Jag vrålar. Gud, kan man inte bara få dö någon gång. Jag är less.
Gud säger: "Ja, du ska få dö någon gång."
Men för fan, får jag lov att gå av skiftet nu i eftermiddag?

Jag fattar inte varför jag föddes och jag är trött på att plågas. Och jag super till mig en stunds vila.

Lillgrodan

Du är så insiktsfull och stretar på, samtidigt som du inger hopp åt oss andra!
Jag älskar att paddla och brukade kajaka runt en hel del för ett par år sedan.
Har tänkt att försöka ta upp det igen nu till sommaren.
Vi kanske ses på ett spännande farvatten någon gång.
Då ska jag stolt lyfta min paddel och göra honnör!

LenaNyman

Jag har gått omkring och känt mig så eländig och kärlekslös idag. Loggar in här och möts av två underbart fina kommentarer.

Tack, kära Murlan & lill-G.

mod60

Jag hoppas att du känner dig lite gladare idag och att du inte vacklar i din nykterhet när du är lite nere. Det är ett lurigt tillstånd vill jag minnas.

Jag åker också lite upp och ner i humöret. Glad ens stunden och förbannad nästa. Jobbigt men jag skyller på hormonerna, är liksom mitt i den "svajiga" åldern. Nej inte tonåren :)
hoppas helgen blir bra//mod60

Meredith12

Hej Lena,
Vill önska dig en riktigt härlig fredag!
Kram
M

LenaNyman

Så kom den äntligen. Sugvågen. Har undrat när den skulle dyka upp. I dag, visade det sig. Och det är ju inga märkvärdigheter. Man frustar lite extra, slår med framhovarna och gnäggar av sig i kontrollerad trav. Inget sparka bakut och skena iväg i tokgalopp dock. Lugn och fin.

Kom av nån anledning att tänka på några kloka ord av Sören Kierkegaard medan sugvågen drog in, över och sen vidare. "Till eftertanke" - and it goes like this:

Om jag vill lyckas att
föra en människa
mot ett bestämt mål,
måste jag först finna henne
där hon är
och börja just där.
Den som inte kan det, lurar sig själv
när hon tror, att hon kan hjälpa andra.

För att hjälpa någon måste
jag visserligen förstå mer,
än vad hon gör,
men först och främst förstå
vad hon förstår.
Om jag inte kan det,
så hjälper det inte, att jag kan och vet mer.

Vill jag ändå visa, hur mycket jag kan,
beror det på att jag är fåfäng och högmodig
och egentligen vill bli beundrad av den andre
istället för att hjälpa honom.

All äkta hjälpsamhet börjar med ödmjukhet
inför den jag vill hjälpa
och därför måste jag förstå,
att detta med att hjälpa
inte är att vilja härska
utan att vilja tjäna.
Kan jag inte detta
så kan jag heller inte hjälpa någon.

Som sagt, kloka ord, tillämpbara närhelst man har med människosläktet att göra. Ha det gott nu, alla, denna lördag kväll i sena maj.

Stingo

För de orden av Kirkegaard. De kom till hjälp den här morgonen.

Ha en skön söndag.

LenaNyman

Så fint du beskriver det. Ja, i kväll samlas vi kring lägerelden och sjunger tillsammans alla de visor som lockar till tårar och skratt, allt om vartannat. Vi sitter där i armkrok, orädda och trygga med varandra, elden gnistrar och sprakar och vi sjunger fel och falskt och korven på spetten spricker i pur glädje. Så gör vi i kväll. Varje kväll. ♥

LenaNyman

Ja, den säger nåt, denna "Till eftertanke". Precis som det här håldramat i fem akter du bjöd på nyligen. :)

Vi ska snart iväg och fira svärmor på Mors dag. Jag firar min mamma i tysthet med tio nyktra veckor. Tror hon gläds med mig i sin himmel i dag. ♥

Meredith12

Till dig Lena, och orden om att finna en människa där hon är mm är värda att läsa om igen.
Jag mår riktigt bra, och är tacksam för vänner, jobb o nykterhet. Hoppas att du får en solig måndag!
Kram
M

LenaNyman

Och vad är det egentligen med vädret? Solsken, mulet, nederbörd, regnbågar och så fullmåne nu i kväll. Nyckfullt.

Jag är också nyckfull. På hemvägen stannade jag till på Ikea. Köpte gardiner, matta, överkast, kuddöverdrag - och allt går i bruna toner. Jag köper aldrig brunt annars. Men nu måste jag bara förvandla sovrummet till en ... lya? Grotta? Märkligt.

Nu i veckan ska jag ut på lokal med ett gäng gamla kursare från universitetstiden. Kul? Ja. Pirrigt? Oh ja. Men det finns ingen tvekan. Det kommer att bli en ytterst nykter kväll.

Hehe, ja du, Vändningen, när inget annat comes to mind kan man alltid travestera Peter Dalle. ;)

Vändningen

Noterade exakt samma väder, inklusive ett gäng cyklister som såg rustade ut för solsken - vilket de också fick. Efter att ha blivit totalt dränkta. Jag såg dem i en kurva och tänkte att de fick på riktigt kröken spolad. Efter regn kommer dock solsken, så även för dem och de fick en fantastisk regnbåge i sällskap.

Brunt i sovrummet. Låter lite som en björnlya. :)

Blomman

Det sägs att grönt har en lugnande och sövande effekt. Brunt och grönt passar jo ihop :-)

Kram

LenaNyman

Som att jag håller på att inreda en björnlya. Gå i ide i början av juni, tja... Får köra nåt inslag av grönt också då. Brunbjörnsbrunt och mossgrönt sovrum i stället för "vitt och fräscht". :)

LenaNyman

... att ibland saknar jag min mamma så mycket att jag blöder inombords. Hon fattas mig så oerhört och när hon dog tappade jag kompassriktningen. Vi hade det stormigt under mina tonår och även senare, men nånting hände när det stod klart att cancern skulle vinna. Vi blev ett team, ett radarpar, hon var min vän, min gårdag, mina rötter.

Ofta tycker jag mig vara utslängd i universum, som en katt någon kastat upp i luften, i desperat jakt efter fotfäste. Det är vid såna tillfällen tillvaron tappar alla poäng.

Gud, så jag längtar efter henne.

LenaNyman

... så känner jag mig beige. Eller grå. Feeling blue. Kanske är det förkylningen som är på ingående. Hursomhelst har jag nära till tårarna och vill egentligen bara byta huvud med nån som inte tänker så jäkla mycket precis hela tiden.

HelenaN

Har också en låg dag i dag och skulle inte ha något emot ett brungrönmurrigt ide att krypa in och ligga och gråta i...
Kram!