10 fria dagar

Nu har jag inte druckit sen 1 augusti. Jag har druckit x antal öl varje dag i ett år. Jag vill sluta dricka. Men idag har jag känt ett stort sug hela dagen fast jag har gjort saker

Profile picture for user Kennie

Tänk att suget går över om du lär hjärnan att det inte leder till något. Som att lära en hund att sluta tigga, om du fortsätter att ge efter fortsätter hunden att tigga. Svårt i början, då kan Antabus vara en bra hjälp, testa!

Profile picture for user Kristoffer

Hej Qwer1!

Det låter som att du har det tufft att hantera suget, och att du funderar lite på om du skulle kunna få draghjälp av någon medicin. Som Kennie nämner har antabus hjälpt många, men det finns numera även andra mediciner som kan hjälpa mot alkoholsug. Vilken som passar bäst utifrån just dina förutsättningar kan en läkare hjälpa dig att bolla tankar kring. Det är mediciner som hjälpt många och som många beroendeläkare och -forskare brukar prata om som väldigt outnyttjade resurser som skulle kunna hjälpa många fler.

/Kristoffer
Alkoholhjälpen

Prata med läkaren om hur ni lägger upp eventuell behandling, du kanske behöver lite samtalsstöd också? Hjälp att ändra inställningen, hitta nya sätt att tänka. Kör på nu, du vill ju ha förändring.

Profile picture for user Qwer1

Gång efter gång blir (får) jag återfall. Dricker runt 7-9 stora starka. Har ett rus ett tag sen blir jag nykter igen.

Senast jag drack var i söndags till fotbolls vm. Folköl bara dock. Inte druckit på tre dagar. Vet inte om jag ska dricka till julen(?)…

Det som kan ge mig motivation är att jag sparar en rejäl slant på att sluta.

Jag mår förövrigt inte dåligt av att dricka. Det får mig att må bra. Tyvär

Bra med nyktra dagar! Kan det vara en motivation att veta att kroppen mår bättre utan alkohol? Och vad vill du helst göra med din tid, är det verkligen att dricka?

@Kennie det är sant, får tänka att kroppen mår bättre. Fast jag inte känner det!

Jag vet inte vad jag vill göra. Kanske läsa, se film/serier mer. Men jag gillar att se fotboll och dricka öl. 😢

Det är ju absolut så att kroppen mår bättre fast man inte känner det. Levern sliter i tysthet med giftet, den gör sällan ont förrän det gått alldeles för långt... Och att fotboll måste höra ihop med öl är en koppling som du vant in dig med, men det går att vänja om sig. Kommer kännas trist i början, men om du är intresserad av fotboll kommer intresset snart ta över. Det är som alla rökare som tyckte att en god middag inte var komplett utan ciggen efteråt.. Rent objektivt förstår man ju att maten är lika god ändå, det sitter i huvudet och går att ändra. Det gäller att förstå att det är beroendet som får förändring att kännas svårt och trist, beroendet kämpar för att gå ha kvar sin drog. Men vi kan stå emot och lära om.

Hmm, undrar om de personerns har egna problem med alkohol, och att de vill ha andra som dricker för att kunna normalisera? Angående musik så kan jag känna att den blir ännu bättre nykter. Hjärnan berusar sig med musiken istället för alkohol känns det som... Gå på din magkänsla, du skriver här av en anledning... Ta hand om dig och häng kvar på forumet och läs och skriv när det känns jobbigt.

@Kennie För varje misslyckande är du närmare att lyckas. Såg jag en text på nätet. Kötts!

Jag var på hockey i veckan nykter man fokuserade mer

Ja, så länge man lär sig av misstagen så är man på väg framåt. Skönt med nykter hockeymatch. Det går ju så snabbt i hockey så jag förstår att man hänger med bättre nykter! Och en sak att tänka på när man har nykter tid är att det är enklare att stå emot suget nu än att börja om igen. Man får vara schysst mot sig själv helt enkelt och inte skapa problem som man själv måste ta tag i nästa dag. För mig hjälpte den tanken mycket: hur vill jag ha det imorgon.

