@Geggan Tack! Ja, det är tufft med slitningar inom familjen och degggggtär. Hade det varit en utomstående skulle det vara lättare att bryta relationen. Någon gång ska det väl lösa sig med jodet är också slitigt emellanåt. Har gjort tester idag igen på en tjänst jag gått vidare på. En tjänst jag hade för ca 10 år sedan, nu krävs det tester för att få det…

Ha det gott!🌷💕

@vår2022 jag vill bara inflika, då jag jobbar just nu med ett jobb sedan 2 år tillbaka, som jag. sa upp mig ifrån för ca 10 år sedan, inte samma ställe men samma företag, och jag tänkte precis som du. Att jag gick tillbaka till något som jag lämnat. Men, och det är ett stort men, idag trivs jag så bra på jobbet. Jag har en annan förståelse för min roll, för mina medarbetare och för ledning ovanför. Jag är i ett mellanchefsskap. Jag har mina anställda under mig och mina chefer över mig. Har inte känt tidigare att jag i den rollen kunnat påverka så mycket men inser idag att jag kanske var för ung då med ett helt annat perspektiv än idag.
Då var det ett jobb jag nästan hatade. Idag gillar jag att gå till jobbet. Idag är faktiskt jobbet en motivator till att inte dricka.

Ha en fin dag 💕

@Argbiggan Tack för din inflikning😁. Det är så bra att få höra andras erfarenheter, man blir lite fast i sina egna tankar. Jag förstår att som chef är det guld värt att ha en hel del erfarenhet med sig i bagaget innan man blir en bra chef. Kul att du trivs så bra! Om jag nu skulle få mitt ”gamla” jobb, tänker jag att det kan leda till annat också. Då får jag in en fot där igen. Jag har sökt andra tjänster i samma organisation och rekryteringarna tar sån himla tid. Det blir nog bra, jag ser fram emot att få engagera mig i något jobb igen framöver🌷💕

@vår2022 precis så. Det är inställningen som hör hela skillnaden. Om glaset är halvfullt eller halvtomt. Det är när man börjar stressa upp sig över något som det blir stort och börjar svämma över av llaa av bräddar. Som du själv så klokt sa: det som får uppmärksamhet växer. Ja, så där kan man hålla på och pendla längs med dan, mellan att det jobbiga tar över allt respektive att det jobbiga får sin rätta ganska begränsade plats . Kram!

@Geggan Ja, det är precis så ”dit uppmärksamheten går sker tillväxt”. Visst är det fascinerande hur vi kan påverka oss själva till mer positiva eller mer negativa tankar? Hur positiva tankar, bättre mående kan öka i tillväxt om man fokuserar på det och riktar sin uppmärksamhet på det. Något att säga till sig själv varje morgon man vaknar och dricker sitt kaffe😁🌷💕

Dag 160. Då är det april, kallt men soligt. Känns som det tar ett tag till innan våren får sitt grepp och kommer med värmen. Mycket tankar som far om allt möjligt, inlägg om glädje och sorg, kamp och flykt, hoppfullhet och förändring. Livets vedermödor. Var befinner jag mig själv? Ingen kamp kring sug eller alkohol, nya rutiner har blivit vanor och gamla vanorna kring alkohol känns avlägset, som ett annat liv. Nu finns ett sug på kaffe kl 14 istället för ett glas vin. Sug efter att träna istället för att ligga i soffan och dricka vin. Sonen har flyttat hem och än så länge inget jobb eller studier på gång. Finns ingen direkt plan på hur det blir. Även här lyckas jag ta det lugnt, inte oroa ihjäl mig och försöka fixa allt. Han får sin tid att fundera och komma till mig och berätta om sina planer. Jag ska inte forcera och röja vägen för honom. Jag ska fokusera på mitt liv och engagera mig i det och han i sitt. Det blir vi båda bäst hjälpta av. Tids nog vet han och litar på sig själv och sina beslut och jag kommer att stödja honom i det. Kanske händer det något på jobbfronten nästa vecka? Stiltje i den frostiga relationen med nära anhörig, ingen kontakt. Stiltje på de flesta områden i livet. Rätt nytt med stiltje över allt. Rätt skönt men ovanligt. Råder lugn i tankarna. Rätt hårt löp- och intervallpass igår kanske gör sitt i huvud och kropp idag som får återhämta sig och bygga upp. Ingen alkohol som ställer till det med oreda och kaos. Ett nyktert sinne i en nykter kropp. Nya tillstånd som känns gott. Jag är tacksam och tror att det mesta kommer att lösa sig på ett eller annat sätt, det kommer att bli bra. Dit uppmärksamheten går sker tillväxt❤️

