Har sedan september förra året varit mer eller mindre övertygad om att jag både vill och bör lägga ner det här med alkohol. Klipper med alkoholbeteendet då och då i en vecka eller två, och upplever då i överlag en påtaglig lättnad och förnöjsamhet, men är sedan förbluffande snabb på att ”tacka ja till mig själv” när jag plötsligt bjuder in mig själv till att börja om igen?! Och då håller jag igång var och varannan dag igen en stund. Blir galen på detta!!

Har läst i det närmaste alla trådar i detta forum och igenkänning med många är naturligtvis enorm. Är brutalt avundsjuk på (och imponerad av) er som håller över tid och grunnar på vad som skiljer mig och min typ av beslutsamhet från er...? Hur i h-vete kan jag låta mig själv dricka igen, lite hastigt och lustigt, när jag några dagar/några veckor innan är så sagolikt säker (gång på gång) på att det fan räcker nu! Det är inte inte värt det! Alls!!

Både mängd och frekvens är oroväckande och osunt, även om själva dryckestillfällena inte medför några direkt negativa upplevelser eller tokigheter. Slutar dricka ”i tid” (men har då eg druckit för mkt), gör inga märkliga eller oöverlagda handlingar och har aldrig typ somnat i soffan eller lagt mig utan att tvätta mig o borsta tänderna. Men dagen efter - skjut mig stenhårt alltså... Så vidrigt... Ångest och ofattbart dåligt mående på alla fronter. Om jag har druckit tex tors-lör (aldrig dagtid), blir det en ackumulerad vansinnes-baksmälla/abstinenskänsla som jag hatar och inte kan stå ut med!

Mitt liv är ganska intensivt och jag vet att jag oftast ”bjuder in mig själv till dryckestillfällen” när jag är lite överbelastad och samtidigt speedad och trött. Jag blir då stormglad när jag plötsligt kommer på att ”nämen nu tar vi och piffar upp den här aftonen med vin o bubbel!” ”JAPP” säger jag då DIREKT och tveklöst till mig själv utan att vara ett dugg intresserad av att identifiera något i HALT-modellen (som jag lärt mig om här 😊), eller att ”spela hela filmen”. Där och då vill jag inte hjälpa mig själv till en mental punkt där jag inte vill styra upp en festlighet, så att säga... Jag skiter då fullständigt i att jag typ några dagar/veckor innan fattat ett högst rimligt och klokt beslut att ge fan i att dricka, av den enkla anledningen att det definitivt inte är värt det.

Har som sagt läst här en längre tid och nu skriver jag mitt första inlägg, för att utforska om det kan vara medverkan här, som är en faktor som skiljer mig och min typ av beslutsamhet från er som finns här och som håller över tid 🙂.

Hej förresten 😊! Jag heter (inte 😅) Annabell, jag är 42 år och har ett jättebra liv med superfina relationer till barn och familj (lever utan partner), ett jobb som är givande och jag vill INTE dricka alkohol mer. 🤗

@Annabell Kan förstå din känsla..absolut! Jag märker på mig själv att det är så lätt att fastna i tankar av misslyckande vet inte hur det är för dig men det är ju egentligen inte alls hjälpsamt...så tänk på de föregående dagarna som du lyckades med. Jag är helt övertygad om att du kommer att lyckas imorgon med att vara tillbaka i det fina livet...tycker att du har mycket jävlar anamma i dig...:)

Här kommer en kram fylld av styrka ...vet inte hur det är hos dig men hos mig skiner solen...så kanske lapa lite solsken vore något?

Om man är så snabb som du är, @annabell kan du kanske testa hur det är att inte hoppa upp på sadeln utan sätta dig lite mer bekvämt men framförallt i lite långsam takt? Nykterheten har ingen annan fart än din, och med säkerhet finns det en massa bra saker att liksom klura på kring de där ”vända på en femöring” -lägena.
@annabell du ska inte hata den här dagen. Det är nånting extra som krävs av oss snabbisar- och det är svårt. Att bli nykter är svårt. Kanske det svåraste beslut vi tar och om vi sedan ska leva i det beslutet- så många stenar som ska vändas åt olika håll, nya pusselbitar som ska fogas ihop.
Såhär har mina tankar gått;
Vad- av värde- finns kvar av mig- om jag slutar säga ja till det i stunden garanterat roliga?
Hur kul är det att säga ja till det ”nån annan stund kanske roligt”?
Min självbild; Jag, jag är ju en rolig, gränslös, livshunger-driven person? Försvinner det- om jag slutar dricka?
Existensen; livet är delvis en räcka av relativt förväntade händelser- dagar, grejer, människor, koppar och glas. Trappor att gå i. Om det inte går att bejaka önskan att slå sig fri, ta ett kliv över ännu en förväntad dag? Hur ska vi människor (jag!) stå ut.

