Ja, jag skrev här första gången i mars 2015, var nykter några dagar och föll sen igenom.
Något hände som fick mig att tappa balansen.
Nu har livet lugnat sig, barn som flyttat hem och bort har nu flyttat mer permanent och det här lugnet som jag inte haft på 25 år är min räddning.
Men det jag vill berätta om är hur jag tänkt och gjort den här gången.
Jag har noga analyserat mitt drickande, försökt komma på om jag har ett fysiskt beroende eller om det är beteendet, vanan som är det svåraste. Jag har druckit varenda dag i flera år, minst en flaska vin, varit nöjd om det stannat vid en flaska.
Har också tänkt mycket på vad jag ska ersätta alkoholen med.
Plötsligt en kväll när jag var på resa så insåg jag att den annorlunda situationen gjort att jag helt "glömde" bort suget efter alkohol.
För mig är det beteendestyrt, en vana.
Jag bestämde mig för en vit månad i januari.
Har som sagt inte ens haft en vit dag på säkert 7-8 år.
Gick runt på ica och tänkte "du får äta och dricka allt du vill utom alkohol", det blev lite som att vara barn i godisbutiken. Köpte massor av goda juicer, smoothies, läsk ja allt. Gott bröd, godis, snacks, frukt osv. Jag laddade totalt.
Mina underbara kvällar i favoritfåtöljen med tända ljus, nåt bra på play, ipaden i knät och....det där goda vinet i glaset bredvid...njutning.
Hällde upp tre olika glas med ramlösa, fruktjuice, smoothie.
Jag drack och drack och drack, gick på toa, drack mer.
Och det funkade, det gjorde faktiskt det.
Suget efter nåt gott stillades, kvällarna var ju mysiga ändå.
Jag äter massor av godis, särskilt sånt som skulle smaka direkt äckligt ihop med vin, syrligt, surt, salt lakrits osv. Lagar stark mat så att vatten är godast till osv. Och förstås så har jag inget vin hemma.

Klok.kvinna

Köpte en flaska vanligt och tre utan, känns som en hyfsad ekvation.
Tomhet och sorgliga tankar gör ju att suget efter vindimman är stort. Funkar hyfsat bra att späda ut med det alkoholfria faktiskt.

Klok.kvinna

Fre-lör-sön totalt två flaskor vin. Mer än vad jag tänkt och hoppats på. Stoppade efter halv flaska i fredags, drack sen alkoholfritt. Köpte ny flaska på lördagen, det borde jag inte ha gjort utan helt följt planen om en halv på fredag och en halv på lördag. Fanns planer att gå bort på middag där jag då skulle haft med flaskan. Backade ur i sista stund. Drack mer än en halv flaska men drack ändå inte allt jag hade. För mig är det en framgång i sig att jag lyckas hejda mig. Att jag inte bara fortsätter. I lördags blev det mängdmässigt nästan en hel flaska men det var från ca 17 till 22, sen drack jag bara alkoholfritt. Jag drack alltså inte ens ett litet glas i timmen, kände mig nästan nykter. Igår kväll drack jag tills det var slut i flaskan, det var lite mer än en halv flaska. Då kände jag att jag inte kunde låta bli så länge det fanns.
Varför är jag inte helt vit då ?
För att jag just nu bara inte har den kraften.
Dricker en bråkdel av mitt tidigare intag och försöker vara snäll mot mig själv. Klappar mig själv på kinden och säger "det är bra gumman, det är bra"
Det är en väldig massa flaskor som jag INTE dricker.

Klok.kvinna

Hade jag igår tillsammans med min dotter. Vi åt mat, pratade och pratade om liv och framtid. Vi drack en massa mineralvatten och det fanns inte en tanke på alkohol hos mig. Jag var så innerligt glad över att jag kunde vara verkligt närvarande i samtalet. Att få vara i nuet, kunna lita på mina egna tankar, komma ihåg dagen efter.
Så lycklig över det.

