Ja, jag skrev här första gången i mars 2015, var nykter några dagar och föll sen igenom.
Något hände som fick mig att tappa balansen.
Nu har livet lugnat sig, barn som flyttat hem och bort har nu flyttat mer permanent och det här lugnet som jag inte haft på 25 år är min räddning.
Men det jag vill berätta om är hur jag tänkt och gjort den här gången.
Jag har noga analyserat mitt drickande, försökt komma på om jag har ett fysiskt beroende eller om det är beteendet, vanan som är det svåraste. Jag har druckit varenda dag i flera år, minst en flaska vin, varit nöjd om det stannat vid en flaska.
Har också tänkt mycket på vad jag ska ersätta alkoholen med.
Plötsligt en kväll när jag var på resa så insåg jag att den annorlunda situationen gjort att jag helt "glömde" bort suget efter alkohol.
För mig är det beteendestyrt, en vana.
Jag bestämde mig för en vit månad i januari.
Har som sagt inte ens haft en vit dag på säkert 7-8 år.
Gick runt på ica och tänkte "du får äta och dricka allt du vill utom alkohol", det blev lite som att vara barn i godisbutiken. Köpte massor av goda juicer, smoothies, läsk ja allt. Gott bröd, godis, snacks, frukt osv. Jag laddade totalt.
Mina underbara kvällar i favoritfåtöljen med tända ljus, nåt bra på play, ipaden i knät och....det där goda vinet i glaset bredvid...njutning.
Hällde upp tre olika glas med ramlösa, fruktjuice, smoothie.
Jag drack och drack och drack, gick på toa, drack mer.
Och det funkade, det gjorde faktiskt det.
Suget efter nåt gott stillades, kvällarna var ju mysiga ändå.
Jag äter massor av godis, särskilt sånt som skulle smaka direkt äckligt ihop med vin, syrligt, surt, salt lakrits osv. Lagar stark mat så att vatten är godast till osv. Och förstås så har jag inget vin hemma.

Klok.kvinna

Sen stänger systemet.
Blev som sagt ett glas eller exakt 20 cl cava igår när särbon oväntat hade köpt en liten flaska till mig.
Det blir så svårt, han ville överraska lite, göra något gulligt, hade köpt rosor också. Jag ville inte tacka nej, ville vara glad, tacksam.
Hab är själv nykter alkoholist sen många år, vår relation är ungefär 1,5 år, han berättade för mig efter ett år. Innan dess hade han bara sagt att han inte drack pga sin träning (han är långdistansare) och jag har bara tyckt det varit helt normalt. Aldrig trugat aldrig ifrågasatt. Det har ju också hjälpt mig att hålla tillbaka när vi varit tillsammans. Visst har jag gömt vin i badrummet osv och druckit mer än jag visat honom men ändå inte alls i nivå med vad jag brukar dricka när jag är ensam.
Han har alltså inte allt sett igenom mig, inte misstänkt att jag har problem och jag vill inte berätta, jag vill få ordning på egen hand, vill inte att andra ska veta, bevaka mig, då vet jag att min personlighet slår bakut. Jag måste göra detta bara av egen vilja.
Nåja, jag smuttade mig igenom middagen, drack mest mineralvatten. Drack halva flaska, 10 cl till hela middagen. Sen sög det till lite och jag fyllde på och drack resten under kvällen. Men ändå, inget sug efter det, flaskan var slut, punkt.
Det som känns lurigt nu är att jag tror att jag kan dricka så där fint och kontrollerat nu och därför skulle kunna gå och köpa en flaska till kvällen.
Men jag har lärt mig av att läsa här, det är lätt att bli övermodig.
Så jag ska inte gå och handla.
Därför jag sitter här nu och låter tiden rinna ut.
Tillbaka till mineralvattenlandet.

Känner igen det där i att man inte vill att andra ska börja kontrollera för att man på sätt och vis då också blir som en trotsig tonåring.
Och jag tycker ju inte att det är nån katastrof att du drack flaskan. Det är vad du gör nu som är viktigt och det har du ju förstått.
Vinet till maten är helt enkelt inte värt de problem det för med sig. Inte för mig i alla fall.

