Äntligen har jag fått ett litet hopp om att ta mig ur detta helvete!Efter att gett min aman antabus två gånger så är han åter igen berusad.Jag blev så ledsen o förtvivlad idag så jag ringde alkohollinjen för att prata av mig lite.När jag sitter och gråter o berättar för henne hur jag har det så sitter han o filmar mig o hånler.Hon tyckte jag skulle göra en orosanmälan till soc och söka vård för mina fysiska problem på vårdcentralen.När jag lagt på luren så tänkte jag att jag chansar o ringer ett bostadsbolag som har fina lägenheter här i byn.Jag sa som det var att jag får ingen inkomst förrän i oktober men äger ett hus som är värt 2 miljoner och som är så gott som betalt.Till min förvåning säger denna jättetrevliga människa att det nog ska gå bra ändå.Jag höll på att börja gråta av lycka! Tänk om jag kan få en lägenhet!!Mannen är full sen klockan 2 idag. Men jag struntar i det.Har börjat planera nu vad jag ska ta med mig.

@sliten61

Nu får du många bra råd och det är så fint med allt stöd på den här sidan.
När jag var I din situation så såg jag inte mig själv.
Jag ringde socialtjänsten och berättade rakt ut om min egen situation och att jag behövde hjälp. Jag fick hjälp direkt. I det var det oerhört skönt men också skrämmande och nytt att ta emot hjälp.
Jag förstår att du att läste hans telefon, det ger dig en bra och ärlig bild.
Kramar, du förtjänar att må bra.

Jag har läs sms i två gånger i dessa lägen berättat det och stått för det. Inget fel i en sådan situation!

Hoppas att du känner stöd här - från personer som har egna erfarenheter av att vara i din sits.

Om du är i närheten av honom och han dricker , undvik diskussioner och blickar så inget händer.

Man ska inte ta skit men om det är en sjuk människa så är det bättre att undvika konflikt.

Har du fått kontakt med soc? Finns det en kvinnojour där du bor?

Och tänk på att de är vana vid att hantera situationer och står på din sida.
Kram

Tack alla för ert enorma stöd! Det betyder mer än ni kan tro.Jag hoppas att det når ut till er alla för jag orkar inte riktigt med att svara er enskilt.Jag är så snurrig o har nån sorts hjärndimma.Jag har ringt till soc idag.Jag fick ett nummer till en kvinna som hade hand om sådana här ärende men hon svarar fortfarande inte.Min man har varit berusad sen i morse och går på med sitt gnäll o tjat precis hela tiden.Nu tror jag att han slocknat så det blir kanske lugnt ett par timmar om jag har tur.Han ringde till vår son och frågade om han fick bo där ett par dag men han ville inte ha honom där.Han hörde väl att han var full.Jag ringde och pratade med min bästa svägerska idag en lång stund.Hon tyckte att detta var fruktansvärt och rådde mig att ringa kvinnojouren.Jag har fått lite gjort här hemma idag och det känns bättre än att bara ligga i fosterställning.Mitt stora hopp nu är den senaste lägenheten jag sökte.Det verkade som den var ledig typ direkt.Dom skulle höra av sig inom 3 veckor.Jag ringde äldsta sonen idag men inget svar.Jag undrar om min relation till barnen kommer att bli bättre.Som sagt.Verkligen ett stort tack o kram till alla!❤️

Din relation till barnen kommer bli bättre. Barn (även vuxna sådana) tenderar att ta parti för den förälder de tror är i mest behov av stöd i en separation. När separationen är genomförd, tid har passerat och de har fått perspektiv så är jag säker på att de kommer förstå ditt beslut. Ifall de inte vill ha han hos dig så måste ju din son på något sätt förstå att du inte heller vill det. Bra jobbat med att ringa till soc! Ge inte upp! Alla här inne hejar på dig!!

Bra jobbat!!! 👏

Dina barn vet. Men kanske bittra över hur länge detta fått hålla på. Övertygad om att ni får en bra relation när du flyttat o lite tid gått. Lätt att säga men låt det vara i det akuta läget.

Och du.. du gör även din man en tjänst när du genomför detta,
Han får en möjlighet till förändring.

Imponerad av att du tagit dessa kontakter o startat processen mot frid och läkning.
Inget blir värre än det som varit.
Heja dig!!!

❤️❤️❤️

Bra jobbat!!! 👏

Dina barn vet. Men kanske bittra över hur länge detta fått hålla på. Övertygad om att ni får en bra relation när du flyttat o lite tid gått. Lätt att säga men låt det vara i det akuta läget.

Och du.. du gör även din man en tjänst när du genomför detta,
Han får en möjlighet till förändring.

Imponerad av att du tagit dessa kontakter o startat processen mot frid och läkning.
Inget blir värre än det som varit.
Heja dig!!!

