Dricka måttligt och mindre

Jag startar en ny tråd eftersom jag tycker min tidigare har lite fel rubrik. Jag har druckit alldeles för mycket och för ofta. När jag var yngre var det på fester och på krogen, på äldre dagar har det blivit hemma, ensam. Jag började på riktigt försöka dra ner på mitt drickande, dvs främst drickandet i soffan, hemma själv, i oktober, Det har gått helt okej, även om jag definitivt skulle behöva minska ännu mer. Att helt sluta dricka finns inte i min värld, jag ska dra ner på det. Det är mitt mål. Det är ju bara det att jag tycker det är så himla trevligt och avslappnande att ta ett glas vin i soffan, eller ett, det blir aldrig ett glas, det brukar bli tre. Jag är rätt ensam, jag lever själv, visst vänner, men det är ju inte så att vi ses så ofta och när vi ses så dricker vi mest, det är ju socialt.

Profile picture for user anna123

Jag, som du, skulle vilja "lära mig" att dricka måttligt. Inte ta bort A ur mitt liv för all framtid. Idag är det min femte helt nyktra dag och det har inte varit lätt. Ibland har jag gråtit och kvidit av ångest och saknaden efter A. Men när jag tittar tillbaka på veckan och känner efter så känns det nog lite, lite lättare för varje dag, timme, minut och sekund.Vet inte om det är inbillning men känner mig lite mer närvarande och klarare i huvudet och lättare i kroppen (förutom när jag översköljs av sug och ångest, vilket kommer över mig några ggr per dag. )

Men idag är det fredag. En mycket svår dag för mig då jag i över 15 års tid alltid korkat upp vinflaskan när jag kommer hem från jobbet. Den första klunken är gudomlig... Jag har faktiskt inte bestämt mig än hur jag ska göra ikväll. Jag skulle vilja dricka ett glas när jag lagar mat och ett glas till middagen. Sedan vill jag inte ha mer. Eller rättare sagt - sedan vill jag inte att jag ska VILJA ha mer. Att köpa BIB har jag sedan ett tag slutat med. Då har jag ingen kontroll på mitt intag. Köper flaskor nu. Men... som sagt. Vet inte än hur det blir ikväll. Tanken att inte dricka alls finns faktiskt också. Känns inte HELT fjärran.

Hör gärna av dig hur det går för dig.

Profile picture for user farmor

Minut för minut, timme för timme, dag för dag...nytt beslut!
Jag har passerat tre veckor och märker att mitt beslut numera är en vecka i taget.
Men fredagen är en extra prövning ändå.....Ska jag? Eller inte?
De råd som jag fått av de erfarna här är att ge mej själv en längre period av nykterhet innan jag ev. Provar igen....
Jag vet inte hur det blir i framtiden. Nu är det helg framför oss, dags att ta ett nytt beslut.
Känslan EFTER en nykter helg är närmast euforisk! Det tänker jag på, det ökar min motivation!
Så var ärlig mot dej själv. Lycka till! *

Profile picture for user anonym11208

Tack för era kommenterar. Jag tycker ni är så duktiga. Ja, för mig gick det inte så bra i fredags, det var ju trots allt fredag, så resonerade jag, men men, igår lördag var jag nykter och det känns väldigt skönt idag. Idag ska jag vara nykter, har bokat in en fika ikväll med en kompis och då dricks det inte. För visst vill man vara nykter, inte vakna upp så där trött och med ångesten hängades över en. Man vill kunna dricka måttligt, men det verkar vara svårt, men jag tar en dag i taget. Jag ska nog boka in träning på måndagkväll, då går det ju inte heller att dricka. Nya tag! Trevlig söndag till er alla på forumet, det ger så mycket att vara här och alla är så fina och varma.

Jag röker bara när jag dricker, nu i kväll när jag inte dricker alkohol så röker jag inte. Men cigg och vin hör ihop tycker jag. Ska bi skönt att sova i kväll, eller framförallt att vakna upp i morgon och vara utvilad. skönt.