Klok.kvinna

Wow har hittat flera jag gillar. Kanske inte är ok att skriva namn här eftersom många har liknande namn som de med alkohol i.
Har testat några olika och bl a hittat ett rosevin som jag verkligen gillade och ett vitt vin som jag druckit av ikväll till lax. Trodde aldrig det skulle vara något för mig, verkligen inte, glad att jag testade. Det enda som stör mig är att jag tycker de är fånigt dyra, borde vara subventionerade av alkoholpolitiska skäl !

LenaNyman

Ett rosévin jag gillar - det bästa rosévinet i mitt tycke, faktiskt - är Periquita. Inte så blaskigt och med en viss vuxensmak.

Du får jätte gärna skriva i min tråd vilka alkoholfria alternativ du hittat, är på jakt efter ett gott alkoholfritt vin. Testat mig igenom alla röda, men inga håller måttet riktigt.
Jag har istället hittat gingerbeer, väldigt gott om man gillar ingefära (smakar inte öl).
Ett tips :)
Kram!

Flinga

Jättegott alternativ till A.
Finns i hälsokost butiker i flera olika smaker. Den godaste i mitt tycke är äpple/ingefära.
Lär vara väldigt nyttigt dessutom.

Klok.kvinna

Bjöd hem en god vän på middag igår. Vin ingår i det konceptet.
Köpte två flaskor eftersom jag vet att en skulle verkat oerhört snålt.
Märkte direkt att något bra faktiskt har hänt med mig själv, med mitt eget drickande. Jag tog det så mycket lugnare än väninnan och när den första flaskan var slut visste jag väldigt väl att hon druckit 2/3 av den. Jag har pratat en del om att jag haft en lång vit period, att jag testat att dricka alkoholfritt vin osv. Jag hällde upp ett glas alkoholfritt rött till mig och frågade om hon ville smaka. Ja sa hon, jag kan smaka lite men samtidigt flackade hennes blick oroligt efter mer alkohol så jag tog fram ytterligare en flaska vanligt vin. Jag hällde upp båda sorterna åt henne och bara alkoholfritt åt mig. Hon smakade pyttelite, gjorde en grimas och drack sen bara vanligt vin. När jag dukade av bordet ser jag att även hennes vattenglas är orört. Vi gör slut på den andra flaskan också, återigen hon 2/3. Sen är mitt vin slut, hade jag haft mer så hade hon druckit mer. Jag känner mig nästan nykter och ser hur berusad hon blivit. Känner hur trist det är att umgås med människor som blir berusade, som tappar kontrollen. Det är ju så meningslöst att prata, det blir bara svammel och dumheter. Så nöjd med min egen måttfullhet, att jag liksom inte ville dricka mer, att jag bromsade in och kände hur skönt det var.

LenaNyman

... när skärpan finns där. Isch, på både gott och ont.

Kul att det just var Periquita du också menade. :)

Ha det gott i dag, du kloka och nöjda kvinna.

Klok.kvinna

Men trenden går helt klart åt rätt håll. Jag har nu tappat räkningen på de flaskor jag alltså inte druckit i år men kan nog räkna ut om jag vill. Om jag hade druckit som vanligt hade det nu varit ganska exakt 100 flaskor så jag har lätt sparat in runt 95 flaskor. Bra att påminna sig det en dag som denna.
En bakfull dålig dag.
Drack en flaska vin igår. Det var så att jag bara bestämde mig för det redan på dagen. Jag hade lust, jag ville, inte för att livet var skit utan faktiskt mer av lust. Drack en flaska på knappt fem timmar, alltså ungefär ett glas i timmen, kände mig bara lätt påverkad, inte ens onykter. Sov uselt, svettades, vaknade. Och så hela dagen bakfull, detta så värdelösa tillstånd. Detta slöseri med liv. Så jag tål nog en flaska mycket sämre nu än förr eller så har jag bara vant mig vid att må så mycket bättre.
Men jag har ingen som helst lust att dricka idag.
Det är bra.
Snart ska jag åka till ett muslimskt land med minimal tillgång till alkohol.
Jag och min nyktra man i ett land där alkohol inte är normen.
Det ska bli otroligt skönt.

Klok.kvinna

Det svajar i mitt liv. Ser liksom ingen anledning att vara nykter.