Klok.kvinna

Precis, nån trotsig tonåring vill man ju inte bli.
Nu är det bara minuter kvar och jag har klarat det.
Hade ytterligare en bortförklaring på lut för att gå och köpa en flaska eller två.
Har bjudit barn med respektive på middag i morgon och tidigare hade det varit helt självklart att bjuda på vin till maten men nu, nej handlar inte och tar risken.
Tänker istället ringa i morgon och säga att jag inte har något vin hemma men vill man ha det så går det utmärkt att ta med.
Tror inte att de gör det, jag har pratat högt om att jag nu är inne på min andra vita månad, de har varit här många kvällar och sett att det stämmer. De som vant sig vid att se ett vinglas stå framme nästan jämt....lite ångest i att skriva det men skönt att få visa upp en annan sida.
Så, prick nu stängde systemet.
Och när jag räknar efter hur många flaskor jag sparat/skonat mig från nu så är ju den där lilla skvätten igår helt försumbar....

Klok.kvinna

Ena barnet tog med sig en flaska vin till middagen. Återigen detta snälla gulliga, en väldigt fin flaska. Men vi var fyra som delade så det blev ju bara ett drygt glas var. Men kände suget. Hur mysigt det hade varit med ett glas till sen när de åkte hem. Men jag har inget hemma så nu har jag varvat ner med mineralvatten en timme. Känt suget sakta klinga av. Så jag ser det inte som ett misslyckande utan som en prövning, ett test där jag ser var jag befinner mig. Definitivt inte i något kontrolldrickandeland. Så det är bara att fortsätta kämpa. Veckan som kommer blir svår med 2-dagars konferens, middagar, vin....

Klok.kvinna

Hade tänkt ringa hotellet, be dem plocka bort ev minibar. Glömde bort det och nu har jag checkat in och det finns vin här i rummet...
Men jag ska klara det.
Tittar på tv om en kvinna som har en hjärntumör och tänker att mitt alkoholproblem kan jag påverka själv, det kan inte hon.
Jag kan påverka mitt eget liv, min hälsa.
Jag väljer själv och jag väljer livet !

Klok.kvinna

Borstat tänderna, ska sova nu. Vinet står kvar och jag har klarat en prövning.
Såå nöjd och glad för det.
Godnatt.

Klok.kvinna

Var det middag med kollegor, tänkte avstå helt men gled med i gruppgemenskapen och tog ett glas till middagen. Fick anstränga mig för att inte dricka för fort, för att inte vilja beställa fler glas men det gick. Tillbaka på hotellet hade det varit så enkelt att hänga på andra till baren, dricka mer vin, men nej jag gick till rummet och drack ingenting från minibaren. Mådde bra och var lugn.

Klok.kvinna

Inget magplask, köpte en flaska, tog ett glas, tog två men nu känns det mest jobbigt att inte vara nykter. Skickade dessutom ett dumt sms (herregud redan efter två glas...) så särbon ringde och var arg. Kunde inte prata med honom, kände att jag inte fick ordning i huvudet, ville bara avsluta samtalet. Han blev argare och jag bara hatade att jag inte var nykter så jag hade kunnat prata ordentligt. Nu ska jag inte dricka mer ikväll. Halva flaskan kvar.

