Hej,

Jag har druckit allt mer vin sen förr-förra sommaren då dagliga 2-4 glas hade nästlat sig kvar efter semestern. Oftast inte mer än två glas per kväll, å kanske bara fyra dagar i veckan. Men vad jag såg fram emot de där glasen om det var en sån kväll. Å det var ju inte mer än fem minuter innanför dörren innan rödvinet var upphällt bredvid något enkelt att äta.

Det har varit lite turer fram o tillbaka om det verkligen var så farligt. Min terapeut tyckte inte att det var så farliga mängder.

Så tidigt i år var det en läkare som reagerade. Då låg nog veckodosen på 2 flaskor i veckan. Fick Antabus, och uppmaning att tala med beroendeterapeut. Tog Antabus, blev en vit månad. Fick för mig att jag fick lite ont i magen av Antabus, och slutade. (Beroendeterapeuten tyckte inte jag behövde dem, att gå dit alltså men att jag skulle vara försiktigt, riskbruk. )

Sen började jag dricka vin igen, hade lite nya regler jag försökte med, inga boxar, inga vardagar.
Men vinet var fortsatt gott, och de två glasen blev tre. Nån gång fyra. Och till slut avstod jag aldrig, om det bara fanns hemma. På helgen kunde jag till och med dricka på förmiddagen.
Och segheten gjorde att allt blev jobbigare att göra. Ärenden, träning,

Så jag mår nog bättre utan vin, eller behöver ett långt vitt uppehåll. Går på Antabus igen. Nu är det dag fem och jag känner mig piggare o gladare, och saknar samtidigt vinet. Om jag inte klarar att sluta/minska själv måste jag ju gå på behandling, jobbigt!

Heja alla som vill sluta, kämpa på. Jag kämpar på på mitt lilla håll! Kram

Meredith12

Igår föll jag för frestelsen o köpte två flaskor vin. För helgen tänkte jag. Det var inte ens gott, o kände mig varken avslappnad eller berusad.
Drack ändå sammanlagt sex glas i två omgångar, men det var en solklar besvikelse i effekt. Lite trött bör jag ändå ha blivit av det men känner bara besvikelse å avsmak, och samtidigt
glädje över att medicinen jag äter funkar. Om det är som jag tror nu, att jag inte kommer vilja dricka alkohol mer så är det ju jättebra.naltrexone heter den
I övrigt har jag lätt huvudvärk o yrsel. Hällde äcklad ut fyra glasen som var kvar av flaska nr 2 imorse.
Eller så har Allan carr rätt, vin är inte ens gott....?

Trötter

Jag känner igen känslan av att alkoholen inte ger någonting längre, ingen effekt förrutom den som kommer dagen efter och
den kommer med ränta!! Allan Carr har rätt, vin är inte gott, tror bara det är en "accepterad" orsak för många att dricka!
Kämpa vidare!!

Eir

Jag känner så igen mig i ditt drickande. Exakt samma problematik. Har länge varit orolig för att min "riskkonsumtion" ska övergå i "katastrofkonsumtion". Jag är så trött på att känna att jag inte riktigt har kontroll längre. Det känns mer som att alkoholen kontrollerar mig.

Nu ska maken stötta mig in i ett vitt Januari. Har inte varit nykter en hel vecka sen barnen var små så det vore ju fantastiskt.
Har berättat om min oro för honom, som för övrigt inte tycker att mitt alkoholbruk är något större problem.

Hur går det för dig?

Meredith12

Huvudvärken borta sen länge idag. Känns inte som ett riktigt återfall, jag fick ju inte ut nåt av det. Menar inte att minska ner misstaget, men om jag nu känner minimal skam, o mest lättnad å bara vill fortsätta med nykterhet så är det väl ändå rätt så bra. Känner mig mer tacksam mot skyddsnätet av medicinen än att jag skulle vilja sluta med den.
Åt den som vanligt imorse.