Idag blir det att hänga här på forumet, jag ska inte dricka idag. Jag var faktiskt och tränade i tisdags, det var ett tag sen. Kändes bra. Ska boka in ett pass på lördag morgon också.

Jag har lagt till simning ? som kvällsaktivitet 2ggr i veckan. Skönt och avkopplande. Inget alkoholsug alls efteråt. Det är bra med träning! Heja på! ?

Profile picture for user Krumeluren

Precis som du så vill jag lära mig att dricka mindre. För mig är det egentligen lättare att inte dricka alls men jag tycker att det är trevligt och socialt. När jag dricker vin blir jag upprymd och glad och så tycker jag att vin är gott.
Mitt problem är att jag inte kan sluta. Det kan bli både en och två flaskor vin på en kväll. Ffa om jag är själv. Det är skamligt, ffa med tanke på att jag lever ensam med en två-åring. Ansvarslöst! Vågar inte erkänna detta till någon jag känner. Dessutom förlorar jag mitt förnuft och ringer och skriver sms som jag ångrar dagen efter.
Kanske är det total avhållsamhet från alkohol det enda rätta men jag skulle gärna lära mig kontrollera mitt drickande. Jag har genom åren förstått att jag är en allt eller inget personlighet. Det är lite av mitt problem. Tänk om man kunde lära sig att "bara" dricka två glas vin. Aldrig mer än två glas. Men min karaktär håller inte för det.
Imorgon är det en stor middag och jag har bestämt mig för att det är ok att dricka. Har hållit mig nykter både idag och igår. Efter det ska jag hålla mig nykter en längre stund är min plan.
Ja, nu har jag låtit mina tankar flyta fritt. Det känns skönt att sätta sina tankar i ord och "blotta" sig eftersom jag aldrig vågat förnedra mig att berätta om mitt problem för min släkt och vänner. Min mor är alkoliserad och jag ser likheten i mitt beteende. Usch!
Hoppas att ni alla har en trevlig fredagskväll!
Lycka till!

Vilka kloka tankar du har! Vilken insikt och vilja! Starta en egen tråd och skriv varje dag eller oftare. Du kommer att få respons och stöd av oss andra här som har kommit olika långt, har olika mål men vi vill alla förändring! De råd jag har fått av många är att vara helt utan alkohol en längre tid, 3-4månader, innan man ens funderar på att bli måttlighetsdrickare. Jag har själv aldrig lyckats bli måttlig, så nu har även jag hamnat i gruppen som insett att jag måste vara nykter en längre tid, först och främst. Sen får jag se.... Var rädd om dej och ditt lilla barn! Du är en värdefull mamma ?

det har väl gått så där, igår drack jag tre glas, men jag slutade att dricka och det har jag inte kunnat tidigare. Idag ska jag vara helnykter och läsa ikapp på forumet. Vi hörs lite senare i kväll tror jag.

Och jag känner nu att jag behöver forumet, igår drack jag vin hemma, och jag kände att jag egentligen inte var sugen men drack ändå. Så, det är väl ett beroende kanske, att dricka utan att egentligen tycka att det är gott. Men i kväll ska jag vara nykter. Nya tag!

men sen slutade jag och tre glas är tillräckligt för i kväll. så nu blir det lets dance med vatten., I vanliga fall så hade jag fortsatt att dricka, men nu har jag bestämt mig för att inte dricka mer. Visst jag dricker, men mitt mål är ju att dricka mindre och mer måttligt.

på lördagsmorgonen. Jag är så tröött på att vara lite bakis för att jag har suttit hemma och druckit själv. Igår drack jag, men slutade vid sju och började dricka vatten, och jag drack bara tre glas, det är bra för mig. Nu ska jag hänga lite mer på forumet, för det hjälper verkligen mig.

när jag har läst farmors inlägg här. Jag har alltid tyckt att folk här på forumet är varma och fina. Kanske är jag naiv. Men jag måste säga att när jag läser det som farmor skrivit känns allt väldigt trist.

