Jag startar en ny tråd eftersom jag tycker min tidigare har lite fel rubrik. Jag har druckit alldeles för mycket och för ofta. När jag var yngre var det på fester och på krogen, på äldre dagar har det blivit hemma, ensam. Jag började på riktigt försöka dra ner på mitt drickande, dvs främst drickandet i soffan, hemma själv, i oktober, Det har gått helt okej, även om jag definitivt skulle behöva minska ännu mer. Att helt sluta dricka finns inte i min värld, jag ska dra ner på det. Det är mitt mål. Det är ju bara det att jag tycker det är så himla trevligt och avslappnande att ta ett glas vin i soffan, eller ett, det blir aldrig ett glas, det brukar bli tre. Jag är rätt ensam, jag lever själv, visst vänner, men det är ju inte så att vi ses så ofta och när vi ses så dricker vi mest, det är ju socialt.

anonym11208

Svårast är mellan 7 och 8 på kvällen, för det är ju faktiskt då det är som godast med ett glas vin, så är det ju :-) Det där vinet efter jobbet. Det är min stora last. Och jag ska inte sluta med det, men jag måste dra ner på det, man måste kunna sitta i soffan utan att dricka. Och vet ni? Jag längtar till i morgon bitti, då jag vaknar och känner mig nöjd över mig själv. Hoppas jag kan sova i natt, men oavsett så är jag nykter och det känns skönt att inte lukta gammal fylla. Jag måste hänga här mer, särskilt när jag känner mig svag för A.

Sundare

till kloka val. Lyckades själv mindre bra igår men har bestämt mig för EN sak - oavsett hur det går så ska jag hålla mig kvar här inne denna gång. Jag leker också som du med tanken på att kunna dra ner, inte sluta helt men minska. Men när jag rannsakar mig själv tvivlar jag på att jag kan det. Vad tänker du? Kan jag som alkoholist någonsin nå ett kontrollerat drickande?

anonym11208

Jag tror att det är svårt att dricka "normalt" igen, men alla människor är olika och jag tror att jag fixar det, med vilja. Se till att vara här inne på forumet och tänk att det idag är det en ny dag, vi kör väl en vit tisdag?! Det tycker jag!!

Sundare

Ja, det ska bli en vit tisdag. Ska upp tidigt till jobbet imorgon så det hjälper till. Jag ska absolut hålla tag i forumet, jag tycker det hjälper mig även om jag föll igår. Jag behöver någonstans att vara helt ärlig med denna kamp som jag annars strider i största ensamhet.

Gunda

Jag vill ju också kunna dricka "normalt" inte släppa helt. Vet inte om jag kan klara det, men jag ska ändå försöka.
Men just nu är det vit tisdag jag ska ha.
Vi peppar och hjälper varandra i detta både Skamsen och Vinärgott

Känner igen det där med att man börjar se sliten ut... jag höll upp fyra dagar helt med alkohol och blev riktigt förvånad hur snabbt mitt utseende ändrades.. hyn fick lyster.. ögonen pigga efter djup alkoholfri sömn.. underbar känsla.. men så hamnar man där igen.. och vips så är man tillbaka och ser sliten ut.. tänker på den " rena" känslan varje gång jag blir sugen på vin numera.. det hjälper jättemycket..

Alkohol bryter ner muskler snabbt.
Därav funkar träning och alkohol inte speciellt bra
Musklerna bryts även ner i ansiktet.

Under två år när jag inte drack en droppe, såg jag ca 10-15 år yngre ut än perioden innan när jag drack.

Gunda

Härligt att du kunde gå förbi!! Även för mig blir det en vit dag!

Jag vågar inte ens gå förbi. Inte ännu.
Jag går omvägar, rädd att min inre berusningsröst ska börja viska i mitt huvud.

Just nu tycker jag det ligger i systembolag i varje hörn.
Just idag var jag stark nog att ta bra beslut.
Att gå mina omvägar ....

anonym11208

Nu har jag inte druckit en droppe sedan i fredags. Jag mår så mycket bättre, känner mig lugnare och det har inte varit jobbigt att på kvällarna vara utan mitt vin, förutom de två första kvällarna. Det känns så skönt att vara på jobbet och känna mig "som alla andra", pigg och fräsch. I morgon är det fredag och då ska jag dricka lite vin, men jag ska köpa mig en liten flaska. Mitt mål är att kunna dricka vin ibland, men inte varje dag.

Gunda

Härligt att höra att du mår bra och härligt med dag 6. Känner också att det blir bättre och bättre
i både kroppen och huvudet.
Vi får många vinster av att sluta med varje dags drickandet.
En ny dag och nya möjligheter.

anonym11208

Det hade varit gott med ett glas vin tänkte jag. Ska jag åka till systembolaget? Men så kom jag och tänka på min spegelbild i morse, jag såg så mycket piggare ut, så jag avstod från att gå till systembolaget. I morgon är det fredag och då tänker jag "tillåta" mig att dricka, men måttligt.

Gunda

Nu tar vi en vit dag och jag vill ha en vit vecka. Jag tänker sträva efter det.
Kram