Klok.kvinna

Har druckit vatten nu i två timmar, börjar känna mig klar i huvudet igen och det är då himla skönt. Men det är ju just det här som jag tyckt varit så konstigt, som gjort att jag inte begripit mitt eget missbruk.
Jag tycker inte om att vara berusad men jag har älskat att dricka vin.
Det första glaset är ju gudomligt gott, det andra smakar också bra. Efter det vet jag inte, minns inte, jag bara fortsätter dricka helt obegripligt. Två glas sen rann det bara helt okontrollerat iväg. Jag brukade springa upp och ner ur soffan, tanka nytt i boxen. Nu gick jag över till vatten istället.
Jag har brutit en vana som jag trodde jag satt fast i som cement.
Nu är jag väl medveten om mekanismer som spelar in, jag har läst mycket här, tror inte jag är så annorlunda.
Det kanske inte alls fungerar. Jag kanske faller tillbaka.
Ok men då slutar jag igen.
Nu vet jag att jag kan sluta, nu vet jag att jag kan vara nykter i dagar, veckor.
För 2 månader sen var det så illa att jag sköt upp en operation för att jag då skulle vara tvungen att vara utan alkohol i tre dagar. Det fanns inte en chans att jag skulle klara det. Jag har haft 3-4 vita dagar de senaste 7-8 åren.

Hmmmm Ja du vi är lika på det sättet du och jag. Gillar inte att känna oss onyktra. Ja, trots det har jag gång på gång slutat där, i just ett missbruk.
Vi är ändå otroligt många som gjort det du skriver nu. Trott oss vara mogna för en förändrat förhållningssätt och dryckessätt efter 2 nyktra månader. Jajamän, då har man visat att man kan och första gången man dricker funkar bra, kanske andra och tredje också... Kanske till 20 gången. Men sen har vi hamnat på ruta 1 eller ruta minus 1 fortare än vi anat.
Du köpte 1 flaska vin, men ville bara ha två glas... Det finns småflaskor. Det är ibland extra svårt att lägga av också. Går jättelätt ibland, men ibland inte. Så det är inte bara att sluta om strategin misslyckats och du halkar tillbaka i samma mönster.
Du har heller inte reflekterat över varför du valde vin igår, i allafall inte här i forumet. Vad var det som var så viktigt om det inte var berusningen?
Jag dricker a-fritt. Får känslan av avslappning eftersom mycket sitter i psyke och beteendemönster. Absolut inte lika gott och inte lika avslappnande, men det är inte så gott när man gått överstyr med drickandet heller. Och det är skönt att hitta sig själv nykter i soffan. Det kanske är en väg för dig också som inte heller gillar att vara full.

Maharion

Kom igen, det svider med magplask, men upp ur spat nu, tror att du vet att det här tar tid, mycket längre tid än vad vi själva vill erkänna och tro ibland. Jag tänker mig, att hålla sig nykter det var den enkla biten och det vet vi att det gjorde ont och var jobbigt. Du har nu gett dig in på det svåraste av alla konster nu, att dricka ansvarsfullt. Just det där att sippa på ett glas och sen inte ta ett till, kan vara bra för en lång tid framåt, säkerställa att en inte blir berusad, hålla sig till a-fritt glas två och resten av kvällen. År är vad jag tror att det tar att ändra vanor och belöningssystem, inte två månader eller tre.

Du reflekterar, det tror jag är en nödvändig egenskap att dricka ansvarsfullt, du tänker på alkohol som din enda lättnad idag. Då är det väl dags igen för en vit period? Tänker mig det är en bra strategi för mig själv. Om jag känner så, så tar jag en vit månad till. Tills min hjärna inte längre suktar efter A som lösning även fast jag dagen innan har tagit ett gals.

Sjukt bra jobbat att stoppa dig själv och dricka vatten! Du kan det här, eller? Höll du dig till din egen plan och strategi?

Kram!

Det blir en vana att inte använda a för uppnå lättnad. Lättnaden kommer ändå. Men just nu krävs styrka, styrka och ett val. Du klarar det!

Klok.kvinna

Hade redan druckit 11/2 flaska när jag skrev det där igår kväll. Och det var liksom avsikten. Jag åkte medvetet och köpte två flaskor, en vit och en röd, jag skulle dricka. Jag hade bestämt det. Jag stod inte ut med mitt skitliv igår, så kände jag det.
Det går bra att avstå när livet är ok, igår var det inte det. Det var flera saker tillsammans som skickade ner mig i en ångestgrop jag inte kom upp ur.
Jag ville fly, det var poängen.
Så det är ju all skit som måste bort, det är ju där det stora arbetet ligger.
Jobbet är ett tungt bekymmer och väldigt svårt att ändra på.
och väldigt mycket mer elände som jag inte berättar om här.
Tack för stöd.
Måste bli en vit period igen nu. Jag räknar de flaskor jag inte dricker. Trots gårdagens magplask är det ändå minst 75 flaskor som jag INTE druckit under 2016.