Profile picture for user Sisyfos

Å så tycker jag att det är! Folk är varma och fina. Sen finns tillfällen härinne när folk blir irriterade, ledsna och arga och då blir det ibland bråk. Folk stormar ut i affekt och drämmer igen dörren med inte alltid så väl valda ord innan. Känns alltid lika tråkigt. Precis som i vanliga livet.
Det var och en kan göra är att ta ansvar för sitt eget agerande och göra lite välvilliga tolkningar av andras inlägg. Inte känna sig påhoppade och inte genast hoppa på.
Lättare sagt än gjort, men det är väl det jag har lärt mig av de "bråk" som varit här.
Det är ett forum med folk som inte alltid mår så bra och vi som har varit här ett tag har också "lärt känna" varandra lite och har utvecklat en jargong. Å det kan kanske kännas jobbigt att stå utanför det när vi sätter igång och man inte fattar. Det bildas grupper och vissa passar bättre ihop än andra. Man kan faktiskt välja att kommentera de trådar/användare som man känner sig bekväm med och strunta i de andra. Det är ett val man kan göra. Så jag tycker att du ska fortsätta att hänga här och ta ansvar för ditt- dina reaktioner och ditt agerande. Vet inte om farmor råkade ut för något utanför forumet också och i så fall får man väl fundera över vad man skriver och om nån i ens närhet kan tänkas använda det man skriver här för att skada en. Annars får man, tycker jag, låta andras kommentarer stå för dem. Kanske får man höra saker man inte vill. Man kan välja att lyssna, man kan välja att tycka att någon har fel. Man har ett eget ansvar för sina egna reaktioner. Jag har blivit lite irriterad härinne på folk som tyckte att jag inte borde dricka ..., och det sa nog mest om min egen mognad i den frågan då. De flesta skriver inlägg i ren välvilja och det ska man också komma ihåg.

Känns bra, jag har bestämt mig för att vara nykter idag. Det känns också bra. Jag vill må bra och jag vet att jag inte mår bra när jag har druckit. Nu är det dags på riktigt att förändra. Lite bättre har det allt blivit men jag har mycket kvar.

Mitt största problem är att jag dricker hemma själv, och oftast ganska mycket. Jag måste verkligen bryta dessa dumma vanor, men det är så svårt. I dag har jag iallafall bestämt mig för att inte dricka. Jag vet att jag kommer att vara glas i morgon och känna mig utvilad. Känns bra.

när jag inte dricker:
1. Gladare
2. Piggare
3. Se fräschare ut
4. Bättre ekonomi
5. Orka mer med jobb och fritid
6. Slippa ångest
7. Slippa vara orolig för att "bli upptäckt", att någon ska få veta att jag dricker
8. Bli smalare.
9. Slippa plufset i ansiktet.

Finns säkert mer saker. Fyll gärna på min lista!

Profile picture for user lizzbet

#Alla dina inre organ mår bättre
#Din hjärna likaså
# Du växer mentalt av att känna din egen kraft/styrka

Profile picture for user rabbitgirl

bara kommentera en sak. När jag dricker vin, fast det är INTE gott, måste det väl betyda att någonting ät väldigt fel?
På sistone var det några gånger när jag tvingade i mig första glaset, det var inte gott alls. Vad är man ute efter då?
Skrämmande.

Jag har känt så också, då är det nog ett missbruk, fast jag ser det som en dum vana. För mig är det nog lite både ock. Men i kväll har jag inte intagit alkohol, dag 2. jag känner mig duktig iallafall. Två dagar är bättre än 0. Och blir det fler? Det blir det!

Det går lite upp och ned, typ, jag tar ett glas, vad gör det lixom?! Till att verkligen, NEJ, tänkt va stolt du kommer vara i morgon och inte vara bakis. Men jag har bestämt mig, ingen dricka i kväll. Bra beslut tycker jag!

är det dag 4. Det är ganska svårt att bli av med en "vana".
Inlärda rutiner. Men det funkar så länge.
Ett glas, ha ha, omöjligt för mig. Flaskan blir alltid tom till slut.

Profile picture for user Bollan

Bra jobbat Vinärgott
Kämpa på mot skiten! Du är värd ett bättre liv än att ha ångesten hängandes över!

