Jag vrålar. Gud, kan man inte bara få dö någon gång. Jag är less.
Gud säger: "Ja, du ska få dö någon gång."
Men för fan, får jag lov att gå av skiftet nu i eftermiddag?

Jag fattar inte varför jag föddes och jag är trött på att plågas. Och jag super till mig en stunds vila.

LenaNyman

Läste ditt senaste inlägg precis innan jag loggade ut. Du fångade precis min känsla också. Jag tycker det svåraste såna här gånger är att ha lite is i magen, att veta med sig innerst inne att även denna sinnesstämning kommer att passera. Tror jag ska testa den här PAUS-metoden som Fenix tipsade om för ett tag sen. Påtala (vad känner jag), acceptera (det är som det är), uppmärksamma (hur känns det här) och släpp taget.

Eller så låter jag bara tårarna rinna. Det kanske bara är så det är just i dag.

Kram!

Vändningen

.... att bara få öppna den ventilen också. Släppa ut sådana känslor. Det är ok att gråta och dra täcket över huvudet ibland, kan mer kännas förlösande efteråt. Som en ny människa.
Mitt sovrum är inrett lite för mörkt, med svart panelvägg och svart gardin. Jag ska transformera det till lila nu. Inte tjejlila som är rosa/vinrödaktigt, utan killila. Mera blå ton. Lila är jag och lila får symbolisera en nystart.

HelenaN

Just ja, PAUS, det verkar ju jättebra! Såg också tipset och sparade filmen som en favorit. Tack för att du påminde om den!

Eller något liknande, sa en vän till mig ofta när jag gick igenom en tuff skilsmässa för några år sedan. Allt passerar, på portugisiska (?). Detta har fastnat hos mig o jag använder det ofta. Allt passerar...det som är tufft just nu kommer inte alltid vara det.

Fina LenaNyman,

Det är sorgliga och tunga känslor som du har kring din mor. Det är jobbigt att sakna. Du kanske ska bereda dig på att känna mer och mer nu, nu när du inte dövar dig med alkohol längre. Ofta har vi ju druckit för att slippa känna och när vi lägger av med det så kommer känslorna igen. På gott och ont.

Finns med dig i tanken. Stor varm kram

LenaNyman

Hur gick det då på denna klassåterträff? Jotack, riktigt bra. Över förväntan. Jag hamnade med en a-fri Carlsberg bredvid två stycken som skulle dela en flaska vin till maten. Den räckte tre timmar! Och som det luktade (inte gott alls). Nästan lika påträngande som cigarettrök när man inte är beredd. Det var inga konstigheter alls och ingen höjde på nåt ögonbryn inför det faktum att jag sa att jag tagit bilen. Det blev allmänt surr om vad vi gör nuförtiden, bor vi kvar i samma... Ja, ni vet hur det är. Jag är glad att jag var med. Blev förstås sugen när det skulle beställas in våtvaror från allra första början. Greps väl av den där förväntansfulla stämningen, nåt som ligger i luften. Men sen ... oj, man smälter in riktigt bra med en NA-öl.

Tack, fina ni, för kommentarer. Det är så värdefullt. Kram till er alla och ha en riktigt go fredag!

LenaNyman

... där på återträffen när jag reste mig upp för att hälsa på en deltagare som anlänt senare. Och då flög det genom mig där jag stod med nyvunnen balans alla gånger jag försökt skärpa till mig, försökt "föra mig", försökt se inte så jävla packad ut. Alla gånger jag varit rejält på fyllan men ändå på jakt efter mer att dricka.

Sånt är helt fantastiskt skönt att slippa.

LenaNyman

Gillar också det uttrycket. På engelska kan man ju säga "This too shall pass" och det fastnade jag för första gången jag läste det. Toda pasa är kort och ligger gott i munnen, det kanske man kan alternera med. ;)

LenaNyman

Jag har gått genom livet med elefanthud. I dag finns ingen anledning längre att vara utrustad med nåt sånt yttre skydd. Det är läskigt. Man undrar ju förstås hur mycket som ska pocka på ens uppmärksamhet, vad som kommer att dyka upp i rullorna framöver. Det är bara till att ta det coolt, vänta in, vänta ut, acceptera, göra slut.

