Stress, smärta och utmattningssyndrom har tagit över till100% sedan mer än ett år. Tröttheten har jag behandlat med alkohol! Jag blir piggare, men ångestfylld därefter. Uppenbarligen ingen bra metod. Jag har druckit nästan dagligen, 2-3glas vin på vardagarna, 1-2 flaskor vin/kväll på helger. Toleransen tycks vara skyhög.
Måttlighetsdrickande fungerar inte, kan jag konstatera efter flera försök. Just nu vill jag bara slippa dricka, i första hand i dag, helst hela veckan,
Jag erkänner mitt beroende för min partner och min närmsta vän. De tycks ändå inte riktigt förstå allvaret. Kanske för att vi delar samma beroende, mer eller mindre?

Jag har försökt att skrämma mig själv genom att ta reda på alla konsekvenser som alkoholen skapar. Jag vet inte längre hur jag ska hantera Beroendet?

Några tankar för den här dagen:

- Inget vin idag! Jag behöver inte det!
- Använda djupandning som metod då tankarna kommer
- Ta frisk luft direkt

Jag behöver Hjälp! Har försökt anmäla mig till internetbaserad behandling men vet inte om det funkat för jag får ingen bekräftelse?

LenaNyman

Det här går ju alldeles utmärkt bra. Det är riktigt gött att se dina kommentarer i flödet, dom riktigt lyfter mig att läsa.

Leverjag

Vill bara säga att du är så härlig och jag ser hur du bidrar i trådarna. Så glad att se hur du banar din väg framåt.

Kram

farmor

Tack LN och Leverjag! Jag inte bara vill utan HAR valt en ny väg! Jag förstår det nu ännu klarare. På min nya väg möter jag fler som vill....välja en ny väg. Jag berörs så av dessa människor i olika åldrar, olika livssituationer men med samma bittra erfarenhet av alkoholberoende.
Jag har själv gått igenom flera olika stadier som jag möter här hos er andra som är alkoholberoende. Mycket igenkännande men också mycket som jag strävar efter när jag läser trådar från er som kommit längre, helt fria från alkoholdjävulen.
Det ger styrka att få gå den vägen tillsammans, både med er som går stadigt, till och med klarar vägrenen. Och med er som raglar mitt på vägen, för säkerhets skull ( jag) och andra som strular ner i diket,men snabbt är uppe igen, borstar av sej och hoppas att ingen såg eller märkte nåt.
Alla lika värdefulla ?

Leverjag

Vad bra liknelse. Jag går mitt i vägen för säkerhet skull. ;-) så känns det för mig att Gud vad skönt att komma dit att man kan lägga år bakom sig utan och vara fine med det! Vägen är full med små lockelser och utmaningar. Det är en positiv färd tycker jag. Blåmärken struntar jag i...

Ha en fin dag farmor!

farmor

Nykterheten består!
Jag fattar knappt själv att jag är på rätt spår.
Tror minsann att jag blivit en nödrimmande poet!
Ja, vem vet? ?

Du är inte bara en forumhjälte, du kan rimma också! Kramar till dig som kommit då långt. Nu finns det ingen återvändo, det vet du va?

farmor

Aldrig vill jag tillbaka till den tillvaro av ångest, vin, magkatarr, illamående, trötthet, misslyckande. ..ja ni vet!
Jag är inne på 7:e dagen och känner mig fri! Måtte min klarsynthet inte grumlas. I går berättade jag även för barnbarnens förälder. Ju fler som vet tänker jag..
Livet går vidare utan lögner! ?

blomstra

Vi är på samma dag farmor, men du är så mycket modigare! Har själv inte berättat än för mina vuxna barn, men ska längre fram.
Fast de har nog förstått ändå.. Just nu är allt så nytt och omtumlande.
Heja dig!!

farmor

Jag tänker att ärlighet hjälper mej på vägen mot ett stadigt nyktert liv! Vem vill ha en alkoholiserad farmor till sina barn?
Till helgen ska jag berätta för nästa barn. Det känns bäst "öga mot öga".
Jag har hela tiden jobbat på att "i vår familj är det okej att vara svag, psykiskt såväl som fysiskt" Har själv fysiska skador efter en olycka. Men det är aldrig okej att inte vara ärlig. Jag ska leva som jag lär!
Hm...Jag har tappat räkningen, det är ju dag 8.! Dags att räkna veckor istället! ?

Ebba

I mina ögon.
Vilken snygg vändning du gjort farmor!!
Så coolt att du tar makten över ditt liv och mående.
Jag håller på dig!

KRAM

Januari

att höra din beslutsamhet! Och modigt att du berättar för dina barn. Och att du redan känner så stor förändring i både kropp och sinne, det bådar gott! Skickar varma kramar

Spöketimig

Vilken inspiration och kämpe du är. Och modig! Jag undrar när och om jag ska berätta för mina nära....på ett sätt vil jag skrika ut mitt beslut att JAAAAA NU KÖR JAG men å andra sidan skäms jag så mycket över mitt leverne.... Tids nog hoppas jag ta bladet från munnen och få styrkan att vara ärlig. Något jag inte varit på massa år och det gör ont att tänka på.
Kram till dig

Leverjag

Du är verkligen på livsstigen nu! ????

Blir jätteglad att läsa dina inlägg ✨?

farmor

Är också att inse sin egen svaghet. Jag behöver säga som det är till mina nära,,för jag vill att om jag faller ska dom se det och reagera.
Det enda jag skäms för när det gäller mitt alkoholberoende det är lögnerna och smygandet.
Jag vill aldrig mer vara oärlig inför dem jag älskar. Jag vill också att dom ska bemöta mej ärligt och med kärlek.
Ärlighet ÄR kärlek!

cruella

Blir glad av att det går så bra för dig farmor, och starkt att berätta för anhöriga. Jag har berättat lite sådär, halvt om halvt - sagt att jag tar några vita månader - och mina barn har sagt att det är en god idé. En dotter uttryckte för ett par år sedan att hon var orolig, att hon ville ha mig kvar länge till och att hon tyckte jag drack för mycket. Jag kunde inte göra annat än att hålla med, jag har heller aldrig förnekat mitt beroende för mig själv. Huuur illa det är tror jag faktiskt inte att någon förstått - inte ens min man. När han trott jag druckit en flaska vin har jag ofta druckit två!

Så bra att berätta tycker jag, då får du ytterligare press på dig att inte göra dem du älskar besviken..och det visar att du verkligen menar allvar den här gången! heja farmor! :-)