Vad jag vill säga med detta är att jag tror vi behöver möta upp det där beslutet om att säga nej- från en massa olika håll. Eller; så var det för mig. Och det är väl allt jag vet något om.
Idag tycker jag du endast ska göra en sak, och det är att inte vara arg och otålig med dig själv. Och om du ska bestämma dig för en sak, häng kvar här. Här tar inte tålamod slut (så som iaf mitt tålamod med mig själv kan kännas skralt vissa dagar.)
Kram @annabell och komigennu 🦆😍

Tusen tack @Varafrisk, för din omtanke och för pepp ❤️! Jag ska inte låta mig absorberas fullständigt av misslyckad-känslan… Eftersom att jag inte har en massa dricka-dagar i ryggen nu, så är känslan idag mer av en regelrätt baksmälla (inte ackumulerad ångest) och solen lyser här också ☀️😊, så jag har varit i skogen med hunden en timme nu innan lunch. Tänker inte låta baksmällan bestämma idag.

@Se klart, jag blir så väldigt väldigt glad att du delar med dig av hur det varit för dig/hur du tänkt och att du tycks begripa dig på hur jag fungerar ❤️. Det är ovärderligt att ta del av ord som på många vis känns som skräddarsydda för mig. Jag måste försöka smyga mig upp på hästen igen… och närma mig nykterheten från flera håll. Och viktigast av allt, tror jag, är att jag måste förstå och acceptera att detta är svårt. Om jag vill det här, kan jag inte förvänta mig att det ska bli lätt, och jag kan inte vika ner mig redan på första sekunden det inte känns självklart och lätt att vara nykter! På sätt och vis är jag en person som verkligen skulle passa för att äta Antabus. Så jäkla rätt åt mig att bara ”Näpp! Du kan inte gå på den här impuls-känslan och strunta i ditt eget beslut och liv hur gärna du än vill just nu!” Hmmm 🤔… Tål att tänkas på.

Jag känner att jag är massor av bra (bättre!) saker när jag inte är en person som säger ja till allt ”kul” på uppstuds och älgar omkring i livet. Jag är riktigt trött på mig själv som sån och jag vill ”grow up!” nån jäkla gång och bli pålitlig och stillsam istället. ❤️🦆…

@Annabell Precis som det redan skrivits ovan och utan att vara det minsta expert så lägg inte någon skuld på dig! <3 Vi vet ju hur svårt det är. Att råka göra någonting som man inte vill är mänskligt. Jag tror på dig till 100%
Gick egentligen in på din sida för att skicka en liten kvällshälsning, höra om du gjort några nya spännande äventyr och skicka en kram <3

Godkväll
Jag tänkte på- men det vet jag inte om då håller med om. Att det är lite konstigt att räkna från dag 1. Det har ju varit en grym densitet i dina nyktra dagar- ska du inte bara räkna på? En gång och det där. Men det finns väl olika skolor. Att börja om raderar liksom de föregående kraftfulla dagarna- och de har du ju i din praktiska ryggsäck och rätt så tunga tycker jag de känns- inga larviga dagar.
Jag tänkte på det du skrev om att du ville ”grow up” men du verkar väldans grown up. Pålitlig tror jag också att du är. Du verkar liksom vara många saker du vill vara, precis hela tiden- tänk skärgård inombords.
Sen kan man bli väldigt trött på sitt eget upprepande av tjatiga ting. Det kan vara män som blir som vin- måste ha- vill inte ha. Men framförallt vin- som är som vin. Sån oitsägligt trist vän. Det blir samma lika ”roligt” och det överraskar aldrig. Åtminstone inte se sista 3-4 åren jag drack. Noll överraskningar.
Jag hoppas du orkar att hänga kvar, du betyder mycket för forumet och vi hjälps åt här. En är inte ensam. Kram @snnabell 🦆

@Annabell ojojoj. Läser många självanklagelser i ditt inlägg. I dag känns förhoppningsvis inte lördagen av så mycket mer. Tänk på att du är Bäst som har tagit dig hit, fixat mängder med nyktra dagar och allt arbete du gjort med ditt inre liv. Inget av det är ju borta för ett misstag. Precis allt finns kvar! Vi fortsätter hjälpas åt nu att fortsätta skaffa oss nyktra dagar tänker jag.

