Jag startar en ny tråd eftersom jag tycker min tidigare har lite fel rubrik. Jag har druckit alldeles för mycket och för ofta. När jag var yngre var det på fester och på krogen, på äldre dagar har det blivit hemma, ensam. Jag började på riktigt försöka dra ner på mitt drickande, dvs främst drickandet i soffan, hemma själv, i oktober, Det har gått helt okej, även om jag definitivt skulle behöva minska ännu mer. Att helt sluta dricka finns inte i min värld, jag ska dra ner på det. Det är mitt mål. Det är ju bara det att jag tycker det är så himla trevligt och avslappnande att ta ett glas vin i soffan, eller ett, det blir aldrig ett glas, det brukar bli tre. Jag är rätt ensam, jag lever själv, visst vänner, men det är ju inte så att vi ses så ofta och när vi ses så dricker vi mest, det är ju socialt.

anonym11208

någon hade skrivit varför är det så viktigt att dricka A egentligen? Jag dricker mycket för att det är avkopplande, jag har ett ganska stressigt jobb och det är skönt att "varva ner", sen är jag uttråkad på kvällarna, och då blir vinet min lilla kompis här hemma.

anonym11208

Jodå, det går väl sådär. I kväll är jag nykter iallafall. Ibland är det mer svackor och ibland går det bra. Jag är iallafall inne nu och läser här på forumet. Jag tänker att jag bara ska ta ett, två glas, men likt förbannat har jag druckit en flaska och vaknar med ångest, Men det är tur att man kan ta nya tag, och i morgon kommer jag vakna upp ickebakis.

anonym11208

Jag har iallafall skaffat mig lite intressen, så jag har nåt annat att göra än att dricka vin :-)

anonym11208

I morse vaknade jag lite lätt bakis och tänkte, det är ju lördag, jag ska till systembolaget, men sen ändrade jag mig. Jag har ingen alkohol hemma och ser fram emot åtminstone två vita dagar. Mitt problem är att jag dricker hemma själv, det måste jag sluta med.

Sundare

jag har också kommit tillbaka till forumet. Ögnat igenom din tråd och känner igen mig i beteendet. Som vi håller på. Jag måste också sluta dricka hemma själv, måste absolut sluta! Bra att du inte har något att dricka, det har inte jag heller. Jo, men det är sådant som jag absolut inte kommer att röra. Jag korkar liksom inte upp champagne o häller i mig i lönndom. Tycker att det syns på mig att jag smygdricker, jag är sliten, håret och hyn livlöst. Gått upp i vikt de senaste åren då jag smygsupit. Kan hitta hur mycket fel som helst i detta med alkohol - så varför är det då inte bara att lägga av. Det gick bra för dig i våras läser jag i din tråd, hur går det för dig nu? KRam!

anonym11208

Tack för kommentar, känner också att det syns på mig, sliten. Det går upp och ner, ibland går det bra, ibland mindre bra, nu har jag haft en mindre bra period. Jag har varit lite ledig och då är det ju lika bra att dricka, jag ska ju ändå inte upp och jobba, Hur tänker man egentligen?! Jag ska nu ta en nykter period, ska inte gå till systembolaget. Jag ska ta en dag i taget. Kramkram

Sundare

Jag hänger på dig nu. En nykter dag i taget. FIxar det inte på egen hand...Kram!

anonym11208

Jag har märkt att jag på senaste tiden förlorat sjäkvförtroende, jag tror att det har med att göra med att jag har börjat dricka mer. Dessutom har jag druckit hemma själv, vilket gör att ingen vet och jag får ingen direkt ångest, iallafall inte utåt sätt, ingen vet ju något, så jag får aldrig något riktigt uppvaknande.

Mimmla

sliter det på kroppen. Även när jag sminkat mig och ser fräsch ut i ansiktet så känns det som att tröttheten sitter "bakom ögonen". Jag anstränger mig så mycket för att se pigg och glad ut men ögonen vill inte alltid hänga med. Att spela pigg och utvilad när bakfyllan, tröttheten och ångesten trycker bakom ögonen tar fruktansvärt mycket energi och någonstans tar tröttheten över...

Sundare

Ja, självförtroendet är inte så lätt att plats för när självföraktet kräver utrymme. Nej, jag tycker inte om mig själv när jag dricker så här och jag stirrar i spegeln och ser ju att det börjar märkas. Inte lätt att tycka om sig själv då. KÄnner igen det där med ögonen som Mimmla skriver. Önskar er en fin o alkoholfri kväll. En dag i taget nu

Sundare

Ja, självförtroendet är inte så lätt att plats för när självföraktet kräver utrymme. Nej, jag tycker inte om mig själv när jag dricker så här och jag stirrar i spegeln och ser ju att det börjar märkas. Inte lätt att tycka om sig själv då. KÄnner igen det där med ögonen som Mimmla skriver. Önskar er en fin o alkoholfri kväll. En dag i taget nu

anonym11208

om det så bara är en banan för tre kronor. Vi köper alltid påse när vi är i matbutiken, inte 17 har man med sig en ryggsäck där man packar varorna. På systembolaget är det annorlunda. Där möter man ofta människor med kontanter och medtagna väskor. Jag brukar notera dessa och tycker att det är så tråkigt att alkohol är ett sådant stort problem, för mig, och för många andra.

Sundare

är en sån med medhavd väska o kontanter, ja alkoholen är ett jätteproblem för många, för samhället, för mig..,

anonym11208

Det gick bra att sova i natt. har ingen alkohol hemma så jag kan helt enkelt inte dricka, vilket känns som en lättnad. Jag tar en dag i taget. För så här kan ja inte ha det, även om det gått bra i perioder. Jag vill inte se ut som en sliten alkolistkärring, vilket jag kommer att göra om jag inte tar tag i detta.

Sundare

Skönt att höra att du har sovit bra och att denna dag blir vit. Känner exakt som du när det gäller "slitenheten" Vill INTE!

anonym11208

Skönt att vakna upp och inte känna dödsmaken i munnen. Åkte till en vän och fikade och när jag tog bilen behövde jag inte fundera på när senaste glaset var. Gick och tränade, och nu bakar jag. Jag längtar till i morgon, då ska jag riktigt känna efter hur det känns i kroppen och själen. Nu är det dags att ändra vanorna, för det har blivit för mycket de senaste veckorna. Trevlig söndag alla fina på forumet. Vi höres!!