LenaNyman

Det är midsommar om ett par veckor. En lång drickarhelg av tradition. Vem här har målet att fixa midsommarhelgen nykter? Jag räcker upp en hand och klämmer i med ett rungande "Ja, tack gärna!".

Känns lite nervöst inför midsommar faktiskt. Vi har inte spikat nåt än, men jag vet vilka som brukar höra av sig och hur det brukar bli. Det är drickat, förstås, som är huvudnumret och det lockar inte alls att umgås med dom vanliga prissarna. Skulle vilja hitta på nåt helt annorlunda i år. Nåt uppbyggligt och rogivande.

LenaNyman

Jag tänker vara och kommer att vara nykter i midsommarhelgen. Den helgen kommer jag då att fira både midsommar och tre månader a-fritt. Så gör jag. Alla som vill är varmt välkomna att hänga på!

LenaNyman

Nej, jag vill inte fira midsommar i år med mina vanliga prissar. Det dricks flera dagar på raken. Men det är jag själv som utsett drickat som huvudnummer. Det är jag och ingen annan som tyckt att det här med att festa "lovligt" i dagarna tre eller fyra varit det bästa av allt.

11 veckor a-fri. Det var ett tag sen. Bara detta att slippa komma på att "shit, nu glömde jag börsen hos M" eller mobilen eller nåt annat. Att slippa det där jädrans kaoset. Kontoutdragen är tomma på poster från bolaget och taxi. Men det skönaste av allt är nog att vi har ett annat slags "vi" tillsammans, Lucas och jag, när jag är nykter. Jag försvinner inte in i min värld, som han brukar säga, och jag försvinner inte iväg till nån kompis eller ut på nån pub. Det är Lucas och jag som planerar helgerna nu. Inte alkoholen och jag.

HelenaN

Har lyckats förtränga att den helgen är så nära...
Vill inte alls delta i firande som jag brukar det här året. Föreslog särbon att vi skulle ta med oss tält och sovsäck och ge oss ut på vandring istället, men han verkade inte alls förtjust i den idén tyvärr. Han gillar och ser fram mot midsommarfirandet som det brukar vara, med vänner, mat och dryck till långt in på småtimmarna. Eftersom jag inte vill vandra ensam så är det väl festen jag får rikta in mig på också. Anar att det kommer att bli fler sådana tillfällen framöver, då det som lockar mig inte stämmer med hans önskningar. Kan inte riktigt se vart det kommer att leda framöver.
Din beskrivning av ditt och Lucas nya "vi" låter så fin. Hoppas utvecklingen mellan mig och min käraste kan gå åt det hållet också, men det finns nog en risk att det blir tvärtom.
Men en dag i taget...

FataMorgana

Du ligger ju bra precis en vecka före mig. Jag tänkte ett stopp till midsommar när jag tog beslutet för tio veckor sen. Längre än så orkade jag inte se. Nu ser jag ingen anledning att börja bara för att det är midsommar. Vi firar med släkt och barnbarn så det har inte varit ett fylleslag på många år, men visst dricks det en del. Jag skyller på min medicin än så länge om nån vill truga , men det brukar aldrig vara några problem. Bara jag som saknar OP:n till sillen och sedan x antal vinglas på det. Men det fixar jag. Vill inte att barnbarnen ska se mig påverkad. Den här tiden på året är magisk med sina ljusa nätter och jag vill till fullo njuta av det i år utan dimseende.
Du kommer att fixa det här bra, LN. Du verkar ju ha en mycket vettig person vid din sida också. Det är ovärderligt :).
Kram/ FM