Kram!

Tusen tack @Se klart och @Charlie 🥲❤️🌄!! Jag tänkte också på det där med att börja om och räkna dagar eller inte… Har en slags dag-lista i telefonen där jag fyller i olika emojis som hör ihop med vad jag gjort och känt under dagen. Där gör jag också en ✅ för varje nykter dag och ett ❌ om det druckits. Började m det i somras och det såg väldans helgrönt ut i juni och en bit in i juli, sen blev det typ knallrött för en tid 😣. Det är väldigt upplyftande att lägga grönt till grönt och se mina glada och pigga emojisar ☕️😄. Nu ligger det ett störigt rött kryss mitt i allt oktober-grönt, men jag tänker att jag ser det så istället - jag slutar räkna och strävar efter ett grönt liv (alltså vitt 😅), utan röda kryss.

Och det är ju så verkligen sant att detta vinande rymmer INGA överraskningar! Samma lika ”kul” en stund - och samma ”inte inte värt - jag dööör!” efteråt… Tack för att ni finns, med tålamod, förtröstan och omtanke 🥰. Det gör stor skillnad!

Igår hängde jag med min yngsta systers ettåring som är heeelt ljuvligt skojig. Vi lyssnade på Vardagsgruppen (Jujja o Tomas Wieslander) och det var vilsam skärgård inombords 🥰.

Massor av tacksamhet och kramar ❤️!
✅🦆

Vilken härlig idé med allt det gröna @Annabell =) Tusans klokt. Då ser man sina framgångar även om det kan bli (även om man såklart inte strävar efter det) lite rött någon gång här och där. Om du inte har något emot det så tar jag gärna efter idén?
Hoppas att din tisdag har varit lika fin som din måndag. *Kram*

Jag minns att jag hade några små blyertskryss i en högst analog kalender för ett antal år sen. Såhär i efterhand känns det valhänt (höll i ett par veckor) men det är något med att förstå att resor börjar liksom innan biljett är köpt. Jag läste här till och från under ett par- tre år,’nästan alltid i samband med vit månad i januari. Jag funderade mycket på den här meningen: ”tänk om jag börjar dricka så ovarsamt/mycket att jag kommer att bli tvungen att sluta”. Det kändes som livets slut. Hösten för två år sen lyssnade jag frenetiskt på en podd som handlade om att att lära sig dricka lagom. Om det var så himla enkelt kan jag idag inte förstå att det krävdes hundratals avsnitt podd. 🤔🙄
En av x antal vändor i terapi sa min kloka själs-doktor något bra: Att vi ofta är rädda för något som redan har hänt. Vi går långa omvägar kring svårigheter och ömma partier. Fast det liksom aldrig blir värre än då, när det farliga hände.
Och det jag tänker när jag skriver det här för långa och inte ens hjälpligt sammanhängande är att ibland får man bara gå på och ibland är det helt blankt på sjökortet och ibland är man världsbäst på att läsa grynnor och skär.
Men om man då- som du- har de gröna ”heavy checkmark” dagar i rad. ✅✅✅
Då är man i rörelse även om det känns helt tråkigt eller vardagligt.
Tack för att du finns här 🦆🦆 och är med och gör forumet så himla bra! Kram 🍂

@Kungslilja Jamen testa och se om du också gillar att skapa en grönt-samling😊! Tack för din hälsning hos mig ❤️!

Ja, det här är en resa som nog började för ganska länge sedan… Jag vill tro att där jag är nu, är vid mållinjen för ”för-processen” - som är lika med startlinjen för den riktiga nykterhetsresan. Att jag gått i cirklar och velat färdigt nu. Och att jag nu passerar mål- och startlinjen och börjar trampa framåt, åt samma håll. Att samla grönt är, som du säger @Se klart, något av en rörelse framåt - en medveten och positiv ”aktivitet”. Jag ska döpa min lista med grönt-samling till Nykterhetsrörelsen 😄🤩!