Och faktiskt känns det inte jobbigt, jag känner mig inte direkt sugen på vin, eller för att vara ärlig, jag skulle kunna dricka men jag kan lika gärna vara utan. Känns som jag börjar komma på rätt väg!!!

Profile picture for user Suss73

Som svar på av rabbitgirl

Exakt så gör jag! Jag dricker bara vitt vin Chardonnay. Tycker inte om något annat och ibland inte ens vitt vin, men tvingar i mig ett två glas och sen är man på banan igen. Sorgligt faktiskt. Men idag är det slut på det!

Profile picture for user Suss73

Kloka tankar! Ska absolut fixa en lista och en lista med regler för när jag "får" dricka. Jag vill kunna dricka måttligt. Men inte som igår, flykt.

erkänna att jag är sugen. Jag går ifrån att ett glas kan jag väl ta, vad spelar det för roll? till nej, drick inte. Jag kommer att välja det bästa alternativet, att inte dricka. Ska läsa lite på forumet här i kväll.

Profile picture for user Sisyfos

Jo, det spelar roll även ett glas. Varje jäkla glas spelar roll tyvärr. Sen är jag inte evigt nykter själv och det är ju därför jag också kan säga att det spelar roll. Även efter en lång, lång tids nykterhet så spelar det roll. Välj dina glas!

Igår drack jag vin och idag har känt mig lite seg i kroppen, jag ser mig i spegeln och jag ser sliten ut. Hatar det, känns så trist att man gör så här mot sin hälsa, sin kropp och sitt pyke. Men men,,, nu är det nya tag. Idag ska jag vara nykter.

som var på forumet förut har tagit vägen? Har ni lyckats eller inte? Är ni inne och läser nåt? Jag var borta ett tag och då drack jag vin. Men idag dricker jag inte och inte igår heller. Tänk att jag faktiskt har kommit en bit på vågen. När jag började min tråd drack jag i princip varje dag, och har gjort så i kanske 4 års tid, galet. Nu dricker jag, men på ett annat sätt, men jag ska minska mer, minska mycket mer.

Profile picture for user rabarber

Vilken bra lista! Det kanske är när vi staplar upp de positiva sakerna en efter en annan som vi kommer till insikt om hur det väger så oerhört tungt i jämförelse med ett liv med A. Mycket inspirerande och motiverande!

Och heja dig, Vinärgott! Du verkar vara på en bra väg nu! Håll i det här! Ta det en dag i taget och trillar du, så var snäll mot dig själv, res dig upp och på't igen! Vi finns alla här för dig!

Styrkekramar

och tänkte på hur mycket vin de dricker, i nästan varje scen håller de ett vinglas, kanske inte i nästan varje scen, men i allafall i många scener, det blir på något sätt så legitimt och lite lyxigt att dricka. Man får ju det intrycket.

tråkigt med söndagar, man vet att i morgon är det dags med jobb, jag gillar väl ioch för sig mitt jobb eller det är helt okej. Jag tycker dessutom att ta ett glas vin på söndagen för att lindra ångesten, men denna söndag tänkte jag låta bli.

Profile picture for user Svartvit

Att kunna skippa det där glaset med vin!
Önskar dig lycka till och hoppas att du får en härlig kväll :)

Profile picture for user erkänner

Hej, det finns ingen hejd på mitt drickande längre när jag dricker, kanske två ibland tre dagar i veckan, jag vill ta ett par glas vin, det blir många fler, jag undanhåller antalet även från mig själv
Igår var jag så onykter så jag har minnesluckor, jag har erkännt för min man och jag har allt stöd från honom han ska hjälpa mig, men jag måste göra det. Det värsta är att jag skulle till jobbet i morse och dit kommer jag endast om jag kör bil???Hur tänkte jag?? Inte alls....jag körde och planerade vad jag skulle säga om polisen tog mig, men om jag hade kört på någon då??? Usch jag mår så dåligt av att tänka vad som kunde ha hänt.
Jag önskar att jag kunde hålla mig till ett, ett par glas vin och god mat med min man, så vill jag att det ska vara, men HUR kommer jag dit?
Jag hittade er, finns det någon som kan ge mig råd, jag har bestämt mig för att inte dricka en droppe på två månader, till att börja med, tänker jag rätt????
Ångest kommer jag att ha, men inte mer än det jag känt idag
Allt gott ❤️

... att bestämma dig för två månaders uppehåll! Under den tiden samla tankarna, analysera varför du dricker, känna efter hur det känns och väga det till hur det mot hur det känns när du dricker.