Levande

Känner igen mig i det du skriver att stänga ner och bara få fly in i dimman, slippa vara med en stund.
Hoppas verkligen du mår bättre idag och helt rätt att räkna de flaskor du inte druckit.
Så många kramar till dig

Maharion

Du här lärt dig en gång att hitta styrkan, du har bevisat för dig själv att du kan! Du har gjort upp med din längtan minst 75 gånger och vunnit. Du vet, som du själv skriver att du kan vara nykter i dagar, i veckor. Hoppas att du kan hitta igen din styrka och känna dig stolt över den. Sträck på dig och visa vem som bestämmer över ditt liv!

Jag ser på förmågan att klara av att sluta, bryta en vana, som ett inre ledarskap som vi övar på och tränar. Att leda oss själva, genom att utforma mål, reflektera över styrkor och svagheter för att uppnå det. Använda styrkorna till vår fördel och runda svagheterna. Ledarskapet hjälper oss att ändra vårt beteende mot oss själva och våran omgivning för att nå våra tänkta mål. När vi lyckas så firar vi och tränar på det nya beteendet genom att fortsätta att öva om och om igen och till slut definierar det oss själva. När vi gör misstag, lär vi oss och börjar om med ny kunskap hur vi kan förbättra oss. Vad som än händer så tränar vi ledaren inom oss att bli lite klokare varje dag. Det här kan du säkert, men jag brukar upprepa det för mig själv, det självklara kan behöva nötas in.

Genom att jobba med att ändra på ditt förhållande till alkohol visar du på att du har förmågan att leda dig själv till en förändring som du önskar. Vem vet, din träning av din egen ledarskapsförmåga, som du mer eller mindre medvetet gör, kanske är den förmåga och styrka som du får på köpet för att kunna ändra på andra vanor i livet som du själv inte trivs med.

Var fortsatt stolt nu för dina styrkor och se magplasken som en ny källa till kunskap, magplasket kanske var oundvikligt i den känsla du hade för stunden, det kanske var värt det? Om inte, vad gör du för att stå ut nästa gång, vad har du för styrkor och hur rundar du dina svagheter.. Vet att du kan, du har gjort det mer eller mindre minst 75 gånger.

Kram.

Klok.kvinna

För väldigt bra stöd.
Träffat god vän ikväll som jag alltid brukar ta ett glas med. Men det blev ramlösa.
På vägen hem började min hjärna resonera lite med sig själv om att jag lika gärna kunde dricka upp vinet som var kvar så jag blev av med det. Men den gick jag inte på. Gick in på ica och köpte några olika smoothies.
Så nu sätter vi upp ännu en odrucken flaska på listan :-)

Sundare

Så bra jobbat! 75+1 gång har du givit dig själv något väldigt bra. Är imponerad och tar intryck!
Heja dej du kloka kvinna!

Jag tycker absolut att du ska räkna de odruckna flaskorna. De är väldigt viktiga och något att vara stolt över. Att starta om en ny nykter period direkt är perfekt. Sen funderar jag, (mest utifrån att det låter så likt mina egna inre resonemang) om du hade börjat din förhandling och dina dryckesplaner redan i #51. Å jag undrar också om skitlivet blev bättre?
Jag känner igen mig i så mycket av dina resonemang och dina tankar, men hade kanske sjunkit lite längre ner än du när jag la av sist. Nu känns det snarare så som att det är nödvändigt att avstå när livet inte är bra.
Förlåt dig själv för magplasket, men ta tillfället i akt och lär dig om dina triggers och beteenden.

Klok.kvinna

Bra så.
Vet nu att jag inte kan ha vin hemma om suget sätter in.
Kämpar vidare.