Grattis till dag 160😃! Oj så bra du formulerar dig när du skriver,stanna upp flera gånger när jag läste din text o reflekterade av dina kloka ord. Ha en fortsatt magisk lördag @vår2022

@vår2022 Grattis till 160 alkoholfria dagar 🎉🎊🎉🎊! Vad skönt egentligen med vad du beskriver stiltje i livet och så bra du reflekterar. Vi beroendepersonligheter (känner ju igen mig själv) har nog svårt att bara vara stanna upp, reflektera och konstatera 🙏 och sedan sluta där. Önskar dig en härlig söndag. 🌺🥰

@vår2022
Grattis till otroliga 160 dagar! ❤️ Bra där!! ❤️
Jag kan numera uppleva stiltje som något skönt och bra, när lugnet infinner sig och man bara är. Kanske har det med åldern att göra eller med att vi kan vara i nuet mer nu än när vi jagade nästa glas. Skönt är det iallafall.
Inte lika kul med stiltje i den frostiga relationen dock. Ligger bollen hos henne eller har ni kommit till en punkt där ni inte kommer vidare från något håll? Hoppas det reder ut sig. Sånt där tar mkt energi och tankeverksamhet.
Hoppas du får en skön solig söndag!
Kram 🤗

@Ny dag Tack! Den största skillnaden är att det blivit så mycket lugnare i huvudet nu. Ångest och oro tog så mycket energi och tid i anspråk och dövades med alkohol. Nu när det är lugnare behöver detta inte dövas och känslor och tankar kan och hinner tänkas fullt ut. Tex hur mår jag nu och var befinner jag mig nu?

Ha en fin söndag!🌷💕

@Rehacer Tack! Ja, det är skönt med stiltje och bara vara. Det är en konst att bara kunna vara men absolut lättare när alkoholen inte finns med i bilden. Den man trodde fick en att bara vara och slappna av, så fel tänkt. Åldern gör nog sitt till som du säger, inga småbarnsbestyr och flänganden mer. Den frostiga relationen tar mest energi just nu, vet inte riktigt hur den ska hanteras eller vem som har bollen, mitt senaste meddelande var att jag ångrade att min ilska kom till uttryck som den gjorde, men inget om att jag ångrade ilskan eller min rätt till att vara arg. Försöker även låta den vara i stiltje, funderingar på om det inte går att komma längre, att acceptera det. Låter tiden få utvisa och vila i det.

En solig, kall söndag idag. Ska börja med en löptur tillsammans med maken, den första längre turen på evigheter. Sedan ska hundarna få sin promenad. Och sedan pula och fixa lite och bara vara😁.

Ha en fin söndag du med🌷💕

@vår2022
”Och sedan pula och fixa lite och bara vara😁” skrev du! Fick mig att le stort och tänka att hon får verkligen en bra söndag!😜
För du vet vad pula på norska betyder va?!
Förlåt var bara tvungen.. skyller på min sjuka humor.
Kram på dig 🧡

majken_r

@vår2022 Så fint att läsa dina inlägg, som alltid. Och dina dagar, grattis!! Tänk vad skönt frihet från alkohol är, hur mycket krångligare det blev då. Livet är krångligt nog ändå. Hoppas det löser sig inom dig med den frostiga relationen så småningom🙌🏼💓

@majken_r Tack! Ja livet är lite krångligt emellanåt, men bra mycket mindre krångligt utan alkohol. Det löser sig på något sätt. Ha en fin söndagskväll!🌷💕

Dag 161. Det snöar ute…plusgrader så det smälter bort i alla fall. Måndag, lite tristess och jobbsökeri.

Gjorde en reflektion så tänkte att jag skriver ned den här. Funderar på det här med inställning, hur man tar sig an saker, hur man ska få det att fungera, att det ska bli hållbart över tid. Jag har i mitt liv, ofta med framgång, till exempel via olika metoder gått ned i vikt. Jag har till och med sett det som en rolig utmaning att få bort kilon. Jag går all in. Kommer till min målvikt, snabbt och det har hållit olika lång tid innan jag gått upp igen. Börjar smått äta ”gott” igen som ökar på vikten. Likadant med träning, kan träna intensivt och snabbt få en bättre kondition, styrka och prestation. Eller plantera massor av växter över allt som prunkar och frodas, som kräver mycket omvårdnad och skötsel, som till slut blir övermäktigt och inte alls så roligt längre. Eller att dricka alkohol, måttligt i början som stegrades till överkonsumtion och beroende. Dragit ned på alkohol men till slut gick det inte, det blev dricka varje dag.