Det låter ju dock, som så många av oss andra här på forumet, att det är svårt att hitta till att kunna dricka lite ibland. Det är väl en insikt man måste komma fram till själv. Och många, kanske som jag, har insett att när man har varit vinfri ett tag att fördelarna överväger nackdelarna så galet mycket. Jag kan inte motivera alkoholen i mitt liv längre. Jag sover bra, ångesten är borta, jag har så mycket energi som jag kan använda dels för mig själv och mitt egna välbefinnande, dels för mina barn, vänner och familj. Det är som att "komma ut på andra sidan". Och jag vet att jag inte kan dricka "normalt". Jag kommer att sakteliga eskalera tills jag är tillbaks till ruta 1. Det har tagit mig ett tag att komma fram till detta. Och visst kan det finnas en sorg i det, men jag känner som sagt att jag har fått så mycket positivt med att vara vinfri att jag inte vill släppa den känslan.

Men igen, bra att du tar en paus nu. Starkt beslut! Ta en dag i taget och känn efter. Det är ju tufft i början, så håll i det tills det börjar vända.

Lycka till!

Som svar på av rabarber

Jag är så tacksam för dina ord, tack.
Jag har bestämt mig, nu är det slut på pimplandet
Jag har klarat av att gå igenom så mycket och jag kan nånstans förstå att pimplandet är "skräpet" som håller mig kvar i historien, men nu får det vara ett slut på den historien och det nya livet framåt ska bli ljust och friskt❤️ Kram

Bravo! Vad härligt att du kommit fram till detta! Och vad skönt det måste kännas!

Vi är med dig hela vägen! All styrka till dig!

Kram!

ett glas vin blev det, jag önskar att jag alltid kunde dricka just ett glas vin. Turligt så har jag inget vin hemma så jag kan inte dricka mer. TUR!! Hade jag haft vin hemma så hade jag säkerligen hällt upp mig ett glas.

Att vara helt utan alkohol, nu fjärde dagen, ger mig sån kraft
Att inte behöva känna vinslöhet på morgonen, ger mig kraft
Kan jag fyra dagar, så kan jag fem.....en dag i taget på det nya friska livet❤️Jag önskar att min kraft smittar av på var och en av er här på forumet, att ni finns där ute någonstans ger mig kraft och stöd, jag är inte ensam❤️Kram

Vad härligt att du känner kraft och motivationen spirar! Underbar läsning!

Starkt av dig! Håll i det här! Och ha med dig dag-4-känslan framåt!

Hmmmm....jag ska klara det, jag ska inte svika mig själv.....fram med virkkrok och garn....kreativiteten ska hjälpa mig
Jag önskar?? att vi är starka❤️

men vad jag är rastlös och har tråkigt. Skulle det vara roligare här hemma med vin i kroppen? Kanske inte, men just nu känns det så, men jag har inget vin hemma så det alternativet finns ju inte. Det är bra och jag kommer att vakna upp fräschare än om jag pimplat vin här hemma.

Jag är nykter idag, men bara för en halvtimme sedan tänkte jag att jag tar bara ett LITET glas vin. Jag gjorde det inte och jag kommer snart att lägga mig och sova. Men lätt är det inte. men jag kommer att vara glad och stolt över mig i morgon!