❤️❤️❤️

@bella70 Tack snälla!Jag har oroat mig så mycket för att ta detta steget men när jag väl gjorde det så kändes det så rätt.Jag är så rädd för att söka hjälp,jag vet inte varför.jag är så rädd att oroa eller göra någon obekväm.Min man har alltid hotat mig om jag skulle prata med någon eller söka hjälp.Det var ju därför jag fick gå ur detta forumet för ett tag sen.Men nu känner jag att jag inte har nått val.❤️

@sliten61
Om det krisar och du behöver akut hjälp så kan du ringa socialjouren.
De kan hjälpa till med kvinnojour, både så du får skydd, vila och stöttning.
Kram och allt ljus och styrka till dig.

@sliten61 Du är en superwomen! Människorna runt omkring har bara inte sett det eftersom dom inte förstått hur ditt liv har varit. Livet utan alkoholisten kommer bli sååå mycket enklare och bättre. Att leva själv kommer vara som en skön sommarpromenad i jämförelse med det sommar varit! Du är bäst!!! ❤️

@sliten61 Du är en superwomen! Människorna runt omkring har bara inte sett det eftersom dom inte förstått hur ditt liv har varit. Livet utan alkoholisten kommer bli sååå mycket enklare och bättre. Att leva själv kommer vara som en skön sommarpromenad i jämförelse med det sommar varit! Du är bäst!!! ❤️

Tack snälla för all pepp här inne!Jag ser ett ljus i tunneln.Det känns som jag har fått nån sorts annan kraft långt inifrån.Min man blir bara mer berusad timme efter timme.Nu har han ringt till min svägerska och pratat en massa skit om mig.Sen ringde han in till piva och bad om nån sorts spruta som han hade blivit erbjuden när han var där inne i förrgår.Nån vitaminspruta???Sen skulle dom skicka remiss till KBT läkare så nu ville han ha en ny chans.Ja man vet inte om man ska skratta eller gråta längre.Han skrev även ett långt brev om att vi varit ihop i 47 år och så alla löften som är rutin här nu.Precis samma visa.Jag är bara så rädd att han ska göra något drastiskt när han ser att jag tänker löpa linan ut.Ena stunden är jag världens finaste o snällaste o nästa stund en fet äcklig kossa som ingen tycker om.Kram alla!❤️

@sliten61
En liten ljusning i situationen, att du fått prata med en på soc, och att du fått prata med en du tycker jättetrevlig tjej. Och tiden nu på måndag.
Varma tankar till Dig.

@sliten61
Det där med hot från mannen så tänker jag att det är "beroendehjärnan" som pratar. Söker du hjälp eller pratar med någon så petar du ju på hans relation med alkoholen tänker jag, alkohol som just är något nödvändigt för honom. Ditt beteende hotar. Att alkohol är viktigare än livet självt, sorgligt nog verkar det så nu.

Han är väldigt väldigt sjuk upplever jag, men i hemmet ska ju du kunna känna dig trygg, ha glädje, ro ... ! Att inte låta dig dras ner av hans destruktiva liv.

Att få en massa ovett kan ha att göra med att en alkoholist kan känna sig så nere, och att kasta skit på andra så kan man känna sig lite bättre för en stund vad jag förstått. En förklaring, men förstås ingen ursäkt.

Styrka till dig.

@Tröttiz Ja han har stenkoll på mig hela tiden.Vad jag gör ,vem jag ringer till.Vi kan ju inte bjuda hem nån och barnen och barbarnen kan inte hälsa på.Jag har ju ingen trygghet alls här hemma.Idag frågade han hur jag skulle kunna flytta ifrån vårt fina hus som vi bott i 35 år.Det är så han tänker!

@sliten61
Jag är så glad för att du ser ljuset i tunneln! Att du har ringt soc, fått prata med en kvinna där. Och att du har fått en tid på måndag.
Har du möjlighet att ta en slags paus från din situation genom att läsa i en bok, eller slappna av på annat sätt.
Kan du göra en andningsövning?
Jag tänkte på vad stress gör och att det kan vara bra att få kroppen att slappna av. Youtube har massor av fina övningar. Kanske du kan hitta någon övning där du får öva på att bara vara med din andning en stund. Det låter kanske svårt att göra. Och konstigt att jag föreslår det, men det var just andningen som hjälpte mig att börja varva ner, från stress när mitt liv var som värst. Vet inte om det ens är möjligt för dig att öva på det nu, men jag vill ändå så ett frö kring det.
I helgen kanske du kan ta en lång promenad i naturen, om det inte är för kallt.
Dagsljus, motion och natur kan göra en gott.
Och kanske ett samtal eller träffa någon för en fika/promenad.
Att skifta fokus, om det är möjligt, för en stund.
Kram.

@sliten61@
Hej igen. Då jag läser @Självomhändertagande här ovan kommer jag att tänka på mindfulness, har du testat det?
Till exempel Ola Schenström har det. Det är en typ av avslappningsövning.

Jag tänker att man (rättare sagt jag ) inte är/var mottaglig för övningar i det akuta läget
Detta insåg psykologen o gav följande mycket enkla övning

Andas in medan du räknar t fyra
Håll andan o räkna t fyra
Ut o räkna till fyra
Håll o räkna t fyra

Andningen är som ovan skriver viktig under stress