Så mina förändringar och strategier har ju aldrig hållit i längden och över tid, inte blivit den livsstilsförändring som jag velat göra. Skillnaden jag upplever idag med min livsstilsförändring, att inte dricka alkohol mer, känns annorlunda. Det är ingen punktmarkering, där förändringen ska ske snabbt och där min energi tar slut till sist. Det är en förändring som sker dag för dag och min app håller koll på dagarna som förändringen sker. Det finns inget slutmål att något visst ska ha skett under en viss tid, som i vanliga fall ger mig tillfredställelse och motivation att fortsätta. Motivation är föränderlig, ibland kan jag motiveras av att göra en viss sak och ibland motiveras jag inte alls av att göra den saken. Så att förlita mig helt på min motivation går inte. Det är som en dagsform.

Det är på något sätt mitt mindset som förändrats. Att det inte finns någon tidsgräns, det gäller för resten av mitt liv och det ska hela tiden gå framåt mot den riktningen jag önskar, att vara nykter varje dag. Det ger tillfredsställelsen jag vill ha och jag mår bra av det. Detsamma gäller min viktminskning idag. Mitt mindset har förändrats även här. Även här har jag en app som håller koll på min viktkurva, den sätter mål för när jag ska ha nått en viss vikt, men det bryr jag mig inte om. Jag började för drygt 6 månader sedan med att ändra min kost som är god och nyttigare för mig och började träna mer regelbundet. Jag har gått ner drygt 5 kilo på denna tid. Enligt min app skulle jag nått detta mål för flera månader sedan. Min inställning är att det får ta den tid det tar och jag äter på ett sätt som passar mig, inte en diet, en livsstilsförändring på mat som jag tycker om och som håller över tid, för livet. En tillfredställelse är jag jag känner mig smidigare, hälsosammare och nöjd. Vad vikten stannar på får jag se, tror den stannar där den uppnår trivselvikten. Tränar regelbundet och jag tycker det är kul, inte ett tvång på tid. Jag planterar lagom mycket, så att det inte blir övermäktigt och för att det känns kul.

Jag har kommit på att mitt mindset om mina livsstilsförändringar i livet om mig själv, går hand i hand och utan slutmål eller tidspress. Den första motivationen att sluta dricka har gett svallvågor till övriga områden i mitt liv. Nu behöver jag inte hela tiden motiveras till olika handlingar, det sköter sig självt. En slags röd tråd om ett över tiden hållbar livsstil som jag trivs med, som genererar energi, lust och vilja att fortsätta utan ett tidsangivet slut. Ett hållbart liv for life❤️

Ha en fin dag där ute🌷💕

Intressanta tankar @vår2022 ! Jag känner igen mig, har också alltid varit en ”på-och-av”-person. Vikten har jag iofs nästan gett upp, så svårt är det att minska när man är över 65. Men nu visar sig att jag har lite högt blodtryck, så nu, dvs efter flytten, måste jag faktiskt gå ner de där ca 7 trivselkilona. Beträffande alkohol har du ju kommit en bra bit längre än jag- har inte riktigt de där långa perspektiven än. Men du är ju en förebild!

@vår2022 stor igenkänning på mycket av det du skriver, fast jag är ganska ny i det tankesättet. Har oxå alltid jobbat för Quick-fix. Känns som många av oss här inne är ”all-in” personligheter. Har funderat mycket de senaste dagarna på impulsivitet, ”allt eller inget” och i vilket grad det är medfödda egenskaper. Om man själv tagit den bekväma vägen och sagt ”jag är sådan take it or leave it”. Hade våra föräldrar kunnat jobba mer med dessa sidor hos en, eller var det en mognadsfråga. Hur kan man som du @vår2022 lyckas förändra detta nu? För mig är det som innebörden i ordet långsiktigt på något sätt sakta landar i en. Men som du säger, något med ”mindsetet” är det. Och du uttrycker det så fint ” ett hållbart liv for life”
Kram och trevlig måndag trots rusket🍀