LenaNyman

Med risk för att låta fullständigt kollrig av optimism så är jag mer än lovligt nöjd över dagen så här långt. Jag har fixat med sovrummet ända tills nu. Renbäddat, putsat fönster, dammtorkat, dammsugit ... rubbet. Strukit, fållat och hängt upp mina nya bruna sammetsgardiner (blev inte ett dugg murrigt utan ser riktigt sobert ut), vita pelargoner pryder fönsterbrädan, ett par fårskinnsfällar åkte fram av bara farten, nya överkastet blev pricken över i:et, ja, jag vet, ska sluta nu... ;D

Ja, Helena, det är inte klokt vad tiden går fort. Midsommar i sikte redan. Den här vandringen låter mysig, nåt i den stilen är vad jag också kan tänka mig. Vi får se vad vädret är på för humör. Det gör mig lite beklämd att läsa om din käresta men samtidigt kan man ju förstå honom också, hur han resonerar. Svårt, det där, när man känner att man kanske börjar dra åt lite olika håll.

FM, vi är ju nästan "jämngamla" då. Det har jag inte tänkt på. Kul! Ja, det blir nog annorlunda när barn finns med i firandet. Jag har ju bara bevistat "vuxenpartyn". Du får ha vatten i ditt snapsglas och låta fantasin löpa när det är så dags. ;)
Ja, han är vettig, Lucas. Herregud, när jag tänker på det så blir jag så jäkla tacksam över att han är den han är. Där jag är flötet är han ankaret. Vi har varit ihop i några år nu och han är den första jag kan tänka mig att åldras tillsammans med. Bara jag får nån ordning på drickandet så blir det här nog bra. För som han sa när vi pratade om det: "Nånstans finns ju en gräns". Så sant.

Stingo

Kan endast ses i Sverige :(

Jo, jag kör ännu mindfulness (MBSR) för fullt. Har inte missat mina 30 minuter en endaste dag de senaste veckorna och dessutom kryper teknikerna allt oftare in i normala livssituationer. Upplever att det gör något med mig. Mina relationer till familjen börjar öppnas upp och jag har betydligt lättare att koncentrera mig på jobbet, för att nämna några saker. Och så sköter jag bättre om mig själv.

HelenaN

Sökte på MBSR och hittade ett Palouse 8-veckors program, amerikanskt. Är det det du kör Stingo?
Verkar väldigt ambitiöst upplagt. Och gratis!

LenaNyman

Framför allt väckte det lusten att börja mindfulnessa. Och vad gjorde jag sen, tror du, Stingo? Jo, jag letade upp din excellenta länk om MBSR och har nu läst in mig på hur kursen är upplagd. Alltså, den verkar för bra för att slarvas bort, för bra för att inte ge den ett försök med seriöst menat anslag. Tack, kära Stingo! Känns så gott att det går i den positiva riktning du beskriver. Det är du väl värd.

Vet du LenaNyman, jag ställer mig också i kö för att fira midsommar som a-fri. Förra året var jag så himla nynykter och dödssjuk, så det gick nog av bara farten. Men i år är det lite mer, hur ska jag säga, genomtänkt. Och det ska bli så jäkla skönt! Visserligen kommer samtliga i mitt sällskap vara marinerade framåt lunch (senast), men JAG ska NJUTA av att vara ledig, den somriga känslan som ändå infinner sig även om det är 8 grader och regnar, den goda maten och barnens glädje av att plocka blommor och busa! Sedan ska jag NJUTA av att vakna nykter och pigg på midsommardagen! Hur många promille av Sveriges befolkning kan skryta med det?! ;-)

Hade inte du husvagn? Har för mig att du skrev om det någon gång. Men den kanske står där den står eller hur det nu är. I annat fall - packa in L-mannen och dra iväg till något obefolkat, naturskönt område. Njut av naturen och varandra och ha det bara fint tillsammans!

Tänker på vad du skriver om din och Lukas relation. Det blir faktiskt som att återupptäcka varandra när man börjar hänga nyktra tillsammans på kvällarna. Jag tyckte att det var både jobbigt och spännande samtidigt. Det jag saknade var våra låååånga samtal om allt mellan himmel och jord. MEN jag inser nu att det till 90% var fyllebladder och det kan man leva utan.

Önskar dig en fin dag! KRAMIS