Igår drack jag hemma själv, det är där som är mitt problem, mitt ensamdrickande. Idag gick jag upp ganska tidigt, men jag är bakis. Så himla onödigt, hade jag varit ute med vänner hade det liksom varit mer "okej" men nu känns det bara onödigt. Det som är tur är att det är ny dag idag och idag ska jag vara nykter.

då blir jag verkligen motiverad, för jag tror att fortsätter jag i denna takt så kommer det att gå illa. Jag har dragit ner, men långt ifrån det som behövs. Igår var jag nykter, och det känns bra idag, idag ska jag vara nykter.

visst dagen är inte slut ännu, men det blir ingen alkohol denna dag. För ett år sedan var det 0 av 7 dagar, så visst går det framåt och målet är att bli måttligare. Jag gör som träningstanten, sätter en notering i min kalender för varje nykter dag, då blir det lätt att följa och jag vill ha massor med noteringar.

I vanliga fall hade jag suttit med ett glas vin, som hade blivit två, tre, fyra. Avslutat allt med massa vatten för att slippa vara bakis i morgon. Känt att allt var bra, fram till jag vaknat under natten, lite torr i halsen, dricka ett glas vatten och gå på toa och kissa. Vaknat upp i morgon, lite trött, men det sveper vi bort med kaffe, mycket kaffe, duschar och sminkar över det värsta, till jobbet, lite trött, men ändå inte så farligt. Luktar jag illa? Inte stå för nära kollegorna, då jag misstänker att jag kanske luktar lite surt efter gårdagens alkoholintag. Nu sitter jag hemma med ett glas vatten, ser fram emot att få somna in och vakna utvilad i morgon. Inte med en äcklig andedräckt, nu måste det bli en ändring. Jag kämpar och inser att jag måste ändra mina dumma vinvanor.

Profile picture for user Levande

Är jobbigt när man programmerat sig till att koppla av med några glas på kvällen. Men så mycket värt när man kommit över den vanan och känner sig piggare igen.
Så hoppas du sover gott och vaknar pigg i morgon?

Profile picture for user träningstanten52

Du kommer må bättre och bättre för varje dag som går. Du slipper vara skraj för att nån jobbarkompis ska känna lukten av gammal fylla, du kommer bli mer och mer skärpt och närvarande, du kommer sova bättre och du kommer slippa suget! Du slipper ångest och ånger!
Jag hejar på dig och idag kunde jag inte låta bli att hämta en beställning på bolaget! Men jag har ingen som helst lust att dricka ett glas!
Det här är min åttonde vecka och det känns så bra.

när var jag sist nykter fem dagar på raken? Det var nog ett par år sedan skulle jag tro. Det känns bra, somnade tidigt igår, och sov hela natten, det är fantastiskt skön känsla att känna sig trött utan alkohol. Känns skönt att inte behöva gå och fylla på det där förbaskade vinglaset stup i ett.

och den där rödlätta färgen i ansiktet, som doldes med massa smink. Ett viktigt mål för mig är att inte vara bakfull på jobbet mer, det är faktiskt inte så kul och skammen finns alltid där när man är bakishängig, men i morgon kommer jag inte vara bakis. Mycket bra tycker jag!! Det blir en nolla i loggan, precis som träningstanten gör :-)

men det gjorde jag inte. Känns fantastiskt nu. Och det var inte så pjåkigt att sitta i soffan nykter, trots att det är lördag och valborg. Ska snart gå och sova och vakna upp i morgon, FRÄSCH!!! Det är jag glad för. Jag är glad för att jag faktiskt har kommit ganska långt i min förändring. Tänk att jag satt och drack i princip varje kväll. Tack för detta forum!! Och kämpa på alla!!

Att vara nykter alltså! Vaknade tidigt i morse, dricker en kopp kaffe och tittar ut, sol verkar det vara. Vad ska man hitta på idag då? Kanske åka på en utflykt, ja, jag kan ju köra bil, jag drack ju inte igår. Det känns fantastiskt. Förut: Vaknar, känner mig trött, hängig, lite lätt bakis, varför drack jag igår? Det var väl onödigt, ska kolla film inne idag, ha ångest, tänka: NU måste det bli ändring.
Hoppas att alla här inne får en fin söndag, det är inte lätt detta, men det går med lite vilja och särskilt när man märker resultat, främst för mig i psyket, känner mig gladare.

grattis till din nyktra helg :) Jag vaknade senare än dig, för att jag somnade sent igår. Fastnade i en bok helt enkelt.
Jag förstår verkligen hur det känns. Att kunna ta bilen på söndag morgon. Att fundera vad man kan göra, inte hur ska man slippa göra saker för att man är så bakis.
Jag fick en blyg tanke nu, att det är kanske klokt att dra ner ännu mer på det "goda" vinet?