Jag har aldrig testat att dricka måttligt - eller rättare sagt aldrig testat att gränssätta antal enheter. Jag vet redan att jag verkligen inte vill dricka två glas vin (utan minst fem) 🙄. Har noll önskemål/förhoppningar om att kunna använda alkohol på ett sätt som gör att jag ändå inte mår dåligt. Dricker jag - så mår jag skit. Det är ”jättekul” på kvällen - jag ångrar mig fruktansvärt dagen därpå. ALLTID. Jag vet detta så väl nu… Jag låter inte ens mig själv få en chans att må bra dagen efter att jag druckit längre… Spöar upp mig själv DIREKT jag vaknar, även om jag skulle känna mig i hyfsad form egentligen. Och det gör jag för att jag VILL inte dricka mer! Så har det varit ett tag nu och det är därför jag tänker att jag är vid mål- och startlinjen nu… Ska dock smyga över den i lugn och ro, som den gräsand jag ändå är… 🏁🦆✅

❤️❤️❤️

Hej Annabell, tack för att du tittade in på min tråd och utropade hejarop. Glad för det!
Det där med ✅ var ju smart! Jag har länge kört med ⭐️ på nyktra dagar och ingenting på de dagar jag druckit. Är ju faktiskt mer talande med ✅ & ❌. Ska testa det.
Ha en godnatt och imorgon kör vi nyktert igen!
🤍

En gång höll jag på med ”enheter” men de räckte endast fredag kväll. Så snöpligt. Annars har jag inte grejat så mycket med måttlighet.
Bra med det långsamma smyget in i nykterhetsrörelsen. Krasch, smyg, kryp- en får hitta sin marschtakt. Kram ✅

Tack @Se klart ❤️! Jag såg att du varit riktigt covid-risig i helgen… 🤒 Hoppas du mår bättre nu 🤗!

Jag blir så stukad av att snubbla… tappar tron på mig själv och känner mig ”oärlig” i skrivandet 😞. Som en grandios jäkel som strösslar stora ord som jag sen bara lättvindigt struntar i.

Det har varit några riktigt tuffa dagar sedan sist jag skrev, av en anledning som är svår att gå in på (inte alkoholrelaterad och rör en nära vän till mig som är sjuk). Jag brukar (brukade) dricka när jag vill piffa till något som antingen känns för trist, eller piffa till något som redan är piffigt. Alternativt om jag mår medeldåligt (sådär så att man har ett litet tjut-ljud i huvudet och det kittlar i armarna). Aldrig när jag varit knäckt eller i psykiskt dåligt skick på allvar. Då är jag FÖR rädd för att dricka. Därför har jag nu samlat ✅ utan effort några dagar (har inte ens fyllt i min grönt-samling)… Jag har heller inte loggat ut härifrån en enda gång sedan snubblet 😅.

Saker och ting börjar ljusna för min vän iaf och jag har en riktig brottar-vecka (sådär att man måste köra brottningsmatch på brottningsmatch för att ta sig fram) framför mig på jobbet 🥵. Så nu har jag hoppat i säng och laddar för en hel-✅ vecka 😊!

Massor av kramar ❤️✨! 🦆

Vad bra @annabell, hm jag förstår vad du skriver om snubbel men se inte förminskande på dig själv en enda sekund. 🌸🐠 Gör inte det! Grandios jäkel och att lättvindigt strunta i tror jag inte gäller det minsta utan istället trassel och kämp och halva, korta och långa steg. Så bra ju! 🦆🦆
Det låter också som du har varit en bra vän den här helgen.
Jag tänkte rätt länge på att forumet kanske var hittepå. Att jag en dag skulle titta upp och se att jag ägnat mig åt en helknäpp hobby, frimärken shilling banco. Och att jag skulle vakna upp ur hobbyn och ”nämen jag kan väl visst dricka som vanliga människor nu har jag hållit upp ett halvår”
Jag var både rädd för att bli nykter och att fortsätta dricka.
Önskar dig en bra start på veckan nu. Jag brukar kalla såna veckor för köttar-veckor när det är som flugansamlingar av möten som inte går att blåsa bort. Men sen är det kväll, alltid! Kram 🤗

@Annabell Godmorgon ☀️

Din energi och kämpaglöd känns mellan raderna också när du skriver att du "hoppar" i säng en söndag kväll😁 Så jag förmodar att du redan har "skuttat" upp ur sängen denna måndag morgon!
Önskar dig en fin grön vecka💚 ✅
Kram 🤗

Tusen tack @FinaLisa 🤗💚! Jo… Måndagspanikskuttade upp och iväg imorse 😅. Jobbstressen sänks oftast för mig när jag väl gjort bort måndagen, så nu ser jag en chill kväll framför mig 😊. Hoppas att du också får en jättegrön och fin vecka! ✅😊💞