå behövde "nåt". Trösten, tror jag. Sysselsättningen. Med tiden planade det där ut. Jag började dessutom sova bättre om nätterna; tidigare vaknade jag titt som tätt och gick förstås till kylskåpet varje gång. Men du; det går över. Lovar. Fortfarande är ekan lite rank och det är lätt att balansen förskjuts åt alla håll. Men det kommer. Kom det till mig så kommer det att komma till dig. Jag har känt mig så extremt jäkla omättlig att det inte är riktigt klokt.

Håll ut och håll i och fortsätt håll på som du gör. Du gör det så bra, kära farmor!