Meredith12

Går bra att hålla mig nykter. Sedan fadäsen med att pröva att dricka vin, som visade sig bara vara halväckligt och ens inte ge nån go avslappnad känsla (tack medicinen), så går den sidan bra. Försöker istället kämpa mot depressiv passivitet och orkeslöshet. Snart börjar jobbet igen, ska bli skönt.

Hoppas det kommer fortsätta att vara så här lätt att avstå vin, har inte varit sugen alls efter fredagsfiaskot

Meredith12

O jag ser fram emot det, synd bara att till och med kvällströtta jag har vänta en aning på dygnet.
Vill försöka äta vettigt också om jag kan. Det har jag alltid tyckt varit lättast om jag jobbar.

Tove 2015

ja det blir enklare när man kommer in i rutinerna igen och allt rullar på.
Blur galet med sömn och mat när man är långledig....
Gott med mjukstart på 3 dagar.. :-)

nya_mia

Kul att medicinen fungerar som det ska! Jag ska också be om att få liknande när jag väl slutar me antabus. Har du känt av några biverkningar?

Meredith12

Nedstämdhet, men vet inte säkert om det är en biverkan. Hoppas dock att det är övergående.

Meredith12

Kändes tungt imorse, skulle jag verkligen orka iväg? Jodå.
Sen gick det hur bra som helst. Lite minne av eftermiddagssug, och tidpunkt då jag tidigare planerat systemetvända. Men bara flyktigt minne, inte påträngande. Nu på kvällen går det helt bra.

Hälsningar
M

Tove 2015

Gott och komma igång igen och ha annat och fokusera på.
Bra att du inte tog din vända på systemet. Känns så gott att man inte gör som man brukar. Då hade jag suttit med ett glas vin och en cigg så här dax på en onsdag igen.
Ha en bra kväll M 12!

steglitsan

Ville mest skriva "M12", så coolt nick - bra Tove! Men också hejja dig som sket i bolaget. Vad sjutton ska vi dit å göra! Nu njuter vi av kvällen.

Meredith12

-heja oss! Var just ute och joggade 3 km i mörkret, med reflexväst utanpå det andra. Och så komma tillbaka å se små glada hälsningar samtidigt som nöjdheten sprider sig.

m-m

Bra jobbat M12, träning är ett mycket bra sätt att hantera sug på. Det har hjälpt mig jättemycket, köpte 10-kort på träningsanläggning i början av min nykterhet, som snabbt blev ett 3-månaderskort, och årskort. Bokade upp träningspass fredagar kl 17 - mycket effektivt mot fredagseftermiddagssug.
Lycka till med din nykterhet!
/m

Meredith12

Ja,jag tror träning kan vara en viktig nyckel till ett nyktert liv, man behöver ett hälsosamt sätt att göra sig nöjd o lugn.
Bara att kämpa på, ibland är det motigt att träna men man får gå på ett igen om man fuskar nån gång.
Denna helgen är jag helt uppbokad, så ingen risk för egna inköp. Dock viss risk för att bli erbjuden vin till middagar o jag vill helst avstå.
Ska försöka skylla på nåt, känns enklast än.

Tove 2015

för att kroppen ska må bättre och få ett annat fokus.
Just bra och boka pass speciellt på fredagar då det nog är vanligast att åka hem från jobbet, ta ett glas vin och fredasmysa.
Bra att du är inställd på att inte ta vägen om bolaget och handla.
Du behöver ju egentligen inte skylla på nått... säg att du inte vill sabba din träning med och dricka alkohol.
All peppning inför helgen till dig!!!

Meredith12

Haft en trevlig helg med mycket umgänge. På fredagen drack jag en alkoholfri drink före maten.

Men på lördagen föll jag för frestelsen, det blev tre glas rödvin. Ganska gott, inte så värdelöst som för en vecka sen, men inget tydligt välbehag av vinet. Kändes väl mest bra att smälta in, plus att vinet var lite gott.

Vill dock till helnykterhet. Det var ett misslyckande men jag behöver inte tillbaka till drickande. Känner inget sug vilket är skönt men ska nog ändå akta mig för att negligera riskerna med sällandrickande.

Nu stressig arbetsvecka, hej o hå