Härligt med nyktra dagar. Jag tror också att det går lättare när man bestämmer sig för en viss tid i taget. Menar du typ mineralvatten med citron, som Loka eller Ramlösa? Finns också goda typ läsk men lite syrligare. Nuförtiden finns det ofta en del roliga alkoholfria alternativ på restauranger.

Det är något med hur man tänker på drickandet som gör skillnad. När jag ser bilder som folk lägger upp på alkohol så tänker jag numera att det känns klyschigt och lite tanklöst. Att jag är färdig med det livet, jag vill inte leva så längre. Kan du fokusera på vad som är skönt med att vara nykter?

Vad bra att du höll emot! Viktigt att inse att det är man själv som bestämmer! Hur känns det nu? Hoppas du är stolt och nöjd! Kan vara en bra känsla att lägga på minnet! Nu rullar vi på med en lugn nykter vecka, eller hur?

Tänk igen att det finns bättre belöningar. Vad kan du göra istället? Räkna ut hur mycket du brukar köpa öl för och unna dig något annat. Beställ hem nån riktigt god mat, gå på bio, gå på spa. Du har ju märkt många positiva saker med nykterheten. Viktnedgången hänger säkert ihop med den, till exempel.

Profile picture for user Andrahalvlek

@Qwer1 Grattis till 1:a nyktra månaden! 🥳🥳🥳 Nu har du det värsta bakom dig, det blir bara lättare och lättare. Räkna gärna ut vad du har sparat, och köpt dig något fint/kul.

Kram 🐘

Profile picture for user Andrahalvlek

@Qwer1 Att du mår bättre om du låter bli att dricka alkohol. Helt sant dessutom. Och undvik fest med grabbarna den första sköra tiden. Ge dig själv några månaders alkoholfrihet först, så kan du nog därefter delta med alkoholfritt i glaset. Om du ens vill det, nivån på samtalen blir snabbt på daggmasknivå när det sups friskt.

Kram 🐘

Ta med dig alkoholfri öl och säg att du kör ett hälsoryck innan sommaren. Eller säg att du kör vit månad. De flesta bryr sig mindre än man tror om ifall man dricker eller inte. De enda som tjatar om att andra ska dricka är personer som själva har riskkonsumtion tror jag.

Profile picture for user prinsessa

@Qwer1 Precis som Kennie skriver så bryr sig de flesta mindre än man tror om man dricker eller inte. Men man kan alltid säga att man kör en vit period/månad, ska upp tidigt nästa dag och göra ngt så jag behöver känna mig pigg, man kan alltid köra bil dit (om man nu har körkort och bil såklart :-))

Trillar alltid tillbaka till bärsen..
jag har varit som längst 30 dgar. Sen var det fest med grabbarna

Nu ska jag spola borsten och drick utan alkohol.
Kanske blir jag piggare av det. Sedan sparar jag ett par tusen per månad som jag kan hitta på något roligt för eller köpa något fint

Profile picture for user Amanda L

@Qwer1 Jo, jag mår bra. Nu 75 dagar nykter och det känns jättefint. Deltar i fester o middagar och har roligt fast utan alkohol. Funkar hur bra som helst, faktiskt.
Saknar inte ångest och minnesförluster ett dugg. 😀
Borde gjort detta för längesen…

@Amanda L låter ju toppen. Snyggt! Jag startar 15 maj min första nykterdag. Funderar på att göra den där vecko listan som finns att göra här. Vad den nu heter😎

@Amanda L låter ju toppen. Snyggt! Jag startar 15 maj min första nykterdag. Funderar på att göra den där vecko listan som finns att göra här. Vad den nu heter😎

Profile picture for user Amanda L

@Qwer1 Tålamod! Ja, de första dagarna brukar vara jobbigast. Det är din beroendehjärna hjärna som vill ha sprit. Den kommer att tystna vartefter om du inte dricker. Håll ut ett tag till, ät dig mött, sov, ta promenader, se på film. Allt som kan lindra😌