INTE ensam. Det är två olika saker.
Att känna sig ensam och att vara ensam.
Kram på dig, jag är här :)

Profile picture for user Leverjag

Jobbig känsla, jag vet men Ensam är bara en känsla, en av de starkaste genetiska instinkterna vi har och skapar stort stresspåslag.

Hoppas du kan vända på tankarna och slipper känna så.

Era kommentarer värmde en vilsen själ. Söndagar har alltid varit en jobbig dag för mig, mycket ångest, känslan av ensamhet, men jag tar nya tag. Och visst skiner solen idag. Ha en härlig måndag alla fina forumvänner!!!

Visst är det bra att det kommer nya dagar då man kan ta nya tag?? Idag kör vi nyktert! Ska snart sluta från jobbet och bara hem och krypa upp i soffan, kanske dricka lite cola.

perfekt dag för att vara nykter. Det ska bli fint väder i morgon också, så då är det ju bra att vakna utvilad och fräsch i morgon.

Ja. Det är en härlig dag! Har suttit och lapat en latte i solen till vågornas kluck. Underbart :)

men jag är inne och läser emellanåt och det går faktiskt bra för mig. Har kommit en bra bit på vägen. Jag dricker framförallt måttligare, kan bero på att jag har haft mycket på jobbet och då fungerar det inte att dricka och vara bakis. Ska snart lägga mig, ser fram emot en skön natt och en bra ickebakis morgon. Kramar till er alla!!!

inte lika ofta som förut. Nykter är jag idag iallfall och längtar till morgondagen, få vakna upp utan ångest. Men igår drack jag och även i söndags, så jag har varit lite bakis i tvådagar, inge bra, men idag är jag nykter och det är bra tycker jag.

Sommar och sol gör att jag nästan känner mig tvungen att dricka. det är så gott med rose i solen. Jag måste komma tillbaka där jag var när jag mådde bättre, jag ser så sliten ut också. Usch, vilken ångest, idag är jag nykter.

nykter, för igår drack jag två flaskor vin, och det känns idag, har bara bitit ihop på jobbet, på något sätt lyckas jag, men min kropp är van. Men i morgon är det nya tag och då ska jag ge 110 %.

Profile picture for user Sniza

Brukar svettas som grisen dag 2 efter några dagars hålligång. Och har ju trott att det är just natt 2jag vaknar i pissblöta lakan efter svettningarna. Men kom på nu att jag minns inte när jag hade längre uppehåll än 2 dagar ?? Nu ligger jag och kan inte somna till natt 3... I natt sov jag nästan 4 timmar. Jag gick till AA igår och har bestämt mig för att göra ett Riktigt försök! (Mina barn får inte komma hit. Soc starta inte utredning pga att pappan tog dem direkt. Men nu håller ju pappan dem)
Men hur länge har man abstinens?? Jag jobbar 100% å måste få sova på nätterna...!!! Ångesten å sugen får man väl dras med. Men sömnrubbningar? Och vad kan komma mer??

Profile picture for user Miriam

Tack för dina meddelanden i tråden!

Det är vanligt att sömnen påverkas när man inte längre dricker på samma sätt som tidigare, det brukar ge med sig med tiden. Jag kan tipsa om en bok som heter Sov gott, skriven av Susanne Jernelöv, om du vill läsa mer om sömn och hantering av sömnsvårigheter.

Vill också skicka med dig tanken om att det ofta är bättre att dricka efter att man har ätit, på tom mage blir man känsligare. Så försök gärna att äta ett ordentligt mål innan om du tänkt dricka, både som skydd men också för att det många gånger minskar suget efter att dricka mycket.

Varma hälsningar,
Miriam Alkoholhjälpen