Maharion

Vet inte vad dina skäl är men ibland käns det som skit samma, varför orka kämpa! Föröker påmina mig om att det inte blir bättre med A, att det blir än värre att göra något åt skiten som tynger en dagen efter.

Jag vill att du ska må bra. Jag vill att du ska lyckas. Önskar du finner styrka att ta dig till nästa dag och där hitta något att greppa som gör det värt att vara nykter, om inte, kämpa en dag till. Vissa dagar känns det som att det inte är värt det, kanske det är då som vi som mest behöver ta hand om oss själva och komma vidare.

Kram!

Klok.kvinna

Ja meningslösheten är värsta boven.
De där dagarna när inget hjälper, inget känns bra, livet är inte värt något, ja så kan jag känna ibland.
Då blir vinet så otroligt lockande.
Men idag, bakfull igen. Drack inte ens en hel flaska igår, somnade 22 och sov i nio timmar och mår forftfarande dåligt.
Men det är ju bra att jag tål mindre nu, känns sunt.
Har varit många ledsamheter ett tag nu och jag vet att inget blir bättre med vinet men man suddar ju de skarpa kanterna lite.

Klok.kvinna

Tror kanske inte att det är så bra för mig.
Jag bryter inte vanan helt, dvs jag gör som jag alltid gjort men det är vin utan alkohol. Allt är lika, glaset på badkarskanten, glaset bredvid soffan osv. Plötsligt häller jag i vin med alkohol istället.
Kändes som om skillnaden var större, mer påtaglig, sundare, när jag hade helt andra glas med juice, vatten osv.
Nu "slaskar" jag ju runt med vin hela tiden om än oftast utan alkohol.
Tror det vore bättre för mig att sluta gå in på systemet, bryta den vanan helt.

Suss73

Ja det tror jag
Fast jag tycker inte det är gott heller, så lätt för mig att säga. Jag dricker massa pepsi max. Och kaffe. Skulle gärna bli te fanatiker. Gå inte in på systemet. Jag har varit utbränd. Kunde i början inte gå förbi jobbet utan att få ångest. Nu kan jag det, fast det känns varje gång. Gå förbi. Gå inte in. Heja dig!

Klok.kvinna

Ja jag tror du har rätt. Låt bli Systemet, bli inte påmind. Sudda bort alkoholen.
Började prenumerera på SvD igen efter ett uppehåll men ska avsluta och skriva varför.
Det är vinannonser på varannan sida, helt galet.

Klok.kvinna

Eller nåja nästan helt alkofritt arabland. Finns bara alkohol på enstaka hotell så normen är ju alkofritt. Vilken gudomlig skillnad att vara på en plats där alla dricker vatten och juice till maten, finns inget vin att snegla på i menyn. Det är så grymt befriande att jag nästan blev religiös.
Tyvärr flög vi businessclass (ja ja jag vet det är inte alls synd om mig och nej jag kunde liksom inte välja bort det) där absolut all möjlig alkohol är fri (trots arabiskt flygbolag) äkta champagne, viner i 300 kronorsklassen osv. Och nej så stark är inte min motståndskraft. Så det blev vin och champagne både dit och hem men därnere totalt 3 glas vin på en vecka. Mindre än jag normalt druckit på en kväll. Och den stora vinsten är förstås att jag lär mig att det går bra ändå, att jag inte alls är sugen på vin när det inte är en option helt enkelt. Druckit massor av supergoda fruktjuicer och fått inspiration. Känt mig otroligt pigg och fräsch. Ser på fb hur mycket alla andra druckit under påsken och känner mig glad och lycklig över min egen måttfullhet.

Hemskt egentligen detta med 1:a klass. Du är ju inte den första som faller dit härinne. Det finns ju då både en tillfredsställelse i alkoholen och en tillfredsställelse i att få något dyrt gratis. Fullt mänskligt och eg fullständigt förkastligt från bolagens sida. Tror det är för många som är som vi, el som blir som vi - beroende. Och det är svårt att kontrollera beroendet har jag märkt. Tre glas är lite, låt det fortsätta så.