Jag vrålar. Gud, kan man inte bara få dö någon gång. Jag är less.
Gud säger: "Ja, du ska få dö någon gång."
Men för fan, får jag lov att gå av skiftet nu i eftermiddag?

Jag fattar inte varför jag föddes och jag är trött på att plågas. Och jag super till mig en stunds vila.

LenaNyman

Blomman, jag är säker på att du kommer dithän också. Hur man tänker på alkohol, vad man vill uppnå (bli nykter, nyktrare eller bara fortsätta i gamla hjulspår), alla resonemang man för med sig själv, känslorna ... det känns som att allt detta, och mer därtill, är ingredienser i en process som pågår hela tiden. Man befinner sig på en resa, i ett förändringstillstånd. Hela tiden. Ja, så inbillar jag mig att det är.

Och jösses, vad man är otålig ibland! Oj, sån lust man har att inte vara just där man är. Man vill ju ha kommit mycket längre!

Vi får ha tålamod. Kanske ta ett klokt beslut när känslan drar en i en helt annan riktning. Vara sådär vuxen som man inte egentligen har lust med. Acceptera och ha hopp och tillit. Bara stå ut i sin ökentorrhet när det känns så.

Och så har vi hjälp och tröst av varandra här inne på forumet. Det känns fint.

LenaNyman

Drygt en månad har nu passerat sen den där minst sagt snöpliga incidenten på Systembolaget den 21 mars. Inga svårhanterliga sug än så länge. Däremot gör jag på samma sätt som förra gången; tackar nej till fester och går inte ut på krogen. Men å andra sidan fikar och lunchar jag med vänner som aldrig förr.

Tycker livet känns bra just nu. Mellanmjölk är gott.

;)

/Lättmjölksvägraren Lena

mod60

GRATTIS till din månad:)

Tålamod ja ....något så viktigt för oss och samtidigt så svårt för en lite impulsiv personlighet( som jag) MEN man försöker och man har ju definitivt mer tålamod nykter!!
Man kan tåla mer och har mer mod :)

LenaNyman

Precis! Den där fördröjningsmekanismen som möjliggör en stunds eftertanke innan man agerar på känslan - den får vi ta och smörja upp!

:D

LenaNyman

"Obakis" igen.

I går kväll var det jobbigt. Fick en inbjudan till en hastigt arrangerad fest med många sköna människor. Skyllde på begynnande förkylning och tackade nej. Tycker nästan det är jobbigast såna här gånger, när det ramlar in nåt spontant. Man hinner inte förbereda sig mentalt, plötsligt hänger den där stora lockelsen där på ett spö precis framför en och frestar.

I stället firar jag fem veckor idag och uppskattade mycket känslan av att kliva upp i morse och må bra.

/Länge leve Lena! :)

steglitsan

Lena - darling du är on a roll! Grattis till dina fem veckor även om det är helt oväsentligt att räkna dagar. Varje nyktert ögonblick är en seger.

Fattar vad du menar med de spontana händelserna. Det är som att de tar en off guard. Och om jag ska se till mig själv så handlar den känslan om att jag dels har en rädsla för att göra de som bjuder in mig och övriga deltagare besviken/obekväma och dels för att jag ska lockas att ta det första glaset. Jag upplever dock att ju mer man har berättat (utan att gå in på detaljer, men säga att man inte dricker a) så blir man inbjuden på samma premisser som man tackar ja.Då kan människor som inte vill ha en a-fri gäst välja bort att bjuda in och såldes inte bli besviken när man tackar nej till drinken. Och då slipper man uppleva att man måste förklara sig. Vilket man alltid iofs måste göra för det finns alltid frågvisa töntar som inte har vett nog att bara hålla klaffen

Lillgrodan

Lena, du är verkligen så otroligt inspirerande och stark!
Jag vill åxå nå dit du har gjort. Just nu är det en timme i taget. Timmar blir förhoppningsvis till dagar och dagar blir veckor.
Jag kämpar tillsammans med dig och alla andra på forumet.
Det här måste fungera!
Kram /Lillgrodan

FataMorgana

Grattis till dina fem veckor:). Idag har jag verkligen kunnat agera direkt på negativa känslor känner jag. Grr! Måste jobba på det.
En oförberedd inbjudan till fest skapar stress och då är ju det en negativ känsla. Jag skulle förmodligen reagerat likadant. Klokt av dig att tacka nej. Varför utsätta sig i onödan? Kram/ fm

LenaNyman

Tack för alla era uppmuntrande ord. Det känns fint att ni finns på detta forum. ♥

Ny vecka. Jag har lust att ligga kvar i sängen bara och inte behöva möta en människa på hela dagen. Retar redan upp mig inför ett möte vi ska ha nu på förmiddan där han den här "Jo, men det var som ett ärende jag nyss hade..." kommer att närvara. Är man i balans kan man ta sånt folk mycket bättre. Man tar hela livet, inklusive sig själv, mycket bättre.

Ha det gott i dag. Alla vi som har lust att visa nån fingret under dagen räcker upp en hand.

;)

/L

FataMorgana

Flera stycken :)!! Laddar för morgonmöte nu med en stadig frukost och sen lite spackel så ingen ser mina söndergråtna ögon. Ser asiatisk ut. Ha en bra dag du med. Kram /FM

steglitsan

Classic! Jag drog ut på uppstigningen å det längsta i morse men nu är dagen över och trots megahuvudvärk så är jag ändå nöjd med dagen. Nu är det snart helg igen. ho ho ho...
//SL

PS. Räckte upp handen allt vad jag kunde!

LenaNyman

Det tuffar på.

Nu har vi fått hem husvagnen också. Den Lucas fyllde med alla husets alkoholhaltiga drycker i höstas. Jag vet att lagret lastats om till garaget och utöver det finns inget ytterligare att tillägga. I see no evil, hear no evil.

Må oerhört onsdagsgott nu, alla.

Tack för fina ord i min tråd. ♡

Men detsamma gäller även för dig:

Parce que TU le vaux bien ♕

LenaNyman

:D

Tack! Vet du? Jag kom plötsligt på en sak. Kan inte formulera det riktigt, men det har att göra med att acceptera det jag inte kan förändra och att bara inse på djupet att jag är "värd det". Det är en underliggande sanning, en naturkraft, ett faktum. Det bara ÄR så, för oss alla, att vi är värda det. Värdefulla. Vi behöver inte tvivla eller förneka längre. Fan, vad jag svamlar, det här går aldrig vägen... Nåväl.

Jag vill önska alla härinne på forumet en härlig Valborgsafton. Minns inte vad jag gjorde i fjol. I år dyker jag in i denna dag med känslan att det är så himla skönt att fira sista april sprakande nykter. Alltså;

Go for it.
Be it.
Cause we're worth it.

Tror jag fattar. ;-) Men det ÄR extremt viktigt att kunna se och känna att man är värd någonting - det må vara hur klyschigt som helst. Tror att många av oss kämpar med det och därför dövar hålet därinne i bröstkorgen. Att kunna få känna, i alla fall under korta stunder, att man är värd någonting känns ju som när vårsolen plötsligt tittar fram och govärmer våra frusna kroppar.

På tal om svamel...

Önskar dig hur som helst en fin Valborg. Kramis

Lillgrodan

Så otroligt tacksam är jag för dina fina rader i min tråd.
Visste inte hur det här forumet skulle påverka mig till en början. Men jag finner en tröst och en stor motivation av att följa likasinnade i sin kamp.
Att några ord, några uppmuntrade meningar kan få mig att vilja fortsätta vara nykter, det är stort!
Kram LillGrodan

steglitsan

Hallå Nyman,

Har du haft en bra valborg? Vad har du gjort?

Jag har tagit det lugnt. Långa promenader och skött kosten om jag får säga det själv. Förutom i torsdags då jag blev bortbjuden och åt både kött och glass. Gick hur bra som helst (alltså glassen triggade inte igång någon hetsätar orgie) Testade också ginger beer alltså jag testade två klunkar. Eftersom jag alltid hatat öl men ÄLSKAR ingefära. Helt ok men jag höll mig till mitt bubbelvatten.

Ha det gött Nyman, hörs snart!

LenaNyman

Ja, det är stort. Och jag blir varmglad när jag läser dina rader här. Tack, right back at you. :)

LenaNyman

Det blev en lugn Valborg. Lite grilla, lite pula å påta i trädgården, ja, sista april & Co passerade ungefär som en helt vanlig helg. Apropå hetsätarorgie vräkte jag i mig ofattbara mängder snacks och godis, usch, det här kommer att ta en ände med förskräckelse... Men imorrn är det måndag igen.

Aha, du gillar ingefära! När jag är i dom tagen mixar jag hälsodrinkar på ingefära, citron, ingefära, babyspenatblad och banan. Har provat att tugga på en bit ingefära, ungefär som jag föreställer mig att Stingo chiliknaprade när det begav sig, men alltså ... ousch!